handdator

Visa fullständig version : Vilka kör 4WD och i så fall varför.


CoC
2006-05-13, 16:33
Här i Australien debateras det mkt angående 4WD's i stadstrafik och den faran de innebär för medtrafikanter.

Själv kör jag utan att skämmas en Mitsubishi Pajero 2.8 TDi -97 på lite drygt 2 ton. En huvudanledning till att jag o min fru enades om denna bil var att det finns så många liknande fordon i stan där vi bor. Inte så roligt att sitta i en Fiesta med småbarn vid en krock med en Landcruiser t ex.

Dock är 4WD's inte särskilt trafiksäkra om man krockar med en annan 4WD av liknande storlek efter som de är så pass styva i karossen. Säkerheten med dessa fordon bygger ju på att övriga "offrar sig" och kör omkring i vanliga bilar.

Skulle tippa att ca 1/4 av alla fordon i Perth utgörs av Toyota Landcruiser/Prado/HiLux, Mitsubishi Pajero, Nissan Patrol samt "låssas 4WD's" som Honda CVR, Toyota Rav4 och Nissan X-trail.

På tal om nått helt annat var jag nere i Fremantle i morse och såg Götheborg anlända. Nu är väl den unga besättningen ute och röjer i pubarna kan jag tänka mig.

http://www.soic.se/

Jorgen
2006-05-13, 16:43
Jag förstår inte riktigt nyttan av att köra runt i en såpass stor bil i stadstrafik. Och det är inte direkt så att man har nytta av 4WD inne i stan. Säkerheten, javisst, men ta valfri bil i V-70, 9-5 storlek och du har en lika säker (om inte säkrare) bil.

Greg
2006-05-13, 16:43
Fråga, är de flesta "stora" bilar, jeepar whatever, 4WD's?

internethjälten
2006-05-13, 16:49
Jag förstår inte riktigt nyttan av att köra runt i en såpass stor bil i stadstrafik. Och det är inte direkt så att man har nytta av 4WD inne i stan. Säkerheten, javisst, men ta valfri bil i V-70, 9-5 storlek och du har en lika säker (om inte säkrare) bil.

Vissa bor lite utaför på landet och måste ha en lite rubustare
bil att glida runt i. Själv kör jag ofta en JEEP Cheroke som är 4WD
inne i stan :thumbup:

Sen kan man även se det så att vissa gillar stora bilar och köper
en och sen finns det folk som gillar stora kroppar och går på gym
och detta "behövs" ju igentligen inte heller om man bor inne i en
stad då det finns hjälpmedel för allt ;)

Trevlig kväll med hörru du :thumbup:

Pepparkakssmurfen
2006-05-13, 16:50
Det är väl inte fyrhjulsdriften som är farlig,utan storleken/vikten på bilen?

Arnesson
2006-05-13, 16:51
Säkerheten, javisst, men ta valfri bil i V-70, 9-5 storlek och du har en lika säker (om inte säkrare) bil.

Stämmer verkligen det där?

Om man ser till säkerheten för personen som sitter i den stora bilen.

internethjälten
2006-05-13, 16:51
Det är väl inte fyrhjulsdriften som är farlig,utan storleken/vikten på bilen?

Nop, det är vikten, massan, anslagsenergin bla bla bla som oftast
blir större på dessa "stora" bilar.

Pepparkakssmurfen
2006-05-13, 16:52
Nop, det är vikten, massan, anslagsenergin bla bla bla som oftast
blir större på dessa "stora" bilar.


"Här i Australien debateras det mkt angående 4WD's i stadstrafik och den faran de innebär för medtrafikanter."

internethjälten
2006-05-13, 16:53
"Här i Australien debateras det mkt angående 4WD's i stadstrafik och den faran de innebär för medtrafikanter."

En 4wd är uppbyggd på ett annat sätt med en stabilare bottenplatta
etc som gör att karossen inte deformeras på samma sätt som en
vanlig personbil.

Pepparkakssmurfen
2006-05-13, 16:56
En 4wd är uppbyggd på ett annat sätt med en stabilare bottenplatta
etc som gör att karossen inte deformeras på samma sätt som en
vanlig personbil.


