Visa fullständig version : är det här mycket för en ätar dag?
2st kexchoklad (mellan)
7st tofifee bitar
15 st lösviktgodis
1st kokosboll
6st chokladbitar
det är vad jag åt nu..haha
hur många kcal tror ni att det är?
Jag tror att det är 1.5kcal, men jag kan ju ha fel...
tinkerbell
2006-05-13, 18:00
Kcal-mängden har jag ingen aning om men ett tips ...
Jag brukar inleda mina ätardagar med morgonpromenader och så kan de vell bli kvällspromenad med, som alla andra dagar i veckan, eller rent allmänt försöker jag vara "aktiv" under denna dag.
Jag skulle iofs aldrig satsa på någon utav de livsmedel du skrevit upp men om du behöver de så visst... kör på, försök hålla dig aktiv under dan så är de inte mkt, fortfarnade kcal in och ut som räknas.
Hoppas de hjälpte
mvh t
Pellefant
2006-05-13, 18:05
Gissar på ca 1000 kcal, tycker det inte är så farligt om du sköter övriga dagar.
tack för de snabba svaren =)..
vi säger nu att jag går o kör lite cykling o förbränner 1000 - 1500 kcal..
går man fortfarande upp i vikt eller inte.. ? om jag förbränner det jag ätit.
tinkerbell
2006-05-13, 18:12
Om du förbränner de du ätit går du inte upp i vikt, nej :) De är det de hela handlar om, kcal in/ut.
Men du kan fortfarande gå upp i fett, även fast du förbränner kcal in. Om det finns en obalans i kostens Fetter/Kolhydrater/Proteiner.
tack tack =).. då vet jag..
men om jag cyklar i ca 1 - 1,5 timme förbränner jag muskler också eller förbränner jag först det jag ätit o sen tar det från musklerna?
för att jag hörde att efter en viss stund så börjar de o ta från musklerna också..
tinkerbell
2006-05-13, 18:18
men om jag cyklar i ca 1 - 1,5 timme förbränner jag muskler också eller förbränner jag först det jag ätit o sen tar det från musklerna?
för att jag hörde att efter en viss stund så börjar de o ta från musklerna också..
Hur ser kosten ut? Under en deff bör du ha ett högt proteinintag som hjälper dig att bibehålla muskler vid kcalunderskott.
Du förbränner alltid kolhydrat/protein/fett när du utför olika motionsmoment. Fördelningen beror på intensitet samt när du utför momentet i förhållande till intag av kost, samt hur din kost ser ut.
det e väl .håller proteinintaget på ca 25-35g per måltid, om inte mer.. så det e ingen fara me den .. kosten är jättebra så det e ingen fara med den heller
Fredrik_S
2006-05-13, 18:24
2st kexchoklad (mellan)
7st tofifee bitar
15 st lösviktgodis
1st kokosboll
6st chokladbitar
det är vad jag åt nu..haha
hur många kcal tror ni att det är?
2st kexchoklad (mellan) a 55g
7st tofifee bitar= 58 g choklad med nöt
15 st lösviktgodis ungefär 100 g godis
1st kokosboll (delicato) 58 g
6st chokladbitar á 8g
S:a
1761 kcal
prot 22 g
fett 81 g
kloh 239 g
fibrer 1,6 g
tinkerbell
2006-05-13, 18:27
Som Fredrik skriver så blir de 1761 kcal av de du trycker i dig under denna dag.
Blir de något mer än de?
Annars blir de bara 1761 kcal som du lätt kan bränna bort men du kommer nog inte må bra av den "maten" med tanke på att de inte är allt för näringsrikt.
tack för den beräkningen :thumbup:
men vi säger att jag vill bli av me de där kalorierna som jag ätit.. ska jag förbränna de idag innan jag går o lägger mig så att det inte omvandlas till fett under natten,eller ska jag göra av mig me de imorrn? .. eller både idag och imorgon?
tinkerbell
2006-05-13, 18:29
tack för den beräkningen :thumbup:
men vi säger att jag vill bli av me de där kalorierna som jag ätit.. ska jag förbränna de idag innan jag går o lägger mig så att det inte omvandlas till fett under natten,eller ska jag göra av mig me de imorrn? .. eller både idag och imorgon?
