handdator

Visa fullständig version : Ont i ryggen av militärpress?


cliclock
2006-05-13, 00:17
När jag kör stående militärpress blir det att man ibland svankar ganska kraftigt bakåt. Det gör inte ont medans man kör men jag kan bli lite öm i ryggen efter.

Är detta vanligt? Jag vill gärna köra stående. Hjälper ett sånt där bälte?

Bönne
2006-05-13, 10:56
Fram med huvudet under stången så fort det går, så kanske du inte blir lika mycket tillbaka lutad.

Piranha
2006-05-13, 11:03
alt kör den sittande.

Skulle det ta bättre på axlarna bara för man kör den stående och dessutom får ont på köpet ?

Sheogorath
2006-05-13, 11:09
Öhm. Nu ska jag komma med ett bra tips som direkt avhjälper ditt problem. När du lyft ut stången, tryck fram bäckenet (som om du gjorde en juckrörelse framåt) och spänn magen så att bäckenet är framåtroterat och bålen spänd. Sedan jobbar du med pressen. Då kommer du inte att svanka bakåt och belasta kotpelaren. Om du inte orkar hålla bäckenet i det läget måste du sänka vikt och bli starkare i magmusklerna.

cliclock
2006-05-13, 16:13
Öhm. Nu ska jag komma med ett bra tips som direkt avhjälper ditt problem. När du lyft ut stången, tryck fram bäckenet (som om du gjorde en juckrörelse framåt) och spänn magen så att bäckenet är framåtroterat och bålen spänd. Sedan jobbar du med pressen. Då kommer du inte att svanka bakåt och belasta kotpelaren. Om du inte orkar hålla bäckenet i det läget måste du sänka vikt och bli starkare i magmusklerna.

Blir det inte ännu mer svank då? Det kanske inte gör något då man spänner magen och ryggen, vilket man blir tvungen till med den metoden?

Sheogorath
2006-05-13, 16:16
Blir det inte ännu mer svank då? Det kanske inte gör något då man spänner magen och ryggen, vilket man blir tvungen till med den metoden?

Du får läsa vad jag skriver. Rotera bäckenet FRAMÅT. Som om du skulle jucka. Sen håller du magen spänd så att bäckenet hålls kvar i det läget. Då får du motsatsen till svank.

Förstår du? :)

Sheogorath
2006-05-13, 16:22
Kan tilllägga att det krävs att man spänner skinkorna för att kunna rotera bäckenet framåt. Om det skulle göra det lättare att förstå vad som åsyftas :).

delta_mats
2006-05-13, 16:31
Ett bälte kan avhjälpa ditt problem. Men annars tycker jag att om man spänner magen så stabiliseras man upp rätt bra.

Sheogorath
2006-05-13, 16:44
Ett bälte kan avhjälpa ditt problem. Men annars tycker jag att om man spänner magen så stabiliseras man upp rätt bra.

Neeej! GHEEY!















:D

delta_mats
2006-05-13, 16:45
Neeej! GHEEY!













:D

Han får väl vara ghey om han vill, har aldrig sagt att jag använder bälte till sånt:D

Bite
2006-05-13, 16:51
Fråga kolon

Tittar du uppåt när du kör? Det kan bidra till att man svankar.

Lizard
2006-05-13, 17:05
En fot framför den ena som i utfall, fast mindre radikalt.
När stången är nere vid bröstbenet så vilar du vikten på bakre benet och när du passerat pannan pendlar du in under lasten. På detta vis undviker du översvank och rör dig i, ett för axlarna, helt funktionellt mönster.

Lizard

delta_mats
2006-05-13, 17:09
:furious: En fot framför den ena som i utfall, fast mindre radikalt.
När stången är nere vid bröstbenet så vilar du vikten på bakre benet och när du passerat pannan pendlar du in under lasten. På detta vis undviker du översvank och rör dig i, ett för axlarna, helt funktionellt mönster.

Lizard


Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeäääääääääääääähhhhhhhhhhhh :furious: Det är ghey om något!

