handdator

Visa fullständig version : Chili con carne


LadyG
2006-05-13, 16:35
Detta recept på chili con carne är gott och förhoppningsvis lika nyttigt som det är mättande.

1 sats vita bönor:
4 dl vita bönor (cirka 300g)
1 lök skuren i klyftor
3 vitlöksklyftor
1 lagerblad

Täck de vita bönorna med vatten i minst 8 timmar. Häll av vattnet och häll över 1 lite kallt vatten. Lägg i löken, lagerbladet och vitlöksklyftorna. Låt koka i cirka 1½ timme.

Chili con carne
1 sats kokta vita bönor (se recept ovan)
400g nötfärs
4 hackade gula lökar
4 vitlöksklyftor
4 finhackade chilifrukter
3 hackade paprikor
1 tärning köttbuljong
2 burkar krossade tomater (a 400g styck)
3 dl vatten
salt och peppar efter behov

Fräs nötfärsen i lite olja om du inte har nonstick-stekpanna (annars kan du skippa oljan också). Tillsätt löken och vitlöken. Blanda i chilin, buljongen och tomatkrosset. Låt blandningen puttra upp, späd eventuellt med vatten om det blir för torrt. Häll i de vita bönorna och låt alltihop koka upp i 5 minuter. Tillsätt paprikan sist och låt koka i ytterligare 5 minuter. Smaka av med salt och peppar.

Servera rykande het med lantbröd och valfri grönsak.

Isabella
2006-05-13, 17:01
skulle vara ännu godare med spiskummin, chilipulver och med ris till:eating:

LadyG
2006-05-13, 17:39
Glömde att tillägga att efter att man hällt i tomatkrosset ska det puttra i 20 minuter eller tills det fått den konsistens man vill ha. Sen häller man i bönorna och gör klart chilin.

Naturligtvis kan man använda quorn eller kycklingfärs om man hellre vill det :D

Tro mig, med färsk chilifrukt behövs inget chilipulver och blir det inte starkt nog kan man hacka ner en piripiri eller habanero-frukt *flex*

Kary
2006-05-14, 16:42
Glömde att tillägga att efter att man hällt i tomatkrosset ska det puttra i 20 minuter eller tills det fått den konsistens man vill ha. Sen häller man i bönorna och gör klart chilin.

Naturligtvis kan man använda quorn eller kycklingfärs om man hellre vill det :D

Tro mig, med färsk chilifrukt behövs inget chilipulver och blir det inte starkt nog kan man hacka ner en piripiri eller habanero-frukt *flex*

Kokar du verkligen bönorna i 1,5 timmar? Mina brukar vara klara efter ca 40 min eller så. :confused:

LadyG
2006-05-15, 12:10
Nej,lite mer faktiskt ;) : från påse ner i blötläggning (8h). Sen förkokas de i 1½ timme - sjuda snarare, men det är bara en fråga om hur livligt det puttrar. På ynka 1 liter vatten blir det inte mycket putter (men då hinner de ta smak av vitlöken, löken och lagerbladet å andra sidan) :)

Gör man väldigt mycket bönor kan man frysa in till senare.

Chilin ska koka i 20 minuter, för att chilifrukterna ska släppa ifrån sig så mycket smaker som möjligt och för att tomatkrosset ska fnfördelas i köttfärsen.

Sen häller man i bönorna. De kan till och med ha kallnat, eller så plockar man upp en påse kokta bönor ur frysen, för de sista tio minuterna minuterna ska bönorna värmas upp och blandas med paprika och allt annat gott :)

Använder man burkbönor är de nog redan klara men jag tycker inte om såsen de ligger i. Smakar kemikalier, så jag gör allting från början. Då vet jag vad jag får :)

LadyG
2006-05-15, 12:17
En hel del recept hävdar att vita bönor ska kokas i två timmar eller mer, men det beror nog på hur länge de blötlagts. Man kan nog laborera en hel del med det där och få olika resultat. Sen hänger det nog lite på hur man vill ha sina bönor också :)

jwzrd
2006-05-15, 12:20
Nej,lite mer faktiskt ;) : från påse ner i blötläggning (8h). Sen förkokas de i 1½ timme - sjuda snarare, men det är bara en fråga om hur livligt det puttrar. På ynka 1 liter vatten blir det inte mycket putter (men då hinner de ta smak av vitlöken, löken och lagerbladet å andra sidan) :)

Gör man väldigt mycket bönor kan man frysa in till senare.

