handdator

Visa fullständig version : Vilopuls


Da2
2006-05-14, 23:17
72 i vilopuls är det över/under det normala? Vad har ni andra för vilopuls?

Arf Pingvin
2006-05-14, 23:48
Jag har ungefär 58-60 och jag tycker det är högt.

Da2
2006-05-15, 00:06
Finns det något samband mellan låg vikt och låg puls, eller högre vikt och högre puls? Eller har det enbart med hur aktiv man är? Jag menar, en som väger mer kanske motionerar en hel del men ändå stoppar i sig lika antal kcal som han/hon förbränner.

MilkmaN
2006-05-15, 01:02
Da2, jag är iaf 190 och senast jag mätte vägde jag 86kg och hade 40.

Så längd och vikt - nu säger jag inte att 86 är mycket men det är iaf inte lite - påverkar nog inte så mycket. Ju mindre och svagare hjärta desto högre vilopuls. Fåglar har ju en extremt hög puls tex.

Bobbokrull
2006-05-15, 05:43
Svårt att säga vad som är "normalt", jag kollade iaf förra veckan och då hade jag en vilopuls på 42.

King Grub
2006-05-15, 06:04
Som jämförelse kan ju sägas, att en person vars vilopuls är 72, har ett hjärta som slår 15768000 gånger fler per år än en person vars vilopuls är 42.

Vilket håller längst?

Jag har runt 40.

Sällen
2006-05-15, 06:07
just nu 50-55, när jag tränadee kondis som mäst hade jag runt 45.

Tabbe
2006-05-15, 06:09
Som jämförelse kan ju sägas, att en person vars vilopuls är 72, har ett hjärta som slår 15768000 gånger fler per år än en person vars vilopuls är 42.

Vilket håller längst?

Jag har runt 40.


Fan jag har aldrig tänkt på det sådär, självklart det som slår 40 håller längre =)

har 60

Da2
2006-05-15, 09:44
Som jämförelse kan ju sägas, att en person vars vilopuls är 72, har ett hjärta som slår 15768000 gånger fler per år än en person vars vilopuls är 42.

Vilket håller längst?

Jag har runt 40.
Måste nog ut i spåret lite oftare för att få ner pulsen. Verkar ju som en häpnadsväckande skillnad! Jag trodde jag va hyffsat aktiv och i hyffsad bra form men det är ju också en definitionsfråga. Väger 71,5 på 176 cm, men det kanske inte heller spelar någon roll, som sagt.

apa_ola
2006-05-15, 10:15
jag har runt 40, men för min del är det nog ganska genetiskt betingat. Kommer ihåg att jag hade ca45 när jag gick i femman...

Kagen
2006-05-15, 10:46
Kommer ihåg när hur man mätte "vilopuls" i fotbollslaget. Först sprang vi runt en halvtimma sedan stannade vi upp - parades ihop två och två - och mätte på varandra genom att räkna pulsslagen. Då låg pulsen på kring 70-75 samtidigt som svetten rann. Länge trodde jag att min vilopuls då var kring dryga 70.

Det går inte riktigt att jämföra med de som ligger still i sängen och mäter med pulsklocka och tar ut det lägsta värdet, tjejen mätte så i höstas och hon hade då 34 slag / minut under total vila.

Däremot kan man ju återigen ifrågasätta hälsoaspekten bakom mångas imponerande jättebyggen, lagom med muskler är bra men så fort det börjar bli lite mer än lagom - (snygg definion av muskelmängd va :-) då måste övriga systemet jobbba hårdare för att hänga med på alla sätt och vis. Allt från fot och vrister när det gäller löpning - du blir tyngre. Till hjärta och lungor som tvingas syresätta ett större paket.

De som satsar på att bygga sig stor och prioriterar bort konditionsträning lever nog ärligt talat ganska farligt.

The Fallen
2006-09-08, 14:55
tror jag har en vilopuls på runt 40, har för mig att gunde svan hade en vilopuls på 28:sleep: då pumpar hjärtat inte allt för fort

machine gun
2006-09-08, 15:33
De som satsar på att bygga sig stor och prioriterar bort konditionsträning lever nog ärligt talat ganska farligt.

Precis det jag syftar på i min signaturtext :)

Vilopulsen är delvis genetiskt betingad, även om den är högst påverkansbar av konditionsträning. Exempelvis finns det många högst otränade individer som har en så låg vilopuls som 40 medan andra, hårt tränande individer aldrig får en vilopuls under 60. Som exempel kan vi ta min mammas sambo som tränade löpning och skidåkning på hög nivå som ung och hans bror som tävlade i löpning på elitnivå, ändå hade de båda en vilopuls på runt 70 under sina mest aktiva perioder.

Man brukar väl säga att runt 60 är normalt och har man över 70 är det dags att börja träna. Har man taskiga gener som gör att man har 70 i vilopuls trots att man är vältränad får man väl helt enkelt se till att inte sluta träna ;)


Tror min vilopuls ligger runt 50-55, om det nu kan tillföra någonting.

LadyG
2006-09-08, 15:43
Från vilopuls, vanligen 60–80 slag per minut, upp till en puls på cirka 120 slag per minut ökar hjärtats slagvolym, det vill säga den mängd blod som pumpas ut på varje hjärtslag. Under arbete ökar hjärtfrekvensen från en vilopuls på cirka 60–80 slag per minut till maxpuls som kan vara 150–230 slag per minut beroende främst på ålder, men även på individuella faktorer.

