handdator

Visa fullständig version : Hur får jag bättre löpteknik?!


bear.flowertwig
2006-05-12, 12:55
Några enkla tips att använda sig av?

Känner att det finns en del att förbättra och det vore väl konstigt annars...
Fotisättning, höfter, armpendling osv - give it to me!

wahad
2006-05-12, 14:05
Några enkla tips att använda sig av?

Känner att det finns en del att förbättra och det vore väl konstigt annars...
Fotisättning, höfter, armpendling osv - give it to me!

Börja att träna löpskolning!

Ha 40 m framför dig, var tionde meter byt övning.
Ex.
10 m: tripping; småsmå och snabba steg, högst en fots längd i varje steg, lyfter i princip bara på hälarna så tårna är i hela tiden.
10 m: mipping; lite längre och högre steg. Nu lyfter du även på tårna. Tänk på att vinkla tårna uppåt.
10 m: höga mipping; samma som ovan fast längre och högre.
10 m: skipping (höga knä) tänk även här på att ha så kallad förspänning i foten. Alltså vinkla tårna uppåt.

Efter de sista 10 metrarna löp ut ca 20 m.
Gör olika liknande kombinationer.

En annan grej du kan göra är att springa över koner som börjar tätt och ju längre du springer blir avståndet längre och längre. Då tvingas du att trycka ut steget.

Några exempel i alla fall.

bear.flowertwig
2006-05-12, 14:36
Tack!

Har du några trevliga "löplänkar"?

Mr. Moose
2006-05-12, 16:05
Det bästa vore att ta kontakt med en fri-idrotts klubb och snacka med en tränare där.

Det är ganska stor skillnad på löpteknik för sprint eller långdistans.

Att träna själv kan innebära att du nöter in en felaktig teknik och har mycket svårare sen att lära om en ny/rätt teknik. Nästan omöjligt att analysera sin egen löpteknik, det är inte alltid man "känner" att man gör fel.

Lycka till.

Claes

bear.flowertwig
2006-05-12, 18:24
Det bästa vore att ta kontakt med en fri-idrotts klubb och snacka med en tränare där.

Det är ganska stor skillnad på löpteknik för sprint eller långdistans.

Att träna själv kan innebära att du nöter in en felaktig teknik och har mycket svårare sen att lära om en ny/rätt teknik. Nästan omöjligt att analysera sin egen löpteknik, det är inte alltid man "känner" att man gör fel.

Lycka till.

Claes


Mmm, sant. En del skulle man möjligen upptäcka själv på video. Men att gå med i en klubb känns för krångligt.

tano
2006-05-12, 18:46
eller så kanske det är fel att börja nöta in en teknik som är påstådd vara perfekt. Alla är skapta på olika sätt, och springer därför på olika sätt.
Därför är det kanske inte optimalt, kanske till och med fel, att ändra i någons löpstil. Det kan lika väl ge skador och sämre prestationsförmåga.

Det finns lite olika uppfattningar. De flesta friidrottstränare har en ganska klar uppfattning om hur löpstilen ska se ut, men som sagt det behöver inte vara det rätta.

Svårt att veta hur du löper, kanske är löpstilen i verkligheten så pass bra att du bara behöver mer löpträning, kanske är den i behov av lite hjälp på traven med koordinations/styrke övningar.

Med detta inlägg ville jag bara väcka lite eftertanke. Det är absolut inte fel att söka sig till en friidrotts klubb.

machine gun
2006-05-12, 20:58
Nu vet jag ju inte var du bor, men många löparklubbar har öppna träningar där man kan komma och vara mer nåt pass och "provträna" typ. Då får man ju också tillfälle att prata med tränaren. I Stockholm finns FK Studenterna (http://www.studenterna.nu) till exempel.

Angående löplänkar så måste man ju rekommendera www.marathon.se och www.runnersworld.com

delta_mats
2006-05-12, 21:20
När vi ändå är inne på löpteknik. Hur bör en korrekt fotisättning vara om man springer mellandistans eller längre sträckor?

