handdator

Visa fullständig version : Är du sökande?


Löjtnant Blank
2006-05-12, 21:15
Jag har varit på min första katolska mässa ikväll. Efteråt talade jag en lång stund med en munk (en utbildad teolog från Holland) om sakramenten, sekulariseringen av det svenska samhället, synen på homosexualitet, preventivmedel, och skillnaden mellan katolsk och protestantisk tro i allmänhet. Det var en fin och kontemplativ stund för mig. Prästen föreslog att jag skulle läsa ytterligare böcker om den romersk-katolska kyrkan - fundera hårt och länge på om jag verkligen vill kalla mig katolik. Jag är konfirmerad i Svenska kyrkan, men jag har aldrig ansett mig vara aktivt troende. På senare tid (det senaste året egentligen) har jag dragit mig närmare och närmare en Gudstro. Det är lite skrämmande. Jag vet inte vad - eller hur - jag ska tro. Jag vet inte ens varför jag har fastnat för den katolska kyrkan, men på något sätt tilltalar den mig.

Är du sökande? Vad söker du?

devi
2006-05-12, 21:18
Say what!?

Kwon
2006-05-12, 21:20
Var en sökare förr i tiden som strävade efter upplysning.

Inte längre :)

Löjtnant Blank
2006-05-12, 21:20
Say what!?
Söker du efter något att tro på?

Löjtnant Blank
2006-05-12, 21:21
Var en sökare förr i tiden som strävade efter upplysning.

Inte längre :)
Fann du det du sökte, eller gav du upp?

Pepparkakssmurfen
2006-05-12, 21:23
Hur gammal är du Löjtnant?

TCOG
2006-05-12, 21:25
tro på gud.

Tenzu
2006-05-12, 21:25
Har väl sett mig själv som agnostiker fast kan inte säga att jag direkt ansträngt mig för att hitta någon tro heller, om lusten faller på nån gång så borde jag kolla upp det närmare.

Jorgen
2006-05-12, 21:26
Hur gammal är du Löjtnant?
Date of Birth:
August 19, 1980
Age:
25

Deceiver85
2006-05-12, 21:28
Klart man har sökt nån gång i livet. För min del slutade det med bredbandsliv och reguljära besök på porrsidor...

MasterChief
2006-05-12, 21:30
Jag söker hela tiden, inom mig. Förundras konstant av allt omkring. Men jag har inte varit nära en gudstro på 15 år. Förut kände jag tröst i att det fanns någon som ordnat allt och som skulle se till att allt blev bra. Men nu så har jag insett att det är människans innersta som måste ändras för att allt ska bli bra.

För övrigt så fick jag en aning förändrad bild av Löjtnant nu...

Kwon
2006-05-12, 21:31
Fann du det du sökte, eller gav du upp?

Fann tillräckligt av det mesta jag undrade över och ändrade inställning totalt.

Jag är tex inte rädd för att dö längre etc

Löjtnant Blank
2006-05-12, 21:31
Ha, ha. Jag tror att vi har samma bakgrund, Deceiver.

Men varför ter sig livet så fattigt? För det gör det verkligen - hur jag än vrider och vänder på det. Skulle en Gudstro berika min tillvaro? Jag vet varken ut eller in.

Kwon
2006-05-12, 21:32
Ha, ha. Jag tror att vi har samma bakgrund, Deceiver.

Men varför ter sig livet så fattigt? För det gör det verkligen - hur jag än vrider och vänder på det. Skulle en Gudstro berika min tillvaro? Jag vet varken ut eller in.

Känner du att du behöver något att tro på? Behöver du en religion?

Saknas något i livet?

Trance
2006-05-12, 21:34
Nej faktiskt inte, även om livet inte är så bra just nu så lallar jag runt som en hundvalp som hittat en boll att leka med.

MasterChief
2006-05-12, 21:35
Ha, ha. Jag tror att vi har samma bakgrund, Deceiver.

Men varför ter sig livet så fattigt? För det gör det verkligen - hur jag än vrider och vänder på det. Skulle en Gudstro berika min tillvaro? Jag vet varken ut eller in.


