handdator

Visa fullständig version : Bästa godis för återhämtning?


martynj
2006-05-14, 20:40
Om jag vill återhämta mig så fort som möjligt men vill att det ska vara godis, vilken typ är bäst? :D

Kexchoklad? Skumgummigodis?

Hur är russin jämfört med godis?

Cerberus
2006-05-14, 20:44
ahlgrens bilar skulle jag sätta mina pengar på men inget godis är ju direkt optimalt för återhämtning..

martynj
2006-05-14, 20:51
ahlgrens bilar skulle jag sätta mina pengar på men inget godis är ju direkt optimalt för återhämtning..

Vad är det mest optimala förutom maltodextrin? Vill ha nåt smidigt som inte är pulver..

Cerberus
2006-05-14, 20:55
Vad är det mest optimala förutom maltodextrin? Vill ha nåt smidigt som inte är pulver..

Vitt, osötat bröd? Har för mig att baguetter har ett GI på typ 130-nånting.

martynj
2006-05-14, 20:58
Vitt, osötat bröd? Har för mig att baguetter har ett GI på typ 130-nånting.

Bröd kanske vore nåt. Men det finns inget som man äter som är jämförelsebart med maltodextrin eller?

Cerberus
2006-05-14, 21:02
Bröd kanske vore nåt. Men det finns inget som man äter som är jämförelsebart med maltodextrin eller?

Baguetter har extremt högt GI, käka sånt. Personligen brukar jag bara ta proteindrinkar blandade med dextropur om jag har väldig tidsbrist(typ dra o spela fotboll me kompisar direkt efter styrketräning). Annars blir det oftast havregrynsgröt med proteindrink när jag kommer hem eller vad jag nu kan känna för.

Jag är en äkta brödmänniska :D älskar all sorts bröd :)

Trance
2006-05-14, 21:13
Vad jag vet så är det ingen som vet vad som är "optimalt" efter träning när det kommer till praktisk skillnad. Jag skulle däremot inte sätta i system att käka godis efter varje träning, känns rätt onödigt.

Ironbabe
2006-05-14, 21:16
Jag skulle däremot inte sätta i system att käka godis efter varje träning, känns rätt onödigt.
Det är inget fel med det systemet! Jag kör efter godiskonceptet och jäklar vad jag växer *popcorn* :D

Trance
2006-05-14, 21:37
Det är inget fel med det systemet! Jag kör efter godiskonceptet och jäklar vad jag växer *popcorn* :D

Jag menar inte att det är fel ur byggarsynpunkt mer att det kanske blir lite lustigt att trycka godis 4-5 dagar i veckan, speciellt när man blir van vid det och tar uppehåll från träningen ett tag.

Sådana som du är ju dessutom ett underbart exempel på vad optimalt egentligen är. Folk räknar hastigheter på olika pulver utan att veta om det gör praktisk skillnad medan du får extremt bra resultat på något som i teorin är "ickeoptimalt". Bugar helt klart för din energi och vilja där, speciellt med en bebis att tänka på också.

pragmatist
2006-05-15, 12:45
Det är inget fel med det systemet! Jag kör efter godiskonceptet och jäklar vad jag växer *popcorn* :D

...och din tandläkare gnuggar säkert händerna av förtjusning. :D

Trance
2006-05-15, 12:46
...och din tandläkare gnuggar säkert händerna av förtjusning. :D

Men är det egentligen värre än att smutta på en gainer före och efter som en hel del gör?

Jay-Z
2006-05-15, 13:02
Men är det egentligen värre än att smutta på en gainer före och efter som en hel del gör?

Ja, sockerfritt tuggummi är nog att rekommendera om man gillar att småsippa på gainers före/under och efter träning.