Effekterna på hjärtat med träning beror, liksom för flertalet organ och vävnader, av träningspassens frekvens, intensitet och duration. Efter ett par månaders tillräckligt intensiv träning är det typiska att pulsen i vila och vid submaximalt arbete är sänkt 5–20 slag per minut, att slagvolymen är 20 procent större eller mer, att hjärtats kontraktilitet förbättrats, vilket bland annat avspeglas i en ökad ejektionsfraktion (den procent av hjärtats fyllnad som pumpas ut på ett hjärtslag) vid maximal arbetsintensitet. Den maximala hjärtfrekvensen är opåverkad eller endast lätt sänkt.

http://www.svenskidrottsmedicin.se/fyss/artiklar/allma.html

Fast jag har allt för mig att man ska mäta vilopulsen när den är som lägst, dvs precis efter att man vaknat. Annars är det inte vilopuls.

Lillpojken
2006-09-08, 15:43
72 är inte för högt men dock kanske en signal på att lite konditionsträning skulle vara bra.
Normal puls är mellan 60-80 slag i minuten.

Vilopulsen är VÄLDIGT individuell, så en som har 50 i vilopuls har inte självklart en bättre kondition än en person med 70 i vilopuls.
Dock så brukar det vara en indikation på att man har bra kondition om vilopulsen är låg, men det måste inte vara så...

Jag har tränat mycket konditionsträning (elitnivå) och vet ungefär var snittet brukar ligga hos bland tränade männsikor på olika nivå.
Jag säger dock inte att bara för att man har 45 i vilopuls så är man elitmotionär men det är ungefärliga värden.

Man brukar säga att normaltränade människor som motionstränar regelbundet (3 ggr veckan) brukar ha en puls runt 60.
En vältränad person ligger runt 50-55.
Elitmotionärer (som åker vasaloppet på typ 5-6 timmar, marathon 3 timmar) har runt 40-48.
Elitidrottare inom konditionsidrotter ca 35-45.
Sedan finns det vissa fall där EXRTEMT vältränade konditionsidrottare (Längdskidåkare, cyklister) som har ner emot 30.
Den lägsta vilopuls som man någonsin uppmätt är 28.
Gunde tror jag låg runt 32 som lägst.

Det som är mest intressant är hur stort spann man har mellan vilopuls och maxpuls.

/ Triathlon (har som lägst haft 41)

slin1
2006-09-08, 15:55
Jag har alltid haft dålig kondition och hög pulls mätte 81 nu har jag sämre hjärta än ni andra då?

rosto
2006-09-08, 16:43
Jag genomgick en hälsokontroll när jag bytte jobb för en tid sedan, min vilopuls uppmättes då till 44.

Maxpuls - vilopuls = pulsreserven anses av vissa vara ett kvitto på hur bra kondition du har. Andra experter menar att den inte spelar någon roll alls, det finns diskussioner om detta på http://www.puls.se

SWETiger
2006-09-08, 16:49
Det är väldigt stor skillnad på om du mäter pulsen stående eller liggande, och sen finns det ju varianten där man kolla på vad den faller tillbaka till efter en ansträngning. Liggen på runt 50 nyvaken liggandes i sängen och över 70 när jag rest på mig, inte kollat efter ansträngning då jag endast använder det som ett relativt mått på om jag ska ta mig till gymmet på dagen. ;)

Guddi
2006-09-08, 17:16
Normalvärden för personer som inte tränar brukar, som andra redan har skrivigt, man säga ligger på 70slag/min. Vältränade ligger runt 50 och extremt vältränade kan ligga ner emot 30. Man ska dock inte jämföra sin vilopuls med någon annans då det hänger lika mycket på genetik som på hur vältränad man är.

Vilopuls är bra att veta för att kunna jämföra med sig själv. Vilopulsen sänks allt eftersom man blir mer vältränad pga att det parasympatiska systemet får mer kontroll över hjärtats sinus node (den delen av hjärtat som startar en kontraktion/puls). Orsaken till att kroppen klarar av att syresätta sig trots den lägre pulsen är att hjärtat har fått en högra slagvolym.

Andra bra orsaker till att kunna sin vilopuls är att man mycket tidigt kan se om man har en infektion i kroppen. För lite sömn och stress är andra sker som också kan höja din vilopuls och som är varningstecken på att kroppen är ansträngd.

Gällande vikt och vilopuls så är det känt att personer med anorexia har väldigt låg vilopuls. Hur det gäller för andra personer vet jag inte.

machine gun
2006-09-08, 22:00
Gällande vikt och vilopuls så är det känt att personer med anorexia har väldigt låg vilopuls. Hur det gäller för andra personer vet jag inte.

I det fallet är det för att kroppen försöker spara in på energiutgifterna så mkt som möjligt. Därav att anorektiker också blir tröttare, apatiska och får mer kroppsbehåring (för att hålla kroppstemperaturen). Deras vilopuls stiger vanligtvis när de börjar äta igen och kommer ur svältstadiet.

När det gäller friska människor tror jag inte att vikt och vilopuls har något direkt samband.

egge
2006-09-09, 00:21
Finns det ett samband mellan dålig lungkapacitet och hög vilopuls? (tänker främst på min astma)

Guddi
2006-09-09, 08:59
I det fallet är det för att kroppen försöker spara in på energiutgifterna så mkt som möjligt. Därav att anorektiker också blir tröttare, apatiska och får mer kroppsbehåring (för att hålla kroppstemperaturen). Deras vilopuls stiger vanligtvis när de börjar äta igen och kommer ur svältstadiet.
Jag förstår inte varför du citerar mig i det inlägget!?!? Var det ett svar till mig eller?