Chilin ska koka i 20 minuter, för att chilifrukterna ska släppa ifrån sig så mycket smaker som möjligt och för att tomatkrosset ska fnfördelas i köttfärsen.

Sen häller man i bönorna. De kan till och med ha kallnat, eller så plockar man upp en påse kokta bönor ur frysen, för de sista tio minuterna minuterna ska bönorna värmas upp och blandas med paprika och allt annat gott :)

Använder man burkbönor är de nog redan klara men jag tycker inte om såsen de ligger i. Smakar kemikalier, så jag gör allting från början. Då vet jag vad jag får :)

Vi använder snudd på samma recept och gör 5-6kg varje vecka, det blir snorigt gott och billigt. Givetvis på riktiga bönor.

z_bumbi
2006-05-15, 12:48
Jag skulle börja med tomatsåsen samtidigt som bönorna, svag värme och puttrande. Då får man fram smakerna på ett helt annat sätt. (Häll i mer vatten och/eller en burk tomat till då mycket av vätskan försvinner.)
Köttfärs häller man i när det är ca 20 min kvar men annat kött kan gärna få koka med från början.
Paprika som i receptet ovan.

Chili är väldigt underskattat, både billigt och bra.

jwzrd
2006-05-15, 12:51
Jag skulle börja med tomatsåsen samtidigt som bönorna, svag värme och puttrande. Då får man fram smakerna på ett helt annat sätt. (Häll i mer vatten och/eller en burk tomat till då mycket av vätskan försvinner.)
Köttfärs häller man i när det är ca 20 min kvar men annat kött kan gärna få koka med från början.
Paprika som i receptet ovan.

Chili är väldigt underskattat, både billigt och bra.

Mycket bra tips, det blir faktiskt lite godare då ja.

Bland chili kan jag rekommendera att ta habanero, vill man inte ha det döds-så-innihelvete-starkt så funkar 1 frukt per ca 2.5kg mat utmärkt. Det är en mycket mycket god chilisort. Piri-piri är också mycket gott, men låt för guds skull den spanska pepparen ligga kvar på ICA (dvs det alla fånar kallar röd, grön och gul chili).

Metal_boy_
2006-05-15, 12:54
Mycket bra tips, det blir faktiskt lite godare då ja.

Bland chili kan jag rekommendera att ta habanero, vill man inte ha det döds-så-innihelvete-starkt så funkar 1 frukt per ca 2.5kg mat utmärkt. Det är en mycket mycket god chilisort. Piri-piri är också mycket gott, men låt för guds skull den spanska pepparen ligga kvar på ICA (dvs det alla fånar kallar röd, grön och gul chili).


Raketbränsle, sa du 5-6kg i veckan? :)

jwzrd
2006-05-15, 12:56
Raketbränsle, sa du 5-6kg i veckan? :)

Det är bara kik-ärtorna vi pular i grytan som ger mig gaser, och inte så farligt. Min mage klara bönor hur bra som helst.

Metal_boy_
2006-05-15, 13:30
Det är bara kik-ärtorna vi pular i grytan som ger mig gaser, och inte så farligt. Min mage klara bönor hur bra som helst.


Ok. Fan det var länge sedan jag käkade "Kela me Arne", blev lite sugen på det nu.

sissa
2006-05-15, 13:58
Mycket bra tips, det blir faktiskt lite godare då ja.

Bland chili kan jag rekommendera att ta habanero, vill man inte ha det döds-så-innihelvete-starkt så funkar 1 frukt per ca 2.5kg mat utmärkt. Det är en mycket mycket god chilisort. Piri-piri är också mycket gott, men låt för guds skull den spanska pepparen ligga kvar på ICA (dvs det alla fånar kallar röd, grön och gul chili).


