handdator

Visa fullständig version : Överger ni dåliga pass?


Slartibartfast
2006-05-12, 16:20
Om ni märker att passet går åt helvete och ni är stark som en liten flicka (typ såhär: http://62.181.218.130/forum/showpost.php?p=1537554&postcount=72 brukar ni då skita i resten av passet och gå hem eller kämpar ni er igenom passet?

bubbe
2006-05-12, 16:21
nej, kör åtminstånde så som det är tänkt.

apa_ola
2006-05-12, 16:21
det händer osm tur är inte alltför ofta. Men vanligtvis stannar jag och försöker köra, i extremfall slutar det ofta med att jag skippar några set per övning...

Yankeee
2006-05-12, 16:23
Skiter i det, finns ingen anledning att träna om man känner att man inte kan ge så mycket man vill. Det sliter nog mer på kroppen att kämpa sig igenom ett pass när man känner sig kass än vad det "bygger".

Guns n hoses
2006-05-12, 16:24
Jag försöker köra igenom passet så snabbt som möjligt isf.. och sen gå hem o sova :sleep:

userfriendly
2006-05-12, 16:25
om jag är svag som en liten pojke vissa dagar så kämpar jag mig ändå igenom passet... diciplin! :whipped:
fast jag är ju alltid svag :em:

myggan
2006-05-12, 16:30
Om ett pass går åt helsike i början så blir jag oftast så jävla förbannad och tänder till och kör istället ett sjudundrans pass mycket tuffare än vad jag hade gjort annars.

På så sätt känns det ändå bra efteråt.

jwzrd
2006-05-12, 16:40
Jag ger skinnet huden järnet tills det är helt tydligt att det är omöjligt att klara målen för dagen. Då släpper jag målen helt och tränar klart dom viktiga sakerna efter bästa förmåga. Sannolikt vet jag redan vad som var orsaken till att passet gick dåligt, om det inte är helt tydligt så går jag igenom det hela dagen efter, kollar dagboken om det är överträning på g, alternativt så vaknade jag sjuk.

muddler
2006-05-12, 16:43
jag kör på! brukar byta övning bara

AlexGBG
2006-05-12, 16:51
jag skiter i det, har dock bara hänt en gång i år. var ett markpass som jag helt och hållet saknade motivation. gick hem dels för att jag inte har så stark karaktär (ibland) och för att inte få så dålig motivation i följande pass. dock dröjde det 3 veckor tills jag körde mark igen och då tog jag PB med 10 kg 2 reps så för mig funkade det inte dåligt iaf :D

Popeye
2006-05-12, 16:56
Kör alltid klart passet men ändrar kanske intensiteten och/eller skippar mindre viktiga övningar. T.ex. Kör alltid bänkpressen men kanske hoppar att träna underarmar...

sissa
2006-05-12, 17:10
Om ni märker att passet går åt helvete och ni är stark som en liten flicka (typ såhär: http://62.181.218.130/forum/showpost.php?p=1537554&postcount=72 brukar ni då skita i resten av passet och gå hem eller kämpar ni er igenom passet?


Benpress 450 kilo, är det inte det helt galet mkt?
Bara hajjade till när jag läste. :)

Kebab-Arne
2006-05-12, 17:16
Brukar aldrig avbryta, däremot byta övningar till "lättare" dvs mer disco.

Spannmål
2006-05-12, 17:18
Benpress 450 kilo, är det inte det helt galet mkt?
Bara hajjade till när jag läste. :)

Det beror på vilket märke benpressen är av. Men visst är det mycket vikt. Skillnaden mellan böj och benpress är för mig snarare 1:2 och inte 1:3 som för Slarti.

Ulf A Big
2006-05-12, 17:19
Om det känns att man inte är hundra brukar jag oftast skita i passet och ta det följande dag.

Grov
2006-05-12, 17:33
Jag går bara hem om jag gått dit och känner att jag börjar bli dålig osv, om jag nu överhuvudtaget går dit då.
Men går någon enstaka övning set dåligt då kämpar jag på :hbang:

Bengan
2006-05-12, 17:34
När jag kommit till gymmet kör jag alltid. men känner jag mig svag kanske jag ändrar övningar och tar lite lättare allternatv.

