handdator

Visa fullständig version : Vilken makronutrient är godast?


virrelan
2006-05-14, 17:32
Vad tycker du är godast av protein, kolhydrat eller fett? Alltså gillar du till exempel oxfilé och grillad kyckling, eller föredrar du lösgodis och klyftpotatis, eller kanske är du en sån som älskar grädde och jordnötssmör?

Självklart är det godaste av allt att blanda alla tre i en enda stor, fet kebabrulle. Men det alternativet finns inte här :P

Cerberus
2006-05-14, 17:33
ja eftersom frågan är om vilken MAKRONUTRIENT jag har cravings för så är det utan tvekan kolhydrater. Min kropp älskar kolisar.

Zera
2006-05-14, 17:35
Protein skulle jag nog säga.

Ola Wallengren
2006-05-14, 17:36
Kombinationen fett och kolhydrater är överlägsen, men om man bara får välja en kan blir det nog kolhydrater, fast alkohol har sin charm.

Jay-Z
2006-05-14, 17:37
Protein skulle jag nog säga.

+1. Definitivt.

virrelan
2006-05-14, 17:55
Själv älskar jag kolhydrater. Godis... frukt... BRÖD!

Vimpyboy
2006-05-14, 17:56
Helt klart protein.

nihe
2006-05-14, 18:18
Fett. Jordnötssmör.

puccini
2006-05-14, 18:19
Proteiner, mest i form av meieriprodukter...

Men elsker frukt & grønnsaker også!

apa_ola
2006-05-14, 18:41
svårt at välja en. Kolhydrat +fett är ju lätt godast, men om man måste välja en blir det nog kolhydrat...

Trance
2006-05-14, 18:56
protein

dynamo
2006-05-14, 19:24
Protein då. Kött 4tw!

Fredrik_S
2006-05-14, 19:36
Fett får stora problem att vara gott utan kolhydrater eller protein.... tex olja eller smör eller fettrand(utan köttet).

Protein med kryddor är gott men har sina begränsningar. vill gärna späda med lite kolhydrater då och då.

Kolhydrater däremot skulle jag kunna äta väldigt mycket av utan å tröttna.

ugglan
2006-05-14, 21:16
Kolhydrater. Framförallt ris och bröd.

machine gun
2006-05-14, 21:40
Kolhydrater, helt klart.

RajtanTajtan
2006-05-14, 22:15
+1. Definitivt.


Så du gillar inte godis, glass, dricka, öl, snabbmat, kakor?

Nej, du älskar ju kött och kyckling mest.

RajtanTajtan
2006-05-14, 22:16
Fett får stora problem att vara gott utan kolhydrater eller protein.... tex olja eller smör eller fettrand(utan köttet).

Protein med kryddor är gott men har sina begränsningar. vill gärna späda med lite kolhydrater då och då.

Kolhydrater däremot skulle jag kunna äta väldigt mycket av utan å tröttna.


Precis, folk har ju inte tänkt till här, utan alla verkar tro att det är en optimal-poll.

Jay-Z
2006-05-14, 22:17
Så du gillar inte godis, glass, dricka, öl, snabbmat, kakor?

Nej, du älskar ju kött och kyckling mest.

Du är inte mycket läskunnig, va?

RajtanTajtan
2006-05-14, 22:19
Du är inte mycket läskunnig, va?


Jo, jag tror det. Vad är det prottechefen vill anmärka på?

Cerberus
2006-05-14, 23:06
lösgodis, pajer, pizza, snabbmat, lagomt fet mat, pasta, ris, choklad, bullar, glass, bröd...

protein är gott men oftast inte lika gott utan kolhydrater.

RajtanTajtan
2006-05-14, 23:37
lösgodis, pajer, pizza, snabbmat, lagomt fet mat, pasta, ris, choklad, bullar, glass, bröd...

protein är gott men oftast inte lika gott utan kolhydrater.


Exakt, ingen som är ärlig mot sig själv och som tänkt till, svarar protein.

Krampus
2006-05-14, 23:39
Protein+Fett

Kött

Trance
2006-05-14, 23:47
Exakt, ingen som är ärlig mot sig själv och som tänkt till, svarar protein.

Fel.

RajtanTajtan
2006-05-14, 23:52
Fel.


