handdator

Visa fullständig version : Makrill 7 dagar i veckan

Max
2006-05-14, 16:57
Är det risk att överdosera nåt vitamin eller liknande om man äter ca. 100 g fet fisk om dagen? Är det FÖR mkr fiskolja eller A-vitamin? Kosten i övrigt är "svennsson"-baserad.

userfriendly
2006-05-14, 17:30
hmm jag äter oftast en burk makrill eller 125 g lax varje dag... inte märkt nåt iaf

Princy
2006-05-14, 19:27
Jag vill också tycka om makrill. Jag försökte smaka en gång, men det gick inte ens att svälja. *spy*

Fredrik_S
2006-05-14, 19:31
Om jag inte minns helt fel skrev sverker att han ätit en burk makrill om dagen i 18år och ända problemet var att han blödde så mycket när han skar sig i köket pga av lättflytande blod.

RajtanTajtan
2006-05-14, 20:04
Om jag inte minns helt fel skrev sverker att han ätit en burk makrill om dagen i 18år och ända problemet var att han blödde så mycket när han skar sig i köket pga av lättflytande blod.

Underbart att läsa ett sånt inlägg när man själv älskar makrill :eating:

Sniggel
2006-05-15, 02:20

Han har alltså en ett högre förhållande omega 3 än omega 6 i kroppen?
Går väl lätt att ordna genom att tokkonsumera på mcdonalds? :eating:

Jishuku
2006-05-15, 14:51
Funderar litegrann på det där också.. jag har ätit 800g alaska pollock per dag nu i snart 1 år.. kollade upp det i Hälsovakten och mitt Vitamin D intag är på 200% av RDI. :confused:
Har inte märkt av någonting själv, men kan det bli något på lång sikt??

King Grub
2006-05-15, 14:55
Tolerabel övre gräns för vitamin D är 50 mcg per dag.

Klo
2006-05-15, 15:00
hmm jag äter oftast en burk makrill eller 125 g lax varje dag... inte märkt nåt iaf

+1 :thumbup:

Juliette
2006-05-15, 15:16
Underbart att läsa ett sånt inlägg när man själv älskar makrill :eating:
Särskilt när man ofta skär sig på de där elak-konstruerade o-öppnarvänliga burkarna makrillen ligger i.

Äter nog i snitt en burk om dan, vissa perioder kan jag mumsa i mig upp till tre om dan, är mums på sport-knäcke :eating: :eating: :eating:

Jishuku
2006-05-15, 16:12
Tolerabel övre gräns för vitamin D är 50 mcg per dag.

:thumbup: tackar!

Max
2006-05-15, 21:24
Det låter som det är fritt fram :thumbup:

Diana
2006-05-16, 13:16
För er som hatar sörjan i burken :D finns en vac-förpackad variant i kyldisken som är gudommligt god! :bow: finns en med pepparkrydd och en med vitlök, rökta tror jag de är :eating:

Princy
2006-05-16, 13:27
För er som hatar sörjan i burken :D finns en vac-förpackad variant i kyldisken som är gudommligt god! :bow: finns en med pepparkrydd och en med vitlök, rökta tror jag de är :eating:

Det kanske vore något för mig! Jag känner jag mig snart som mina kräsna katter gällande konservburkar. :D

Diana
2006-05-16, 13:43
Det kanske vore något för mig! Jag känner jag mig snart som mina kräsna katter gällande konservburkar. :D
Hahaha, när man väl fått smak på den vac-förpackade så duger burkvarianten bara till kattmat :D ...har inte tänkt på ifall det är nån stor priskskillnad iofs =)

z_bumbi
2006-05-16, 14:40

Köp färsk istället. Det är gott.

petersson
2006-05-16, 18:05
Miljögifter då?

fonzie
2006-05-16, 18:21
Mina smaklökar skulle storkna och dö.

Cartwright
2006-05-16, 18:30
Det är ganska stor skillnad på olika märken av makrillkonserver tycker jag. Coops är bäst.

Diana
2006-05-16, 21:11
Imo är fetthalten avgörande för smaken på märkena, de märken med mkt fett är överlägsna i smak :bow: de andra smakar mest vatten/kattmat/disksvamp :D
Köp färsk istället. Det är gott.
Ah måste ja verkligen göra =) den har lyckats undgå mej hittils *screwy*

Max
2006-05-16, 21:16
Det finns en variant som är finfördelad (riktig kattmat) i runda burkar, den gillar jag. Har sett den en gång på ICA, annars Netto.