King Grub
2006-05-12, 17:36
Jag har inte dåliga pass. Om något påverkar mig på det sättet (infektion eller något liknande) vet jag det innan och går inte och tränar. Är allt som det skall, går passet också som det skall.

Doctor Snuggles
2006-05-12, 17:37
Nej, brukar bara vara att nervsystemet inte hunnit ikapp.
Jag tar en paus, och kör andra övningar en stund, sen försöker jag igen. Om det fortfarande inte går, så kör jag någon annan övning/muskelgrupp som känns fräsch. Om allt detta trots inte fungerar, så kör jag cirkelträning/kond./HIIT :D

tp_88
2006-05-12, 17:43
Det beror på vilket märke benpressen är av. Men visst är det mycket vikt. Skillnaden mellan böj och benpress är för mig snarare 1:2 och inte 1:3 som för Slarti.
1:1,5 för mig typ. Som sagt är det stor skillnad på både maskiner och utförande...

Är jag seg för dagen kör jag lite lättare bara, åker hem gör jag inte.

Rock'nRoll
2006-05-12, 17:45
Jag försöker alltid köra på som det är tänkt även om det känns skit. I vintras hadde jag samma problem som dig. På vikter jag tidigare gjort 6or i böjen på gjorde jag helt plötsligt en svintung etta, då sjönk verkligen motivationen till minus och det va bara att gå hem.

Arf Pingvin
2006-05-12, 18:19
Har jag såna dagar så beror det alltid på att jag inte har ätit tillräckligt tidigare under dagen. Då kör jag cardio på cykel eventuellt lite rodd nån gång.

bear.flowertwig
2006-05-12, 18:21
De få ggr det händer brukar jag unna mig att stuva om lite det passet och bara köra övningar jag är riiiktigt sugen på. Att höja intensiteten är härligt också :hbang:

Kör alltid med musik, tror det ser till så att fokus blir ännu bättre. Långa sköna svängiga, tunga houseset gör att jag ibland både har pump och ståpäls.

Maxmix
2006-05-12, 18:53
Lustigt hände precis samma sak för mig idag när jag skulle böja, tappade helt fokus och sen så gick det fortsatt dåligt på resten av övnigarna på quadsen.
Dock fick jag en liten ny tändning när jag skulle träna hamstring men det kändes ändå inte lika bra som vanligt.

Longshot
2006-05-12, 18:58
Ger aldrig upp, ger 110% istället.

TrasMannen
2006-05-15, 08:58
Jag brukar överge övningen/övningarna, och kanske köra ett lättare pump pass istället, med lite discoövningar.

z_bumbi
2006-05-15, 09:02
Det beror på hur det känns.

Att slita sig igenom passet brukar inte vara någon höjdare men att köra lite lättare och testa andra övningar/vinklar/utförandet kan funka men det kan också vara så att jag lägger ner helt.

muffe85
2006-05-15, 09:03
Vissa dagar känns det som att man har stålkrafer!!!, och vissa dagar är det motsatsen. Le när man har stålkrafter, bit ihop när man känner sig svag.

Piranha
2006-05-15, 09:04
Nej passet, jag genomför passet oavsett, men oftast lägger jag om upplägget omd et inte känns bra som tex, lättare vikt och fler reps eller ändrar övningarna.

Det är också ett bra tillfälle att testa nya saker på.

Pepparkakssmurfen
2006-05-15, 09:36
Om man kommer till gymmet och känner efter någon övning att det inte funkar just idag(händer väldigt sällan),brukar jag skita i träningen och cyklar istället nån halvtimme eller så.

Überbiffen
2006-05-15, 09:38
Om ni märker att passet går åt helvete och ni är stark som en liten flicka, brukar ni då skita i resten av passet och gå hem eller kämpar ni er igenom passet?
Kämpar mig igenom skiten.

Noodles
2006-05-15, 12:46
Jag ser alltid till att slutföra passet. Brukar däremot ta det lite försiktigare och minska vikterna något.

Cinna
2006-05-15, 13:01
Avslutar alltid ett påbörjat pass!
Blir det inte som jag tänkt mig brukar jag passa på att kasta om och ändra lite i övningar od. Perfekta tillfällen att pröva något nytt.

