handdator

Visa fullständig version : Ändring av programm


spinner
2002-11-30, 21:35
Har tänkt att testa följande upplägg:

Bröst/Triceps
Rygg/Biceps
Vila
Ben
Axlar,vader samt mage
Vila

Verkar det vettigt har tidigare kört 3delat program men känner att ryggen samt bröstträningen kräver separata pass. Har kört bröst och rygg ihop samt även bröst,axlar,triceps men det blir svårt attt orka passet igenom. Någon som har förslag på annan typ av split som funkat bra?

drpepper
2002-11-30, 21:39
ser bra ut, största muskelgrupperna först, men jag tror du kan vara rätt slut i armarna efter rygg t ex men då har du ju klarat av det viktigaste och armarna får ju jobba en hel del i rygg också. klart du ska ha rygg separat, det är ju en fet muskelgrupp och går inte att lägga med för krävande andra grejer.

Lord_X
2002-11-30, 21:47
Det beror ju mycket på hur många övningar och set du tränar också. Om du inte redan gjort det så tycker jag att du ska kolla upp vilka övningar som tar på vilka muskelgrupper och sen se till att få med allt med så få övningar och set som möjligt, så att du kan lägga större fokus i varje.

spinner
2002-11-30, 21:52
Kör för närvarande 8-10set för bröst, 10-12set rygg, armar 5-8set, axlar 6-9set, ben fram/baksida 10-14set samt vader/mage 4-6set. Försöker att koncentrera mig på basövningar 6-8reps något högre för ben samt vader/mage.

Apan Koko
2002-11-30, 22:17
Jag tycker det låter som om du kör lite väl många set. Är du nöjd med dina resultat? Dom flesta jag vet fått bra resultat har kört ganska få set, men det är olika från person till person. En del har supergener och kan träna i två timmar varannan dag men dom flesta får bättre resultat genom att träna mindre.

Har du provat köra färre set?

Ett tips är att precis som lord_x säger köra basövningar som involverar många muskler samt köra få set. Har funkat för alla jag vet testat men finns säkert undantag där det funkar bättre med många set.

Börja med 1 set per muskelgrupp och öka sedan antalet set med 1 tills du hittar vad som funkar bäst för dig. Går även att testa sig fram vilket antal reps som funkar bäst i olika övningar.

Själv så är jag ganska ambitiös och ritar linjediagram som visar hur utvecklingen går, både för antal reps samt vikt. Någon av kurvorna ska alltid gå uppåt för varje träningspass. Börjar dom plana ut så ändrar jag på något, t ex ett set mindre eller mer i en övning/mer eller mindre reps/mer vila etc tills kurvan går uppåt igen. Men alla är inte såna träningsbögar som jag.

Lord_X
2002-11-30, 22:20
Originally posted by spinner
Kör för närvarande 8-10set för bröst, 10-12set rygg, armar 5-8set, axlar 6-9set, ben fram/baksida 10-14set samt vader/mage 4-6set. Försöker att koncentrera mig på basövningar 6-8reps något högre för ben samt vader/mage.
*gaaah*... alldeles åt helvete för många set. Men jag vet också hur otroligt svårt det kan vara att minska ner, för att inte säga ändra på något man verkligen tror på.. Men försök att succesivt minska på seten och lägga större koncentration och ta ut dig mer och mer i varje set.

drpepper
2002-11-30, 22:25
innan ni börjar gorma om för många set bör ni väl veta vilka övningar han kör kör man 3 set per övning och 3 övningar för t ex bröst då är ju knappast 9-10 set för många. och jag förutsätter att du snackar om arbetsset och inte inkluderar uppvärmning.

spinner
2002-11-30, 22:45
Bröst: Hantelpress flat/lutande, Bänkpress, peckdeck
Rygg: Marklyft, rodd (stång,sittande, T-bar), Chins
Ben: Knäböj, Benspark, bencurl, raka marklyft
Biceps: Stångcurl, hantelcurl, hammar curl
Triceps: smalbänk, dips, pushdown (stång,rep)
Axlar: militärpress, hantelpress, hantellyft, framåtlutande hantellyft.
Vader: stående sittande vadpress
Mage Swissball crunches, crunches

Dessa övningar ligger som grund. Givetvis kör jag inte alla övningar samma pass utan kör det set antal som jag skrev om tidigare.

Känns som om att jag skulle testa att dra ned på antal set och fokusera mer på basövningarna. Vad anser ni då om upplägget skall jag som tidigare fortsätta med tredagars programet eller?

drpepper
2002-11-30, 22:50
ska du köra tungt så kör det nya programmet, det går inte att köra t ex rygg tungt och slänga in 3-4 andra muskelgrupper samma dag, då hamnar du på 2 timmar på gymet
lättare att koncentrera sig på en eller ett par muskelgrupper tycker jag

spinner
2002-11-30, 22:54
OK, testar nya upplägget. Tack för tipsen:bpump: :)

Grahn
2002-12-01, 02:19
"innan ni börjar gorma om för många set bör ni väl veta vilka övningar han kör kör man 3 set per övning och 3 övningar för t ex bröst då är ju knappast 9-10 set för många."

Hrmpf trodde drpepper propagerade för lågvolym? 3 övningar om 3 set vardera på bröst är väl medelvolym och så de flesta kör....

drpepper
2002-12-01, 18:24
jag propagerar inte för lågvolym nej. läs vad jag skriver i fortsättningen så är det lättare att förstå.

Grahn
2002-12-01, 19:37
läst allt du postat tror jag drpepper. Må så vara att jag kanske är ovanligt dum, tror iofs inte det men kanske, bli fan inte klok på vad din tränings filosofi är iaf.
Du verkar ändra den bara för att vara tvärt emot alla och vägrar förklara den för att kunna anpassa den med detta syfte.

drpepper
2002-12-01, 19:39
ja har förklarat, bl a i tråden där ja diskuterade med lordx... samma tråd som bl a du försökte FÖRSTÖRA genom att börja snacka om ovidkommande saker som hur man ignorerar folk...
du gör ditt yttersta för att sabba detta forum.
jag gör mitt yttersta för att diskutera.
inte konstigt att vi inte drar jämt när vi är såna fundamentala motsatser.

Grahn
2002-12-01, 19:41
Har du? Har jag förklarat hur man ignorerar folk? Gå och läs tråden igen.