Visa fullständig version : Fiber
Bondlurk
2006-05-14, 09:12
När man kontaktar näringsfysiologer eller betraktar en överblick på kommentarerna på kolozzeums forum är det huvudsakligen kolhydrater, protein och fett som är på tal.
Men om du tar en titt på ett livsmedel så belyser dom oftare en stor mängd fiber än höga andelar protein. Det ända som jag vet om fiber är att det är hälsosamt för magen; men vad har det mer för effekter på kroppen? Överdriver livsmedelsbutikerna effekterna av fiber?
Ninjasmurf
2006-05-14, 09:21
Fibrer tillhör inte energigivarna och är därigenom ganska ointressant ur prestationssynpunkt. Fibrer är bra ur allmänhälsa synpunkt vilket näringsfysiologer primärt fokuserar på.
Bondlurk
2006-05-14, 09:44
Vad i hälsosynpunkt är det fiber är bra för?
Ninjasmurf
2006-05-14, 12:43
Minskad risk för mag-tarm cancer, hjälper tarmarnas arbete, minskad risk för diabets II plus en massa annat.
Minskad risk för mag-tarm cancer, hjälper tarmarnas arbete, minskad risk för diabets II plus en massa annat.
Hur skyddar det mot diabetes typ 2?
Hur skyddar det mot diabetes typ 2?
De gelbildande kostfibrerna sänker blodsockersvaret och minskar därmed svägningar i blodsockret kanske ?
De gelbildande kostfibrerna sänker blodsockersvaret och minskar därmed svägningar i blodsockret kanske ?
Ok, visste jag inte. Men är svängningar i blodsockret verkligen kopplat till diabetes, trodde det bara var övervikt, stillasittande och genetisk disposition? Eller man kan kanske misstänka det antar jag.
Minskar INTE risken för colon cancer vilket man trodde förr. Och mag cancer har man väl aldrig sagt att det skyddat mot?
Bondlurk
2006-05-15, 17:40
Vilka proptioner kan tänkas erfodras för att ge effekt på låt säga, 100 gram kolhydrater?
Minskar INTE risken för colon cancer vilket man trodde förr. Och mag cancer har man väl aldrig sagt att det skyddat mot?
Enligt den stora studien EPIC så gör det väl det?
"The hypothesis that a diet high in fibre reduces colorectal cancer risk has been corroborated in the EPIC study. Our findings were published in parallel with the results from the PLCO cohort of the NIH-NCI. In that study, a similar protective effect of fibre on colorectal cancer polyps was observed. Together, these results indicate that fibre is protective both for the development of adenomatous polyps and for their malignant transformation."
http://www.iarc.fr/epic/Sup-default.html
Eller har detta visat sig vara fel? Hemsidan är dessutom grymt ful, tycker de borde ha råd med en snyggare. :)
Vilka proptioner kan tänkas erfodras för att ge effekt på låt säga, 100 gram kolhydrater?
Jag skulle vara verkligt tveksam om du fick ut något praktiskt värde i att mixa med fibrer för att sänka GI, om du nu inte har diabetes. Tänk också att för mycket fibrer än inte bra heller.
När man kontaktar näringsfysiologer eller betraktar en överblick på kommentarerna på kolozzeums forum är det huvudsakligen kolhydrater, protein och fett som är på tal.
Men om du tar en titt på ett livsmedel så belyser dom oftare en stor mängd fiber än höga andelar protein. Det ända som jag vet om fiber är att det är hälsosamt för magen; men vad har det mer för effekter på kroppen? Överdriver livsmedelsbutikerna effekterna av fiber?Jag ställer en irriterande motfråga istället. Är det vi här på kolozzeums forum som överdriver proteinintaget?
Nja, min teori är att båda faktorerna är viktiga för en god hälsa. Ett högt fiberintag och ett högt proteinintag, men inte överdrivet högt.
0.5 g fibrer och kanske lite mindre än 2 g protein per kg kroppsvikt tror jag är vettigt.
I Sverige har många fler brist på fibrer i kosten (än protein, någon?) är min gissning.
Enligt den stora studien EPIC så gör det väl det?
"The hypothesis that a diet high in fibre reduces colorectal cancer risk has been corroborated in the EPIC study. Our findings were published in parallel with the results from the PLCO cohort of the NIH-NCI. In that study, a similar protective effect of fibre on colorectal cancer polyps was observed. Together, these results indicate that fibre is protective both for the development of adenomatous polyps and for their malignant transformation."
http://www.iarc.fr/epic/Sup-default.html
Eller har detta visat sig vara fel? Hemsidan är dessutom grymt ful, tycker de borde ha råd med en snyggare. :)
Det kom en studie för någon månad sedan som sammanfattade en massa studier på fiberintag och colon cancer där man ej såg något samband....
Kolla de senaste numrena av läkartidningen...
Ok, skall kolla in det. Tackar.
King Grub
2006-05-16, 16:45
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=16352792&query_hl=1&itool=pubmed_docsum
Tack så mycket, frågan är vad man litar på. Jäkla forskare till att säga olika saker.
King Grub
2006-05-16, 18:58
I ovan nämnda metastudie är det onekligen ett rätt brett underlag: "725,628 men and women were followed up for 6 to 20 years across studies".
I ovan nämnda metastudie är det onekligen ett rätt brett underlag: "725,628 men and women were followed up for 6 to 20 years across studies".
Sant, EPIC hade ju dock också rätt mycket folk. 510 000 samt det stämde överrens med någon annan stor studie. Däremot så verkar skillnaden om jag inte missuppfattat allt nu den att den senare tog andra kostfaktorer med i beräkningarna.
Egna spekulationer: De som äter mycker rött kött kanske inte äter så mycket fibrer och därför har en högre frekvens av cancer på grund av köttet och inte på grund av det låga fiberintaget. Intressant att spekulera, även om det kanske inte påverkar min egna kosthållning något.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.