Ame
2006-05-12, 21:59
När vi ändå är inne på löpteknik. Hur bör en korrekt fotisättning vara om man springer mellandistans eller längre sträckor?
För medeldistans så bör det vara likt sprinters fotisättning, dvs på fotbladen. Lite svårt att förklara men det gäller att få flyt i löpningen så att man inte stannar upp i varje steg vilket man gör om man sätter i hälen eller hela foten. Hur de som springer riktigt långt sätter i foten vet jag inte riktigt...

Yip_man
2006-05-12, 22:14
Vafan jag som trodde det bara var och springa*grr27*

AlexGBG
2006-05-13, 10:43
jag kan också rekomendera friidrottsklubb för att förbättre löptekniken. själv tävlade jag i 800 meter i högstadiet och hade en väldigt bra tränare, dock inte grenspecifik 800meterslöpare men dock ändå en 10 000 meters talang som har haft det svenska rekordet på densamma distans. ger väldigt mycket

delta_mats
2006-05-13, 21:00
Finns det inte något man kan tänka själv på som vanlig motionär då?
Som fotisättning, Höjden på knäna, steglängd eller något i den stilen.

wahad
2006-05-13, 23:05
eller så kanske det är fel att börja nöta in en teknik som är påstådd vara perfekt. Alla är skapta på olika sätt, och springer därför på olika sätt.
Därför är det kanske inte optimalt, kanske till och med fel, att ändra i någons löpstil. Det kan lika väl ge skador och sämre prestationsförmåga.

Det finns lite olika uppfattningar. De flesta friidrottstränare har en ganska klar uppfattning om hur löpstilen ska se ut, men som sagt det behöver inte vara det rätta.

Svårt att veta hur du löper, kanske är löpstilen i verkligheten så pass bra att du bara behöver mer löpträning, kanske är den i behov av lite hjälp på traven med koordinations/styrke övningar.

Med detta inlägg ville jag bara väcka lite eftertanke. Det är absolut inte fel att söka sig till en friidrotts klubb.


Visst, en löpstil kanske inte är optimal för alla. Men det är fortfarande så att det lite grundläggande saker som gäller för alla människor. Som t.ex förspänning i foten vilket gör fotisättningen mycket effektivare. Sen att man ska springa så avslappnat som möjligt, inte spänna sig i onödan.
Att armarna styr benen, om du inte har en bra armpendel kommer du aldrig få upp något vidare löpsteg.
Sånt får man bäst hjälp av genom en riktig löptränare och är inget som är individuellt.

jontahontas
2006-05-14, 01:52
Finns det inte något man kan tänka själv på som vanlig motionär då?
Som fotisättning, Höjden på knäna, steglängd eller något i den stilen.

Slappna av i hela överkroppen anser jag att man först och främst bör tänka på.

Löpsteget blir (åtminstone för de allra flesta) bättre ju mer man springer. Man lär sig känna i vilka delar av steget man ska ta i - och då även hur och med vilka muskler osv - och när man ska slappna av.

Sen så när man blir starkare och faktiskt kan springa hyffsat kan man ta sig en titt på tekniken. Då bör man tänka på
-att försöka ha foten förspänd precis innan den slår i backen
-att inte sätta foten/fötterna så långa framför sig utan mer rakt under
-att trycka till mot marken i det läge då foten precis kommit i kontakt med marken och INTE slita hund för att lyfta knäna snabbt.

Löptekniksträning där man överdriver rörelserna och lägger fokus på tex höga knän (skipping tex), aktivt vristarbete (tripping tex), förspänning (http://www.bodybuilding.com/fun/tomgreen9.gif tex) kommer att hjälpa en att utveckla sitt löpsteg.

Detta är ett par saker som förhoppningsvis kan hjälpa lite. För övrigt håller jag med om att man bör se att varje människa har en unik löpstil - det gör även alla skickliga tränare. Dock så är varje löpsteg unik inom ett ganska stort antal begränsande faktorer vilket man kanske inte bör glömma :)

Jag tävlar numera främst på 200,400 m (när jag inte e skadad då...), har tävlar på det mesta inom 60-4km