Stäng av datorn i en månad...Kör en fjällvandring i två veckor och hitta det som betyder något. Internet är bara planlös, ytlig förströelse. Gå ut och lukta på blommorna, se på barnen som leker och....ja, du fattar.

Kwon
2006-05-12, 21:35
Tror du på ett liv efter detta? Evig själv?

Är du rädd för att komma till helvetet et al om du inte sköter dig?

Tror du på karma?

aliquis
2006-05-12, 21:37
Nej, jag känner inget behov av att försöka övertyga mig själv om att tro på något? Verkar bara knas.

aliquis
2006-05-12, 21:38
Stäng av datorn i en månad...Kör en fjällvandring i två veckor och hitta det som betyder något. Internet är bara planlös, ytlig förströelse. Gå ut och lukta på blommorna, se på barnen som leker och....ja, du fattar.Inte ens det får man ju göra, om man står o tittar på barn ser ju folk snett på en som om man vore värsta pedofilen.

Deceiver85
2006-05-12, 21:38
Ha, ha. Jag tror att vi har samma bakgrund, Deceiver.

Men varför ter sig livet så fattigt? För det gör det verkligen - hur jag än vrider och vänder på det. Skulle en Gudstro berika min tillvaro? Jag vet varken ut eller in.

Du verkar söka en mening med live, det trissta svaret är dock att det finns inget förutom det man själv som individ väljer.

Löjtnant Blank
2006-05-12, 21:40
Känner du att du behöver något att tro på? Behöver du en religion?

Saknas något i livet?
Jag misstänker att jag behöver en religion. Jag saknar en massa saker. De flesta saknar saker - ofta utan att veta vad. Tänk om det är Gud? Tänk om jag har varit för stolt för att undersöka den möjligheten?

Eller är alla de här funderingarna intellektuella spel? Är det fånigt att ens fundera på att bli aktivt kristen, tolv år efter konfirmationen - bara för att jag känner mig vilsen?

grisbil3n
2006-05-12, 21:44
Verkligen inte, finns ingenting att söka.

Löjtnant Blank
2006-05-12, 21:45
Stäng av datorn i en månad...Kör en fjällvandring i två veckor och hitta det som betyder något. Internet är bara planlös, ytlig förströelse. Gå ut och lukta på blommorna, se på barnen som leker och....ja, du fattar.
Det är när jag inte sitter vid datorn som jag funderar som mest på teologiska frågor. Det är ute i naturen som jag på allvar ifrågasätter tillvaron.

MasterChief
2006-05-12, 21:45
Inte ens det får man ju göra, om man står o tittar på barn ser ju folk snett på en som om man vore värsta pedofilen.

Ja i och för sig. Och det är ju HELT sjukt.

Deceiver85
2006-05-12, 21:46
Jag misstänker att jag behöver en religion. Jag saknar en massa saker. De flesta saknar saker - ofta utan att veta vad. Tänk om det är Gud? Tänk om jag har varit för stolt för att undersöka den möjligheten?

Eller är alla de här funderingarna intellektuella spel? Är det fånigt att ens fundera på att bli aktivt kristen, tolv år efter konfirmationen - bara för att jag känner mig vilsen?

Absolut inte, de flesta behöver något att tro på. Fast det kan vara svårt att övertyga sig själv om att bli troende om man inte varit det innan och så, fanns är man inne på spåret redan och anser att det finns högre krafter i världen så kan man alltid söka efter den rätta tolkningen för en själv.

Kwon
2006-05-12, 21:46
Jag misstänker att jag behöver en religion. Jag saknar en massa saker. De flesta saknar saker - ofta utan att veta vad. Tänk om det är Gud? Tänk om jag har varit för stolt för att undersöka den möjligheten?

Eller är alla de här funderingarna intellektuella spel? Är det fånigt att ens fundera på att bli aktivt kristen, tolv år efter konfirmationen - bara för att jag känner mig vilsen?

Fast å andra sidan är ju att skaffa familj,villa,hund och barn himmelriket för vissa personer, medan andra strävar efter andra ting.

Känner man sig nöjd och tillfreds med livet så tycker jag inte att man behöver någon slags religion, men visst kan det ge en viss stabilitet hos människor.

Jag kan behandla människor bra och se livet på ett positivt sätt utan en religion per se.