Vad är det absolut godaste du vet?

Trance
2006-05-14, 23:55
Vad är det absolut godaste du vet?

Det är såklart en komplett måltid. Jag väljer dock alltid en köttbit över någon sötsak. Jag vet att gott kött oftast innehåller fett men leta upp de kakor som du gillar så mycket som inte innehåller något fett alls. Kakor etc som ni listade innehåller alltid fett.

RajtanTajtan
2006-05-14, 23:58
Det är såklart en komplett måltid. Jag väljer dock alltid en köttbit över någon sötsak. Jag vet att gott kött oftast innehåller fett men leta upp de kakor som du gillar så mycket som inte innehåller något fett alls. Kakor etc som ni listade innehåller alltid fett.

Först säger du att jag hade fel, men sen så säger du ändå inte emot mig.

Jag kan bortse från kakor i mitt svar och ta vingummi eller nåt. Kött, kyckling är ju skitgott, men det är ju långt ifrån lika gott som godis, glass, osv.

Trance
2006-05-15, 00:03
Först säger du att jag hade fel, men sen så säger du ändå inte emot mig.

Jag kan bortse från kakor i mitt svar och ta vingummi eller nåt. Kött, kyckling är ju skitgott, men det är ju långt ifrån lika gott som godis, glass, osv.

Jag tycker det är mycket godare och har alltid tyckt det. Aldrig sett hur folk kan välja glass över en underbar bit oxfilé eller något gott grillat. Eller färska räkor, krabba etc etc. Väldigt mycket godare.

RajtanTajtan
2006-05-15, 00:07
Jag tycker det är mycket godare och har alltid tyckt det. Aldrig sett hur folk kan välja glass över en underbar bit oxfilé eller något gott grillat. Eller färska räkor, krabba etc etc. Väldigt mycket godare.


Men du har väl diabetes va?

Trance
2006-05-15, 00:10
Men du har väl diabetes va?

Nej. Hade något lustigt när jag var riktigt sjuk men det visade sig vara temporärt. Men det var dessutom aldrig "vanlig" diabetes.

Vimpyboy
2006-05-15, 06:00
Det är såklart en komplett måltid.
+1

Mental
2006-05-15, 09:03
Först säger du att jag hade fel, men sen så säger du ändå inte emot mig.

Jag kan bortse från kakor i mitt svar och ta vingummi eller nåt. Kött, kyckling är ju skitgott, men det är ju långt ifrån lika gott som godis, glass, osv.

alltså, får jag välja mellan en godispåse och nygrillad kyckling så väljer jag kyckling, så sjukt gott.

Och står valet mellan en saftig bit oxfile eller högen med klyftpotatis och grönsaker så är valet inte häller svårt.

mm, proteiiin

skaparn
2006-05-15, 09:16
Eftersom trådskaparen tydligt angav att kombinationer inte var tillåtna får ni som skriver "kyckling är jääätegåt" genast sluta med detta. Om det ens skulle finnas ett kött helt utan fett, tror ni att det skulle vara så gott? Kolhydrater däremot kan man trixa lite med och få det gott utan tillsatser av protein eller fett.

Den som skrev jordnötssmör blir dessutom ultradiskad, det är ju en salig röra av alla de tre.

zirak
2006-05-15, 09:25
Eftersom trådskaparen tydligt angav att kombinationer inte var tillåtna får ni som skriver "kyckling är jääätegåt" genast sluta med detta. Om det ens skulle finnas ett kött helt utan fett, tror ni att det skulle vara så gott? Kolhydrater däremot kan man trixa lite med och få det gott utan tillsatser av protein eller fett.

Den som skrev jordnötssmör blir dessutom ultradiskad, det är ju en salig röra av alla de tre.

Varför är det inte samma renhetskrav på kolhydraterna? Socker och stärkelse i olika former är det som gäller i så fall.

Trance
2006-05-15, 09:26
Eftersom trådskaparen tydligt angav att kombinationer inte var tillåtna får ni som skriver "kyckling är jääätegåt" genast sluta med detta. Om det ens skulle finnas ett kött helt utan fett, tror ni att det skulle vara så gott? Kolhydrater däremot kan man trixa lite med och få det gott utan tillsatser av protein eller fett.

