handdator

Visa fullständig version : Trattbröst


Swe Tiger
2006-05-12, 20:50
Hej

Jag har trattbröst (Pectus Excavatum), dvs bröstbenet buktar inåt och bildar som en grop.

Jag undrar om det är nån mer här än jag som lider av detta, och om det är nån som har tips på hur man kan träna för att få det mindre synligt.

Sheogorath
2006-05-12, 20:53
Jag. Det kommer alltid att synas, men ju mer massa du lägger på dig desto mer kommer fokus tas från defekten. Blir du riktigt grov kommer det bara att se ut som att du har väldigt stor avstånd mellan bröstmusklernas nedre kanter, skulle jag uppskatta.

Swe Tiger
2006-05-12, 21:01
Jag. Det kommer alltid att synas, men ju mer massa du lägger på dig desto mer kommer fokus tas från defekten. Blir du riktigt grov kommer det bara att se ut som att du har väldigt stor avstånd mellan bröstmusklernas nedre kanter, skulle jag uppskatta.
Skönt att man inte är ensam. :)

Vilka övningar tror du är bäst? Funkar bänkpress?

Sheogorath
2006-05-12, 21:19
Skönt att man inte är ensam. :)

Vilka övningar tror du är bäst? Funkar bänkpress?

För nybörjare ger det aldrig särskilt mycket att fokusera på någon enskild muskel. Börja med allsidig styrketräning och satsa på att lägga på dig muskelmassa över hela kroppen, så kommer bröstet ditt att växa betydligt mycket fortare (och till på köpet får du en mer balanserad fysik) än om du låg och matade med bröstövningar enbart.

Med det sagt är bänkpress en väldigt bra bröstövning ;).

LEXZ
2006-05-12, 21:20
jag har tvärsom, lider lite av det.. men jag har läst om flera som tränat så det nästan helt försvunnit.
Hade tänkt att börja träna nu, hoppas jag har självdicipinen att kunna träna själv hemma .. pga arbetstiderna och avstånd.

Tänk på att man tänker mer på det själv än vad andra ser.

Sheogorath
2006-05-12, 21:23
jag har tvärsom, lider lite av det.. men jag har läst om flera som tränat så det nästan helt försvunnit.
Hade tänkt att börja träna nu, hoppas jag har självdicipinen att kunna träna själv hemma .. pga arbetstiderna och avstånd.

Tänk på att man tänker mer på det själv än vad andra ser.

Fast det finns olika nivåer. Det finns fall av trattbröst som är så svåra att kirurgi är nödvändigt för att hjärt/lung-funktionen är kompenserad. Och i så svåra fall är jag tveksam till att man någonsin kan dölja det väl med muskelmassa. Om man ens kan träna effektivt pga dålig kondition.

Nu har du fågelbröst och det är väl i så fall mer tacksamt, även om det såklart inte är kul att känna sig defekt oavsett :). Det är först nu, efter fyra år på gymmet, som jag obekymrat kan röra mig i bar överkopp på stranden.

keffat_liv
2006-05-12, 21:26
skulle man kunna få se en bild på hur trattbröst ser ut?

Wayfaerer
2006-05-12, 21:28
skulle man kunna få se en bild på hur trattbröst ser ut?

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=64374&highlight=trattbr%F6st

Sheogorath
2006-05-12, 21:28
skulle man kunna få se en bild på hur trattbröst ser ut?

http://www.pediatricsurgeons.com/images/before.jpg

Skulle väl säga att det här är ett ganska normalt fall. Jag har en rätt mild form och inte så djupt.

keffat_liv
2006-05-12, 21:30
http://www.pediatricsurgeons.com/images/before.jpg

Skulle väl säga att det här är ett ganska normalt fall. Jag har en rätt mild form och inte så djupt.

Ok, kollade dina deffbilder och på dig ser man ju absolut ingen skillnad, förutom då att de ser lite mer separerade ut från varandra, vilket förövrigt jag inte ens hade tänkt på om inte du hade skrivit det.

Sheogorath
2006-05-12, 21:31
Ok, kollade dina deffbilder och på dig ser man ju absolut ingen skillnad, förutom då att de ser lite mer separerade ut från varandra, vilket förövrigt jag inte ens hade tänkt på om inte du hade skrivit det.

Toppen. Det gör mig glad att höra. Att få bort fokus från mitt trattbröst var faktiskt prio 1 när jag satte min fot på gymmet första gången :).

LEXZ
2006-05-12, 21:34
Jo du har helt rätt där..

Jag har ändå kunnat gå utan tröjja utan att skämmas allt för mkt..

Grejjen är den att om jag har en rak hållning så syns det nästan inte alls.

Sheogorath
2006-05-12, 21:38
Jo du har helt rätt där..

Jag har ändå kunnat gå utan tröjja utan att skämmas allt för mkt..

Grejjen är den att om jag har en rak hållning så syns det nästan inte alls.

