handdator

Visa fullständig version : Hjälp behövs med träningsschema så väl som övningar. All hjälp behövs.


BRÖÖÖÖD
2006-05-13, 13:40
Hej allihop!
Förlåt för att jag stör igen, men mitt ryggpass och mitt bröstpass har inte alls funkat som jag vill ha det. D.v.s. ingen träningsverk o.s.v. Benpasset har dock fungerat som det ska. Komentera gärna allting, schema så väl som enskilda övningar.

Stats
Ålder: 15
Tränat: 2 år (först lite gym, sedan karate och nu både gym och karate.
Antal dagar: 7 dagar i veckan
Set och reps: Jag tror att jag har tänkt mig 3 set och 6-10 reps på varje övning. Men jag vet inte om man ska dra ner på övningarna och köra fler set på de man väl kör för bättre resultat.
Jag kör:

Måndag: Gym
Knäböj 3*6-10
Utfall 3*6-10
Raka marklyft 3*6-10
Benpress 3*6-10
Benspark 2*6-10
Bencurl 2*6-10
Stående vadpress 4*14-20

Tisdag: Gym
Jag har testat:
Marklyft 3 set
Chins 3 set
Stångrodd 3 set
Baksida axlar 3 set
Bicepscurl 3 set
Hammer curl 3 set

Passet funkar inge bra förutom biceps där jag brukar känna regält dagen efter.Skulle detta kunna vara något?

Marklyft 3*6-10
Chins 3*6-10
Stångrodd 3*6-10
Good-mornings 3*6-10
Hantelshrugs (istället för baksida axlar) 3*6-10
Stångcurl 3*6-10
Hammer curl 3*6-10

Onsdag: Karate

Torsdag: Gym
Jag har kört:
Bänkpress 3*6-10
Lutande bänk 3*6-10
Militärpress 3*6-10
Liggande tricepsextention 3*6-10

Har någon ett förslag till ett nytt schema för bröst, axlar och triceps?

Fredag: Springa
Långdistans, dvs 7,5 km till 1 mil

Lördag: Karate

Söndag: Karate, springa
Intervallpass på morgonen eftersom karaten är friträning och det då blir ganska lugnt.
På karaten tränar jag magen.

Tack i förhand / Isak

nemd
2006-05-14, 21:41
Jadu kan ju börja med att berätta att du behöver inte få träningsvärk för att det ska ta.

Det du kan testa är att variera hur du kör övningarna i passet, ja vilken ordning alltså. OCh även växla mellan olika repsintervall. Tex köra 10reps några veckor och sedan ändra till kanske 4-6 rep nån vecka. Eller lite högre reps. Brukar funka för mig när man känner att man dragit fast.

Jag är inne på det spåret att man ska lägga upp sitt pass så man själv vill ha det. Och det verkar du ha gjort. Alltså, kör dem övningarna för just den muskeln som du gillar.

Vad är det du inte gillar i ditt bröst,axlar och triceps pass då?

Testa olika övningar och känn efter vilka du vill köra och som känns bra för dig.

polaren
2006-05-14, 21:46
Jag har sällan träningsvärk i annat än baksida lår, triceps och bröst. Det är totalt individuellt om du får det, samt var du får det.

fonzie
2006-05-14, 22:47
Vad jag har förstått så är träningsvärk inget att eftersträva.

devi
2006-05-14, 22:51
Jag tycker att du tränar alldeles för ofta. 2-3 vilodagar/vecka skulle du kunna unna dig.

nemd
2006-05-14, 23:06
Jag tycker att du tränar alldeles för ofta. 2-3 vilodagar/vecka skulle du kunna unna dig.

Njae så farligt ser det inte ut i mina ögon, käkar han ordentligt är det inte så farligt tror jag. Han gymmar, eller förlåt Allan. Styrketränar 3 dagar, springer bara 2 dagar och karate 2 dagar. Karaten är inte så jätte mycket styrka eller kondtionsträninge. Och springningen bara 2 ggr, lär nog inte slita ut sig allt för mycket av det.

devi
2006-05-14, 23:14
Njae så farligt ser det inte ut i mina ögon, käkar han ordentligt är det inte så farligt tror jag. Han gymmar, eller förlåt Allan. Styrketränar 3 dagar, springer bara 2 dagar och karate 2 dagar. Karaten är inte så jätte mycket styrka eller kondtionsträninge. Och springningen bara 2 ggr, lär nog inte slita ut sig allt för mycket av det.
Inget problem om man verkligen har viljan och orken för det, men jag uppskattar verkligen helt lediga dagar ibland.

nemd
2006-05-15, 01:28
Inget problem om man verkligen har viljan och orken för det, men jag uppskattar verkligen helt lediga dagar ibland.

Jepp, men alla gör inte det. ^^ Jag gillar oftast inte helt lediga dagar.

Tabbe
2006-05-15, 06:11
Vad är träningsvärk igentligen och vad menar du att det inte är något att sträva mot?

BRÖÖÖÖD
2006-05-15, 06:46
Eftersom det är svårt att få någon respons kan träningsverk vara en bra indikator på att man tagit ut sig ordentligt. Men då vet jag att det inte är något problem.

Angående bröst-,axlar och tricepspasset så har jag slutat öka i bänk och militärpress. Inte så bra med tanke på att jag är speciellt svag i dessa muskelgrupper och vill nästan prioritera dem. Jag blir heller inte så slut efter ett bröstpass. Tycker ni att jag ska lägga till någon övning eller bara köra fler reps på övningarna jag väl har inbakat i bröstpasset?

Angående reps antal vill jag helst hålla mig på ganska höga då jag försöker att ha styrketräningen som ett kompliment till karaten. Jag har typ fått för mig att till sporter kan ett höga reps vara att rekomendera.

nemd
2006-05-15, 11:41
Eftersom det är svårt att få någon respons kan träningsverk vara en bra indikator på att man tagit ut sig ordentligt. Men då vet jag att det inte är något problem.

Angående bröst-,axlar och tricepspasset så har jag slutat öka i bänk och militärpress. Inte så bra med tanke på att jag är speciellt svag i dessa muskelgrupper och vill nästan prioritera dem. Jag blir heller inte så slut efter ett bröstpass. Tycker ni att jag ska lägga till någon övning eller bara köra fler reps på övningarna jag väl har inbakat i bröstpasset?

Angående reps antal vill jag helst hålla mig på ganska höga då jag försöker att ha styrketräningen som ett kompliment till karaten. Jag har typ fått för mig att till sporter kan ett höga reps vara att rekomendera.

Du utnyttjar även lågreps också. Men det som är tanken är att variera, det kan räcka med 1-2 veckor ensast med lågreps lite då och då för variation.

Eller som jag sa kan du gå på 1-2 veckor med ännu högre reps. Kanake 15-20 som variation.

Variation är alltid bra.

Bänken och militärpress. Ibland stannar man upp ett tag, men ökar sen igen. Men det som brukar vara och kännas bra är att ta en annan övning. Kör med hantlar istället. Kör lite uppåtbänk.

Om du inte känner dig slut. Lägg till tex en pumpövning som du kör 2-3 set snabba pump reps ca 10-12 reps i slutet kanske. Det brukar ge mig en slutkänsla. Men sen behöver man inte vara helt slut för att ett pass är bra. Men lägg på nåt mer set om du känner för det.