Det beror på hur aktiv du varit fram tills nu...
kan säga att jag vaknade vid 7 , va bara hemma tills 13 då thaiboxningen började höll på i 1 timme. gick runt i stan i ca 2 timmar, o sen bara vart hemma.. så det e inte så mycket jag gjort idag.. så därför tänkte jag ta ett cykelpass på ca 1-1,5h ..
tinkerbell
2006-05-13, 18:50
kan säga att jag vaknade vid 7 , va bara hemma tills 13 då thaiboxningen började höll på i 1 timme. gick runt i stan i ca 2 timmar, o sen bara vart hemma.. så det e inte så mycket jag gjort idag.. så därför tänkte jag ta ett cykelpass på ca 1-1,5h ..
Tänk på att kroppen även förbrukar kalorier i vila.
Utgå ifrån att du har fått i dig ~1700kcal "okej!" Jag hade nog tat de som vanligt, tränat som vanligt, satsat på något "snabbt" i form av kolisar efter träning, med andra ord, som vanligt när du deffar. Och givetvis skött cardion, nu vet jag inte hur du kör men, simmning, löpning, promenader (morgon å kväll) etc...
Ingen större skillnad, kalorierna som räknas men att de är optimalt kan man ju inte säga med tanke på de livsmedel du nämner, men kör på ifall ditt psyke skriker efter de :)
tack för hjälpen då var allt klart för mig :bow:
1700 kcal på en dag?
Och du är orolig för att du inte förbrännt dom?
Hur mycket väger du och vad gjorde du den dagen?
Fredrik_S
2006-05-13, 22:23
1700 kcal på en dag?
Och du är orolig för att du inte förbrännt dom?
Hur mycket väger du och vad gjorde du den dagen?
Har du läst hela tråden?
Dem 1700 var från godis, jag gissar att han åt annat ochså denna dag.
Har du läst hela tråden?
Dem 1700 var från godis, jag gissar att han åt annat ochså denna dag.
Han nämner inte nånstans att han åt annat också. Samt att rubriken löd "är det här mycket för en ätardag"
Men jag kanske borde fattat när han skrev "det åt jag nu" iofs :D
Jag tar tillbaka min kommentar.
:naughty: men det klart att man äter måltider också.. annars klarar man ju sig inte
Ryska_raketen
2006-05-14, 08:06
Men lol. Va fan äter du bara skit för?
man måste ju göra det nån gång . sist jag åt var för typ en månad sen..
Ryska_raketen
2006-05-14, 08:18
man måste ju göra det nån gång . sist jag åt var för typ en månad sen..
Okey för att klargöra. MÅSTE ? Va fan snackar du om? Det enda man MÅSTE det är att dö. Sen att du VILL äta det, det är en annan femma.
visst vill man dö så e det o bara dö, men man dör ju inte av en ätardag :whipped: . hellre en ätardag än o dö.
verkar skadat att ha en "ätardag" om man får ångest för det man satt i sig 5 minuter senare och känner att man måste starta en internet-diskussion hurvida man kanske skall ut och springa för att inte bli fetto över en natt.. el .whatever..
osund relation till livets små njutningar om inte annat.
skadat med ätardagar i allmänhet(min åsikt på tal om ingenting)
tinkerbell
2006-05-14, 11:43
verkar skadat att ha en "ätardag" om man får ångest för det man satt i sig 5 minuter senare och känner att man måste starta en internet-diskussion hurvida man kanske skall ut och springa för att inte bli fetto över en natt.. el .whatever..
osund relation till livets små njutningar om inte annat.
skadat med ätardagar i allmänhet(min åsikt på tal om ingenting)
Håller med dig...
