handdator

Visa fullständig version : ont i ena handleden vid bänkpress


myggan
2006-05-12, 16:55
Har dragits med det här i ganska många månader nu men först sista veckorna det verkligen har blivit ett problem.

När jag skall köra bänkpress så får jag ont i vänster handled.
Jag kör med lindorna och innan har det räckt att linda hårt så släpper det men nu får jag fortfarande ont trots att jag lindar superhårt.

Skall jag skippa bänken ett tag och köra hantlar eller vad skall jag göra ?

Kan det hjälpa att träna upp styrkan i handlederna? Vilka övningar passar bäst i så fall ?

christian
2006-05-12, 17:05
Hantlar.
Linda bara när du kör tungt.
Stretcha.
Massera.
Vila.
Gå ned i vikt?

Hålla lite tätare kan också hjälpa, kanske?

myggan
2006-05-13, 19:58
Hantlar.
Linda bara när du kör tungt.
Stretcha.
Massera.
Vila.
Gå ned i vikt?

Hålla lite tätare kan också hjälpa, kanske?

hur stretchar man handlederna effektivt ?

christian
2006-05-13, 20:48
Jag har inte sett några utföranden, men jag själv har problem ibland. Främst när jag inte värmer ordentligt eller lägger stången får långt bak i handen, så att säga.

Stretchar handleden gör jag helt enkelt genom att massera och dra i lite olika riktningar, försiktigt. För min del tror jag tummen och dess infästning är en del av boven då den är lite böjd in mot handflatan och därmed orsakar än värre vridning vid bänkande.

Simson
2006-05-14, 21:14
Jag fick problem med handlederna en sväng och började köra med tummen på samma sida som fingrarna vilket gör att belastningen på handleden blir rakare. Detta hjälpte mina problem tillsammans med lindor vid tunga vikter. Jag har dock hört att man kan koppla in lite extra styrka i bänken genom tumgreppet (dvs normalt grepp). Detta har jag dock inte märkt själv och att det inte gör ont är ju klart viktigare. .