Frågan jag svarade på var ställd så här "Finns det något samband mellan låg vikt och låg puls, eller högre vikt och högre puls?". Jag svarade på det och sen så upprepar du mitt svar.

Vilopulsen är beroende av vilken ämnesomsättning din kropp har. Är man underviktig (dvs har låg vikt som det står i frågan) så får man lägre puls pga låg ämnesomsättning. Om man sen går upp i vikt så höjs pulsen igen. Självklart enligt mig.


När det gäller friska människor tror jag inte att vikt och vilopuls har något direkt samband.
En anorektiker har inte låg puls pga att han/hon är sjuk utan pga av att han/hon har en väldigt låg ämnesomsättning. En person som är väldigt smal men inte klassas som anorektiker kommer också att ha en sänkt puls.

Det finns även studier som visar på att överviktiga personer får en sänkt vilopuls när de går ner i vikt, oavsett om de bara använder sig av en diet eller motion för att göra det. Orsaken till att jag inte nämnde det är att olika undersökningar visar på olika resultat och det är således inte helt säkert än. Personligen så skulle jag dock bli förvånad om det inte stämde.
http://www.obesityresearch.org/cgi/content/full/9/10/637

Fast du kanske skulle klassa alla överviktiga som inte friska med eller? I så fall blir det väldigt svårt att svara på den ursprungliga frågan. Även om jag skulle tro att personer med väldigt mycket muskler har högra vilopuls än en klen kille även om deras hjätan har samma slagvolym. Helt enkelt pga högra ämnesomsättning och således högra krav på syre.
Finns det ett samband mellan dålig lungkapacitet och hög vilopuls? (tänker främst på min astma)
Om det inte är så att du har svårt att andas för studen så påverkas inte din vilopuls.

Däremot så är en känd biverkning av beta-2-stimulerande ämnen, som finns i de snabbverkande astma medicinerna, hjärtklappning. Så om man tar mycket medicin för sin astma så har man nog höjd vilopuls för tillfället.

För övrigt så har du inte dålig lungkapacitet om du har astma. Astma innebär att du har en hyperaktivitet i de övre luftrören, som när den är "igång" leder till att du har svårt att ventilera dina lungor (egentligen andas ut).

machine gun
2006-09-09, 10:47
Jag förstår inte varför du citerar mig i det inlägget!?!? Var det ett svar till mig eller?

Frågan jag svarade på var ställd så här "Finns det något samband mellan låg vikt och låg puls, eller högre vikt och högre puls?". Jag svarade på det och sen så upprepar du mitt svar.

Vilopulsen är beroende av vilken ämnesomsättning din kropp har. Är man underviktig (dvs har låg vikt som det står i frågan) så får man lägre puls pga låg ämnesomsättning. Om man sen går upp i vikt så höjs pulsen igen. Självklart enligt mig.

En anorektiker har inte låg puls pga att han/hon är sjuk utan pga av att han/hon har en väldigt låg ämnesomsättning. En person som är väldigt smal men inte klassas som anorektiker kommer också att ha en sänkt puls.

Det var bara ett förtydligande av det du skrev, inte menat som en argumentation. Finns ingen anledning att bli upprörd.

Nu är det ju inte så att alla med låg vikt har låg puls, men anorexi eller rejäl undervikt av andra orsaker leder som du säger till sänkt ämnesomsättning och därmed sänkt vilopuls. Därmed inte sagt att alla personer med låg kroppsvikt har låg vilopuls eftersom alla smala personer inte har sänkt ämnesomsättning.

Fast du kanske skulle klassa alla överviktiga som inte friska med eller? I så fall blir det väldigt svårt att svara på den ursprungliga frågan. Även om jag skulle tro att personer med väldigt mycket muskler har högra vilopuls än en klen kille även om deras hjätan har samma slagvolym. Helt enkelt pga högra ämnesomsättning och således högra krav på syre.

Övervikt som i fetma klassas ju faktiskt som en sjukdom och eftersom det är väldigt påfrestande på kroppen kan det säkert resultera i förhöjd vilopuls. Mkt möjligt att det även gäller personer med mkt muskler, ja.

Jag tror dock att skillnaden i vilopuls är mer individuell än viktrelaterad utom möjligtvis i extremfall som kraftig under- eller övervikt.

SPACEJAM
2006-09-09, 10:57
Har aldrig mätt på riktigt, d.vs. att ligga i sängen o mäta... Men när jag sitter såhär så brukar den vara ner mot 50, men inte under...

Antar att jag kan få ner den en bit under 50 om jag mäter på riktigt..?

SPACEJAM
2006-09-09, 11:01
Som jämförelse kan ju sägas, att en person vars vilopuls är 72, har ett hjärta som slår 15768000 gånger fler per år än en person vars vilopuls är 42.

Vilket håller längst?

Jag har runt 40.

Samtidigt kan man jämföra detta med t.ex. boxning... Orkar du slå lika hårt 200 gånger som du orkar slå 100 gånger?
:Virro

LadyG
2006-09-09, 12:05
Konstig jämförelse.

Med 20% större slagvolym behöver hjärtat inte arbeta lika hårt när det pumpar ut blod, det säger ju sig självt. Det är därför hjärtat slår långsammare hos konditionsstarka individer. Varje slag hjärtat slår pumpar ut mer syre i kroppen hos den tränade än hos den otränade. Vid ansträgning ökar hjärtat slagvolymen och slagfrekvensen och den mängd blod hjärtat pumpar ut ökar från 5 liter per minut i vila till 25–40 liter per minut vid maximal arbetsintensitet.