Cartwright
2006-05-16, 21:23
Det finns en variant som är finfördelad (riktig kattmat) i runda burkar, den gillar jag. Har sett den en gång på ICA, annars Netto.

*spy*

Slimfit
2006-05-16, 22:31
Köpte min första burk makrill i tomatsås idag...och gissa om jag blev positivt överraskad! Sååå gott på sportknäcke som någon sa tidigare i tråden. Nu är jag fast i beroendet, det här kommer att bli bra :)

Att jag inte smakat tidigare beror nog på skolmatens misslyckade fiskexperiment vilket gjort att jag varit väldigt skeptisk till fisk under flera år :/

Bozar
2006-05-17, 21:03
Makrill på burk är ju hur gott som helst, lukten dock är inte att leka med, speciellt inte om den legat framme öppnad ett tag :D . Gillar personligen inte tubvarianten, det tillsatta sockret tycker jag gör att den smakar äckligt.*spy*

Gimp
2006-05-17, 21:20
Jag får aldrig ha min makrill i tomatsås i fred för katten. :(

Snart kommer makrillen och då jäklar ska jag ut och dörja varje ledig kväll jag har för nu börjar jag tröttna på sillen. Makrill, färskpotatis och lingon är helt omöjligt att slå och om några veckor smäller det.

Lax på burk har jag aldrig lyckats hitta, vart köper ni den och vad heter den?

Fredrik_S
2006-05-17, 21:28
Hahaha, när man väl fått smak på den vac-förpackade så duger burkvarianten bara till kattmat :D ...har inte tänkt på ifall det är nån stor priskskillnad iofs =)

Testad

99 kr kilot kostade den vakumförpackade

Makril på burk 22.90 för 3 *125 g 64% makrill = 95,4 kr kilot makrill

Sverker
2006-05-18, 06:28
Miljögifter då?

Makrill är ju en havslevande, frisimmande fisk ungefär i mitten av näringskedjan. Finns säkert någon som publicerat halterna av PCB, DDT, kvicksilver etc i makrill men jag har inte sett något.

Det går inte att jämföra med sill och strömming från Östersjön eller gädda från insjön eftersom våra utsläpp av miljögifter oftast är knutet till befolkningsregioner. Östersjön är tyvärr inte ren:(
Strömming och gädda skulle jag bara äta 1 - 2 gånger per månad.

Sverker
2006-05-18, 06:31
Han har alltså en ett högre förhållande omega 3 än omega 6 i kroppen?
Går väl lätt att ordna genom att tokkonsumera på mcdonalds? :eating:

Ska nog inte prova:D .

Diana
2006-05-18, 08:51
Testad

99 kr kilot kostade den vakumförpackade

Makril på burk 22.90 för 3 *125 g 64% makrill = 95,4 kr kilot makrill
Aha! :thumbup:
visst var det värt de där 3,6 kronorna extra.. :D

winnie
2006-05-18, 10:41
Miljögifter då?

Från livsmedelsverkets sida:

Fet fisk som sill, strömming, lax och makrill innehåller fleromättade fettsyror som kan minska risken för hjärt-kärlsjukdomar. Från folkhälsosynpunkt bör alltså flertalet äta mer fisk.

Vissa insjöfiskar och feta ostkustfiskar har förhöjda halter av miljöföroreningar. Därför bör vissa grupper iaktta försiktighet. De allra flesta konsumenter har dock ingen anledning att begränsa sin fiskkonsumtion.

Exempel på fisk och fiskprodukter som har låga halter av miljöföroreningar och som alla kan äta utan inskränkning:

* All fisk fångad på västkusten och i öppna havet (med undantag för stor hälleflundra, svärdfisk, haj, rocka och färsk eller fryst tonfisk)
* Torsk och plattfisk från Östersjön
* Odlad fisk
* Produkter som exempelvis fiskbullar, fiskpinnar, sillkonserver och konserverad tonfisk

Fredrik_S
2006-05-18, 22:14
Aha! :thumbup:
visst var det värt de där 3,6 kronorna extra.. :D

O ja.. körde jägarkryddan första gången och handlade pepparkryddade varianten idag.
Båda var grymt goda.