handdator

Visa fullständig version : Sött efter middag?


hammer95
2006-05-13, 19:54
Hör ofta att det ska vara bra för matsmältningen om man äter något sött (sockerrikt) efter maten. Men så kan väl det inte var? Kan möjligtvis tänka mig att en sött frukt skulle vara bra efter maten...

Fredrik_S
2006-05-13, 21:29
Hör ofta att det ska vara bra för matsmältningen om man äter något sött (sockerrikt) efter maten. Men så kan väl det inte var? Kan möjligtvis tänka mig att en sött frukt skulle vara bra efter maten...

Utan å ha nån aning om vad som är sant, har jag hört precis tvärtom.
Att tex ett äpple efter maten förstör själva matsmältningen.

Roliga saker vi hör jag tror att inget är sant, vare sig bra med socker eller att äpplen är skulle vara dåligt.

Milia
2006-05-14, 09:29
Jag har inte heller hört att det skulle ha något med matsmältningen att göra utan mer bara som ett sätt att "avlsuta" måltiden med. En "efterrätt". Kan hjälpa vissa att hålla borta sötsuget om man får något "nyttigt, sött" efter måltiden, eftersom det tar ett tag innan kolhydraterna från maten går ut i blodet och då kan man under tiden smaska på något nyttigt, gott och sött.

Jag blir ibland lite sötsugen efter jag har ätit och då tar jag ibland en torkad aprikos (och ev. några mandlar)

Bondlurk
2006-05-14, 10:05
Min uppfattning, inte studiebaserad fakta: Matspjälkning kräver kalorier, om du har låga glukoshalter och äter kan det leda till hypoglykemi vilket är mycket katabolt, alltså något muskelbyggare undviker.

Att inta glukos efter måltid dämpar den här "rebound"-effekten som Fredrik Paulún kallar den. Vilket är anti-katabolt.

pragmatist
2006-05-14, 14:12
Mest handlar det nog om att lite snabba kolhydrater på slutet gör att man blir mindre trött efter en måltid som innehåller mycket fett och protein, som ju tar ett tag för kroppen att bryta ned (och som dessutom kräver en del energi när det gäller just proteinet). Kaffe på maten fungerar likadant.

AJO
2006-05-14, 14:36
Mest handlar det nog om att lite snabba kolhydrater på slutet gör att man blir mindre trött efter en måltid som innehåller mycket fett och protein, som ju tar ett tag för kroppen att bryta ned (och som dessutom kräver en del energi när det gäller just proteinet). Kaffe på maten fungerar likadant.


Blandas inte allt om man äter det direkt efter middagen? Isåfall blir man ju pigg för att man höjer GI på hela måltiden. Då borde det ju ha samma efekt att äta en rätt med snabba kolhydrater från början.