Regelbunden konditionsträning ökar mängden plasma och blodkroppar också, så att blodvolymen ökar med 10–15 procent (till och med mer ibland). Det börjar hända redan efter första träningspasset f ö. För att citera "Idrottsmedicin" igen: "Den ökade blodvolymen ökar det venösa återflödet och den slutsystoliska fyllnaden vilket bidrar till att öka slagvolymen och sänka hjärtfrekvensen i vila och vid submaximalt arbete."

Förstår inte hur det relaterar till hur hårt man kan slå i boxning?

Guddi
2006-09-09, 12:13
Det var bara ett förtydligande av det du skrev, inte menat som en argumentation. Finns ingen anledning att bli upprörd.

Nu är det ju inte så att alla med låg vikt har låg puls, men anorexi eller rejäl undervikt av andra orsaker leder som du säger till sänkt ämnesomsättning och därmed sänkt vilopuls. Därmed inte sagt att alla personer med låg kroppsvikt har låg vilopuls eftersom alla smala personer inte har sänkt ämnesomsättning.

Övervikt som i fetma klassas ju faktiskt som en sjukdom och eftersom det är väldigt påfrestande på kroppen kan det säkert resultera i förhöjd vilopuls. Mkt möjligt att det även gäller personer med mkt muskler, ja.

Jag tror dock att skillnaden i vilopuls är mer individuell än viktrelaterad utom möjligtvis i extremfall som kraftig under- eller övervikt.
Ledsen för det där, man är lite kinkig ibland på morgonen. :em: Även lätt att misstolka folk när man bara läser text och inte hör tonfallet!

TrIff
2006-09-10, 18:06
Min far är överviktig och rör sig inte mer än när han går från huset till bilen. Han har mellan 45 och 55 alltid i vilopuls. Hur kommer det sig?

Erik__
2006-09-10, 19:47
Nu är jag svinglad för att jag har en pulsklocka, hur mäter jag? : ) nu är jag iofs sjuk som ett svin men ändåååååå

Tolkia
2006-09-10, 19:52
Nu är det ju inte så att alla med låg vikt har låg puls, men anorexi eller rejäl undervikt av andra orsaker leder som du säger till sänkt ämnesomsättning och därmed sänkt vilopuls. Därmed inte sagt att alla personer med låg kroppsvikt har låg vilopuls eftersom alla smala personer inte har sänkt ämnesomsättning.
Jag skulle nog säga "jo" här. Det handlar om att vara tillräckligt underviktig p.g.a. undernäring; var gränsen går är individuellt, men alla kan nå den medelst svält under tillräckligt lång tid. I Sverige ser man det dock främst hos anorektiker.

Erik: Läs bruksanvisningen?

King Grub
2007-07-05, 14:01
Bump!

Publicerad i dag; en hög vilopuls är en markör för ökad dödlighet hos män, men inte kvinnor.

This study aims at estimating the effect of high heart rate on total mortality during a long-term follow-up among men and women. During the years 1969-70, a stratified sample of 32,185 individuals aged 18-64 years was drawn from the population in Stockholm County (response rate 87%). A sub-sample, stratified by predicted health care needs, was invited to the health-screening program, and an extensive health examination performed on 2445 individuals out of 3064 individuals. An exercise test was performed on 1054 subjects. Complete data were available for 989 subjects, 490 men and 499 women.

METHODS: Participants were followed up in the National Cause of Death Register up to the end of 1996. Multivariate analysis was performed adjusting for cardio-respiratory fitness, expected level of care need, obesity, smoking and hypertension.

RESULTS: Among men, high heart rate (above 75 beats/minute) was associated with excess mortality, HR 1.63 (95% CI 1.30-2.03) in the age-adjusted model, and HR 1.57 (95% CI 1.05-2.35) in the full model. Among women, no significant excess risk was found, HR 1.18 (95% CI 0.89-1.58) in the age-adjusted model.

CONCLUSIONS: High heart rate is an independent mortality risk marker for men but not for women.

Acta Cardiol. 2007 Jun;62(3):275-9. Effect of heart rate on long-term mortality among men and women.

zeusden1
2007-07-05, 14:13
Bump!

Publicerad i dag; en hög vilopuls är en markör för ökad dödlighet hos män, men inte kvinnor.



Acta Cardiol. 2007 Jun;62(3):275-9. Effect of heart rate on long-term mortality among men and women.

Intressant. Vet du hur man kan sänka sin vilopuls? Jag förmodar att om man tränar cardio i x antal år så..

Emil_Larsson
2007-07-05, 14:45
Pinsamt detta men..

Hur gör man för att kolla vilopuls? *cupid*

Ska jag ligga ner i sängen och slappna av och se hur många slag jag känner utav 60 sekunder eller hur fungerar det?

olsson15
2007-07-05, 15:50
har för mig att gunde svan hade en vilopuls på 28:sleep: då pumpar hjärtat inte allt för fort

Han hade runt 25 i vilopuls när han var på topp :cool:

King Grub
2007-10-27, 10:02
The present study aimed to examine maximum heart rate (HR (max)) in elite athletes. 130 (68 male, 23.2 +/- 4.8 years, 62 female, 21.0 +/- 5.1 years) endurance trained athletes, 40 (24 male, 24.0 +/- 5.6 years, 16 female, 22.8 +/- 4.6 years) anaerobically trained athletes, and 95 (39 male, 24.8 +/- 4.8 years, 56 female, 23.0 +/- 4.8 years) sedentary participants entered the study.