King Grub
2006-05-15, 13:03
Men för bövelen - en brutal fysik eller en tandlös gom? Valet är väl lätt. *rolleyes*

stenis
2006-05-15, 13:06
Men för bövelen - en brutal fysik eller en tandlös gom? Valet är väl lätt. *rolleyes*

:D

HenrY
2006-05-15, 13:07
Men för bövelen - en brutal fysik eller en tandlös gom? Valet är väl lätt. *rolleyes*

En brutal fysik såklart!:hbang: :hbang:

delta_mats
2006-05-15, 13:40
Socker som socker, eller?

Krampus
2006-05-15, 13:59
Socker som socker, eller?

Nej svejs.
Du vill att sockert ska gå till dina muskler och inte till din lever.
Don´t use the fruktos luke!

Pepz
2006-05-15, 14:21
After eight ffs!!!

TylerDurden84
2006-05-15, 14:35
Jag har sett godis på Coop som i princip bara innehåller druvsocker, glukossirap och gelatin. Då slipper man för mycket fruktos i alla fall. Dessa köpes i påsar!

pragmatist
2006-05-15, 14:39
Socker som socker, eller?

Sackaros är värst för tänderna av alla sockerarter:

Av samtliga kolhydrater i maten kan munhålans bakterier metabolisera de enkla sockerarterna mono- och disackariderna fruktos, glukos, laktos, sackaros och maltos liksom polysackariden stärkelse. Dessa uppvisar en varierande kariesframkallande förmåga. pH-fallet i plack är relativt likartat efter intag av fruktos, glukos, maltos och sackaros, medan laktos ger något mindre uttalat pH-fall. Sackaros intar dock en speciell roll i kariesprocessen. Förutom den kraftiga syraproduktionen som kan ske ur sackaros beror det även på att den utgör substrat för s.k.lösliga och olösliga extracelluära polysackarider, vilka gynnar plackbildningen. Glukos och fruktos som inte kan utnyttjas på detta sätt har en mindre kariesframkallandeförmåga.

http://www.perspektiv.nu/perspektiv/readmore_the_res.asp?id=60


...eller på svenska: sackaros bildar en klibbig substans på tänderna som bidrar till karies.

Nina L
2006-05-15, 15:00
Om jag vill återhämta mig så fort som möjligt men vill att det ska vara godis, vilken typ är bäst? :DJag vill också veta! Släpp inte tråden nu, ffs!

martynj
2006-05-15, 15:19
Jag vill också veta! Släpp inte tråden nu, ffs!

Ska inte! :D

Vill fortfarande veta den bästa godissorten ur återhämtningssynpunkt. Jag förstår att det är optimalare med maltodextrin osv. men jag vill ha ett alternativ i form av godis de gånger jag inte har tillgång till mitt pulver. Vilket godis ska man köpa? Förutsatt att jag inte bryr mig så mkt om hur tänderna påverkas.

jwzrd
2006-05-15, 15:21
Ska inte! :D

Vill fortfarande veta den bästa godissorten ur återhämtningssynpunkt. Jag förstår att det är optimalare med maltodextrin osv. men jag vill ha ett alternativ i form av godis de gånger jag inte har tillgång till mitt pulver. Vilket godis ska man köpa? Förutsatt att jag inte bryr mig så mkt om hur tänderna påverkas.

Det bästa godiset är det du ger fan i att äta så att du är hungrig när du kommer hem. Sen fyller du truten med Mat(tm).

Krampus
2006-05-15, 15:22
Ska inte! :D

Vill fortfarande veta den bästa godissorten ur återhämtningssynpunkt. Jag förstår att det är optimalare med maltodextrin osv. men jag vill ha ett alternativ i form av godis de gånger jag inte har tillgång till mitt pulver. Vilket godis ska man köpa? Förutsatt att jag inte bryr mig så mkt om hur tänderna påverkas.

Kolla på baksidan av påsen om godiset innehåller malto. Det händer.

Chandler
2006-05-15, 15:31
Don´t use the fruktos luke!

:laugh:



Tillbaka till tråden: om du nödvändigt ska ha godis, tror jag att skumbananer har varit en klassiker.

