handdator

Visa fullständig version : Träna/inte träna


sissa
2006-05-13, 14:15
Om vi säger att jag inte tränade alls (mer än det dagliga man gör). Jag låg varken på kalori+ eller kalori - utan låg stilla i vikt.

Sen säger vi att jag löptränar 2-3 ggr i veckan. Jag ligger fortfarande i energibalans (heter det väl)

På vilket sätt kommer min kropp se annorlunda ut rent visuellt?
Om den nu kommer det.

adis
2006-05-13, 14:21
Ja om du löper vilket gör att du förbränner .. så kommer du antagligen se smalare ut .. har inte du fattat det än? =)

sissa
2006-05-13, 14:23
Ja om du löper vilket gör att du förbränner .. så kommer du antagligen se smalare ut .. har inte du fattat det än? =)


Nej, om man äter lika mkt som man förbränner så trodde inte jag att man blev smalare ( dvs gick ner i vikt)

eller hur menar du?

keffat_liv
2006-05-13, 14:24
Ja om du löper vilket gör att du förbränner .. så kommer du antagligen se smalare ut .. har inte du fattat det än? =)

varför skulle hon gå ner i vikt?

adis
2006-05-13, 14:24
Om du äter lika mycket som du förbränner JUST NU ... alltså + - 0
Och sen lägger in dina 2-3 löp pass i veckan.. så kommer du naturligtvis gå ner i vikt.. jag fattar inte hur du menar nu ... du gör mig förvirrad :D

adis
2006-05-13, 14:27
varför skulle hon gå ner i vikt?

För att om hon ligger på +- 0
Och är ute och löper... vilket förbränner kalorier... så kan du räkna ut själv "varför" hon skulle det.

BRÖÖÖÖD
2006-05-13, 14:30
Jag låg varken på kalori+ eller kalori - utan låg stilla i vikt.
Jag ligger fortfarande i energibalans

Fattar du? Om skrev fortfarande i energibalans. ;)

Hon börjar alltså äta mer så hon fortfarande ligger +- noll.

sissa
2006-05-13, 14:32
För att om hon ligger på +- 0
Och är ute och löper... vilket förbränner kalorier... så kan du räkna ut själv "varför" hon skulle det.


Ja, men jag menade att jag skulle fortsätta ligga på +-0. (Dvs käka mer i det här fallet) . Inte ligga på kaloriunderskott.

Vad jag undrade var alltså om två kroppar som båda ligger på +-0 kan skilja sig åt rent visuellt där den ena löptränar och den andra inte.

King Grub
2006-05-13, 14:37
Ja, konditionsträning både stimulerar proteinsyntesen och påverkar muskelfibersammansättning, så en visuell förändring kommer att ske på sikt, även om det inte är en synbar hypertrofisk sådan.

sissa
2006-05-13, 14:48
Ja, konditionsträning både stimulerar proteinsyntesen och påverkar muskelfibersammansättning, så en visuell förändring kommer att ske på sikt, även om det inte är en synbar hypertrofisk sådan.

vad betyder det?

keffat_liv
2006-05-13, 15:39
För att om hon ligger på +- 0
Och är ute och löper... vilket förbränner kalorier... så kan du räkna ut själv "varför" hon skulle det.

suck... Hon menar ju att hon ligger +-0 med allt hon gör,a nnars hade det inte spelat någon roll om han hade sprungit eller inte. Att sitta framför datorn förbränner också kalorier.

adis
2006-05-13, 16:04
suck... Hon menar ju att hon ligger +-0 med allt hon gör,a nnars hade det inte spelat någon roll om han hade sprungit eller inte. Att sitta framför datorn förbränner också kalorier.

Ja sötnos jag fattade det nu , tack för att du ville "hjälpa" Sherlock!

Sniggel
2006-05-13, 17:53
vad betyder det?
Större muskler.

Om du som du säger är helt otränad, och sen börjar träna, men du ökar intaget av mat också så att du ligger kvar på energibalans, så borde inte så mycket visuellt ske. Men du borde få bättre kondition och hälsa, och som grub sa: på lång sikt kommer du att få mer muskler(inga stora förändringar), vilket gör att du kommer att äta mer om du ska hålla dig kvar på energibalans.
Eftersom muskler byggs trots energibalans borde ju teoretiskt sett, energi behövas till detta, eftersom du inte har överskott på energi så måste detta tas från fettlagret och på så sätt blir det iaf en visuell skillnad (återigen, på lång sikt).

kcal in = kcal ut
nedbrytning av fett -> energi till -> hypertrofi

Detta är jag hemst osäker på om det verkligen stämmer utan vara bara lite teoretiserande.