handdator

Visa fullständig version : Mixad potatis istället för maltodextrin.

Fredrik_S
2006-05-14, 10:57
Jag funderade på om det ine kunde vara ide att äta tex 200g mixad kokt potatis för förbättrad prestation innan ett träningspass.
Då slipper man få i sig massa tomma kalorier från maltodextrinet och får i sig bra näringsämnen samtidigt.

Nu är väl GI i princip ointressant i de flesta fall men här tänkte jag äta mixen precis innan prestationen, precis som en före träningsdrink. Och vill gärna snabbt ha energin. Kan jag räkna med att få energin snabbt från mixad potatis? Och kan jag på något sätt påverka hastigheten.

Verni
2006-05-14, 11:15
I och med att du äter så mycket tror jag inte du behöver vara rädd för näringsbrist för att du tar en maltodextrin dryck.

Fredrik_S
2006-05-14, 11:20
I och med att du äter så mycket tror jag inte du behöver vara rädd för näringsbrist för att du tar en maltodextrin dryck.

Men eftersom jag tränar så mycket ökar nog mitt behov av mikronutrienter också.

RajtanTajtan
2006-05-14, 11:23
Men eftersom jag tränar så mycket ökar nog mitt behov av mikronutrienter också.

Syftet är ju inte att man ska få sig vitaminer innan passet, utan man är ju ute efter snabb ENERGI. Var sak har ju sin plats.

Bondlurk
2006-05-14, 11:34
GI:t är ett mått på hur fort blodsockret stiger i samband med mat, det är intressant om det är det svaret du är ute efter.

Mixad potatis lär ge dig bra med energi snabbt.

Mikronutrienterna behöver du i och för sig inte få i dig just i samband me träning.

Fredrik_S
2006-05-15, 07:17
Mikronutrienterna behöver du i och för sig inte få i dig just i samband me träning.

Nähe?
Varför inte?

Som dansare tränar jag ca 4*1,5 timme varje dag och ska jag leva på bara tomma kolhydrater under den tiden blir det en massa tomma kalorier.

Honn
2006-05-15, 08:26
Kan du träna ordentligt när du har potatis i magen?