handdator

Visa fullständig version : Min första deff/viktminsking någonsin !!


kalaya
2006-05-14, 21:24
Hej ny här !

Info:
Man 26år
Vikt vid start 97.5kg
Längd 180cm


Då har jag börjat min viktminskning/deff. Började den 3:e april.
Har ett par frågor bara. Vad är en normal viktminskning per vecka vid deff ? Hur mycket cardio ska jag köra och hur länge ?
När jag började så vägde jag hela 97.5 Kg har dock varit aktiv hela mitt liv med fotboll, thai-boxning och styrke träning då och då så jag såg inte fet ut bara lite extra kilon som inte passade in :D men fick nog när jag såg hur mycket jag vägde.

Just nu så tränar jag ca 5 gånger i veckan
Ca 45 min styrketräning och avlutar med ett 15 min steppmaskinspass i ganska högt temp (blir iaf svetting som en gris efter de 15 minuterna)

Har helt bytt diet förut så åt jag en del chips,läsk, kebbabrulle etc..
Så här ser en normala dag ut för mig

Frukost: Protein drink + 1 dl havregyn med minimjölk

Lunch : Frysta grönsaker (ersätter potatis/ris/pasta)
Dillkött i konservburk / eller stekt kassler/lax och äpple/banan

Fika : Frukt

Middag: (ca 1-2 timmar innan träning ) Burk med tornfisk + keso+ näve med nötter eller en banan

Direkt efter träningen : Proteindrink + näve russin eller annan snabb kolhydrat (ej godis eller dyl)

Kväll: Tornfisk eller proteindrink

Dricker ca 3 liter vatten per dag



Ser här ser min viktnedgång ut från den 3e April

20060401 97,5kg

20060417 91,1kg

20060426 88,9kg

20060507 89,5kg

20060514 88.3kg

Som ni ser så rasade jag i vikt första månaden blev svin glad för det, men jag tappade nog en hel del vätska + muskler. Men nu har jag som mål är att åtminstone går ner minst 0.5kg i veckan, och har ett mål på ca 75kg på min födelsedag den 25:e augusti. Tror ni att det kommer att hålla med den träning som jag kör med + dieten, eller är det något som ni tycker att jag ska ändra på ?

muffe85
2006-05-14, 21:36
Börja med att läsa King Grubs deffguide...

ju fortare du går ned, ju mer muskler förlorar du. DÄRFÖR är det så viktigt att inte slarva med kosten och träningen för att motverka detta. Var noga med protein i samband med träning och ha 3-4 timmar mellan varje proteinintag under vaken dagtid.

0.5-1.0kg/vecka är en viktminskning jag tycker är vettig. orsaken till att jag personligen går ned långsammare i min deff är att jag är så less på deffen nu och det går då långsammare när man småfuskar hela tiden! :P
sköter man träning och kost rätt borde en viktminskning (fettminskning) på 1.0kg per vecka gå utan någon som helst muskelförlust.

mina "regler" under deff:
1. träna hårt, ät bra, fuska inte
2. slarva INTE med proteinet
3. försök fördela dagens måltider så jämnt som möjligt. (protein, kolhydrat o fett)
4. Gå inte ned för fort, då förlorar du muskler och du går runt vrålhungrig o allt slutar med att du trycker i dig 20 pizzor på en vecka i ren svält och deffen är förstörd :P
5. träna mer så får du äta mer!! =)

Cerberus
2006-05-14, 21:45
Börja med att läsa King Grubs deffguide...

ju fortare du går ned, ju mer muskler förlorar du. DÄRFÖR är det så viktigt att inte slarva med kosten och träningen för att motverka detta. Var noga med protein i samband med träning och ha 3-4 timmar mellan varje proteinintag under vaken dagtid.

0.5-1.0kg/vecka är en viktminskning jag tycker är vettig. orsaken till att jag personligen går ned långsammare i min deff är att jag är så less på deffen nu och det går då långsammare när man småfuskar hela tiden! :P
sköter man träning och kost rätt borde en viktminskning (fettminskning) på 1.0kg per vecka gå utan någon som helst muskelförlust.

mina "regler" under deff:
1. träna hårt, ät bra, fuska inte
2. slarva INTE med proteinet
3. försök fördela dagens måltider så jämnt som möjligt. (protein, kolhydrat o fett)
4. Gå inte ned för fort, då förlorar du muskler och du går runt vrålhungrig o allt slutar med att du trycker i dig 20 pizzor på en vecka i ren svält och deffen är förstörd :P
5. träna mer så får du äta mer!! =)

Mer viktförlust behöver inte betyda muskelförlust, dock så får man ju akta sig så att inte styrkan i gymmet försvinner. Är den kvar så bör ju rimligtvis musklerna också vara det?