Den här är också en 4wd(get my point?):
http://www.fiat.se/Archive/Images/Fiat_pub/Modeller/Panda4x4/kv_vip_pic_4x4.jpg

Kagen
2006-05-13, 16:57
Själv bränner jag runt i en Nissan Micra av sent 80-tals modell med baksätet fullproppat med lagom instabila sprängämnen. Med en sån här bil vet jag att jag slipper joxa med försäkringspapper osv om det smäller rejält - grejen är bara att jag inte vill vara ensam att stryka med - därför lasten.

Pepparkakssmurfen
2006-05-13, 16:57
En 4wd är uppbyggd på ett annat sätt med en stabilare bottenplatta
etc som gör att karossen inte deformeras på samma sätt som en
vanlig personbil.

Rambyggda bilar är aggressivare vid krock än bilar med självbärande karosser,är det det du vill säga? ;)

Tenzu
2006-05-13, 16:57
En 4wd är uppbyggd på ett annat sätt med en stabilare bottenplatta
etc som gör att karossen inte deformeras på samma sätt som en
vanlig personbil.
Samt att kofångaren ligger över deformeringszonerna på en småbil. Jobbigt att få en hummerbumper av gjutjärn i huvvet vid en krock.

internethjälten
2006-05-13, 16:58
Den här är också en 4wd(get my point?):
http://www.fiat.se/Archive/Images/Fiat_pub/Modeller/Panda4x4/kv_vip_pic_4x4.jpg

Nu var det iof inte en panda jag tänkte på när det gäller
"de stora 4wd" bilarna utan de större samt tyngre.

Men jag är med på vad du menar !!!

internethjälten
2006-05-13, 16:59
Samt att kofångaren ligger över deformeringszonerna på en småbil. Jobbigt att få en hummerbumper av gjutjärn i huvvet vid en krock.

Japp !! såg det när jag backade på den bil med jeepen lite lätt :laugh:

Kagen
2006-05-13, 17:00
http://pics.autodb.no/557/557336-bilde1-bilde024.jpg
Också 4WD.

CoC
2006-05-13, 17:08
Det är väl inte fyrhjulsdriften som är farlig,utan storleken/vikten på bilen?


Det är vikten (en Patrol eller Landcruiser väger runt 2 1/2 ton i diselversion) framför allt men även den styva karossen och den ordentliga markfrigången. Vid en frontalkrock med en Volvo V70 och en Landcruiser torde den senare till betydande del fara upp och över den förra. Fronten på en Landcruiser och en Volvo V70 är ju inte precis i samma höjd.

CoC
2006-05-13, 17:09
http://pics.autodb.no/557/557336-bilde1-bilde024.jpg
Också 4WD.

Sånt kallar vi inte 4WD Downunder.;)

CoC
2006-05-13, 17:11
En hel del olyckor med folk i stora 4WD som backar över barn pga den dåliga bakåtsikten i området precis bakom bilen.

christian
2006-05-13, 17:13
Jag tror snarare att CoC menar det vi kallar SUV, och att benämningen bara är annorlunda down under.

Jag menar, det finns folk som kallar en SUV för Jeep. Visst har Chrysler lyckats med marknadsföringen, då? =)

Det finns väl ingen anledning i stadstrafik egentligen, men vill man köra stort och tungt så varför inte. Iofs sitter man skönare och får bättre överblick.

sunkan
2006-05-13, 17:13
En hel del olyckor med folk i stora 4WD som backar över barn pga den dåliga bakåtsikten i området precis bakom bilen.
det har väl ändå rätt mycket med föraren att göra

Kagen
2006-05-13, 17:14
Sånt kallar vi inte 4WD Downunder.;)

Men så är ni ju inget annat än en brittisk ö för fångar. Ni måste köra omkring i sådant där som andra länder bygger för att transportera sina soldater i - och ni gör det för att skydda er själva mot varandra. ;)

Pellefant
2006-05-13, 17:14
Nu väger iofs. en buss mycket mer än en SUV men detta hände mig förra året.

Satt ganska långt fram i en kollektivtrafikbuss med "dragspel" i mitten. Ganska tomt med folk i den. I en sväng vid en hållplats på ett sjukhusområde bumpar den till lätt, och jag tänker att nu körde hon på trottoarkanten, kändes precis så, inga konstigheter.

Vid nästa hållplats några kilometer bort så kommer en rasande man in och skriker i bussen, tydligen så hade bussen krockat med bilen(som övningskörde, och inte hade där att göra, då det var bilar förbjudna där(buss&taxi-område)), jag gick av där, och såg bilen, en äldre Ford Escort eller liknande, som nu har helt sned i karrossen och bucklig. Skroten nästa. :D (Det verkade ha gått bra med mannen och hennes dotter som övningskörde).

