handdator

Visa fullständig version : Windows Vista - Skvaller m.m.


skaparn
2006-05-14, 14:41
Lite inspirerad av tråden om Linux tänkte jag höra mig för om Vista.

Jag har förstått att det ska komma någon gång i höst och kollade på de olika versioner MS tänker leverera. Är det någon som vågat sig på att betatesta det, för visst fanns det ute några Longhorn, och även några XP64 man kunde testa?

Känner mig rätt peppad ändå, det ska bli kul att testa och se vad de gjort för nytt. Googlande gav för mycket info i detta fallet så jag tänker bara höra med er om ni har lite skvaller, alternativt en eller annan bra länk som behandlar Vista.

Snake
2006-05-14, 14:45
En kompis provade en av dom läkta versionerna, den tog 800mb RAM när den bootade upp ;)

Garnax
2006-05-14, 14:54
Ska bli kul att testa, bara hoppas att det inte är för svårt att använda
en piratkopierad version då jag inte har lust att betala 4-6000kr
för att byta ut mitt XP.

devi
2006-05-14, 14:55
En kompis provade en av dom läkta versionerna, den tog 800mb RAM när den bootade upp ;)
Hur fan ska min dator klara av någonting sådant? :confused:

Bönne
2006-05-14, 14:55
Testat Vista med mer än ett års mellanrum, påminner mycket om XP fast det finns etttusen till funktioner som man inte kommer använda, sedan var det otroligt segt. Fanns några plus, men inget revolutionerande.

Microsoft.Windows.Vista.64Bit.Build.5381.1.DVD-WinBet <-- För er med 64 bit, släpptes för drygt en vecka sedan.

Bengan
2006-05-14, 14:58
Verkar som om man måste köpa ny dator för att orka med vista så jag längtar verkligen inte...

Snake
2006-05-14, 14:58
Hur fan ska min dator klara av någonting sådant? :confused:

Förhoppningsvis har dom fixat alla minnesläckor och optimerat allting när skiten kommer ut i handeln :)


It's not a bug, it's a feature ;)

shadowfire
2006-05-14, 14:59
Vista är inte så mkt o hänga i julgranen, som föregående talare sa, blir bara fler funktioner o stänga av. Har kört både Vista och "vanliga" 64-bitars XP ett tag nu o är inte imponerad av någon av dem. Trist bara att webcam o skrivare o all annan kringutrustning inte har drivrutiner för 64-bitars OS och det verkar på HewlettPackard och Creative som om de skiter blankt i att göra drivisar till modeller som är >1 år gamla.

Neh tacka vettja 32-bitars XP med tweak xp manager så man kan banta bort allt trams o få en boot-tid på bara någon sek etc.

Edit: Orka bry om transparenta fönster etc... men mer om vista går o läsa här: http://www.winvistasecrets.com/

Loke
2006-05-14, 15:04
Hur fan ska min dator klara av någonting sådant? :confused:

Det ska den inte ;)
När XP släpptes låg datorerna på ca 128 MB, och det är precis på gränsen till vad som krävs för att köra XP med acceptabel prestanda. Det går, men det är inte kul.

Idag ligger i princip alla nya datorer på över 1 GB, och många är på 2 GB. Då känns inte 800 så farligt, och det kommer nog bli lite mindre tills det släpps.

Det är sällan det finns skäl till att uppgradera till en ny version av windows på en gammal dator, smartast är att uppgradera i samband med nästa datorköp.

shadowfire
2006-05-14, 15:19
Vista ska iofs fungera bra på 512mb-datorer så...

jakke
2006-05-14, 15:22
Vista kommer inte få genombrott innan SP2 släppts..Windows brukar ha lite för mkt buggar..
Det finns dock FLERA stora nyheter.. T.ex. har dom skrivit om hela Nätverksprotokollen osv, detta ska tydligen ge stor skillnad..

skaparn
2006-05-14, 15:43
800 MB ram... det är ju en smekning som känns. Det blir säkert bättre som ni säger men jag börjar känna att mina 1GB ska bli 2 så snart som möjligt.

En annan intressant fråga är ju den Garnax väckte, om piratkopiering. Anta att jag vill utvärdera en kompis säkerhetskopia innan jag bestämmer mig, kommer inte MS ha proppat in allsköns skydd i Vista, och även utnyttjat den där hårdvarustödda piratkollen som jag hört lite om, som Intel och AMD hakat på?

Trance
2006-05-14, 15:47
Hoppas nästan Microsoft lyckas skydda det bra nog.

800 mb var ju en läckt beta, kanske inte bästa källan direkt.

Yes
2006-05-14, 16:11
Jag vet inte varför, men jag får lite Windows Me vibbar av Vista - och det är ta mig fan riktigt jävla läskigt! :D

christian
2006-05-14, 16:17
800 MB säger ju ingenting. Det kan ju vara bra om den suger upp allt den behöver men sen släpper till andra program, etc, etc.

Provade Vista, tror det var beta 2:an som kom för någon vecka sedan.
Helt klart mycket lullull men verkar bli en hel del förbättringar framförallt vad gäller säkerhet. "Out of the box" laddade Vistas Internet Explorer sidor snabbare än min tweakade Firefox på XPsp2. Firefox var ännu snabbare på Vista.

