handdator

Visa fullständig version : Jaha, jag som sökt till lärarprogrammet


petersson
2006-05-15, 07:49
Så hör man det här på nyheterna.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=544953&previousRenderType=6

Låter ju verkligen uppmuntrande :(

Fed up
2006-05-15, 07:53
Så hör man det här på nyheterna.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=544953&previousRenderType=6

Låter ju verkligen uppmuntrande :(

Jaha, jag som redan gått två år...

Det sägs dock att det ska lätta lite efter 2011 och det borde ju vara då du skulle komma ut typ?
Jag hoppas dock på jobb på min praktikskola, för där ska alla SO-lärarna pensioneras inom 3-10 år.
Annars får jag jobba på dagis fast jag tycker det är sådär...

Vilket huvudämne har du sökt?

dynamo
2006-05-15, 07:54
Skrämmande så det kan bli. Bara att beklaga de tråkiga nyheterna!

petersson
2006-05-15, 07:55
Jaha, jag som redan gått två år...

Det sägs dock att det ska lätta lite efter 2011 och det borde ju vara då du skulle komma ut typ?
Jag hoppas dock på jobb på min praktikskola, för där ska alla SO-lärarna pensioneras inom 3-10 år.
Annars får jag jobba på dagis fast jag tycker det är sådär...

Vilket huvudämne har du sökt?

Aha, hoppas du får jobb där!
Jag har sökt matematik för gymnasieskolan.

The_RobRoy
2006-05-15, 07:55
"När det gäller de som utbildar sig till grundskolelärare för tidigare år är bilden annorlunda. De har också kompetens att arbeta på förskolor och där kommer det fortfarande att råda brist på högskoleutbildad personal."

Du får sattsa på dagisfröken ;)

Nä, men skämt och sido, det blir helatiden sådär, det tjatas om vilken enorm brist det är, här eller där, sen börjar folk som inte vet vad dom vill läsa tänka, ähh läser dedär, får jag jobb iallafall.

Om du verkligen vill bli lärare, kör på.

Daniel_S
2006-05-15, 07:55
Precis som med majoriteten av alla andra högskoleutbildningar, ingenting är givet. Det är bara att se till att göra mer och bättre än resten av slöddret, så fixar det sig ändå.

Nitrometan
2006-05-15, 07:55
Bli förskolelärare då.

Lycka till förresten.

Fed up
2006-05-15, 07:58
Aha, hoppas du får jobb där!
Jag har sökt matematik för gymnasieskolan.

Ok, kan glädja dig med att de brukar säga att matte-no-lärare kommer det finnas jobb för.
Sen skulle det ju bli bättre 2020, det är ju bara 14 år dit så....*rolleyes*

Fan vad jag får ångest av att höra den där nyheten en gång i timmen på radion. Jag blir helt " Jag veeet, dont rub it in!".

petersson
2006-05-15, 08:03
Ok, kan glädja dig med att de brukar säga att matte-no-lärare kommer det finnas jobb för.
Sen skulle det ju bli bättre 2020, det är ju bara 14 år dit så....*rolleyes*

Fan vad jag får ångest av att höra den där nyheten en gång i timmen på radion. Jag blir helt " Jag veeet, dont rub it in!".

Mm, men dom sa att en av anledningarna till att det inte var så stor lärarbrist var att de anställt obehöriga. De trodde jag inte var så vanligt på gymnasieskolor.
Åh drygt.. jäla domedagsprofeter :(

Fed up
2006-05-15, 08:21
Mm, men dom sa att en av anledningarna till att det inte var så stor lärarbrist var att de anställt obehöriga. De trodde jag inte var så vanligt på gymnasieskolor.
Åh drygt.. jäla domedagsprofeter :(

Lär nog vara vanligast på gymnasiet, tror jag. Att de anställer nån typ ingenjör istället för mattelärare, konstnär istället för bildlärare etc.

Trance
2006-05-15, 08:26
Större konkurrens kräver bara att du måste vara mer framåt och aktiv. Vill du verkligen bli lärare eftersom du tycker det verkar ett roligt och viktigt yrke så kommer du jobba som det också, så tycker du inte skall ångra vad du sökt. Man skall utbilda sig till det man vill bli, det är ju alltid någon som får jobb. Bara se till att det blir du.

Däremot kan man ju tycka det är lite synd ja.

aliquis
2006-05-15, 10:11
syster är klar till sommaren med ;/

Rock'nRoll
2006-05-15, 10:18
Typiskt..

Dipshit
2006-05-15, 10:23
ruttet..

hmm...undrar om det kommer nåt liknande för "designers" som blivit så populärt..

Diana
2006-05-15, 10:30
Fan så trist.. hade ju oxå sikte på det (nån gång.. :D) men somsagts det svänger ju såntdär, deras beräkningar på när överskottet ska va över osv ska man nog ta med en nypa salt :thumbup: håll fast vid din dröm! =)

petersson
2006-05-15, 10:30
Större konkurrens kräver bara att du måste vara mer framåt och aktiv. Vill du verkligen bli lärare eftersom du tycker det verkar ett roligt och viktigt yrke så kommer du jobba som det också, så tycker du inte skall ångra vad du sökt. Man skall utbilda sig till det man vill bli, det är ju alltid någon som får jobb. Bara se till att det blir du.

Däremot kan man ju tycka det är lite synd ja.

Bra inlägg. Klart man ska utbilda sig till det man vill bli!
Men jag är även lite sugen på byggingenjör :)