handdator

Visa fullständig version : Deffen har dragit ner min vilopuls rejält och ökat min vo2max.


Fredrik_S
2006-05-14, 10:41
Skumt att vilopulsen har sjunkit så mycket, jag har egentligen inte gjort någon konditionsträning mer än promenader som dragit upp pulsen till mellan 90 och max 130 i backar tex. Sen har jag även dansat många timmar i skolan varje dag, men det gjorde jag även innan deffen. Dansen tar sällan upp pulsen över 150 den heller och gör den det är det ytterst korta intervaller.

Vilopulsen låg runt 60 när jag började. I morse... eller snarare en halvtimme in på morgonen efter en stor kopp kaffe och efter lite plock samt påklädning och utgång lade jag mig på bänken utanför och väntade några minuter med min pulsklocka på armen.

Den kröp neråt och neråt och stabiliserade sig på 39 slag i minuten.

Jag utförde även ett "fitnesstest" på klockan.
Det går till så att man ligger i 10 minuter och den räknar då ut vo2max... antagligen är det åt helvete skevt men en uppskattning ger den kanske.
Jag tog tre värden innan deffen och då var den på 61 varje gång... nu efteråt var den på 67.

Jag ska se imorgon när jag vaknar vad pulsen är då.

kampsporttjej
2006-05-14, 12:21
hur länge har du legat på deff?
har du minskat väldigt mycket i kroppsfett under den perioden,
jämfört med hur du såg ut innan då du hade vilopulsen på 60?
mäter din klocka eller vad det är vo2 max så att den är relaterad till kroppsvikten?
om man minskar i vikt får man automatiskt ett högre vo2 max, utan att
för den sakens skulle mätbart fått bättre syreupptagning. man har mindre
massa att bära runt på helt enkelt.

Fredrik_S
2006-05-14, 13:06
fyra-fem veckor 74 kg 174 cm lång

<--- det är jag när jag väger 73-74

vägde 78-79 när jag började.

Fredrik_S
2006-05-15, 18:29
Falsk larm :( Jag har inte fått jättebra kondition av å gå på deff. Jag var bara övertränad och åt lite för lite. Drog upp kalorierna med 500-700 nu och vilopulsen är tillbaka på runt 55-60.

Mental
2006-05-18, 17:49
Falsk larm :( Jag har inte fått jättebra kondition av å gå på deff. Jag var bara övertränad och åt lite för lite. Drog upp kalorierna med 500-700 nu och vilopulsen är tillbaka på runt 55-60.

Din kropp var nere på sparlåga med andra ord.

Fredrik_S
2006-05-18, 21:30
Din kropp var nere på sparlåga med andra ord.

Ja du jag antar det.
Jag fick som svar att pulsen kan bli så om man ätit för lite och tränat för mycket.
Vet inte om den ligger så lågt hela tiden i vila då, när man sover? Eller hur det fungerar. Låter ju bra med så låg puls, men det lär det väl inte vara i längden. Att vara övertränad och undernärd.

maRRtin
2006-05-18, 22:56
Jag har fått för mig att förhöjd vilopuls är ett tecken på överträning annars :confused:
Kanske kan vara båda symptomen.

Fredrik_S
2006-05-19, 04:13
Hm
Jag blir inte riktigt säker på detta.
När jag vakna är min puls mellan 40 och 45... reser jag mig upp går den upp till 65 för att sedan gå ner till ca 55 när jag står upp eller sitter vid datorn.

Gör jag samma test senare på dagen, alltså efter måltider.. lägger mig ner i tio minuter går den sällan ner under 55.

Vilken är då min äkta vilopuls?

Alexlindgren
2006-05-19, 06:12
Jag har för mig att vilopuls ska man ta på morgonen när man precis vaknat.

maRRtin
2006-05-19, 09:36
Hm
Jag blir inte riktigt säker på detta.
När jag vakna är min puls mellan 40 och 45... reser jag mig upp går den upp till 65 för att sedan gå ner till ca 55 när jag står upp eller sitter vid datorn.

Gör jag samma test senare på dagen, alltså efter måltider.. lägger mig ner i tio minuter går den sällan ner under 55.

Vilken är då min äkta vilopuls?
40-45 är din vilopuls, den burkar öka ganska duktigt när man reser på sig.
Samma för mig, har runt 32 när jag ligger still länge eller jag vaknat, så fort jag reser på mig så stiger den ganska mycket.

Fredrik_S
2006-05-19, 17:33
40-45 är din vilopuls, den burkar öka ganska duktigt när man reser på sig.
Samma för mig, har runt 32 när jag ligger still länge eller jag vaknat, så fort jag reser på mig så stiger den ganska mycket.

Men det här med att man är drabbad av överträning om pulsen stiger mer än 20 när man reser sig upp då?

RajtanTajtan
2006-05-19, 18:56
Hm
Jag blir inte riktigt säker på detta.
När jag vakna är min puls mellan 40 och 45... reser jag mig upp går den upp till 65 för att sedan gå ner till ca 55 när jag står upp eller sitter vid datorn.

Gör jag samma test senare på dagen, alltså efter måltider.. lägger mig ner i tio minuter går den sällan ner under 55.

Vilken är då min äkta vilopuls?

Den du har när du vaknat.