Gimp
2006-05-15, 13:26
Sist mitt styrkepass gick dålig körde jag färdigt det ändå och det gör jag alltid. Muskelkontakten var sisådär under passet och vikterna var riktigt låga, då är det svårt att motivera sig. Dagen efter det passet hade jag ändå träningsvärk som jag brukar ha när passet går bra så för hoppningsvis var det inte helt förgäves som jag fortsatte även om träningsvärk inte är en garanti för att man bygger muskler.

När det gäller gruppträningar, d.v.s. spinning eller body pump kör jag alltid klart också men ibland kör jag lite lättare bara.

tinus
2006-05-15, 13:28
Jag kör på! Oftast blir det ändå bra tillslut,eftersom jag ilsknar till på mig själv för att jag är så seg/svag/vaddetnuär och ingenting funkar bättre än ilska när det gäller att få upp viktuslingarna :D

sissa
2006-05-15, 13:45
Om jag inte känner mig helt kass, typ sjuk så fortsätter jag.
För mig hör det till att en del gånger går det lätt och ibland går det mkt trögare.

Sedan behöver det inte vara allt eller inget. Jag kör hellre ett kortare pass och/eller kör med lättare vikter än struntar helt i det.

Yankeee
2006-05-15, 13:49
Hm, är det verkligen så få som hellre går hem och vilar och kör ett kvalitetspass nästa gång istället för att göra ett uselt pass och träna "bara för att"?

jwzrd
2006-05-15, 13:50
Hm, är det verkligen så få som hellre går hem och vilar och kör ett kvalitetspass nästa gång istället för att göra ett uselt pass och träna "bara för att"?

Vi tränar bara dåliga pass en gång om året, den gången går det att bita i kudden helt enkelt.

Yankeee
2006-05-15, 13:53
Vi tränar bara dåliga pass en gång om året, den gången går det att bita i kudden helt enkelt.

Låt gå för dig, men jag tvivlar starkt på att 95% av medlemmarna gör ett dåligt pass om året :)

MasterChief
2006-05-15, 13:56
Tja, jag kör mest cykel nuförtiden och det är först efter ca 15-20 minuter som man känner om man har riktigt bra tryck. Har man då laddat för en 6-mils tempo men känner att man har messmör i bena så gnäller jag inte för det.
Hela poängen med cykel är ju trots allt långdragen plåga. Sega ben höjer det helt enkelt till en annan nivå. Kör så gått det går sen tar jag en extra vilodag.

Yes
2006-05-15, 14:08
Kör så gått det går sen tar jag en extra vilodag.
Ungefär så gör jag också... fast jag har nog glömt hur man cyklar. :D

En gång har jag iof blivit såpass förbannad att jag bara släppte vikterna och gick hem istället. Då gick det riktigt uselt!

BeatNec
2006-05-15, 15:38
alla klarar av att träna dom lätta passen, det är dom tuffa passen som räknas.

adis
2006-05-15, 16:32
Brukar kämpa mig igenom hela faktist.

Mazaa
2006-05-15, 16:47
jag brukar iaf köra klart resten av övningarna om allt känns skit i en speciel övning

HenrY
2006-05-15, 17:09
Har aldrig vad jag anser dåliga pass, enda som kan svikta är styrkan av olika anledningar. Då sänker jag bara vikten och kör fler reps.
Dåligt pass för mig existerar inte...

ugglan
2006-05-15, 17:16
ibland tappar jag motivationen och energin helt såhär i bantningsperioder, då kör jag lite färre set bara.

Halldin
2006-05-15, 17:27
Blir kanske irriterad, i alla fall om jag inte kan komma på någon orsak till det.
Men jag tar mig igenom det ändå.

Händer dock inte alltför ofta.

sissa
2006-05-15, 17:43
Hm, är det verkligen så få som hellre går hem och vilar och kör ett kvalitetspass nästa gång istället för att göra ett uselt pass och träna "bara för att"?


Jag tror inte för en sekund att jag tränar lika hårt som ni krabbar, och jag kanske inte bergriper nåt för fem öre, men....varför skulle man gå hem för? Varför skulle man tjäna på att skita i det helt istället för att göra så gott man kan?