En gång i tiden tog jag saker som jag ansåg vara bra och tilltalade mig från åtskilliga religioner och bildade en egen religion! :)

Vill du bli en bättre människa eller är det bara en viss tomhet du känner, någonting som saknas för att få dig att känna dig complete?

Nordenator
2006-05-12, 21:46
Är ungefär lika troende som din genomsnittliga porslinsmugg.
Meningen med livet är enkel är inte speciellt mycket att fundera över - livet är en slump.
Speciella förhållanden och en atmosfär som inte endast består av kväve är anledningen till att jag skriver nu, inget väsen.

Skulle däremot lägga en femma på Red Dwarf's variant, undrar vad oddset är...

"Archaeologists near Mount Sinai have discovered what is believed to be a missing page from the Bible. The page is currently being carbon dated in Bonn. If genuine it belongs at the beginning of the Bible and is believed to read "To my darling Candy. All characters portrayed within this book are fictitious and any resemblance to persons living or dead is purely coincidental." The page has been universally condemned by church leaders."

Löjtnant Blank
2006-05-12, 21:53
är man inne på spåret redan och anser att det finns högre krafter i världen så kan man alltid söka efter den rätta tolkningen för en själv.
Det är precis det jag menar med att jag är sökande. Jag behöver tydligare tecken på att Gud existerar, men jag är långt ifrån främmande inför tanken.

Kwon
2006-05-12, 21:54
Varför behöver du en Gud Kapten Blank? :)

Deceiver85
2006-05-12, 21:54
Det är precis det jag menar med att jag är sökande. Jag behöver tydligare tecken på att Gud existerar, men jag är långt ifrån främmande inför tanken.

Du kan göra som muslimerna, de hittade texten "Allah akbar" mönstrat på en gurka. Fast du kanske är ute efter lite mer seriösa tecken, en personlig uppenbarelse?

Löjtnant Blank
2006-05-12, 21:55
Meningen med livet är enkel är inte speciellt mycket att fundera över - livet är en slump.
Och det är din absoluta sanning, förstår jag?

Löjtnant Blank
2006-05-12, 21:55
en personlig uppenbarelse?
Precis så.

Löjtnant Blank
2006-05-12, 21:59
Varför behöver du en Gud Kapten Blank? :)
För att mitt liv är inkomplett och fragmenterat. Jag har sökt svar i hela mitt liv utan att få ett enda. Jag är trött på att fråga utan att få svar.

Metal_boy_
2006-05-12, 22:01
Jag tror på Gud, men jag är inte "bunden" till någon religon. Jag är inte sökande, men mottaglig.

Nordenator
2006-05-12, 22:01
Och det är din absoluta sanning, förstår jag?

Enligt mig är det så enkelt, japp.
Jag har stark tro vid att jag inte skulle existera om det inte vore för tidig fotosyntes, som turligt nog utfördes under perfekt förhållande för en viss livsform.
Och att växlighet utvecklades och spreds överhuvudtaget tror jag har och göra med slumpmässiga gynsamma förhållanden på jordskorpan (Och i vattenmassor, förståss - biosfären i allmänhet)

Tolkia
2006-05-12, 22:13
Eller är alla de här funderingarna intellektuella spel? Är det fånigt att ens fundera på att bli aktivt kristen, tolv år efter konfirmationen - bara för att jag känner mig vilsen?
Nej, det är inte fånigt. Det är aldrig fånigt om man menar allvar (oavsett om det är kristendom, buddhism, rosa elefanter eller något annat).

MojjMojj
2006-05-12, 22:15
Tappar respekten för folk som är religiösa. Bilden jag får är att de har svårt att acceptera att det finns miljontals saker vi fortfarande inte kan förklara, att allt måste förklaras och en genväg är ju att säga att det var gubben med skägget eller ett väsen som är över oss. Fan visst tror jag att det finns varelser som är "över" oss och förbi oss i utveckling osv. Dvs på andra planeter.. men de är inte gudar för det.

Papi
2006-05-12, 22:16
Fråga dig också varför du inte kan hitta svaret inom dig själv. Varför måste du söka svar i en bok, kyrka, religion? Är det inte lite fegt, alternativt att man gör det väldigt enkelt för sig, istället för att tänka själv?