All participants undertook a standard ramp protocol to volitional exhaustion to establish HR (max).

Significant differences in HR (max) were identified due to mode of exercise (p < 0.001) and gender (p = 0.001). The mean HR (max) for the three modes of exercise were; aerobic 190.3 (SEE = 0.66), anaerobic 190.1 (SEE = 1.12) and sedentary 194.8 (SEE = 0.73) beats . min (-1) estimated at the average age of 23.1 years.

The slope parameter for age varied between genders, the beta slope for females being significantly more negative than male subjects (- 1.1 beats . min (-1) . year (-1) vs. - 0.55 beats . min (-1) . year (-1), respectively).

The predictive HR (max) equation for male athletes was HR (max) = 202 - 0.55 x age, and for female athletes it was HR (max) = 216 - 1.09 x age. HR (max) is similar between aerobically and anaerobically trained athletes.

HR (max) is significantly lower in athletes compared with age matched sedentary counterparts. The mechanisms underlying the lower HR (max) remain to be elucidated.

Int J Sports Med. 2007 Oct 24; Training Induced Changes in Maximum Heart Rate.

Koloftw
2007-10-27, 12:15
Bump!

Publicerad i dag; en hög vilopuls är en markör för ökad dödlighet hos män, men inte kvinnor.



Acta Cardiol. 2007 Jun;62(3):275-9. Effect of heart rate on long-term mortality among men and women.

EDIT: Var inget.

zydar
2007-10-27, 13:43
jag som trodde att jag var väl tränad :( fick bara ner pulsen till 71.

har iförsig alltid haft hög puls, när jag var yngre sprang ja mycket,, och sprang ifrån mina föräldrar som sprungit hela sina liv väldigt lätt, och ja hade högre vilopuls än dom ändå :S så man kanske itne ska säga att pulsen avgör hur väl tränad man är? eller?

Jax
2007-10-27, 14:16
Pinsamt detta men..

Hur gör man för att kolla vilopuls? *cupid*

Ska jag ligga ner i sängen och slappna av och se hur många slag jag känner utav 60 sekunder eller hur fungerar det?
Du får ett mer rättvist svar om du tar pulsen innan du lämnar sängen på morgonen. Eller lägg dig med en pulsklocka som kan registrera lägsta puls och ligga stilla under minst 5 minuter (helt utan stimulans som musik och liknande).

Vet inte riktigt vad som räknas som den egentliga vilopulsen, men jag antar och räknar med att det är när man ligger stilla i vila men inte sover. Genom att ligga stilla i 10 minuter fick jag senast jag testade 38 i vilopuls. Har även provat att sova med klocka och sen tittat på pulskurvan i dator. Då hade jag 40 i vilopuls i vaket tillstånd, men när jag sov låg jag oftast runt 38 slag/min. Hade dock en period på en timme när jag låg under 35 slag/min och låg som lägst på 32 slag/min. Skumt det där med sömn.

Och som andra redan har sagt så är pulsen inget absolut bevis på hur vältränad du är. Däremot är din egen puls ett ganska bra mått på hur din tillfälliga status. Sänker du din vilopuls så beror det högst sannolikt på att du blir mer vältränad och vice verse.

LadyG
2007-10-27, 14:32
Pinsamt detta men..

Hur gör man för att kolla vilopuls? *cupid*

Ska jag ligga ner i sängen och slappna av och se hur många slag jag känner utav 60 sekunder eller hur fungerar det?

Edit: pucktvåa!

Räkna antalet hjärtslag under en minut innan du stiger upp ur sängen. Du ska helst vara nyvaken och inte göra något ansträngande, inte ens sträcka på dig, som kan höja pulsen. Ligg ner och slappna av, gärna en fem tio minuter så att kroppen verkligen är i viloläge innan du börjar räkna.

Jag sänkte vilopulsen från runt 60 (otränad) till 46 genom att motionscykla och springa. Det är säkningen som är intressant, inte värdena i sig eftersom jag har genetiska anlag för låg puls.

King Grub
2007-11-01, 11:06
A higher heart rate (HR) is associated with cardiovascular morbidity and mortality. Hypertension is an important cardiovascular risk factor. The present study evaluated whether a higher HR was associated with the development of hypertension in normotensive, screened subjects.

Among normotensive participants of a 1-day health evaluation in 1997, we studied those who also participated in the program in 2000 (n=4,331; 2,823 men (65%), 1,508 women; mean age 47+/-9 years). Subjects were divided into 4 groups based on their HR in 1997: quartile 1 (HR </=58, n=1,033), quartile 2 (59</=HR </=64, n=1,162), quartile 3 (65</=HR </=70, n=1,012), and quartile 4 (HR >/=71, n=1,124). The 3-year frequency of developing hypertension in 2000 was 4.5% for quartile 1, 6.8% for quartile 2, 6.0% for quartile 3, and 7.2% for quartile 4 (p=0.0424). Subjects with a higher HR were likely to have a greater number of metabolic syndrome components and a higher incidence of proteinuria. In a logistic regression analysis adjusted for gender, age, alcohol consumption, exercise, atherosclerotic risk factors, and lifestyle, the odds ratios (95% confidence intervals) for the development of hypertension were 1.53 (1.04-2.24) for quartile 2, 1.35 (0.90-2.02) for quartile 3, and 1.61 (1.10-2.37) for quartile 4, compared with quartile 1 as a reference.