Sheogorath
2006-05-13, 17:13
:furious:


Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeäääääääääääääähhhhhhhhhhhh :furious: Det är ghey om något!

Det är inte bara ghey. Det är body-pump-ghey, the most severe kind of gheyness.

delta_mats
2006-05-13, 17:14
Det är inte bara ghey. Det är body-pump-ghey, the most severe kind of gheyness.

Ahahaha:laugh:

Lizard
2006-05-13, 17:29
Vart fjärde år ser jag med stort intresse på några riktiga fjollor som, till skillnad från Kollo-hårdingarna, trycker upp babyvikter på mitt vis - OS i Tyngdlyftning. Jag skäms naturligtvis över mitt inlägg och inser att vi som motionstränar inte har något som helst att lära av dessa mediokra atleter.
Dessutom inser jag nu till min förfäran att det naturligtvis är bättre att skada ryggraden som utgör stommen i det centrala nervsystemtet än att skämmas inför någon man ändå inte känner på ett gym. Vad ska vi med ryggrad till när man tänker efter och tänk om det är någon från Kollo som ser mig?!


Lizard

Yankeee
2006-05-13, 17:36
Vart fjärde år ser jag med stort intresse på några riktiga fjollor som, till skillnad från Kollo-hårdingarna, trycker upp babyvikter på mitt vis - OS i Tyngdlyftning. Jag skäms naturligtvis över mitt inlägg och inser att vi som motionstränar inte har något som helst att lära av dessa mediokra atleter.
Dessutom inser jag nu till min förfäran att det naturligtvis är bättre att skada ryggraden som utgör stommen i det centrala nervsystemtet än att skämmas inför någon man ändå inte känner på ett gym. Vad ska vi med ryggrad till när man tänker efter och tänk om det är någon från Kollo som ser mig?!


Lizard

På ditt vis? Det är väl ändå militärpress, inte stöt, som diskuteras?

jwzrd
2006-05-13, 17:37
Du snackar bajs Lizard, OL-grabbarna pressar inte vikten. Ta en titt i OL-grenen press som fanns för något decennie sen, dom stod med fötterna parallellt och pressade. Anledningen till att man saxar ut benen är för att komma snabbt ner, gör du så när du monsterpressar skolstången?

Det är ett sätt att stå som passar i bodypumprummet eller när storpojken ska impa på brudarna på F&S, men pratar vi om militärpress för att bygga axlar med hel rygg och utan missöden så står man rakt upp och ner i en "kraftposition". Fötterna runt axelbrett, buktryck och med blicken något uppåt.

Lizard
2006-05-13, 17:37
På ditt vis? Det är väl ändå militärpress, inte stöt, som diskuteras?
Utförandet diskuterades, i alla fall som jag tolkade det.


Lizard

Lizard
2006-05-13, 17:40
Du snackar bajs Lizard, OL-grabbarna pressar inte vikten. Ta en titt i OL-grenen press som fanns för något decennie sen, dom stod med fötterna parallellt och pressade. Anledningen till att man saxar ut benen är för att komma snabbt ner, gör du så när du monsterpressar skolstången?

Det är ett sätt att stå som passar i bodypumprummet eller när storpojken ska impa på brudarna på F&S, men pratar vi om militärpress för att bygga axlar med hel rygg och utan missöden så står man rakt upp och ner i en "kraftposition". Fötterna runt axelbrett, buktryck och med blicken något uppåt.
..and here we go again...


Hr jwzrd får mer än gärna åta sig fallet med trådskaparens ryggprolem.

Allôrs..?!

Lizard

jwzrd
2006-05-13, 17:40
..and here we go again...


Hr jwzrd får mer än gärna åta sig fallet med trådskaparens ryggprolem.

Allôrs..?!

Lizard

Nej jag kan lika lite om hans ryggskador som du om militäpress. Så jag håller tyst om det.

Yankeee
2006-05-13, 17:42
Utförandet diskuterades, i alla fall som jag tolkade det.


Lizard

Utförandet av militärpress ja, inte stöt.