handdator

Visa fullständig version : Drag till hakan- hur?


bulldoggen
2006-05-12, 13:15
Tjena!

Jag kör ofta drag till hakan dom passen jag tränar axlar. Kör vanligtvis med ett V-handtag som jag fäster i ena nedre delen av en cablecross-maskin. Nu bläddrade jag lite i Ove Rytters "Effektiv Bodybuilding" häromdan, och där stod att läsa att han kör övningen med ett rakt handtag, samt rekommenderar att man ska akta sig för att hålla för smalt. :confused:

Jag undrar om någon har koll på vad skillnaden är mellan rakt eller v-handtag (handflatorna "inåt" eller rakt fram), samt greppets bredd. Vill veta vilken variant som bygger bäst *flex*

apa_ola
2006-05-12, 13:24
ju bredare desto mindre traps har jag för mig. Men jag brukar också köra smalt i cc´n med handflatorna inåt, mina handleder börjar lipa annars...

bulldoggen
2006-05-12, 13:27
ju bredare desto mindre traps har jag för mig. Men jag brukar också köra smalt i cc´n med handflatorna inåt, mina handleder börjar lipa annars...

Ok, men om bredare tar mindre på traps, innebär det även att bredare = bättre kontakt i deltoiderna?

Popeye
2006-05-12, 16:05
Yupp, bredare fattning = bredare axlar... :)

bulldoggen
2006-05-12, 18:05
Yupp, bredare fattning = bredare axlar... :)

En utomordentlig tumregel!

Blir att prova det bredare greppet med rakt handtag nästa gång. Man vill ju inte bygga ett smalt axelparti ;)

Diggler
2006-05-12, 19:04
Hålla för smalt iaf på ett rakt handtag blir lite knepigt för handlederna. Min rekomendattion (hur stavas det?) är skivstång, höftbrett grepp och bara dra så högt att armbågarna är i nivå med axlarna, då blir övningen jefligt lik hantellyft åt sidan, och kommer mer att isolera deltoideus. (Drar du högre blir det mycket trapezius och biceps och för detta finns det bättre övningar)