handdator

Visa fullständig version : Safety-press med kedjor?


Bönne
2006-05-14, 12:22
Jag, Wennerberg och en annan som inte är reggad här har tänkte köra lite strongman träning i sommar. Inte för att tävla, utan för variationens skull.

Nu när vädert blev bra så snabbt, så fick vi tummarna ur och hittade en firma i Trelleborg som bistod med ett traktordäck. Så planerna är att fixa lite mer utrutstning. Bland annat en safety-press.

Normalt sett så är ju en safety-press konstruerad med järnstänger som håller vikterna där nere, men det blir krav på att man fixar mer matrial på det sättet, så tänkte ifall man kunde göra en lite lättare variant, nämligen att svetsa fast kedjor på en vanlig skivstång sedan bara trä på vikterna på kedjorna och ha något form av lås längst ner, så det blir typ så:
http://bearny.no-ip.org/s-press.JPG

Vikter har vi redan och sedan är det bara att skaffa en vanlig skolstång, så kommer man undan billigt.

Vad tror ni om det, hade det kunnat jämföras med en "riktig" safety-press?

Dissector
2006-05-14, 12:42
En liten fråga bara: Vore det inte bättre att svetsa kedjan i någon form av ring, så den kan träs på och sedan låsas med en klammer. Isåfall kan ju stången fortfarande användas till annat också.
Eller svetsa helt enkelt ihop första länken med någon annan länk så det skapas en lagom stor ögla?
Så svårt borde det väl å andra sidan inte vara, att fixa två järnstänger någonstans, väldigt billigt? Isåfall blir den ju konstruerad nästan exakt som ett "orginal".
Kanske har missat hela poängen nu, isåfall ber jag om ursäkt :P

Bönne
2006-05-14, 12:44
En liten fråga bara: Vore det inte bättre att svetsa kedjan i någon form av ring, så den kan träs på och sedan låsas med en klammer. Isåfall kan ju stången fortfarande användas till annat också.
Eller svetsa helt enkelt ihop första länken med någon annan länk så det skapas en lagom stor ögla?
Så svårt borde det väl å andra sidan inte vara, att fixa två järnstänger någonstans, väldigt billigt? Isåfall blir den ju konstruerad nästan exakt som ett "orginal".
Kanske har missat hela poängen nu, isåfall ber jag om ursäkt :PStål är inte så billigt, sedan så är det ju meningen att den ska kunna "gunna" där uppe, måste man få till det ytterligare. Med kedjor är det bara att svetsa fast, så är det klart.

Timme
2006-05-14, 17:27
Vad är en safety press och vad används den till? Vad är speciellt med den och vad har den för fördelar jämfört med vanlig skivstång?

Perscitus
2006-05-14, 20:19
Om du justerar kedjornas längd så att när du är i bottenläget tar vikterna i backen, riskerar du inte att förolyckas när du tränar ensam.

Bönne
2006-05-14, 20:44
Vad är en safety press och vad används den till? Vad är speciellt med den och vad har den för fördelar jämfört med vanlig skivstång?Det blir mer av ett balansmoment.

z_bumbi
2006-05-15, 08:52
En fyrkantsprofil med rätt dimension där man svetsat fast en krok är smidigare än att svetsa fast kedjan direkt på stången, då kan ni använda en riktigt stång och slipper böja en skolstång varje gång ni kör en kort rörelse.

Att hänga vikter löst dinglande i kedjor verkar iofs farligt, minsta rörelse i sidled och vikterna slår in i benen.

Bönne
2006-05-15, 17:20
Att hänga vikter löst dinglande i kedjor verkar iofs farligt, minsta rörelse i sidled och vikterna slår in i benen.Den tanken har också slagit mig, men tänkte att man skulle sätta kedjorna så brett som möjligt. Samt så tycker jag det är sällan man gungar åt sidorna särskilt mycket.

Doctor Snuggles
2006-05-15, 18:22
http://jva.ontariostrongman.ca/

JV Askem tränade med ett liknande system, fast hans mackapär var "ledad", så det fanns ingen risk för gungande vikter.

Wennerberg
2006-05-16, 08:10
Det kanske hade varit bättre med stänger ner, tror du inte? Det blir fortfarande ett jävla balansmoment men det blir inte så okontrollerat. Kedjor låter lite väl gungit. När vi ändå fixar räls kan vi kolla upp om det finns möjlighet att svetsa samman något :)

Bönne
2006-05-16, 16:27
Det kanske hade varit bättre med stänger ner, tror du inte? Det blir fortfarande ett jävla balansmoment men det blir inte så okontrollerat. Kedjor låter lite väl gungit. När vi ändå fixar räls kan vi kolla upp om det finns möjlighet att svetsa samman något :)Tror inte det kommer bli så billigt med stänger, har bara den känslan =) Sådant är inte billigt, såvidare man inte har det löst hemma och kedja har jag tillräckligt med hemma.

polaren
2006-05-16, 16:51
Tror inte det kommer bli så billigt med stänger, har bara den känslan =) Sådant är inte billigt, såvidare man inte har det löst hemma och kedja har jag tillräckligt med hemma.

Svetsa alla länkar i kedjan då, så den blir stadig som en stång :) Eller det kanske blir ostabilt? Jag är datornörd, inte smed :D