Ett annat tips är att se viktnedgången som en livsstilsförändring, då får du en fysik som varar och en kost som du trivs med. Tror inte alls på superdieter som inte tillåter nåt "förbjudet" alls.

Kan bara prata från egen erfarenhet men ju mer resultat man ser, vare sig det är mer definition i musklerna, mer styrka eller större muskler så motiverar det mig bara mer att hålla fast vid den underbara livsstil som jag har valt att följa :).

Om du skulle fuska nån gång, tänk över varför du gjorde det och hur du kan undvika att göra det för ofta. Sen drar du ut och tränar nåt du tycker är roligt! :)

muffe85
2006-05-14, 21:56
Mer viktförlust behöver inte betyda muskelförlust, dock så får man ju akta sig så att inte styrkan i gymmet försvinner. Är den kvar så bör ju rimligtvis musklerna också vara det?


Håller med dig i allt du skriver utom denna rad! :P även om även det är mycket sanning/rätt i det du skriver här!

Jag ser det såhär :
Det pågår "ständigt" muskelförlust och muskeluppbyggnad.
Ju större Energiminus = ju mer muskler försvinner.
Ju bättre träning/kost = Ju mer muskler bygger du.

ALLTSÅ, ju snabbare du går ned i vikt, ju mer optimal måste du vara med träning och kost för att ligga plus-minus-noll.

Det är ju svårare att behålla muskler vid underskott av 2000Kcal/dag än vid 1000kcal/dag. Alltså måste man vara mer optimal med träningen/kosten vid 2000kcal/dag än vid 1000Kcal/dag för att inte förlora muskler!
Alltså, du måste "bygga" mer muskler, för att inte tappa muskler.

Men det är hur jag ser på saken.

Cerberus
2006-05-14, 22:02
Håller med dig i allt du skriver utom denna rad! :P även om även det är mycket sanning/rätt i det du skriver här!

Jag ser det såhär :
Det pågår "ständigt" muskelförlust och muskeluppbyggnad.
Ju större Energiminus = ju mer muskler försvinner.
Ju bättre träning/kost = Ju mer muskler bygger du.

ALLTSÅ, ju snabbare du går ned i vikt, ju mer optimal måste du vara med träning och kost för att ligga plus-minus-noll.

Det är ju svårare att behålla muskler vid underskott av 2000Kcal/dag än vid 1000kcal/dag. Alltså måste man vara mer optimal med träningen/kosten vid 2000kcal/dag än vid 1000Kcal/dag för att inte förlora muskler!
Alltså, du måste "bygga" mer muskler, för att inte tappa muskler.

Men det är hur jag ser på saken.

Så länge man sköter kosten och tränar hårt så borde det gå bra om man inte svälter sig. Styrketräningen bör ju fungera som en signal för kroppen att den behöver muskelmassan för hårt arbete men eftersom man inte äter tillräckligt måste energin komma nånstans och då delvis från kroppsfettet.

Sen kanske man har förlorat lite muskler, men det kanske är oundvikligt? Men jag är hellre lite mindre men i bättre form än tvärtom som jag var förr..

kalaya
2006-05-14, 22:14
Som det ser ut nu så har jag inte tappat i styrka har nog blivit starakare.Men främst så orkar jag betydligt mycket mer nu än jag började min viktnedgång.
Jag ska följa alla råd och inte ha för bråttom.

Är det ok att unna sig något gått en gång i veckan typ lasange , grillat med potatisallad eller dyl ?

Cerberus
2006-05-14, 23:04
Som det ser ut nu så har jag inte tappat i styrka har nog blivit starakare.Men främst så orkar jag betydligt mycket mer nu än jag började min viktnedgång.
Jag ska följa alla råd och inte ha för bråttom.

Är det ok att unna sig något gått en gång i veckan typ lasange , grillat med potatisallad eller dyl ?

ja, det där låter t.om rätt nyttigt :)