Här har vi ett fån. :cool:

Jag använder den spanska pepparen ibland, men jag har varit så besviken på den. De jag har fått tag på har varit väldigt milda. Har inte blivit något drag alls. Man kan väl använda mer antar jag, men hur mkt ska man ha egentligen? Jag trodde de var starka.Jag kör med sambal oelek (chilipasta) nu.

Habanero skulle jag nog inte våga mig på.

jwzrd
2006-05-15, 14:00
Här har vi ett fån. :cool:

Jag använder den spanska pepparen ibland, men jag har varit så besviken på den. De jag har fått tag på har varit väldigt milda. Har inte blivit något drag alls. Man kan väl använda mer antar jag, men hur mkt ska man ha egentligen? Jag trodde de var starka.Jag kör med sambal oelek (chilipasta) nu.

Habanero skulle jag nog inte våga mig på.

Spansk peppar är god, men man kan inte ha mer än 1-2 i en gryta, sen börjar det smaka bittert av själva frukten och det är ju den goda "chili-smaken" man vill åt. Habanero MÅSTE man vara försiktig med när man skär, den är mycket stark, men den är också mycket mycket god och det räcker faktiskt med 1 enda frukt i en stor gryta. Det blir inte stark överhuvudtaget om man inte har uturen att råka på ett exemplar som är extra starkt.

sissa
2006-05-15, 14:08
Spansk peppar är god, men man kan inte ha mer än 1-2 i en gryta, sen börjar det smaka bittert av själva frukten och det är ju den goda "chili-smaken" man vill åt. Habanero MÅSTE man vara försiktig med när man skär, den är mycket stark, men den är också mycket mycket god och det räcker faktiskt med 1 enda frukt i en stor gryta. Det blir inte stark överhuvudtaget om man inte har uturen att råka på ett exemplar som är extra starkt.


En habanero som är extra stark?
Hjälp:)

För mig har habanero varit uteslutet. Har tänkt att det är ju inget man kan använda, den är för extrem liksom. Men den är ju inte tänkt att sitta och gnaga i sig som om det vore ett äpple eller så.

Får se om jag vågar nångång. Men det ska man väl.


Jag har alltid fått dåligt drag av den spankska pepparn. Föst tog jag bort mellanväggarna innan jag visste, men nu kör jag med allt. Jag känner ingenting. Vet inte om det är en taskigt sort de har eller nåt.

jwzrd
2006-05-15, 14:14
Spansk peppar är inte stark öht med vissa undantag. Får man tag på en som vuxit under torra soliga förhållanden så kan det vara lite sting i den. Men som sagt, den smakar inte så gott som dom vassare varianterna helt enkelt.

sissa
2006-05-15, 14:20
Spansk peppar är inte stark öht med vissa undantag. Får man tag på en som vuxit under torra soliga förhållanden så kan det vara lite sting i den. Men som sagt, den smakar inte så gott som dom vassare varianterna helt enkelt.


På tv när de lagar mat så får man ju intrycket att den är skitstark. "Ta bara liiite" osv.

Nej, jag ska helt klart kolla in vad de finns för alternativ som är vassare. Och godare.

jwzrd
2006-05-15, 14:22
Ja den är skitstark, men om man gör en chili con carne så har man rätt mycket gryta att blanda upp den i. Sen beror det lite på hur man gör med den. Lägger du i den att stekas lite tillsammans med t ex vitlöken och löken i början så förlorar den en del av umf-en, lägger du däremot i den mot slutet så kommer det bli dynamit av det.

Smaka INTE råa bitar av den, tvätta händerna med varmt vatten och diskmedel efter att du skurit den osv. Tror Emmzan (eller z_bumbi?) rekommenderade oss att gnugga fingrarna med olja först också. Vi brukar ha plastpåsar på händerna när vi skär den också.

sissa
2006-05-15, 14:33
Ja den är skitstark, men om man gör en chili con carne så har man rätt mycket gryta att blanda upp den i. Sen beror det lite på hur man gör med den. Lägger du i den att stekas lite tillsammans med t ex vitlöken och löken i början så förlorar den en del av umf-en, lägger du däremot i den mot slutet så kommer det bli dynamit av det.