Lite tankar angående viktskillnad i fordon.

christian
2006-05-13, 17:20
Nu väger iofs. en buss mycket mer än en SUV men detta hände mig förra året.

Satt ganska långt fram i en kollektivtrafikbuss med "dragspel" i mitten. Ganska tomt med folk i den. I en sväng vid en hållplats på ett sjukhusområde bumpar den till lätt, och jag tänker att nu körde hon på trottoarkanten, kändes precis så, inga konstigheter.

Vid nästa hållplats några kilometer bort så kommer en rasande man in och skriker i bussen, tydligen så hade bussen krockat med bilen(som övningskörde, och inte hade där att göra, då det var bilar förbjudna där(buss&taxi-område)), jag gick av där, och såg bilen, en äldre Ford Escort eller liknande, som nu har helt sned i karrossen och bucklig. Skroten nästa. :D (Det verkade ha gått bra med mannen och hennes dotter som övningskörde).

Lite tankar angående viktskillnad i fordon.

Jag kom 5 minuter efter en lastbil smällt med en Volvo V40 i en 4-vägskorsning. Kylaren på lastbilen läckte lite, inga andra skador. V40:in hade motorn i framsätet, lyckligtvis mest intryckt på passagerarsidan så föraren klarade sig tror jag.

Visst är det skillnad, men när det gäller SUV:ar tror jag höjdskillnaden är det som är värst. Viktskillnaden är inte så stor. Däremot hamnar SUV:ens balkar osv ovanför en vanlig personbils deformationszoner.

CoC
2006-05-13, 17:28
Landcruisers och Patrols väger runt 2 1/2 ton i diselutförande. Frontalkrockar man med en sådan (även om man sitter i en stabil Volvo v70 eller liknande) blir g-kraften enorm (eftersom man byter färdriktning med 180 grader på ett ögonblick i den mindre personbilen).

sunkan
2006-05-13, 17:31
Landcruisers och Patrols väger runt 2 1/2 ton i diselutförande. Frontalkrockar man med en sådan (även om man sitter i en stabil Volvo v70 eller liknande) blir g-kraften enorm (eftersom man byter färdriktning med 180 grader på ett ögonblick i den mindre personbilen).
beror ju dock på hur fort bilarna kör men jag ska inte vara allt för dryg:D

CoC
2006-05-13, 17:34
beror ju dock på hur fort bilarna kör men jag ska inte vara allt för dryg:D

Jo det är riktigt. Glömde att nämna vid lika hastighet. Enligt Australisk krockstatistik har t ex Toyta Landcruiser 5 stjärnor av fem möjliga.

MUGEN
2006-05-13, 18:08
hur pass ligger dieselkostnaden down under när vi ändå talar 2 tons bilar med 4WD och femtioelva utvexlingar som kostar bränsle?:)

betvivlar att det är några svenne-fasoner med extra beskattning på dieselfordon också..?*rolleyes*

Baan
2006-05-13, 18:20
det jag inte gillar med stora bilar är att det känns som folk blir lite väl säkra på sig själv, ungefär som att man klarar sig ganska bra i krock med andra mindre bilar, så man kan köra lite hur man vill. nu hoppas jag dom flesta inte tänker så och ändå kör normalt, men det förekommer nog att man blir lite kaxig när man är större och starkare (vore konstigt annars) å det är väl dte jag inte gillar med SUVs. sen att det är helt en annan typ av kukförlängare (förtjockare kanske man ska säga, då förlängare mer vore en sportbil he he) är också en annan femma, med tanke på att rent praktiskt är det få som behöver en terrängbil, sen är få av dom här SUVsen terrängbilar som t ex militärens TGB 20.

CoC
2006-05-13, 18:32
Helt klart en penisförlängare av rang. Jag börjar precis vänja mig vid att köra som ett svin. Tar lite tid. Folk flyttar på sig i trafiken helt enkelt.

Baan
2006-05-13, 18:36
Helt klart en penisförlängare av rang. Jag börjar precis vänja mig vid att köra som ett svin. Tar lite tid. Folk flyttar på sig i trafiken helt enkelt.

