Logga in

Visa fullständig version : Kötteffekten

Purren
2006-05-13, 15:52
Satt och funderade lite. Vad ÄR egentligen kötteffekten? Kosttillskotttillverkare brukar nämna att man får bättre effekt/upptag av vitamin/mineral piller om man tar en tablett tillsammans med en köttmåltid. Varför?

King Grub
2006-05-13, 15:55
Vad ÄR egentligen kötteffekten?

Finns inget som heter så.

Fettlösliga vitaminer tas upp bättre i samband med måltid... just därför att dom är fettlösliga, och mat ger vanligtvis fett. Behöver inte vara kött.

Apos78
2006-05-13, 18:45
Kötteffekten måste vara ett av de fulaste uttryck jag hört här:)

Nitrometan
2006-05-13, 19:52
Det är jag! Det är jag!

Kötteffekten!

Hahahahaha!!! Vad härligt det låter.

Ola Wallengren
2006-05-14, 10:51
Det du är ute efter är kanske att järn (vegetabiliskt) tas upp bättre i måltider med kött, vad det är som gör detta vet man nog inte riktigt.

Niclaaas
2006-05-14, 11:02
Det du är ute efter är kanske att järn (vegetabiliskt) tas upp bättre i måltider med kött, vad det är som gör detta vet man nog inte riktigt.

tror jag också.

Kött och fisk stimulerar upptaget av både hemjärn och icke-hemjärn. Trots intensiv forskning vet man ännu inte idag med säkerhet om det kan hänföras till proteinet, peptider, någon specifik aminosyra eller flera aminosyror.

- näringslära för högskolan.

kommer inte ihåg exakt vad det kallades nu, det var inte "kötteffekten" men något liknande har jag för mig

Niclaaas
2006-05-14, 11:07
tror jag också.

Kött och fisk stimulerar upptaget av både hemjärn och icke-hemjärn. Trots intensiv forskning vet man ännu inte idag med säkerhet om det kan hänföras till proteinet, peptider, någon specifik aminosyra eller flera aminosyror.

- näringslära för högskolan.

kommer inte ihåg exakt vad det kallades nu, det var inte "kötteffekten" men något liknande har jag för mig

köttfaktorn heter det!

Sverker
2006-05-15, 11:24
Jag har fått lära mig att järnjonen, Fe2+, helt enkelt följer med som motjon till den negativt laddade aminosyran.

Kött är proteinrikt och därmed finns det fler aminosyror som kan acceptera en frisimmande järnjon som följeslagare.

Purren
2006-05-15, 14:48
Jag sa ju att det fanns. Förövrigt har jag hört att det gäller för andra metaller också.