handdator

Visa fullständig version : Kroppsfett %


Alina
2006-05-14, 12:11
Jag har varit och gjort en kroppsfetts-mätning idag. Men en liten maskin man håller i händerna som sänder "elstötar" genom kroppen...

Jag undrar vad som är "normalt" att ha i fett-procent.

Jag är 170 lång och väger ca 67-68 kg.

Enligt denna maskinen hade jag 21%, 14.5 kg kroppsfett...

Är detta mycket? :confused:

Är det stor skillnad på resultatet om man gör mätningen före eller efter träning? Och hur tillförlitlig är denna maskinen?

Tacksam för svar :)

Slartibartfast
2006-05-14, 12:13
Det är en ganska normal nivå.

maskinen är dock väldigt opålitlig.

King Grub
2006-05-14, 12:13
21% kroppsfett är helt normala nivåer för en kvinna.

Något som man däremot kan tvivla på är tillförlitligheten hos bioimpedans mätare. Dom ger väldigt osäkra värden, och det krävs riktig sjukhusutrustning för att denna typ av mätning skall ge ett tillförlitligt resultat.

pragmatist
2006-05-14, 14:28
21% för en tjej är snudd på "sportig" nivå skulle jag säga. Jag såg någon undersökning från USA där den genomsnittliga nivån för kvinnliga aerobicsinstruktörer var 17%.

devi
2006-05-14, 14:37
21% ser bara snyggt ut på en kvinna.

Xander
2006-05-14, 22:19
Har läst att under 15% kroppsfett inte är riktigt bra för kvinnor då tex mensen kan utebli. En tjej på mitt jobb som tävlat i bodybuilding var nere så lågt som 7% vilket väl får ses som extremt lågt för en kvinna. Hon var utan sin mens i 1,5år den tid hon satsade som mest på tävlandet!

Får nog hålla med om att 21% är lagom och bra på en tränad tjej/kvinna, sexigt helt enkelt. :) Pinnsmala (anorexiasmala) tjejer med väldigt lite former, muskler och fett är i min smak väldigt osexigt, rent av avtändande.

devi
2006-05-14, 22:31
En tjej ska ha en kvinnlig kropp, rund rumpa, lite mage och lår. That's it. ;)

mini
2006-05-14, 22:53
En tjej ska ha en kvinnlig kropp, rund rumpa, lite mage och lår. That's it. ;)
Så tycker du. Sluta skriv det som en sanning, det är nämligen inte du som bestämmer hur världens kvinnor ska se ut.

nemd
2006-05-14, 22:55
En tjej ska ha en kvinnlig kropp, rund rumpa, lite mage och lår. That's it. ;)

Yepp den hårda biten kan dem lämna till oss. Haha. Nej en kvinna ska se ut så som hon känner sig bäst och säkrast.

devi
2006-05-14, 23:18
Så tycker du. Sluta skriv det som en sanning, det är nämligen inte du som bestämmer hur världens kvinnor ska se ut.
Eh, det var bara MIN åsikt. Om du läste fel, eller om jag skrev någonting annat, ber jag om ursäkt. *rolleyes*

devi
2006-05-14, 23:20
Åh vad irriterande inlägg av dig mini! Vad fan trodde du egentligen? Att jag är enväldeshärskare på jorden och bestämmer således hur alla andra ska se ut!? Skärpning för fan. Så jävla fjantigt! Det var min personliga åsikt fattar du väl?

Doctor Snuggles
2006-05-15, 00:35
Så tycker du. Sluta skriv det som en sanning, det är nämligen inte du som bestämmer hur världens kvinnor ska se ut.

Jo, han och jag tillsammans bestämmer det. Och Kwon.

jwzrd
2006-05-15, 10:42
Åh vad irriterande inlägg av dig mini! Vad fan trodde du egentligen? Att jag är enväldeshärskare på jorden och bestämmer således hur alla andra ska se ut!? Skärpning för fan. Så jävla fjantigt! Det var min personliga åsikt fattar du väl?

En kille ska väga minst 120kg, ta 200kg í bänkpress och dessutom inte se för bufflig ut. Klarar du inte det så är du en värdelös lite fjant.



EDIT: det är min personliga uppfattning, och den gäller endast devi.

devi
2006-05-15, 10:47
En kille ska väga minst 120kg, ta 200kg í bänkpress och dessutom inte se för bufflig ut. Klarar du inte det så är du en värdelös lite fjant.



EDIT: det är min personliga uppfattning, och den gäller endast devi.
Jag bara undrar, vart i mitt inlägg, jag skrev att alla andra kvinnor som inte ser ut precis så är fula som stryk, hela värdelösa och oviktiga? Peka ut det så får vi ett slut på den här idiotdiskussionen.

Pez
2006-05-15, 11:05
Jag bara undrar, vart i mitt inlägg, jag skrev att alla andra kvinnor som inte ser ut precis så är fula som stryk, hela värdelösa och oviktiga? Peka ut det så får vi ett slut på den här idiotdiskussionen.
Vad har kvinnor med jwrdz syn på män att göra. Jwzrd och kvinnor går öht inte ihop. ;)

Jag tror att mini syftar på ditt sätt att skriva i bestämd form - "ska ha" tex.
Ett litet "jag tycker", "jag anser" eller liknande friskriver en från de flesta potentiella sammandrabbningar med mini et cohort. :D

devi
2006-05-16, 17:05
Vad har kvinnor med jwrdz syn på män att göra. Jwzrd och kvinnor går öht inte ihop. ;)

Jag tror att mini syftar på ditt sätt att skriva i bestämd form - "ska ha" tex.
Ett litet "jag tycker", "jag anser" eller liknande friskriver en från de flesta potentiella sammandrabbningar med mini et cohort. :D
Synd att någon ska bli så himla upprörd över en sådan felskrivning, som det nu var i detta fall. Aja, vi skiter i det här nu. :D