Krampus
2006-05-12, 22:21
Jag misstänker att jag behöver en religion. Jag saknar en massa saker. De flesta saknar saker - ofta utan att veta vad. Tänk om det är Gud? Tänk om jag har varit för stolt för att undersöka den möjligheten?

Eller är alla de här funderingarna intellektuella spel? Är det fånigt att ens fundera på att bli aktivt kristen, tolv år efter konfirmationen - bara för att jag känner mig vilsen?

Fortsätt läsa om katolisicmen, framförallt ur ett historiskt perspektiv och återkom och berätta om det är en religion/trosinriktning som du vill och kan säga att du representerar.

Löjtnant Blank
2006-05-12, 22:24
Fråga dig också varför du inte kan hitta svaret inom dig själv. Varför måste du söka svar i en bok, kyrka, religion? Är det inte lite fegt, alternativt att man gör det väldigt enkelt för sig, istället för att tänka själv?
Tro mig, jag har sökt inom mig själv. I nio år har jag till bristningsgränsen ifrågasatt tillvaron och sökt svar på vad som fattas mitt liv. Som sagt, jag är trött på att söka. Jag vet att det kan te sig som en lätt utväg att bekänna sig till en religion, men för mig är det - av olika anledningar - raka motsatsen.

Tolkia
2006-05-12, 22:25
Fortsätt läsa om katolicismen, framförallt ur ett historiskt perspektiv och återkom och berätta om det är en religion/trosinriktning som du vill och kan säga att du representerar.
Fortsätt läsa om den västeuropeiska kulturen, framför allt ur ett historiskt perspektiv, och återkom och berätta om det är en kultur du vill och kan säga att du representerar.

Krampus
2006-05-12, 22:26
Fortsätt läsa om den västeuropeiska kulturen, framför allt ur ett historiskt perspektiv, och återkom och berätta om det är en kultur du vill och kan säga att du representerar.

Vad vill du säga med det här inlägget?

Löjtnant Blank
2006-05-12, 22:27
Fortsätt läsa om katolisicmen, framförallt ur ett historiskt perspektiv och återkom och berätta om det är en religion/trosinriktning som du vill och kan säga att du representerar.
Jag vet med största sannolikhet mer än du om katolicismen, både ur ett historiskt och ett nutida perspektiv.

aliquis
2006-05-12, 22:27
Ja i och för sig. Och det är ju HELT sjukt.Dagiset/småskolan/whatever här i närheten är i skogen ibland, och det var ju kul när man fick gå på mulletjosan o grejer så ibland skulle jag vilja ta kort på dem, men vad tycker dagisfröknarna om någon dyker upp och tar bilder på barnen? FEAR!

Alla är så rädda för allt, USA ftw.

Tolkia
2006-05-12, 22:28
Vad vill du säga med det här inlägget?
Du "förstod nog piken, fast den var fin", som man brukar säga.

aliquis
2006-05-12, 22:29
Lycka till med att hitta tecken på att gud existerar *rolleyes*
Mer än djup tro över att en viss händelse inträffade pga att han/hon gör det.

Krampus
2006-05-12, 22:30
Du "förstod nog piken, fast den var fin", som man brukar säga.

Nej, förklara, jag förstår inte.
Du brukar komma titt som tätt med sånna här påhopp på mig och vara snabb att dra förhastade slutsattser, så ta och frklara dig nu för en gång skull.

sgtbarnes
2006-05-12, 22:31
alltså

att prata med en präst (eller motsvarande) leder till att man blir rätt "frälst" men efter ett tag, efter ytterligare massa "sökande" har man inte kommit nån vart.

jag tror att det viktiga är att hitta en mening med sitt liv

om det så är familj, yrke ,etc..

bara man känner man är nöjd..

samtidigt är det nog inte bra att försöka leta, ungefär som forrest gump säger

lt DAn: gump, have you found jesus yet?
gump: I didnt know I was supposed to look for him ..

jag tror att om man har en sån inställning så kommer allt gå mkt lättare...fast det är kanske inte så lätt alltid.

Krampus
2006-05-12, 22:34
Jag vet med största sannolikhet mer än du om katolicismen, både ur ett historiskt och ett nutida perspektiv.

