handdator

Visa fullständig version : Extra salt vid deff?


Yes
2006-05-12, 08:48
En tanke som slog mig bara... Om jag förstått saken rätt hjälper salt till att binda vätska till musklerna(i varje fall om man ligger hyffsat lågt på kolhydrater) - och just vätska brukar ju annars försvinna när man "deffar". Ifall man då lägger till lite extra salt i kosten och dricker mycket vatten borde väl musklerna hålla sig mer vätskefyllda, vilket då borde öka prestationsförmågan. Eller tänker jag fel någonstans? Är det då dumt att lägga till extra salt i maten?

King Grub
2006-05-12, 08:53
En normalsaltad kost räcker oftast mer än väl, i synnerhet om den innhåller den traditionella byggarkosten med mycket animaliska produkter. Dom flesta tjänar på att hålla saltintaget någorlunda lågt, med tanke på ogynnsamm blodtryckspåverkan. Undantaget drycken vid träning till rejäl svettning.

Yes
2006-05-12, 09:29
Jag brukar normalt sett aldrig ha i någon extra salt i maten. Räcker det bra, förutsatt en hyffsat balanserad kost?

Lizard
2006-05-12, 10:42
Som Grub skriver; du får troligtvis i dig mer än du behöver. I alla fall av natrium om du äter vanlig kost. 70% av saltet, eller mer, kommer via hel- och halvfabrikat som bröd, mjölk, ost och charkprodukter. En vanlig sushi till lunchen skickar natriumnivåerna, och därmed blodtrycket, i taket t ex.

Efter sommaren kommer ett salt med betydlgt lägre natriumhalt än något annat salt på svenska marknaden och med tillsats av flera nyttiga och blodtryckssänkande mineraler som passar som hand i handske för alla oss som är måna om kropp och hälsa. *propagerar hämningslöst*

Lizard

Gimp
2006-05-12, 11:23
En normalsaltad kost räcker oftast mer än väl, i synnerhet om den innhåller den traditionella byggarkosten med mycket animaliska produkter. Dom flesta tjänar på att hålla saltintaget någorlunda lågt, med tanke på ogynnsamm blodtryckspåverkan. Undantaget drycken vid träning till rejäl svettning.

Jag tror att jag tillhör de som svettas rejält (syndaflod) när jag tränar kondition. Skulle du kunna ge ett riktvärde på ungefär vad som är mycket salt och lite salt per liter vatten man dricker under träningen och vad som är lämpligt?

Å andra sidan saltar jag maten lite extra när jag äter efter att ha tränat eftersom jag resonerar så att jag svettas så mycket, det kanske räcker?

Da2
2006-05-12, 11:28
ogynnsamm
Ogynnsam stavas det.

Yes
2006-05-12, 11:28
Jag måste nog göra något åt mitt sushi-missbruk... :D

Skulle det annars funka att tillfälligt höja prestationsförmågan inför ett styrketräningspass, genom att inta lite extra salt och vatten på lämplig tid innan passet? Det borde väl inte vara värre än lite salt till drycken vid träning?

Vad skall jag hålla utkik efter om jag vill ha det där extra bra saltet? Det verkar ju riktigt bra. Enda som fattas är ju nyttiga, fett- och kalorisnåla chips som smakar gott. :D

King Grub
2006-05-12, 11:44
Jag tror att jag tillhör de som svettas rejält (syndaflod) när jag tränar kondition. Skulle du kunna ge ett riktvärde på ungefär vad som är mycket salt och lite salt per liter vatten man dricker under träningen och vad som är lämpligt?

Ett kryddmått per liter.

Lizard
2006-05-12, 11:54
Enda som fattas är ju nyttiga, fett- och kalorisnåla chips som smakar gott. :D

Hyvla ett par potatisar med osthyvel och ringla lite olja över dem och skjuss in i ugnen på 175 - 200 grader en kvart/halvtimme. Voliá!

Vad skall jag hålla utkik efter om jag vill ha det där extra bra saltet? Det verkar ju riktigt bra. Igår drogs det för Coop, ICA, Vivo, Hemköp. Besked kommer i juli.

I övrigt presterar du inte bättre av salt.

Lizard

Gimp
2006-05-12, 14:49
Ett kryddmått per liter.

Tack, jag hittade det just i en annan tråd som jag läste som handlade om fettminskning samtidigt som muskelökning, f.ö. mycket intressant!

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=54632

Yes
2006-05-14, 13:34
Hyvla ett par potatisar med osthyvel och ringla lite olja över dem och skjuss in i ugnen på 175 - 200 grader en kvart/halvtimme. Voliá!
Med lite salt och peppar blev det ju riktigt gott! :eating:

Igår drogs det för Coop, ICA, Vivo, Hemköp. Besked kommer i juli.
:thumbup:

I övrigt presterar du inte bättre av salt.

Lizard
Men vätska i musklerna ökar väl prestationen(och saltet hjälper väl med att binda vätska?)?