Synd att de fått plocka ur så mycket innan releasen. WinFS och Aerox(?) hade varit roligt att pröva.

ugglan
2006-05-14, 16:23
För mycket krimskrams :\

Ozma
2006-10-02, 14:02
Windows Vista RC1 Build 5600 funkar utmärkt och kräver inte 800 mb ram, runt 400-500 tror den tog. Har fått igång alla program, skrivare, cam, drivrutiner till grafikkort,ljud, mobiltele osv. enda som inte funka är Nero 7. Finns en nyare build, 5728 men har inte lyckats få tag i den,ska vara lite bättre tydligen men min nuvarande funkar hur bra som helst.

FreCKo
2006-10-02, 14:08
Vista är inte så mkt o hänga i julgranen, som föregående talare sa, blir bara fler funktioner o stänga av. Har kört både Vista och "vanliga" 64-bitars XP ett tag nu o är inte imponerad av någon av dem. Trist bara att webcam o skrivare o all annan kringutrustning inte har drivrutiner för 64-bitars OS och det verkar på HewlettPackard och Creative som om de skiter blankt i att göra drivisar till modeller som är >1 år gamla.

Neh tacka vettja 32-bitars XP med tweak xp manager så man kan banta bort allt trams o få en boot-tid på bara någon sek etc.

Edit: Orka bry om transparenta fönster etc... men mer om vista går o läsa här: http://www.winvistasecrets.com/

tweak XP ManageR? :) Låter som något min gamla bärbara skulle behöva :D vart hittar man det?

Yankeee
2006-10-02, 14:11
Jag har svårt att se varför man ska byta ut xp mot något som kommer att kräva mer resurser men antagligen inte vara speciellt mycket bättre.

jwzrd
2006-10-02, 14:16
Det är fortfarande bara Windows. Samma brist på enkelhet, allmänt hyffs i gränssnittet och användbarhet. För spelnördar finns det antagligen inget val om något år.

Yankeee
2006-10-02, 14:19
Det är fortfarande bara Windows. Samma brist på enkelhet, allmänt hyffs i gränssnittet och användbarhet. För spelnördar finns det antagligen inget val om något år.

Fast spel har ju alltid fungerat med gamla windows versioner. Men det kanske blir andra bullar om det ska larvas med TCPA eller motsv :/

LarsK
2006-10-03, 04:50
Jag hoppas Vista får bra super user "su" som Linux. För oss admins är det oslagbart att ha, synd bara att MS inte släppt det tidigare.

Jag tycker XP börjar kännas gammalt nu, det är daxs för något nytt.

Baan
2006-10-03, 06:08
Jag har svårt att se varför man ska byta ut xp mot något som kommer att kräva mer resurser men antagligen inte vara speciellt mycket bättre.
´
Vi gillar ju konsumera mer/fler resurser! :D

Jag tycke det hade varit mer intressant med färre rader kod och mindre resursanvändning för åtminstone samma funktionalitet, känns som dom borde kunnat lyckas med detta. Men det kankse är för mycket att kräva från Microsoft att dom ska tänka på miljön och energianvändning.

dynamo
2006-10-08, 10:51
Går att ladda ner Windows Vista RC2 nu.

http://download.windowsvista.com/preview/rc2/en/download.htm

Om man är med i deras utvärderingsprogram (om man laddade ner och fick nyckel till Beta 2 eller RC1), så fungerar samma nyckel nu.

Tomten
2006-10-08, 11:15
Windows Vista RC1 Build 5600 funkar utmärkt och kräver inte 800 mb ram, runt 400-500 tror den tog. Har fått igång alla program, skrivare, cam, drivrutiner till grafikkort,ljud, mobiltele osv. enda som inte funka är Nero 7. Finns en nyare build, 5728 men har inte lyckats få tag i den,ska vara lite bättre tydligen men min nuvarande funkar hur bra som helst.

bara 400-500mb säger du?

Vet ärligt talat inte om jag ska skratta eller gråta, är ju illa nog att windows XP tar upp en 120-180MB

Nalfaren
2006-10-09, 23:24
Sitter på RC2 Build 5744, och kommer att köra detta på heltid ett
tag framöver för att utvärdera allt :) Får se hur det går att jobba
en lång dag med Vista. Just nu har jag inget ljud men det finns
AC97 Vista beta drivers ute... annars fungerar allt bra å flytande
hittils. Att surfa är mycket snabbare än XP ;)

Dumleman
2006-10-09, 23:33
Nå nån som tror att Microsoft kommer att lyckas göra vista "oknäckbart" som gör att verkligen varenda kotte som använder det även betalar för det? Blir det oknäckbart blir det troligen ett hårt bakslag för windows eftersom det finns många snåla människor som då skulle tvingas byta till andra operativsystem eller sitta kvar med gamla windowsversioner.

Erik__
2006-10-09, 23:42
Neh tacka vettja 32-bitars XP med tweak xp manager så man kan banta bort allt trams o få en boot-tid på bara någon sek etc.]

Hm, berätta mer, jag har jättemassor med krut i datorn och inge prestanda alls *cry*

Yes
2006-10-10, 00:55
Jag har svårt att se varför man ska byta ut xp mot något som kommer att kräva mer resurser men antagligen inte vara speciellt mycket bättre.
DirectX 10. ;)