Trance
2006-05-15, 15:34
Finns ju små flaskor av pressat pulver bland lösgodiset som är mest dextros tror jag. Annars är gäller det väl att läsa och välja godis där glukossirap står före socker.



eeeeller så äter man riktig mat som man säkert tjänar mer på i praktiken.

martynj
2006-05-15, 16:10
Finns ju små flaskor av pressat pulver bland lösgodiset som är mest dextros tror jag. Annars är gäller det väl att läsa och välja godis där glukossirap står före socker.



eeeeller så äter man riktig mat som man säkert tjänar mer på i praktiken.

Jo jag förstår att godis inte är optimalt, men jag kommer inte ha tillgång till regelbunden mat under en helg, och godis hade varit mkt smidigt att ta med.

Hur är kexchoklad? Har alltid hört att det ska va bra för återhämtning..? :confused:

machine gun
2006-05-15, 16:45
Dextrosol kanske? :)

martynj
2006-05-15, 19:27
Dextrosol kanske? :)
Ah, det hade ju varit smidigt! :D Att jag inte tänkte på det innan.

Skriver upp dextrosol på inköpslistan.
Men det hade varit bra med lite godis med, det är ju så gott! :D

Är russin bara fruktos? För fruktos är väl inte bra vid återhämtning?

Trance
2006-05-15, 19:36
Vid enstaka tillfällen så handlar det ju mindre om vad som är optimalt och mer vad du kan få i dig på ett bra sätt som ger energi. Du skall ju inte gärna må illa.

Bra saker jag skulle rekommendera
Dextrosol
bananer
kexchoklad
mackor

King Grub
2006-05-15, 19:37
Är russin bara fruktos? För fruktos är väl inte bra vid återhämtning?

Runt 27 g druvsocker, 29 g fruktos per 100 g russin (USDA National Nutrient Database for Standard Reference).

delta_mats
2006-05-15, 19:37
Druvsocker då. Är det onyttigt ur återhämtningssynpunkt? Jag kör en drink på dextropur efter passet nämligen.

machine gun
2006-05-15, 19:37
Men det hade varit bra med lite godis med, det är ju så gott! :D

Är russin bara fruktos? För fruktos är väl inte bra vid återhämtning?

Kollade näringsvärdet på 100 g russin och det innehåller 2 g sackaros, 2 g disackarider av annan karaktär, 58 g monosackarider. Jag utgår från att en stor del av monosackariderna är just fruktos och en del glukos med, men jag hade ingen mer exakt näringstabell tyvärr.

Kolla på innehållsförteckningen på lite olika godis, många är sötade med glukossirap i första hand. Det blir ju ungefär samma sak som dextrosol/dextropur isf eftersom glukos = druvsocker :)

machine gun
2006-05-15, 19:39
Alltid är det folk som hinner före :)

King Grub
2006-05-15, 19:39
Druvsocker då. Är det onyttigt ur återhämtningssynpunkt? Jag kör en drink på dextropur efter passet nämligen.

Nej, bättre är svårt att hitta (inte omöjligt (maltodextrin och Vitargo, t ex), men svårt) - det är ren glukos.

delta_mats
2006-05-15, 19:40
Nej, bättre är svårt att hitta (inte omöjligt (maltodextrin och Vitargo, t ex), men svårt) - det är ren glukos.

Tackar, dig kan man lita på när det gäller snabba bra svar!

Mr. Moose
2006-05-15, 21:50
Vet inte om det räknas som godis men...chokladmjölk. Då får du ju också en massa protein på köpet.

Claes

Zakath
2006-05-15, 23:06
Absolut - mjölk efter träning! Fetthalt spelar mindre roll ur återhämtningssynpunkt, välj den som passar din diet bäst :thumbup:

formula4shape
2006-05-16, 00:37
Frysta bär, lättmjölk/jougurt, banan, proteinpulver och ett x antal isbitar/eventuellt en klick lightglass sedan mixa! Kan drickas till en god kalkonmacka! *popcorn* Godis har ju inte en hygglig sula mot detta!