Okej, om man misstänker att man är övertränad, skadad eller sjuk på nåt sätt
och stannar hemma tills man är frisk/tar en vilovecka eller lägger om sin träning eller nåt sånt . Men det verkar ju inte vara det som åsyftas?

Yankeee
2006-05-15, 17:46
Jag tror inte för en sekund att jag tränar lika hårt som ni krabbar, och jag kanske inte bergriper nåt för fem öre, men....varför skulle man gå hem för? Varför skulle man tjäna på att skita i det helt istället för att göra så gott man kan?


Okej, om man misstänker att man är övertränad, skadad eller sjuk på nåt sätt
och stannar hemma tills man är frisk/tar en vilovecka eller lägger om sin träning eller nåt sånt . Men det verkar ju inte vara det som åsyftas?

Varför ska man köra ett pass där man ändå inte kan / vill ge 100%? Det brukar inte vara speciellt roligt att träna när det går åt helvete heller. Jag ser bara inte poängen med att träna "bara för att". Jag vill ge 100%, jag vill ha kul och jag vill kunna gå ifrån gymmet med vetskapen att jag gav allt. Inget utav dem är möjligt om jag ska träna ett pass "bara för att".

jakke
2006-05-15, 17:52
Jag är med Yankee..

sissa
2006-05-15, 17:58
Varför ska man köra ett pass där man ändå inte kan / vill ge 100%?

Förvisso kan man väl ge hundra procent även om resultatet på pappret inte är lika bra som förra passet? Man kan väl göra sitt bästa även de dagar där man inte gör några PB:n utan tvärtom.Det är iaf vad jag def. som att ge 100%

Det brukar inte vara speciellt roligt att träna när det går åt helvete heller.

Beror ju på om man ser det som att det går åt helvete och vad ens def. av det är. Om du anser att det är åt helvete när du inte klarar en viss vikt eller hålla ett visst tempo så ...ja, då går det ju åt helvete enligt ditt sätt att se på´t.

Jag ser bara inte poängen med att träna "bara för att".

Vadå "bara-för-att"?
Man tränar väl av samma anledning fortfarande? Ja, om man nu inte enbart tränar för att öka i varenda pass.
Varför skulle det helt plötsligt bli helt meningslöst och urtrist att träna bara för att man inte gjorde sin bästa prestation rent viktmässigt?


[/QUOTE]

Yankeee
2006-05-15, 18:04
Förvisso kan man väl ge hundra procent även om resultatet på pappret inte är lika bra som förra passet? Man kan väl göra sitt bästa även de dagar där man inte gör några PB:n utan tvärtom.Det är iaf vad jag def. som att ge 100%



Beror ju på om man ser det som att det går åt helvete och vad ens def. av det är. Om du anser att det är åt helvete när du inte klarar en viss vikt eller hålla ett visst tempo så ...ja, då går det ju åt helvete enligt ditt sätt att se på´t.



Vadå "bara-för-att"?
Man tränar väl av samma anledning fortfarande? Ja, om man nu inte enbart tränar för att öka i varenda pass.
Varför skulle det helt plötsligt bli helt meningslöst och urtrist att träna bara för att man inte gjorde sin bästa prestation rent viktmässigt?




Det handlar inte om att man ska slå pb varje pass, utan att man ska kunna ge _allt_, om motivationen inte är på topp så är det svårt eller omöjligt att ge 100%.

Det är naturligtvis subjektivt vad "åt helvete" är.

Man tränar väl inte av samma anledning? Jag vet inte hur det ligger till med er andra, men jag tränar för att det är kul. Inte för att jag inte ska få dåligt samvete. Är träningen inte kul så är det samma igen, det är otroligt svårt eller omöjligt att ge 100%. "Bara för att" är precis som det låter, stannar kvar och kör "bara för att" när man borde gå hem och vila och ladda inför nästa pass istället.

sissa
2006-05-15, 18:18
Det handlar inte om att man ska slå pb varje pass, utan att man ska kunna ge _allt_, om motivationen inte är på topp så är det svårt eller omöjligt att ge 100%.

Om man inte kan/har lust att ge allt så är det bättre att ge inget?
Det finns inget mellan det svarta och det vita? ;)


Man tränar väl inte av samma anledning? Jag vet inte hur det ligger till med er andra, men jag tränar för att det är kul. Inte för att jag inte ska få dåligt samvete. Är träningen inte kul så är det samma igen, det är otroligt svårt eller omöjligt att ge 100%. .