Smaka INTE råa bitar av den, tvätta händerna med varmt vatten och diskmedel efter att du skurit den osv. Tror Emmzan (eller z_bumbi?) rekommenderade oss att gnugga fingrarna med olja först också. Vi brukar ha plastpåsar på händerna när vi skär den också.


Jag menade den spanska pepparen. Att jag fått intrycket att den skulle vara stark (den var inte så stark som jag trodde iaf)

Habanero vet jag att den inte är att leka med. :)

jwzrd
2006-05-15, 14:34
Jag har fått tag på stark spansk peppar en gång och då var det lite bett i den. Annars är den nästan aldrig stark öht. Klart det biter på tungan om man smakar den rå, men den gör inte mycket i maten.

Trance
2006-05-15, 14:50
Att tillaga riktig chili, då finns det bara två saker som måste vara med.

Kött och chili. Köttet i formen av antingen grov köttfärs eller små kuber(grytbitar). Jag föredrar helt klart bitar då det känns manligare, manlighet är mycket viktigt i chili. Sedan chili av olika sorter, man kan ofta ha i en hel del då som nämnts innan så blir det ofta rätt mycket gryta man lagar.

Andra saker som skall vara med är lök, vitlök, chilipulver, oregano(mexikansk har jag förstått men kör på vanlig), spiskummin, salt och peppar. Jag brukar även ta in en paprika för färg och smak samt paprikapulver.

Tillagning:
Bryn ett kilo kött, lök, vitlök, chili, paprika. På med massa kryddor. På med vatten så det precis täcker, på med lock och låt det sjuda i ett antal timmar till köttet är mört. Är det löst i slutet så kan man slänga i lite mjöl tror jag.

Nu till det kontroversiella. Bönor och tomat. Enligt de riktiga hardcorechilifanatikerna i södra USA(där den faktiskt kommer ifrån, inte mexico) så hör detta absolut inte hemma i en chili. Men så jäkla hardcore är man inte. Jag brukar hälla i 2-3 burkar vita bönor i tomatsås(häller av det mesta av tomatsåsen) i slutet. Blir lite mer att äta då. Blir säkert bättre om man gör egna bönor men det får vara någon ände på min huslighet.

Detta serveras i en djup skål med ljust bröd, ljust öl(eller mjölk mot hettan) till. En klick naturell creme fraiche i mitten av tallriken bryter av rätt bra. Går säkert använda kvarg också för er som verkar äta det hela tiden.

Sedan kan man ju laborera med när man skall krydda och om man skall lägga till extra chili etc.

jwzrd
2006-05-15, 14:52
Med hårding-ingredienserna handlar det snudd på om en gulasch istället.

Trance
2006-05-15, 14:58
Tss, det är äkta chili från sydstaterna. Nej, men min har inte varit så hård de senaste gångerna har tappat min styrka mot het mat då jag inte kunnat äta det på ett tag. Är vek nu.

Ett annat tips som jag inte testat själv är att ta en korv(av griskött) och mosa i köttet i grytan. Skall nog testa med någon kryddig korv någon gång. Här har du ett riktigt gammalt chilirecept:

Original San Antonio chili.
2 lbs beef shoulder, cut into ½-inch cubes
1 lb pork shoulder, cut into ½-inch cubes
¼ cup suet
¼ cup pork fat
3 medium-sized onions, chopped
6 garlic cloves, minced
1-quart water
4 acho chiles
1 serrano chile
6 dried red chiles
1 Tablespoon comino seeds, freshly ground
2 tablespoons Mexican oregano

Salt to taste

Place lightly floured beef and pork cubes in with suet and pork fat in heavy chili pot and cook quickly, stirring often. Add onions and garlic and cook until they are tender and limp. Add water to mixture and simmer slowly while preparing chiles. Remove stems and seeds from chile and chop very finely. Grind chiles in molcajete and add oregano with salt to mixture. Simmer another 2 hours. Remove suet casing and skim off some fat. Never cook frijoles with chilies and meat. Serve as separate dish.
http://www.tpoint.net/~wallen/chili.html

Dessutom ett annat tips är att det blir ofta bättre dagen efter, så om man skall bjuda så skall man koka det dagen innan. Svalna av och sedan värma det nästa dag.

z_bumbi
2006-05-15, 16:01
För mig har habanero varit uteslutet. Har tänkt att det är ju inget man kan använda, den är för extrem liksom. Men den är ju inte tänkt att sitta och gnaga i sig som om det vore ett äpple eller så.

