handdator

Visa fullständig version : Styrketräning för flickvännen, behöver tips & råd


kapturowski
2006-05-15, 08:55
Hej alla på Kollo. Jag har surfat en del på forumet och läst mycket intressant och matnyttigt sen jag hittade det för någon månad sedan men det här blir min första post.

Det är nämligen så att min flickvän vill börja styrketräna för att gå upp i vikt och bygga upp muskler i framförallt överkroppen och armarna.

Jag undrar hur man ska lägga upp träningen för henne. Hon är i princip otränad, hon har iofs kört en hel del på motionscykel men det jag är oroad över är att hon ska skada sig när hon börjar lyfta vikter/köra maskiner.

Jag har styrketränat snart två år (första året blev i princip bara maskiner men senaste 7-8 månaderna har det blivit mer fria vikter) och brukar köra två muskelgrupper per pass (bröst/biceps, rygg/triceps osv).

Flickvännen vill följa med mig när jag tränar och min fråga blir då om hon ska köra på samma övningar som jag gör eller om hon skulle köra sina egna pass med maskiner istället och träna upp muskelfästen, senor och muskler och köra igenom hela kroppen innan hon går över till att träna med mig?

Jag förstår att hon inte kan lasta på maxvikt oavsett vilka övningar hon kör, det jag undrar över är så att säga hur man bäst tar sig in i träningsvärlden?

nemd
2006-05-15, 11:34
Låt henne vara med på ditt pass och köra dem övningarna du kör, och om hon inte gillar nån övning, hitta en annan övning till henne. Kör inte för många set med henne. Börja med 2-3 set på övning och kanske 2-3 övningar. Och sen att ligga på 10-15 reps är väl att rekomendera till att börja med.

Och låt henne nu byta övningar om hon inte gillar nån och säg in typ men denna är den bästa bröstövning, bättre att hon tränar med nån övning hon gillar som sagt.

Tenzu
2006-05-15, 11:50
Hej, det finns ingen anledning för henne att splitta upp övningarna på flera dagar då hon är så pass otränad, helkroppspass bör hon nog börja med och inte för många olika övningar heller.

Frontböj(nu sa du ju överkropp främst men denna övning stabiliserar upp hela kroppen)
Hantelpress
Latsdrag till bröst
Kickback för tricep
Stångcurl bicep, gärna med z-stång
Crunches för mage

Det här är alla övningar som känns ganska naturliga att utföra och skaderisker lär vara liten.
3*8 för alla övningar och 3pass i veckan låter vettigt att börja med tycker jag. Passet bör ta 50-60min ungefär
Det blir ju mycket koordinationsträning till en början och att bana i rörelserna korrekt men helt klart bättre att börja direkt med fria vikter istället för maskiner som stabiliserar åt henne tycker jag.

Gimp
2006-05-15, 14:10
Kolla in z_bumbis träningspass för b.la. nybörjare. Det är flera på forumet som kör det ink. jag (med vissa modifikationer).

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=9555

kapturowski
2006-05-15, 15:03
Ok, tack för alla tips!

Nu ska vi iväg till gymmet, vi får väl prova oss fram till viss del.

sweetkarolina
2006-05-15, 16:49
tro inte du behöver oroa dig över att hon ska skada sig. så känsliga är vi tjejer faktiskt inte. :cool:
hur började du själv träna?

Bengan
2006-05-15, 17:40
Min brud kör exakt samma som jag, eller kanske lite hårdare... Hon har inte blivit skadad än i alla fall, men hon är å andra sidan rätt stabil.

Cypher
2006-05-16, 03:53
Min tjej började styrketräna nu i vintras och från och med dag 1 kopierade hon mitt schema rakt av och det har fungerat utmärkt.

Sheogorath
2006-05-16, 04:43
Min brud kör exakt samma som jag, eller kanske lite hårdare... Hon har inte blivit skadad än i alla fall, men hon är å andra sidan rätt stabil.

Bengan! Jag ska köra med Anna på fredag. Ska vi försöka pricka in något och kan man då kanske be dig (ditt hippie-as) att ta med kameran så att jag kan få lite bilder till journalen?

kapturowski
2006-05-16, 08:48
tro inte du behöver oroa dig över att hon ska skada sig. så känsliga är vi tjejer faktiskt inte. :cool:
hur började du själv träna?

Jaså, jag trodde att ni var gjorda av glas ;). Nä, men man vill ju vara på den säkra sidan.

Hursomhelst så vart det inte särskilt lyckat. Vi provade lite maskiner och fria vikter, men hon tyckte att det var tråkigt att styrekträna, för mycket pauser och fipplande med vikter och inställningar. Hon ville göra nåt man blev svettig av, jag försökte förklara att det blir man, men först måste man lära sig hur man ska lyfta innan man lassar på alla vikter och man får upp farten allteftersom man tränar. Vi får se om vi ger oss på nåt nytt försök, men då får det bli att hon kör på samma schema som jag.

Stångcurl bicep, gärna med z-stång

Vad är fördelen med z-stång?

mini
2006-05-16, 09:09
Alla gillar ju inte styrketräning (jag vet, konstigt, men så är det). Kanske gillar hon gruppträning bättre? Bodypump är ju (något bespottat här men) populärt. Det brukar även finnas fler alternativ av "styrkegympa". Eller så kör ni på ett tag, det kan ju dröja lite innan man fattar grejen, har tekniken och kan börja köra lite tyngre och således får roligare pass.

z_bumbi
2006-05-16, 10:14
Hursomhelst så vart det inte särskilt lyckat. Vi provade lite maskiner och fria vikter, men hon tyckte att det var tråkigt att styrekträna, för mycket pauser och fipplande med vikter och inställningar. Hon ville göra nåt man blev svettig av, jag försökte förklara att det blir man, men först måste man lära sig hur man ska lyfta innan man lassar på alla vikter och man får upp farten allteftersom man tränar.

En-två övningar per gång och sen kondition resten alt börja med en-två övningar, kör kondition och sen avsluta med en övning till.

T ex
Dag 1
Bänk
Rodd
Kondition
Mage

Dag2
Benpress
Rodd
Kondition
Rygglyft

Då är det inte så många övningar att lära sig heller.

Cirkelträning är annars en lösning men även där måste man lära sig fler övningar.

Anonym112
2006-05-16, 13:59
Låt henne bara kopiera ditt schema rakt av.

Tenzu
2006-05-16, 16:15
Vad är fördelen med z-stång?
Den ger en naturligare vinkel för lederna att jobba i.
Det känns faktiskt lite som att enda anledningan till varför hon vill träna är att hon vill följa med dig och ha nånting att göra undertiden och då funkar det väl alldeles utmärkt att hon gör samma övningar som dig som tidsfördriv. Fast om hon verkligen vill börja träna så är det bästa att hon själv börjar läsa böcker eller här på forumet om träningsprogram, kost etc. och sen gör upp ett eget schema. Sen kan ju du hjälpa till med uföranden.