Träningen blir inte tråkig eller värdelös bara för att jag märker att prestationsförmågan inte ligger på topp.

Men vad fan, det kan vara så också att jag inte har en aning om vad du snackar om. Jag kanske aldrig har upplevt ett dåligt pass. (Förmodligen inte ett superpass heller)


"Bara för att" är precis som det låter, stannar kvar och kör "bara för att" när man borde gå hem och vila och ladda inför nästa pass istället.

Jag vet som sagt inte vad du uppålever eller vad det är. Det kanske är så att de bästa är att skita i det och samla krafter till nästa pass. Har ingen aning. :)

Yankeee
2006-05-15, 18:23
Om man inte kan/har lust att ge allt så är det bättre att ge inget?
Det finns inget mellan det svarta och det vita? ;)




Träningen blir inte tråkig eller värdelös bara för att jag märker att prestationsförmågan inte ligger på topp.

Men vad fan, det kan vara så också att jag inte har en aning om vad du snackar om. Jag kanske aldrig har upplevt ett dåligt pass. (Förmodligen inte ett superpass heller)




Jag vet som sagt inte vad du uppålever eller vad det är. Det kanske är så att de bästa är att skita i det och samla krafter till nästa pass. Har ingen aning. :)

Det beror ju på vad man har för inställning. Gillar man att gå och slafsa på gymmet så är det helt ok för mig. Jag vet iallfall att jag föredrar kvalitetspass, och hellre går hem och vilar istället för att slösa energi på något jag inte uppskattar.

Det är ju subjektivt det också :)
Det kan vara som så att vi har helt olika inställning bara, ingen har egentligen mer rätt, det handlar om vad man själv föredrar.

Jag tycker att det är bäst att strunta i passet och vila, men andra tycker uppenbarligen inte så :D

sissa
2006-05-15, 18:34
Det beror ju på vad man har för inställning. Gillar man att gå och slafsa på gymmet så är det helt ok för mig. Jag vet iallfall att jag föredrar kvalitetspass, och hellre går hem och vilar istället för att slösa energi på något jag inte uppskattar.


Jag är inte den som tar i mest på gymmet (står inte och leker med 1 kilos hantlar heller förvisso) men jag hoppar aldrig över en träning, (eller ja, är sjuk eller nåt allvarligt hänt förstås) Det är viktigt för mig. Jag ser ett värde i det i sig. I regelbundenheten. Att gå och träna de dagar man har bestämt att man ska träna och inte bara köra lite då och då när man är supertaggad från topp till tå.
Det gör mig nöjd. Att jag tränade lite eller på ett annat sätt istället för att skita helt i det.

Ryska_raketen
2006-05-15, 18:36
Ja skulle inte överge ett dåligt pass. Utan det är bara att kötta på!

Yankeee
2006-05-15, 18:36
Jag är inte den som tar i mest på gymmet (står inte och leker med 1 kilos hantlar heller förvisso) men jag hoppar aldrig över en träning, (eller ja, är sjuk eller nåt allvarligt hänt förstås) Det är viktigt för mig. Jag ser ett värde i det i sig. I regelbundenheten. Att gå och träna de dagar man har bestämt att man ska träna och inte köra lite då och då när man är supertaggad från topp till tå.
Det gör mig nöjd. Att jag tränade lite eller på ett annat sätt istället för att skita helt i det.

För att klargöra så menar jag ju inte att man ska skita i att träna bara för att man inte har ätit optimalt (tm) innan, sovit för lite eller någon annan bagatell. Utan jag syftar på att man drar till gymmet och väl där märker man att man inte har något att ge.

sissa
2006-05-15, 18:36
Men som sagt, förmodligen har jag ingen aning hur dina dåliga pass känns eller är. :)

z_bumbi
2006-05-15, 18:51
För att klargöra så menar jag ju inte att man ska skita i att träna bara för att man inte har ätit optimalt (tm) innan, sovit för lite eller någon annan bagatell. Utan jag syftar på att man drar till gymmet och väl där märker man att man inte har något att ge.

Jag är helt med på din linje.

Yankeee
2006-05-15, 18:53
Jag är helt med på din linje.