Det kan ju varken du eller jag veta, men du menar att du vill underkasta dig katolicismens regler och att du är beredd att förklara och "försvara" trosinriktningen för utomstående?

Löjtnant Blank
2006-05-12, 22:35
Vad vill du säga med det här inlägget?
Att det finns enfaldiga utövare av alla religioner?

Dissector
2006-05-12, 22:35
Jag funderar mycket kring alltet/kosmos, skapelsen, kaos och skapare/gudar. Säger dock inte Gud som i kristen eller judisk teologi, då den definitionen inte riktigt stämmer överens med mina egna tankegångar. Så visst är jag väl en "sökare". Tillochmed ganska aktiv. Däremot inte efter ett specifikt religiöst samfund eller liknande om det var det du syftade på :)
Jag är också "troende", dock utan att koppla min syn på alltet samman med världsreligionerna. Jag tror att det är samma skapare som syftas på, men som tolkats på olika sätt inom olika rörelser. Det gäller även polyteistiska religioner som Hinduismen.

Papi
2006-05-12, 22:42
Tro mig, jag har sökt inom mig själv. I nio år har jag till bristningsgränsen ifrågasatt tillvaron och sökt svar på vad som fattas mitt liv. Som sagt, jag är trött på att söka. Jag vet att det kan te sig som en lätt utväg att bekänna sig till en religion, men för mig är det - av olika anledningar - raka motsatsen.
Jag har alltid undrat lite hur det fungerar när en människa upptäcker en religion i vuxen ålder. Jag menar, är man uppfostrad inom en religion är det ju inte konstigt alls att man är troende.
Jag "sökte" en hel del i tonåren och efteråt (som de flesta antar jag) och det slutade med att jag gick ur svenska kyrkan. Jag hittade meningen med livet i mig själv och mina nära och kära.

För ett par år sen så var jag på dop i kyrkan. Min kompis lät döpa sin lille son.
Jag har aldrig tidigare reflekterat över vad det faktiskt innebär att låta döpa sina barn. Jag lyssnade på vad prästen sa och jag blev väldigt illa till mods.
Nu minns jag inte exakt men saker i stil med "Lovar du att uppfostra detta barn i Jesus och den helige andens namn?". Min kompis står där och ler och svarar naturligtvis ja, osv hela proceduren.
Grejen är att han inte är troende för fem öre. Inte det allra minsta. Men det var väl en självklarhet för honom att ungen skulle döpas, det var nog inget han faktiskt funderade särskilt mycket över. Det var så otroligt falskt och skenheligt och det gjorde mig väldigt illa till mods.
Jag insåg att jag kommer nog inte klara av att göra samma sak själv. Man kan inte stå och ljuga om sådana saker, det är respektlöst mot prästen, tron och den kyrkan. Ändå gör folk det hela tiden. Märkligt med religion, vilken makt den har över folk...

Löjtnant Blank
2006-05-12, 22:43
Det kan ju varken du eller jag veta
Sant. My bad.
du menar att du vill underkasta dig katolicismens regler
Nej, när påstod jag det?

Krampus
2006-05-12, 22:45
Att det finns enfaldiga utövare av alla religioner?

Ja det håller jag helt och hållet med om, men nu handlade ju inte mitt inlägg om det utan om katolicismen som du tar upp i tråden.
Om det är en pik förstår jag den inte heller eftersom jag inte representerar västeuropeiska kulturen.. :confused:

Tolkia
2006-05-12, 22:45
Min kompis lät döpa sin lille son. Jag har aldrig tidigare reflekterat över vad det faktiskt innebär att låta döpa sina barn. Jag lyssnade på vad prästen sa och jag blev väldigt illa till mods.
Nu minns jag inte exakt men saker i stil med "Lovar du att uppfostra detta barn i Jesus och den helige andens namn?". Min kompis står där och ler och svarar naturligtvis ja, osv hela proceduren.
Grejen är att han inte är troende för fem öre. Inte det allra minsta. Men det var väl en självklarhet för honom att ungen skulle döpas, det var nog inget han faktiskt funderade särskilt mycket över...
Jag tror att dop, vigslar och begravningar i många fall har mycket lite med religion att göra och snarare skall ses som ett slags "kulturhandlingar". Man gör det för att det "skall vara så" och för att det "är en fin grej", ungefär.

nemd
2006-05-12, 22:45
Det enda jag söker är nån form av lycka.