Får se om jag vågar nångång. Men det ska man väl.

Koka tomatsåsen först, smaka ytterst försiktigt innan du ska hälla i köttfärs etc. Är den extremt stark så häll upp det mesta av den i små förpackningar och frys sen in den, spara bara så lite att det ger smak i den grytan du håller på med. Fyll på med mer tomat och lök och fortsätt som vanligt.

Nu har du dels fått fått en god chili con carne som är något så när lagom stark och sen har du massor av grunder till andra maträtter i frysen, plocka fram en burk till köttfärsås, omelett, köttgryta osv.

Annars kan du bara ta en kvarts habanero och börja med. :)

Trance: Om det inte är bönor i en chili con carne (Chili med kött) så vill inte jag bara äta en vanlig chili med bröd som lunch då det blir en stark chilisås. Södra USA var ju förövrigt Mexico fram till 1836 så ursprunget är nog mer dunkelt än vad man vill göra gällande i Tejas. :D

Trance
2006-05-15, 18:10
Trance: Om det inte är bönor i en chili con carne (Chili med kött) så vill inte jag bara äta en vanlig chili med bröd som lunch då det blir en stark chilisås. Södra USA var ju förövrigt Mexico fram till 1836 så ursprunget är nog mer dunkelt än vad man vill göra gällande i Tejas. :D

Sant, jag har fått intrycket att det skall vara lite vätska som är förtjockad med majsmjöl. Dock kan jag ju ärligt säga att de amerikaner jag snackar med har alla bönor i sin chili. ;)

Angående ursprunget så tror jag de spårade det till usa eftersom det fanns så få spår i Mexico på det och urinvånarna där är inte några som ändrar sin matlagning direkt. Men spelar inte så stor roll, jag gillar våran svenska chili con carne. Men det vore roligt att laga riktig old school chili någon gång och känna historiens vingar..samt dricka massa tequila.

LadyG
2006-05-15, 18:11
Spansk peppar är god, men man kan inte ha mer än 1-2 i en gryta, sen börjar det smaka bittert av själva frukten och det är ju den goda "chili-smaken" man vill åt. Habanero MÅSTE man vara försiktig med när man skär, den är mycket stark, men den är också mycket mycket god och det räcker faktiskt med 1 enda frukt i en stor gryta. Det blir inte stark överhuvudtaget om man inte har uturen att råka på ett exemplar som är extra starkt.

Vilken är det mer styrka i, habanero eller piri-piri? Båda är märkta med Starkt i butiken, men det säger ju INGENTING, egentligen.

jwzrd
2006-05-15, 18:37
Vilken är det mer styrka i, habanero eller piri-piri? Båda är märkta med Starkt i butiken, men det säger ju INGENTING, egentligen.

Det finns flera olika sorters habanero och styrkan skiftar mycket, till och med på en och samma planta. Men du kan vara säker på att habaneron i princip alltid är mycket starkare.

Bao-Bao
2006-05-16, 07:50
Vilken är det mer styrka i, habanero eller piri-piri? Båda är märkta med Starkt i butiken, men det säger ju INGENTING, egentligen.

När jag hackade habanero att ha i chilin igår brände det i ansiktet och jag blev svettig.

Sen finns det tex en sort som heter Habanero Dulce som i stort sätt bara smakar parfymerad paprika, den är laxfärgad och rätt fin, fast den lär man inte snubbla över i affären så ofta.

LadyG
2006-05-16, 12:30
Tack :)

Bra idé det där med tomaterna förresten (tips från förra sidan), det ska testas nästa gång det vankas Chili här hemma.