A higher HR was associated with the development of hypertension. Subjects with a higher HR should be followed carefully, even if they are normotensive.

Circ J. 2007 Nov;71(11):1755-60. Higher heart rate predicts the risk of developing hypertension in a normotensive screened cohort.

n1tro
2007-11-01, 11:32
har ca 55-60.. men på morgonen har jag ALLTID högre. om jag är nyvaken har jag alltid högre puls än när jag går och lägger mig..

tejpis
2007-11-01, 12:01
Jag har 45-50 på morgonen men mycket högre under dagen, speciellt efter födointag. Antar att det är vanligt. Dock är jag grymt otränad så jag hoppas få ner den en bit.

Fat tony
2007-11-01, 13:55
har en enaståend vilopuls på 47, tycker jag

Eddie Vedder
2007-11-01, 14:00
Min är 35-38 sådär. Det lägsta jag fått är iaf 35, lite högre brukar den vara. Men det här får jag nog berätta för farsan, han har en kanonbra kondis och är sjukt vältränad för en 50-åring. Likförbannat är vilopulsen runt 70 slag i minuten.:(

Marina N
2007-11-01, 14:09
Trodde jag höll på att dö en morgon, så jag var tvungen och mäta - 40 lämna
det på. Hoppas aldrig mera så lågt, var det värsta jag varit med om på länge,
blev ju riktigt skraj:(

otherside
2008-02-27, 22:36
uppar väl denna då. gjorde hälsokoll på jobbet nyligen. Hade 45 i vilopuls mätt med ekg.
6,7 liters lungor vilket är väldigt bra på 1,78 cm 85kg
3,2 i kolestrol
150 i epo värden=)

Eddie Vedder
2008-02-28, 06:17
Kollade min puls häromkvällen, låg på 33 vilket var det lägsta jag någonsin haft.

larkan
2008-02-28, 09:44
Kollade min puls häromkvällen, låg på 33 vilket var det lägsta jag någonsin haft.

Ehm, helt ärligt nu, det låter för lite, Gunde Svahn hade 25 när han låg på topp, sounds fake in my ears:D Isåfall borde du vara bland de bästa i sverige i vilopuls.

Btw, jag har väl runt 55-60

Sniggel
2008-02-28, 13:46
Har 88 i skrivande stund då jag för 15 minuter sen kom gående från stationen i rask takt. Har iofs använta en hel del astmamedicin idag då jag var tvungen att kuta till tåget så min puls är nog förhöjd några slag. Men annars har jag anlag för hög puls, sällan jag kunat uppmäta lägre puls än 70, då får jag vara riktigt avslappnad/nyvaken. 90-100 slag kommer jag upp i på några sekunder bara jag börjar värma upp på en konditionsmaskin haha.

LBacker
2008-02-28, 14:12
Ehm, helt ärligt nu, det låter för lite, Gunde Svahn hade 25 när han låg på topp, sounds fake in my ears:D Isåfall borde du vara bland de bästa i sverige i vilopuls.

Btw, jag har väl runt 55-60

"... du ska också, när du var som bäst tränad, ha haft en vilopuls på 23 slag i minuten (en normal människa har mellan 65-75).
- Det blir bara lägre och lägre siffror för varje år. Sanningen är att jag hade 32 slag som lägst."

http://www.varnpliktsnytt.se/baksida.php?id=1992&datum=2004-10-19

maRRtin
2008-02-28, 14:25
Ehm, helt ärligt nu, det låter för lite, Gunde Svahn hade 25 när han låg på topp, sounds fake in my ears:D Isåfall borde du vara bland de bästa i sverige i vilopuls.

Btw, jag har väl runt 55-60
Det låter inte alls orimligt, min vilopuls ligger mellan 32 - 35.

tobbo
2008-02-28, 14:29
75-80 *slap*

Eddie Vedder
2008-02-28, 15:07
Ehm, helt ärligt nu, det låter för lite, Gunde Svahn hade 25 när han låg på topp, sounds fake in my ears:D Isåfall borde du vara bland de bästa i sverige i vilopuls.

Vaddå "bland de bästa i Sverige på vilopuls"? Det är knappast en fråga om att vara "bäst", jag testade min puls i ett oerhört avslappnat tillstånd (i sängen när jag var på väg att somna) och räknade slag/minut tre gånger. Alla tre gångerna resulterade i 33. Varför skulle man ljuga om en sån sak och vad är det för "konstigt" med siffran mer än att det är lågt?

L-Sami
2008-02-28, 15:22
64 i vilopuls, har varit uppe sen klockan 7 på morgonen, tränat och druckit några koppar kaffe.

jwzrd
2008-02-28, 15:24
"... du ska också, när du var som bäst tränad, ha haft en vilopuls på 23 slag i minuten (en normal människa har mellan 65-75).
- Det blir bara lägre och lägre siffror för varje år. Sanningen är att jag hade 32 slag som lägst."

http://www.varnpliktsnytt.se/baksida.php?id=1992&datum=2004-10-19

Jag slapp =)

L-Sami
2008-02-28, 15:24
Ehm, helt ärligt nu, det låter för lite, Gunde Svahn hade 25 när han låg på topp, sounds fake in my ears:D Isåfall borde du vara bland de bästa i sverige i vilopuls.

Btw, jag har väl runt 55-60

Om man har mycket bra syreupptagningsförmåga så är vilopulsen låg, inget konstigt med det.