Gud finns inte, bara han där nere. Han vill åt mig, men jag låter mig inte tas så lätt, nej nej.

Papi
2006-05-12, 22:47
Jag tror att dop, vigslar och begravningar i många fall har mycket lite med religion att göra och snarare skall ses som ett slags "kulturhandlingar". Man gör det för att det "skall vara så" och för att det "är en fin grej", ungefär.
Exakt, men när man faktiskt lyssnar på vad prästen säger och inser innebörden av det, så blir det otäckt. Så upplevde jag det. Snackade om det med en annan kompis efteråt och han hade känt likadant.

Tolkia
2006-05-12, 22:47
Om det är en pik förstår jag den inte heller eftersom jag inte representerar västeuropeiska kulturen.. :confused:
My bad. Jag borde förstås ha skrivit: Fortsätt läsa om <infoga valfri kultur>, främst i ett historiskt perspektiv och återkom och berätta om det är en kultur du vill och kan säga att du representerar.

Man ber om ursäkt för sina förutfattade meningar.

Tolkia
2006-05-12, 22:48
Exakt, men när man faktiskt lyssnar på vad prästen säger och inser innebörden av det, så blir det otäckt.
Det beror ju förstås lite på vilken grundinställning man har. Om man verkligen inte bryr sig ett smack så är det ju bara ord, till intet förpliktigande.

Krampus
2006-05-12, 22:51
Nej, när påstod jag det?

En formulering ifrån min sida bara, absolut inte laddad, men det är ganska mycket så jag ser på en utövare av en religion. Antingen gör man det, eller inte och gör man det så måste man på många sätt underkasta sig.

Men jag fattade det som om du överväger, eller åtminstonde funderar på livet som katolik?

På senare tid (det senaste året egentligen) har jag dragit mig närmare och närmare en Gudstro. Det är lite skrämmande. Jag vet inte vad - eller hur - jag ska tro. Jag vet inte ens varför jag har fastnat för den katolska kyrkan, men på något sätt tilltalar den mig.

Krampus
2006-05-12, 22:52
My bad. Jag borde förstås ha skrivit: Fortsätt läsa om <infoga valfri kultur>, främst i ett historiskt perspektiv och återkom och berätta om det är en kultur du vill och kan säga att du representerar.

Man ber om ursäkt för sina förutfattade meningar.

Du är söt när du är dryg. :)

Löjtnant Blank
2006-05-12, 22:57
En formulering ifrån min sida bara, absolut inte laddad, men det är ganska mycket så jag ser på en utövare av en religion. Antingen gör man det, eller inte och gör man det så måste man på många sätt underkasta sig.

Men jag fattade det som om du överväger, eller åtminstonde funderar på livet som katolik?
No hard feelings. Jag själv skulle formulera det som att jag är abnormt intresserad av den romersk-katolska kyrkan för att vara konfirmerad i Svenska kyrkan.

Löjtnant Blank
2006-05-12, 23:00
Ja det håller jag helt och hållet med om, men nu handlade ju inte mitt inlägg om det utan om katolicismen som du tar upp i tråden.
Om det är en pik förstår jag den inte heller eftersom jag inte representerar västeuropeiska kulturen.. :confused:
Nej, det var ingen pik. Jag menade att alla religioner har smutsiga bykar. Jag har ingen lust att försvara katolicismen i min tråd (som handlar om sökande, inte om den katolska kyrkan).

Krampus
2006-05-12, 23:01
No hard feelings. Jag själv skulle formulera det som att jag är abnormt intresserad av den romersk-katolska kyrkan för att vara konfirmerad i Svenska kyrkan.

Ack en sann sökare isf! :)

Men har du lust att utveckla en aning (kort) vad det är som tilltalar dig just med romersk-katolska kyrkan?
Jag har f.ö katoliker i släkten.

Kwon
2006-05-12, 23:01
Idag (nuförtiden) finns det bara en Gud för mig - Krampus. http://img512.imageshack.us/img512/7015/smileygoofy5xe.gif

Krampus
2006-05-12, 23:07
Idag (nuförtiden) finns det bara en Gud för mig - Krampus. http://img512.imageshack.us/img512/7015/smileygoofy5xe.gif

DYRKA MINA 50CM FETTMA-ARMAR!!!