Vilket också är ett problem för oss med trattbröst. Det här med hållningen alltså. Magen putar ut mer pga att revebenen trycker neråt på magen, och axlarna är framåtskjutna för att bröstkorgen är intryckt. Addera lite skolios på det (som nästan alltid kommer med trattbröst: genetiska defekter funkar ofta så: kallas "syndrom") och du har en säckig hållning och ryggproblem. Jag jobbar mycket med min hållning men det är svårt. Säckar ofta ihop när jag står stilla etc.

LEXZ
2006-05-12, 21:49
Vilket också är ett problem för oss med trattbröst. Det här med hållningen alltså. Magen putar ut mer pga att revebenen trycker neråt på magen, och axlarna är framåtskjutna för att bröstkorgen är intryckt. Addera lite skolios på det (som nästan alltid kommer med trattbröst: genetiska defekter funkar ofta så: kallas "syndrom") och du har en säckig hållning och ryggproblem. Jag jobbar mycket med min hållning men det är svårt. Säckar ofta ihop när jag står stilla etc.

Men har man lite trattbröst så har jag fått för mig att det framhäver bröstmusklerna mer, speciellt om man är hyffsat tränad.. :)

Sheogorath
2006-05-12, 21:57
Men har man lite trattbröst så har jag fått för mig att det framhäver bröstmusklerna mer, speciellt om man är hyffsat tränad.. :)

Det är möjligt att jag har mina "taggiga" muskelfästen på bröstmusklernas inre kant att tacka för mitt trattbröst, men jag skulle gärna vara utan det. Det har så många visuella efterverkningar på hela bålen som är väldigt osnygga. Smalt bröst, putande mage etc.

LEXZ
2006-05-12, 22:01
Det är möjligt att jag har mina "taggiga" muskelfästen på bröstmusklernas inre kant att tacka för mitt trattbröst, men jag skulle gärna vara utan det. Det har så många visuella efterverkningar på hela bålen som är väldigt osnygga. Smalt bröst, putande mage etc.

det ser verkligen inte missprydande på dina bilder iaf .. bra kämpat!

Kanske är lite sånt som driver en lite extra också?

Sheogorath
2006-05-12, 22:15
det ser verkligen inte missprydande på dina bilder iaf .. bra kämpat!

Kanske är lite sånt som driver en lite extra också?

Det må du tro :thumbup:!

Swe Tiger
2006-05-12, 22:59
skulle man kunna få se en bild på hur trattbröst ser ut?

Här är lite bilder på hur mitt trattbröst ser ut:
http://www.pectusinfo.com/board/viewthread.php?tid=2312

www.pectusinfo.com är för övrigt en väldigt bra sida.

Swe Tiger
2006-05-13, 10:40
Sheogorath, ditt bröst ser ju riktigt bra ut på dina deff-bilder. Jag kan inte se någon defekt där inte :cool:

PS. gullig avatar du har ;)

Sheogorath
2006-05-13, 10:42
Sheogorath, ditt bröst ser ju riktigt bra ut på dina deff-bilder. Jag kan inte se någon defekt där inte :cool:

PS. gullig avatar du har ;)

Tack. Den symboliserar mig väldigt väl. Jag försöker vara cool och manlig men i själva verket är jag en liten tufsig och söt kattunge som tafsar på platshantlarna när det inte är så många på gymmet.







;)

Swe Tiger
2006-05-13, 11:25
Tack. Den symboliserar mig väldigt väl. Jag försöker vara cool och manlig men i själva verket är jag en liten tufsig och söt kattunge som tafsar på platshantlarna när det inte är så många på gymmet.

;)

:thumbup:

Katter kan faktiskt också ha trattbröst tror jag ;)

Miiix
2006-05-13, 11:44
Här är en till med trattbröst.

Lite pics på mig: http://www.pectusinfo.com/board/viewthread.php?tid=2302

Jurre
2006-05-13, 15:13
Fast det finns olika nivåer. Det finns fall av trattbröst som är så svåra att kirurgi är nödvändigt för att hjärt/lung-funktionen är kompenserad. Och i så svåra fall är jag tveksam till att man någonsin kan dölja det väl med muskelmassa. Om man ens kan träna effektivt pga dålig kondition.

Nu har du fågelbröst och det är väl i så fall mer tacksamt, även om det såklart inte är kul att känna sig defekt oavsett :). Det är först nu, efter fyra år på gymmet, som jag obekymrat kan röra mig i bar överkopp på stranden.
Det kan jag inte hålla med dig om. Jag hade valt trattbröst alla dagar i veckan före fågelbröst. Det går liksom inte att använda tighta, åtsittande kläder med ett bröstben som buktar ut. Själv har jag asymmetrisk pc, eftersom högra sidan är så gott som normal medan på vänstersidan buktar bröstet ut. Jag hörde av mig till Thoraxkliniken i Lund och väntetiden på operation är 4 år! Dock kan man operera sig i Spanien gratis, förutom färden dit och hem som man själv måste stå för.

Kanske återkommer med en bild på mig..