Visa fullständig version : Kötteffekten
Satt och funderade lite. Vad ÄR egentligen kötteffekten? Kosttillskotttillverkare brukar nämna att man får bättre effekt/upptag av vitamin/mineral piller om man tar en tablett tillsammans med en köttmåltid. Varför?
King Grub
2006-05-13, 15:55
Vad ÄR egentligen kötteffekten?
Finns inget som heter så.
Fettlösliga vitaminer tas upp bättre i samband med måltid... just därför att dom är fettlösliga, och mat ger vanligtvis fett. Behöver inte vara kött.
Kötteffekten måste vara ett av de fulaste uttryck jag hört här:)
Nitrometan
2006-05-13, 19:52
Det är jag! Det är jag!
Kötteffekten!
Hahahahaha!!! Vad härligt det låter.
Ola Wallengren
2006-05-14, 10:51
Det du är ute efter är kanske att järn (vegetabiliskt) tas upp bättre i måltider med kött, vad det är som gör detta vet man nog inte riktigt.
Niclaaas
2006-05-14, 11:02
Det du är ute efter är kanske att järn (vegetabiliskt) tas upp bättre i måltider med kött, vad det är som gör detta vet man nog inte riktigt.
tror jag också.
Kött och fisk stimulerar upptaget av både hemjärn och icke-hemjärn. Trots intensiv forskning vet man ännu inte idag med säkerhet om det kan hänföras till proteinet, peptider, någon specifik aminosyra eller flera aminosyror.
- näringslära för högskolan.
kommer inte ihåg exakt vad det kallades nu, det var inte "kötteffekten" men något liknande har jag för mig
Niclaaas
2006-05-14, 11:07
tror jag också.
Kött och fisk stimulerar upptaget av både hemjärn och icke-hemjärn. Trots intensiv forskning vet man ännu inte idag med säkerhet om det kan hänföras till proteinet, peptider, någon specifik aminosyra eller flera aminosyror.
- näringslära för högskolan.
kommer inte ihåg exakt vad det kallades nu, det var inte "kötteffekten" men något liknande har jag för mig
köttfaktorn heter det!
Jag har fått lära mig att järnjonen, Fe2+, helt enkelt följer med som motjon till den negativt laddade aminosyran.
Kött är proteinrikt och därmed finns det fler aminosyror som kan acceptera en frisimmande järnjon som följeslagare.
Jag sa ju att det fanns. Förövrigt har jag hört att det gäller för andra metaller också.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.