Yes! Nu är vi tre st :D

bulldoggen
2006-05-15, 18:55
För att klargöra så menar jag ju inte att man ska skita i att träna bara för att man inte har ätit optimalt (tm) innan, sovit för lite eller någon annan bagatell. Utan jag syftar på att man drar till gymmet och väl där märker man att man inte har något att ge.

Själv stannar jag alltid kvar och gör så gott jag kan även om det går åt skogen. Det handlar mest om karaktär för min del. Skulle inte känna mig nöjd med mig själv om jag hade gett upp på ett pass när det är så enkelt att fortsätta, man har ju redan tagit sig iväg till gymet och bytt om osv.

Yankeee
2006-05-15, 18:59
Själv stannar jag alltid kvar och gör så gott jag kan även om det går åt skogen. Det handlar mest om karaktär för min del. Skulle inte känna mig nöjd med mig själv om jag hade gett upp på ett pass när det är så enkelt att fortsätta, man har ju redan tagit sig iväg till gymet och bytt om osv.

Jag har tillräckligt bra karaktär för att kunna avsluta ett pass utan att må dåligt ;)

mathor
2006-05-15, 22:29
Jag är med Yankee på denna. Om jag efter de första två, tre övningarna inte har kommit igång ännu och bara lider så åker jag hem igen och surar.

Stoltz
2006-05-15, 22:56
Kör alltid på, även om det känns skit.
Förmodligen inte på 100%, men fortsätter gör jag!

Liten Men Fet
2006-05-15, 23:34
Väldigt sällan det känns segt för mig på gymmet men visst händer det, då sänker jag kraven lite och kanske testar lite nya övningar istället och kör lite mindre.
Men det räknar jag inte som riktigt dåliga pass, jag har haft ett riktigt dåligt pass en gång. Skulle köra axlar, bänkade lite innan för att extraträna bänken lite gick sedan till sittande hantelspress redan uppvärmd och igång.
Första setet i pressen gick ganska dåligt, uppvärmningsvikter men kändes ändå rätt tungt. Andra setet gick uselt orkade knappt få upp hantlarna jag brukade köra med och lyckades bara göra 2 reps, urförbannad sänkte jag runt 7 kilo per hantel och gjorde kanske 5 reps till. Inför tredje setet taggade jag upp mig, förbannad och irriterad tog jag tyngre hantlar än jag vad jag brukade köra med och forcerade 6 reps ur kroppen.
Lyckades dra på mig en axelskada som gjorde att jag inte kunde höja vänster armen över axelhöjd eller åt sidan alls. Tog 4 månader innan jag var tillbaka och kunde träna axlar ordentligt igen. Så jag forcerar aldrig kroppen så där igen, går det inte så går det inte för det är något fel.

Vimpyboy
2006-05-16, 05:39
Ja.

Honn
2006-05-16, 07:40
Det händer att jag överger för dåliga pass. Fast då ska kroppen börja strejka på något sätt. Ont någonstans eller oroväckande muller i magen. Annars brukar jag kunna göra dåliga pass till en lekstund, där jag flummar runt och kör diverse knepiga saker utan att bry mig om vikt eller intensitet.

robba_86
2006-05-16, 08:32
ja, men jag kör klart den första övningen som är bänk, böj eller mark, och sen kanske jag kör någon muskelgrupp som jag inte brukar träna (specifikt).

Nizze_
2006-05-16, 18:14
Bara för att man råkar vara ovanligt klen så ger jag inte upp bara att körapå .. eller som han jag tränar med säger .. Dom dagar man är som klenast skall man öka vikterna =) :hbang: ..

Men mår man illa eller har ont i hövvet kan det hända att man kortarner passet ..

Johan86
2006-05-16, 19:28
när jag får ont då släpper jag direkt och går och duschar.men annars är det bara att prova något nytt

Baan
2006-05-16, 19:34
Nej, inte ens vid skador egentligen (kanske om jag går av i mitten). Oftast blir det bättre när man kommit igågn lite, så även om passet verkar få en kasstämpel så brukar det lösa sig, sällan jag ångrar några pass.

devi
2006-05-16, 19:55
Kör övningarna så fort som möjligt för att slippa tänka på gymmet.