Durre
2008-02-28, 15:44
Har runt 60-65 slag per min, men det varierar jätte mycket. Träna mer kondition om man vill sänka den?

G_lund
2008-02-28, 15:51
har ca 35.. men jag har inte alls nån kondition att skryta med snarare tvärtom.

den låga pulsen beror på att jag går på betablockerare :(

zydar
2008-02-28, 16:43
58 i vilopuls, är det bra?

Sniggel
2008-02-28, 17:03
Om man har mycket bra syreupptagningsförmåga så är vilopulsen låg, inget konstigt med det.

Har ingen anledning att tro att Eddie skulle ljuga om det. Han är förmodligen riktigt bra tränad, dessutom bär han inte på så många kilon som den genomsnittlige här på kolozzeum så han behöver inte syresätta så stor kroppsmassa (det här hade många på kolozzeum tagit som en diss, men det ser jag inte någn anledning till att Eddie gör ;)), vilket nog också bidrar till att hjärtat inte behöver joba mycket i viloläge. Ganska optimalt för konditionssporter att ha ett vältränat hjärta och lite kroppsmassa.

Fordon
2008-02-28, 17:07
Satte mig på en motionscykel nere hos Nautilus som mätte pulsen. Vet inte hur bra den mäter, men den visade på 104. Och då hade jag inte börjat cykla ännu. Än mindre lyfta vikter.

Hoppas den visar helt åt helvete. Annars har jag ju fan dubbelt så hög vilopuls som vanligt folk.

myling
2008-02-28, 17:16
Satte mig på en motionscykel nere hos Nautilus som mätte pulsen. Vet inte hur bra den mäter, men den visade på 104. Och då hade jag inte börjat cykla ännu. Än mindre lyfta vikter.

Hoppas den visar helt åt helvete. Annars har jag ju fan dubbelt så hög vilopuls som vanligt folk.

Vilopuls tar du med fördel på morgonen precis när du vaknat. Din "föregympuls" är inte värd mycket som jämförelse.

machine gun
2008-02-29, 00:44
Kollade min puls häromkvällen, låg på 33 vilket var det lägsta jag någonsin haft.

Du MÅSTE skaffa en pulsklocka. Det vore otroligt intressant att veta ditt pulsspann (maxpuls-vilopuls) och var du ligger i % av maxpuls under dina pass.

Rätt schysst att kunna skryta med en vilopuls som bara är ett slag högre än Gunde under hans mest aktiva år. Skriv det i CV't :D

Vinter
2008-02-29, 06:47
Har en vilopuls på 43, springer några gånger i veckan. Har aldrig tänkt på att hjärtat inte behöver jobba lika mycket med lägre vilopuls ...intressant..intressant..

Fordon
2008-02-29, 06:52
Vilopuls tar du med fördel på morgonen precis när du vaknat. Din "föregympuls" är inte värd mycket som jämförelse.

jahaa, va smart jag är :smash:

larkan
2008-03-02, 12:06
Påverkar min astma min vilopuls?

cruzzek
2008-03-02, 12:25
Som jämförelse kan ju sägas, att en person vars vilopuls är 72, har ett hjärta som slår 15768000 gånger fler per år än en person vars vilopuls är 42.

Vilket håller längst?

Jag har runt 40.

Båda borde väl hålla lika länge!? Personen som har 40 i vilopuls borde ju ha kört en jäkla massa mer konditionsträning och med andra ord låtit sitt hjärta slå ännu mer slag?

larkan
2008-03-02, 12:29
Båda borde väl hålla lika länge!? Personen som har 40 i vilopuls borde ju ha kört en jäkla massa mer konditionsträning och med andra ord låtit sitt hjärta slå ännu mer slag?

Konditionsträning gör du hjärtat starkare och kan därför klara av det. Alltså bättre med konditionsträning än bara dega där hemma.

Tolkia
2008-03-02, 13:27
Påverkar min astma min vilopuls?
Det beror nog på hur mycket den påverkar din andning.

larkan
2008-03-02, 13:30
Det beror nog på hur mycket den påverkar din andning.

Så med andra ord, vilopuls är inte bara kondition utan stora lungor också?

myling
2008-03-02, 15:44
Båda borde väl hålla lika länge!? Personen som har 40 i vilopuls borde ju ha kört en jäkla massa mer konditionsträning och med andra ord låtit sitt hjärta slå ännu mer slag?

Om du med "jäkla massa kondtitionsträning" menar mer än 7h per dag så , ja. Men vem tränar så mycket?
(om jag nu räknat rätt:em: )

cruzzek
2008-03-02, 15:55
Om du med "jäkla massa kondtitionsträning" menar mer än 7h per dag så , ja. Men vem tränar så mycket?
(om jag nu räknat rätt:em: )

Nej men kanske 4 timmar hård konditionsträning i veckan då man ligger på en högre puls. Lägg till alla dom extra slagen på den timman under ett år...

myling
2008-03-02, 16:02
Nej men kanske 4 timmar hård konditionsträning i veckan då man ligger på en högre puls. Lägg till alla dom extra slagen på den timman under ett år...