:D
Kwon 4 prezident!

Löjtnant Blank
2006-05-12, 23:14
Men har du lust att utveckla en aning (kort) vad det är som tilltalar dig just med romersk-katolska kyrkan?
En sak är att den katolska kyrkan öppet vågar stå för att den är emot sekulariseringen. Svenska kyrkan har förlorat sin ryggrad, jag har inte en aning om var den står i frågan längre. Det ger mig mer att tala med en katolsk präst än en protestantisk, just för att en katolsk präst ger mig rakare svar. Märk väl att jag inte påstår att den katolska kyrkan är felfri, eller att vår protestantiska kyrka är galen. Det jag gillar med den katolska kyrkan är att den är tydlig. Det finns mycket som är fel i den katolska kyrkan, på samma sätt som det finns mycket som är fint i vår svenska protestantiska kyrka.

Kwon
2006-05-12, 23:14
DYRKA MINA 50CM FETTMA-ARMAR!!!
:D
Kwon 4 prezident!

Var dom inte 49 cm för ett tag sen? Dom har växt alltså? Mkt pra! :thumbup:

Tolkia
2006-05-12, 23:22
Det jag gillar med den katolska kyrkan är att den är tydlig.
Jag tror att du har en poäng här. Man skulle kanske kunna tro att den "liberalare" protestantiska kyrkan skulle vinna i längden, men det är ju faktiskt tvärt om. Den protestantiska kyrkan tappar mark medan den katolska än så länge står tämligen ohotad (latinamerika bidrar ju med en och annan anhängare, t.ex.), och det lär kunna ha med just dess tydlighet att göra. När något börjar suddas ut alltför mycket i kanterna blir det ju svårt att förklara ens för sig själv vad det egentligen är man tror på.

Krampus
2006-05-13, 00:00
En sak är att den katolska kyrkan öppet vågar stå för att den är emot sekulariseringen. Svenska kyrkan har förlorat sin ryggrad, jag har inte en aning om var den står i frågan längre. Det ger mig mer att tala med en katolsk präst än en protestantisk, just för att en katolsk präst ger mig rakare svar. Märk väl att jag inte påstår att den katolska kyrkan är felfri, eller att vår protestantiska kyrka är galen. Det jag gillar med den katolska kyrkan är att den är tydlig. Det finns mycket som är fel i den katolska kyrkan, på samma sätt som det finns mycket som är fint i vår svenska protestantiska kyrka.

Ok, jag var heller inte ute efter att måla in dig i ett hörn och skrika över katolska kyrkans (eller någon annan kyrkas) övergrepp, men tyvär har jag en mycket negativ bild av religion, framför allt i formen av avgudadyrkan som katolicismen är. Uppfattningen har jag bildat utifrån människor jag träffat, böcker jag läst och i stunder jag funderat över det hela. Dock är jag i ständig förändring och försöker hela tiden vara öppen för nya vinklar om det går.

När man kommer till de perioder i livet då man upptäcker den djupa avgrund som finns inom oss alla uppstår problem.
Man känner tomhet och vilsenhet. Vart hör jag in? Vem är jag? Man börjar tvivla på sig själv och frågorna är många..
Vissa flyr undan tomheten genom att arbeta mycket, vissa drogar sig, vissa bestiger berg och vissa tillägnar sitt liv åt religion.
Jag ser religion som ett fantasifoster som uppstår för att vi helt enkelt inte klarar av att leva med vissa frågor obesvarade.
Inom psykologin pratar man om projektion, olika sätt för hjärnan att hantera de hemska situationer som man inte klarar av att uthärda.
Man skapar sig tex en alternativ verklighet.
Jag ser många likheter av skapandet av religioner och projektion.
Man har på olika sätt förenklat och tom fabricerat sanningar som senare visat sig tala imot forskning och naturlagar.
Man har infört ett belöningssystem där en av de största och jobbigaste frågona hanteras. Tex döden, något vi alla oundvikligen kommer att drabbas av slutligen.
Vissa religioner tar till reinkarnation för att tackla problemet, kristendomen ger dig en möjlighet att välja och har uppfunnit en himmel och ett helvete som belönings repsektive bestraffningssystem. Om du följer dem som skapade religionens regler blir du belönad, om inte - bestraffad. Regler skapade av personer, även om de i vissa fall menar att något gudomligt satt upp reglerna. Ett sätt att få människor dit man vill.
Just katolicismens biktsystem tycker jag är extra fult. Du kan köpa dig fri från din synd genom att rabbla 10st Ave Maria tex. Ångrar man då egentligen det man har gjort eller vill man bara få bort skullden ifrån sina axlar genom att erkänna inför någon annan? Skullden som uppstått utifrån andras regler och fördömmanden som man måste leva efter om man vill följa religionens regler.
Ex på sådan skuld och felgöranden inom katolicismen är som du själv skriver i ditt första inlägg homosexuallitet och även aborter, sex före äktenskapet, katolicismens sju dödssynder osv..