Den som skrev jordnötssmör blir dessutom ultradiskad, det är ju en salig röra av alla de tre.

Jag står fast vid mitt svar och räknar en vanlig fettsnål köttbit som protein då trådskaparen verkar ha varit ute efter detta. Sedan undrar jag om inte man kan få en helt fettfri köttbit gott ändå med lite pill.

skaparn
2006-05-15, 09:39
Varför är det inte samma renhetskrav på kolhydraterna? Socker och stärkelse i olika former är det som gäller i så fall.

Jag erkänner att det ofta smyger sig in ett par gram fett eller protein även i godis, som till exempel i Ahlgrens Bilar:

Näringsvärde per 100 g
Energi 1450 kJ/ 350 kcal
Protein 6 g
Kolhydrat 80 g
Fett <0,5 g

Däremot måste du hålla med om att godisarnas godis, Djungelvrål, ändå kan betraktas som betydligt mer ren än de livsmedel folk tog som exempel i tråden, grädde, jordnötssmör, kakor(?) och även kyckling.
Djungelvrål
Näringsvärde per 100 g
Energi 1450 kJ/ 340 kcal
Protein <0,5 g
Kolhydrater 85 g
Fett <0,5 g

skaparn
2006-05-15, 09:40
Jag står fast vid mitt svar och räknar en vanlig fettsnål köttbit som protein då trådskaparen verkar ha varit ute efter detta. Sedan undrar jag om inte man kan få en helt fettfri köttbit gott ändå med lite pill.

Hmm, kanske det kanske. Om inte annat så med hjälp av lite artificiella tillsatser.

petersson
2006-05-15, 10:38
protein tror jag nog.. kött är alltid gott. kolhydrater i all ära men det skulle bli trist i längden, potatis är jättejättegott men det kräver nog sås (med fett i) för att det inte ska bli enformigt.

RassK
2006-05-15, 10:41
Kolhydrater
kakor, bröd och socker!! <3

zirak
2006-05-15, 10:48
Däremot måste du hålla med om att godisarnas godis, Djungelvrål, ändå kan betraktas som betydligt mer ren än de livsmedel folk tog som exempel i tråden, grädde, jordnötssmör, kakor(?) och även kyckling.


Kan du känna sockersmaken i djungelvrål :confused:

Ola Wallengren
2006-05-15, 11:03
Om det bara är kemiskt rena makronutrienter det gäller, vilket iofs knappt går att få tag i, så ligger ju kolhydrater i olika sockerformer bra till, för kemiskt ren olja lär inte fresta någon. Proteiner är lite mer spännande eftersom det finns många olika aminosyrekombinationer med smak, aspartam tex, men om vi går ner på aminosyranivå så smakar nog ingen aminosyrelösning så där värst bra, oftast riktigt vidrigt.

MUGEN
2006-05-15, 11:38
Exakt, ingen som är ärlig mot sig själv och som tänkt till, svarar protein.

du är ju ute och cyklar om du tror att alla favoriserar en påse godis framför en grillad kyckling bara för att du gör det.

personligen säger jag protein om jag måste välja, men det är hårfint mellan dem tre. det bästa jag vet, är en nygrillad karé(grillat lamm är inte dumt det heller) att sätta tänderna i.. gärna lite blodig, kött är livet!

Fredrik_S
2006-05-15, 18:15
Om vi går ner på aminosyranivå så smakar nog ingen aminosyrelösning så där värst bra, oftast riktigt vidrigt.

Ja jag minns hur glutamin satte nån kloakliknande smak på min gainer. (då jag fortfarande tog sådant)

Max
2006-05-15, 21:12
Kolhydrater utan tvekan.

Yxel
2006-05-15, 21:14
Protein!:eating: :eating:

MilkmaN
2006-05-15, 21:26
Kombinationen fett och kolhydrater är överlägsen, men om man bara får välja en kan blir det nog kolhydrater, fast alkohol har sin charm.

+1,1234568

Diana
2006-05-16, 13:22
kålisar :love:

Cerberus
2006-05-16, 13:37
kolhydrater+fett=choklad :D godaste som finns typ.

Diana
2006-05-16, 13:45
kolhydrater+fett=choklad :D godaste som finns typ.
We have a winner :bow: :D