Hehe. Nackdelen med en snygg SUV (en ful SUV får mig bara tänka på att det är någon mindre lyckad bilmekaniker som kör den) är att den inte är särskilt ungdomlig. Själv tänker jag iaf alltid "volvo-villa-hund" när jag ser någon glida runt i en SUV, så tänk på att din image som strandraggare kan ta fetstryk om du glider runt i en SUV ;)

CoC
2006-05-13, 18:37
Ska väl tilläggas att jag kommer att använda den i bushen också. Har redan spenderat totalt ca tre månader i bushen. Körde då antingen Toyta HiLux eller Landcrusier 78 Troop carrier. Bägge i diselutförande. Intressant att planera omkörningar med en HiLux disel utan turbo; 1.7 ton bil med 68 hästkrafter.

CoC
2006-05-13, 18:39
Hehe. Nackdelen med en snygg SUV (en ful SUV får mig bara tänka på att det är någon mindre lyckad bilmekaniker som kör den) är att den inte är särskilt ungdomlig. Själv tänker jag iaf alltid "volvo-villa-hund" när jag ser någon glida runt i en SUV, så tänk på att din image som strandraggare kan ta fetstryk om du glider runt i en SUV ;)

Jag hör att du inte spenderar mkt tid vid Cottesloe Beach. Alla surfare kör SUV's.;)

Baan
2006-05-13, 18:41
Jag hör att du inte spenderar mkt tid vid Cottesloe Beach. Alla surfare kör SUV's.;)

Det är självklart olika från land till land, mina fördommar är mest baserade på vad jag sett folk köra i västsverige...

CoC
2006-05-13, 18:46
Själv tycker jag den stora behållningen med denna typ av fordon är att lätt och ledigt kunna stiga upp i bilen i stället för detta förnedrande krypande som man tvingas genomlida för att ta sig in i en vanlig personbil, och dels att kunna se ner på folk i trafiken.

Yes
2006-05-13, 18:51
Det är vikten (en Patrol eller Landcruiser väger runt 2 1/2 ton i diselversion) framför allt men även den styva karossen och den ordentliga markfrigången. Vid en frontalkrock med en Volvo V70 och en Landcruiser torde den senare till betydande del fara upp och över den förra. Fronten på en Landcruiser och en Volvo V70 är ju inte precis i samma höjd.
Ett problem med höjden är att krockbalkar och dylikt inte är anpassade för det, vilket medför att kraften vid en krock tas upp på fel ställe. Det gör det hela lite extra farligt att bli påkörd av en SUV.

CoC
2006-05-13, 18:51
hur pass ligger dieselkostnaden down under när vi ändå talar 2 tons bilar med 4WD och femtioelva utvexlingar som kostar bränsle?:)

betvivlar att det är några svenne-fasoner med extra beskattning på dieselfordon också..?*rolleyes*


Betalar i nuläget $ 1.47 litern för diesel (bensinen är $ 1.35). Bilen drar 1.3l/mil i stadskörning och 1.0l/mil på landsväg. Helt acceptabelt tycker jag för ett kantigt fordon på drygt 2 ton.

christian
2006-05-13, 18:57
Sen finns det ju rätt många olika sorters SUV:ar, terrängfordon, arbetsfordon och rena penisförlängare.

http://www.bouldermaskin.se/hoger/hogerjpg/projekt/bild29.jpg
http://www.canadiandriver.com/news/02images/tonka1.jpg
http://www.f650pickups.com/par1.jpg
http://www.thecarconnection.com/images/gallery/8374_image.gif

CoC
2006-05-13, 19:13
Man ser en del Ford F250 i stan men jag har inte sett nån i bushen.

Lillgrabben
2006-05-13, 19:18
En sån där gul kärra ( i Christians post ovan) skulle jag mycket väl kunna tänka mig ha!

Grym kärra med en hel del attityd!



Edit: Den jag kan tänka mig ha är alltså den med normala hjul....

CoC
2006-05-13, 19:34
En sån där gul kärra ( i Christians post ovan) skulle jag mycket väl kunna tänka mig ha!

Grym kärra med en hel del attityd!



Edit: Den jag kan tänka mig ha är alltså den med normala hjul....

Motoralternativen på Ford F250/350 inkluderar


6.8l V10 på 362 SAE hp
6.0l V8 TDi på 325 SAE hp

eller

5.4l V8 på 300 SAE hp

CoC
2006-05-13, 19:37
Ni vet väl vad det är för SUV som dominerar i Paris-Dakar rallyt hela tiden.