För egen del väljer jag att inte förneka mig något (om möjligt), så länge jag inte skadar någon annan.
Avgrunden finns alltid kvar, men jag har accepterat den och jag får helt enkelt vänta och se vad som händer mig dagen jag dör.
Tills dess väljer jag att lyssna på vad mitt hjärta säger i vad som är rätt eller fel och finner tryggheten i naturen/världen/universum och människans hjärna själv, samtidigt som jag avskyr människan lika mycket som jag fascineras av henne.

Jag är också en sökare, men mindre nu än förr.

Metal_boy_
2006-05-13, 00:07
Var dom inte 49 cm för ett tag sen? Dom har växt alltså? Mkt pra! :thumbup:


Det var nog mina. Men dom är väl 39 efter en deff, så Krampus är nog min storebror.

Krampus
2006-05-13, 00:14
Quote:
Originally Posted by Kwon
Var dom inte 49 cm för ett tag sen? Dom har växt alltså? Mkt pra!

Det var nog mina. Men dom är väl 39 efter en deff, så Krampus är nog min storebror.

Äh, det är upp och ner för jag har kronisk inflamation i undermarna vilket begränsar träningen enhel del.
Har börjat köra lite biceps igen och det sa bara poff!
Nu är vi jävligt OT iaf. :)

Kwon
2006-05-13, 00:17
Äh, det är upp och ner för jag har kronisk inflamation i undermarna vilket begränsar träningen enhel del.
Har börjat köra lite biceps igen och det sa bara poff!
Nu är vi jävligt OT iaf. :)

Jag kan genomlida OT och regn, slask, snö och helvetet för att få utbyta lite ord med Krampus! (guden)

Metal_boy_
2006-05-13, 00:36
Jag kan genomlida OT och regn, slask, snö och helvetet för att få utbyta lite ord med Krampus! (guden)


:laugh:

Krampus
2006-05-13, 00:42
Jag kan genomlida OT och regn, slask, snö och helvetet för att få utbyta lite ord med Krampus! (guden)

Jag sa ju att jag var mot avgudadyrkan.. *rolleyes*

Jishuku
2006-05-13, 00:46
Här följer lite kritik av den Katolska kyrkan. Det är inte personligt menat mot någon, utan bara min uppfattning.
Tänkte att det kanske kunde ge dig (Löjtnant Blank) en annan vinkel och något att forska vidare i på egen hand, då du är en sökare.

Anledningen att jag inte gillar den Katolska kyrkan är att de har ändrat bibeln efter sitt eget tycke. T.ex. kan endast Gud förlåta ens synder, men Katolikerna låter även präster göra det. Sedan tillber de även idol-statyer, vilket även det är förbjudet i den protestantiska Bibeln.
Det står även i Bibeln att det ska komma hädare, som förvanskar och förvrider skriften. Tycker Katolska kyrkan passar in rätt bra på den beskrivningen.

foxx
2006-05-13, 02:34
Vi är alla gud, vi har alla skapat denna jord, vi dör, vi föds pånytt, i nya kroppar, vi skapar våra egna öden.

Cilia
2006-05-13, 09:57
jag söker ett inre lugn
en känsla av att kunna vara kanske inte helt nöjd men till freds med vad jag har och vad jag är.