4h i veckan är ju ingenting. Låt säga att man ligger på osannolika 170 slag i snitt under de timmarna, det blir (100*60*4*52) 1248000 extra slag per år. 40-slagaren hade väl 15 miljoner nåt i försprång. Om jag nu inte räknar/tänker fel...

lovejude
2008-03-04, 15:20
Är det bra för mig som har 44 i pulslag? Mätte det idag innan jag stack ut och åkte 22 km längdskidor *flex*

Chris-Dawg
2008-03-05, 10:35
Som nämnts tidigare i tråden så är vilopulsen i sig ingen indikation på hur bra kondition man har, utan det är glappet mellan vilopuls och maxpuls som är intressant. Detta för att genetisk låg/hög maxpuls inte är en ovanlighet, att det avviker inom +- 30 slag (mot medelmaxpuls hos en 25åring, som är 220 - ålder) är ganska vanligt. Har man genetisk låg maxpuls så har man i regel låg vilopuls.

willie2
2008-03-05, 13:36
Hög metabolism = hög vilopuls?

Nu kommer jag visseligen från träningen, 1 timma sedan, mäter upp en "vilopuls" på 80 slag/min.

Guddi
2008-03-05, 14:22
Detta för att genetisk låg/hög maxpuls inte är en ovanlighet, att det avviker inom +- 30 slag (mot medelmaxpuls hos en 25åring, som är 220 - ålder) är ganska vanligt. Har man genetisk låg maxpuls så har man i regel låg vilopuls.När det gäller formeln i sig så är det bättre att använda sig av 208-0,7xålder. Standardavvikelsen ligger på 10 slag vilket innebär att det är 0,2 % sannolikhet att man har en maxpuls som frångår den uträknade med 30 slag eller fler. Inte så troligt att det är just en själv men det blir ju ändå 2 personer på 1000 så man kan nog stöta på en del :thumbup:

Dumleman
2008-03-28, 09:51
Som jämförelse kan ju sägas, att en person vars vilopuls är 72, har ett hjärta som slår 15768000 gånger fler per år än en person vars vilopuls är 42.

Vilket håller längst?

Jag har runt 40.
Anta att en konditionssnubbe har 40 i vilopuls så låter ju det väldigt bra för hjärtat men då tar man inte med alla höga och långa pulskurvor som krävs för att få och upprätthålla en vilopuls på 40 så snittet borde ändå inte bli så lågt? Om jag får gissa så tror jag att varken låg eller hög vilopuls är hälsosamt i längden men det är som sagt en ren gissning.

MasterChief
2008-03-28, 10:18
Anta att en konditionssnubbe har 40 i vilopuls så låter ju det väldigt bra för hjärtat men då tar man inte med alla höga och långa pulskurvor som krävs för att få och upprätthålla en vilopuls på 40 så snittet borde ändå inte bli så lågt? Om jag får gissa så tror jag att varken låg eller hög vilopuls är hälsosamt i längden men det är som sagt en ren gissning.

Kör man ett pass med 150 i puls/dag så ökar det snittpulsen med ca 10%. Säg 20% med tanke på eftersläpningar och dylikt. Ändå klart mindre än den som har 70 i vilopuls.

En arbetsfysiolog/läkare som jag pratade med för några år sedan sa att ner till 40 är bra. Börjar man gå under så "görs det på egen risk". Han ville mest poängtera att hälsofördelarna upphörde vid för låg vilopuls. Ett riktigt starkt hjärta slår tydligen inte riktigt "rent" i vila.

Martin.V
2008-03-28, 11:53
58 i vilopuls.

machine gun
2008-03-28, 12:03
En arbetsfysiolog/läkare som jag pratade med för några år sedan sa att ner till 40 är bra. Börjar man gå under så "görs det på egen risk". Han ville mest poängtera att hälsofördelarna upphörde vid för låg vilopuls. Ett riktigt starkt hjärta slår tydligen inte riktigt "rent" i vila.

En föreläsare gick igenom det där när vi läste fysiologi. Medicinskt kallas en vilopuls under 40 för Bradycardi och räknas alltså som ett slags medicinskt tillstånd och har man inte fått det till följd av träning skickas man till kardiologen. Men även om man fått det till följd av träning kan det vara negativt i vissa fall. Det var nånting om att ett "vanligt" hjärta har vissa fluktuationer i pulsen under vila, vilket man kan se på ekg, det följer ett visst mönster. Medan ett hjärta hos personer med extremt låg vilopuls ofta slog exakt jämnt hela tiden i vila, vilket alltså kunde vara negativt på något sätt.

Guddi
2008-03-28, 18:26
En föreläsare gick igenom det där när vi läste fysiologi. Medicinskt kallas en vilopuls under 40 för Bradycardi och räknas alltså som ett slags medicinskt tillstånd och har man inte fått det till följd av träning skickas man till kardiologen. Men även om man fått det till följd av träning kan det vara negativt i vissa fall. Det var nånting om att ett "vanligt" hjärta har vissa fluktuationer i pulsen under vila, vilket man kan se på ekg, det följer ett visst mönster. Medan ett hjärta hos personer med extremt låg vilopuls ofta slog exakt jämnt hela tiden i vila, vilket alltså kunde vara negativt på något sätt.Heart-Rate Variability (HRV) kallas det. Liten variation i tid mellan pulsslagen är kopplat till en ökad dödlighet. Idrottare har högre variation än normalbefolkningen. Variationen beror på inverkan av parasympatiska nervsystemet kontra sympatiska nervsystemet. En sänkning i pulsfrekvensen behöver inte nödvändigtvis betyda en förändring i HRV eller vice versa.

Det är just nu ett väldigt rörigt område där man verkar kunna mäta HRV på hur många sätt som helst och resultaten skiftar från studie till studie när det gäller många av de saker som HRV påstås kunna användas för.