Visst är de lite konstigt att ha som mål att tappa fett men även riskerar att försämra resultaten av en ätar dag i veckan som man BÖR vara medveten om att de inte spela någon positiv roll i det hela.
Just därför bör man lägga upp de på något sätt så att de inte skadar, sen om psyket vill att man byter ut alla sina måltider man har under deffen mot "godsaker" och får näringsbrist är något annat, men de är så de är.
Cerberus
2006-05-14, 11:57
Håller med dig...
Visst är de lite konstigt att ha som mål att tappa fett men även riskerar att försämra resultaten av en ätar dag i veckan som man BÖR vara medveten om att de inte spela någon positiv roll i det hela.
Just därför bör man lägga upp de på något sätt så att de inte skadar, sen om psyket vill att man byter ut alla sina måltider man har under deffen mot "godsaker" och får näringsbrist är något annat, men de är så de är.
jo, men kan man se det i ett längre perspektiv att om man får äta lite "förbjudet" och därmed orkar hålla på med deffen längre med kanske lite mer motivation så är det ju bra. Jag deffar inte för nån tävling så jag utesluter inte livets goda så mkt längre förutom uppenbar skräpmat, äter bra mat för det mesta ändå och tränar väldigt mycket så det kvittar känns det som.
Tror knappast man får allvarliga brister av EN dags skräpdagsätande, inte så att man tar skada iaf. I höstas levde jag i princip på mjölk, proteindrinkar och jordnötssmörmackor, iof mådde jag inte så bra om jag ska jämföra med nu men. Gjorde ett hälsotest och jag hade perfekta värden förutom på levern(aspirin-skadad skulle jag tro) och njurarna men de testade om på njurarna och då var de okej värden.
tinkerbell
2006-05-14, 12:17
jo, men kan man se det i ett längre perspektiv att om man får äta lite "förbjudet" och därmed orkar hålla på med deffen längre med kanske lite mer motivation så är det ju bra. Jag deffar inte för nån tävling så jag utesluter inte livets goda så mkt längre förutom uppenbar skräpmat, äter bra mat för det mesta ändå och tränar väldigt mycket så det kvittar känns det som.
Tror knappast man får allvarliga brister av EN dags skräpdagsätande, inte så att man tar skada iaf. I höstas levde jag i princip på mjölk, proteindrinkar och jordnötssmörmackor, iof mådde jag inte så bra om jag ska jämföra med nu men. Gjorde ett hälsotest och jag hade perfekta värden förutom på levern(aspirin-skadad skulle jag tro) och njurarna men de testade om på njurarna och då var de okej värden.
Just de jag också försöker framföra, de beror ju på personens förbränning. Om de nu är så att bara måste trycka i sig nån måltid långt ifrån sin "deff måltid" kan man ju göra de 1 gånger/veckan och om man nu ska byta ut dålig mat mot bra mat 1 gång/veckan kan man ju också göra de och rent ut sagt strunta i om man råkar lägga på sig lite, eller bli av med muskler etc...
Om man råkar lägga på sig tror jag man ganska lätt blir av med de under veckan då man håller de strikt, däremot ska man ju heller inte överdriva sina "ätardagar".
Slartibartfast
2006-05-14, 12:17
Vissa har en osund relation till mat helt klart och har missuppfattat dethär med ätardagar.
Vesseldahl
2006-05-14, 12:56
Blir det inte godare att sprida ut godsakerna över en längre period? Ett jämnare intag över hela veckan?
Eller är det bara jag som tappar aptiten och mår dåligt om jag "hysteriskt" trycker i mig godsaker under en kortare period?
Vissa har en osund relation till mat helt klart och har missuppfattat dethär med ätardagar.
Och vissa tar allting på så blodigt allvar.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.