Kryss
2006-05-17, 11:53
Vi använder snudd på samma recept och gör 5-6kg varje vecka, det blir snorigt gott och billigt. Givetvis på riktiga bönor.


Lust att skriva ner hur du gör den? Och med riktiga bönor antar jag du inte menar konserv?

Bao-Bao
2006-05-17, 12:16
Lust att skriva ner hur du gör den? Och med riktiga bönor antar jag du inte menar konserv?

Jag och Jwzrd har inte koll på exakta mängder. Vi lägger kikärtor, borlottibönor och kidneybönor (ca 4 dl torr mängd av varje) i blöt i minst tio timmar, kokar dom sen i ca 40-45 minuter med lök, ofta torkad piri-piri, svartpeppar, salt och lagerblad, har även haft i kummin nån gång.
1,7- 2kg bland eller nötfärs
3-4 gula lökar,
Tomater i olika varianter så det täcker alla "torra ingredienser"
1 finhackad habanero
Svartpeppar
Salt
Cayennepeppar
Paprika
Sen brukar jag testa olika kryddor beroende på vad vi har hemma ex spiskummin, koriander, kummin, olika örter.

Bryner färsen och kryddar den, lägger den i en skål. Fräser löken, slänger i habaneron på slutet och häller sen över tomaterna, kryddar och låter det puttra ihop ca 20 minuter. Häler sedan i köttfärsen, rör runt och provsmakar om det behövs nån mer krydda, mer salt eller så. Sedan har jag i bönorna och så får allt puttra ihop tills magen skriker så högt så man måste äta.:eating:

Som sagt inget exakt recept, dessutom skiftar vi ingredienser från en gång till en annan, men detta är standardutförandet.

Edit: skrev fel bönsort

Kryss
2006-05-18, 08:46
ok, tack :thumbup:

tänkte försöka mig på ett storkok i helgen så får prova mig fram lite efter tipsen här

Bao-Bao
2006-05-18, 09:35
ok, tack :thumbup:

tänkte försöka mig på ett storkok i helgen så får prova mig fram lite efter tipsen här

Vad kul, prova på, hoppas det blir gott! För övrigt om man inte vill ha svartpepparkorn bland bönorna funkar det bra att ha svartpepparkornen i en tesil eller liten tygbit under tiden det kokar.

Kryss
2006-05-25, 12:46
Nu står en jätteladdning på spisen, fick ösa över till 2 grytor då det råkade bli en jäkla massa bönor...

Blev lite rörigt och kanske för lite tomat, får inte ens plats med mer nu men tror det blev bra alltsomallt. Nästa problem är att hitta tillräckligt med matlådor :D

Använde för övrigt ~900g nötfärs och 400g grytbitar som jag strimlade och stekte/lät puttra lite längre, tror det blev lite knas ratio mot 800g bönor (torrvikt). Använde mig av kidney/små vita/kikärtor

Betyg kommer senare!

Bao-Bao
2006-05-25, 13:56
Nu står en jätteladdning på spisen, fick ösa över till 2 grytor då det råkade bli en jäkla massa bönor...

Blev lite rörigt och kanske för lite tomat, får inte ens plats med mer nu men tror det blev bra alltsomallt. Nästa problem är att hitta tillräckligt med matlådor :D

Använde för övrigt ~900g nötfärs och 400g grytbitar som jag strimlade och stekte/lät puttra lite längre, tror det blev lite knas ratio mot 800g bönor (torrvikt). Använde mig av kidney/små vita/kikärtor

Betyg kommer senare!

Att ha kikärtor i är väldigt gott, fast jag gillar kikärtor i alla former. =)
Jo när jag gör vår chili så använder vi en gigantisk gjutjärnsgryta, för det blir en himla massa. Hoppas det smakar gott!

hoppelina
2006-05-25, 15:37
Kul att läsa alla chili-recept! Min variant: morotsbitar och rotselleribitar får koka med i köttfärstomatsåsen på slutet (innan bönorna åker i).

Lite rödvinsvinäger ger en extra piff.

*popcorn* *popcorn*