Trance
2006-05-13, 19:43
Rent generellt så tycker jag väl det är en idiotisk utveckling om man tittar på den stora bilden, men människor är ju idioter generellt så dumma trender kommer alltid finnas. Men det är ju lite ironiskt när vi närmar oss peak oil att större och större bilar blir mode när de verkligen inte behövs.

babbett
2006-05-13, 19:44
Jag har bott rätt mycket rätt långt ute på landet och klarat mig fint utan någon jeep.

När det gäller krocksäkerhet och styva ramar så är det väl fakta att om bilen är för hård och inte viker sig vid en krock så tar passagerarna mera stryk.
Och om bilen är för tung och man krokar så står bilen kvar och tar stryk istället för att åka undan som en mindre och lättare bil gör..

CoC
2006-05-13, 19:49
Jag har bott rätt mycket rätt långt ute på landet och klarat mig fint utan någon jeep.

När det gäller krocksäkerhet och styva ramar så är det väl fakta att om bilen är för hård och inte viker sig vid en krock så tar passagerarna mera stryk.
Och om bilen är för tung och man krokar så står bilen kvar och tar stryk istället för att åka undan som en mindre och lättare bil gör..


Dina spekulationer stämmer inte med Australisk krockstatistik som tydligt visar att nya stora 4WD som Landcruisers har högst säkerhet i krock med andra fordon. Fordonets vikt är mkt viktig i sammanhanget.

Jag citerar: SUV-to-car collisions are six times more likely to kill the occupants of the smaller vehicle when compared to a normal car-to-car collision.

CoC
2006-05-13, 19:57
Jag har bott rätt mycket rätt långt ute på landet och klarat mig fint utan någon jeep.


Jo på den svenska landsbygden klarar man sig ofta utan jeep eller dylikt fordon.

Den Australiska bushen är ngt mindre förlåtande om man säger som så.

CoC
2006-05-13, 19:59
Ytterligare citat: Since 1992, there have been more fatalities in collisions involving SUVs and cars than in car-to- car crashes, largely as a result of the disparity in vehicle weight (mass), height, and front-end aggressivity between SUVs and passenger cars. Of those persons fatally injured in SUV-car collisions, the vast majority, eighty per cent, were car occupants.

babbett
2006-05-13, 20:00
Jo på den svenska landsbygden klarar man sig ofta utan jeep eller dylikt fordon.

Den Australiska bushen är ngt mindre förlåtande om man säger som så.

Nu kommer ju jag från Norge då :cool:

Sen frågade du folk på forumet, jag utgår från att dom flesta här bor i Sverige och kör mestadels under svenska förhållanden. Då är det liksom det jag svarar utifrån...ser inte särskilt stor anledning till att så många i Sverige ska köra runt i värstingbilar, om dom inte behöver kompensera för något då..

CoC
2006-05-13, 20:05
Nä, jag har aldrig påstått att det skulle vara ett stort behov av SUV's i Sverige (eller Norge). Däremot visade jag att du hade helt fel angående krockstatistik mellan SUV's och vanliga personbilar. De mindre personbilarna glider inte undan, de blir i praktiken demolerade.

babbett
2006-05-13, 20:10
Du visade väl inte att jag hade helt fel...du klistrade in några sitat :cool:

Och på min kommentar om att jag har klarat mig bra utan någon extrem terrängbil så jämförde du med Austarilska förhållanden..

Markus H
2006-05-14, 10:13
Fråga, är de flesta "stora" bilar, jeepar whatever, 4WD's?

Nej.

Markus H
2006-05-14, 10:18
Jag tror snarare att CoC menar det vi kallar SUV, och att benämningen bara är annorlunda down under.

Jag menar, det finns folk som kallar en SUV för Jeep. Visst har Chrysler lyckats med marknadsföringen, då? =)

Det finns väl ingen anledning i stadstrafik egentligen, men vill man köra stort och tungt så varför inte. Iofs sitter man skönare och får bättre överblick.

Jeep är väll ändå ett eget mäsrke som är uppköpt av Chrysler konsernen, precis som Saab är uppköpt av GM.

Markus H
2006-05-14, 10:19
Nej.

Fel av mig där, menade att det finns även riktigt stora Chevor som inte är 4WD....

typ chevrolet 3500 finns som 2wd (om jag inte mins helt fel)