handdator

Visa fullständig version : Går det bra för Sverige eller inte?


Nina L
2006-05-12, 08:45
Det verkar finnas olika åsikter om saken, minst sagt. Göran säger ju att det går så himla bra. Själv har jag inte uppfattat det så. Kan vanligt folk avgöra sånt över huvud taget? Kan jag känna av hur det går för landet som helhet, eller bildar jag min uppfattning av det som media serverar mig?

Jag slutade arbeta inom äldrevården eftersom det var så deprimerande med alla besparingar. Inte har jag hört något från mina gamla kollegor om att det har blivit bättre sedan dess, tvärtom.

Går det bra för Sverige eller inte? ? Vad är det som har blivit bättre, och vad är det som har blivit sämre?

Bolio
2006-05-12, 08:46
Invandringspolitiken förstör jättemycket.

Går bra jämfört med vadå liksom.

Nina L
2006-05-12, 08:49
Går bra jämfört med vadå liksom.Jämfört med våra förutsättningar, antar jag.

Baha
2006-05-12, 08:50
Bra tillväxt, suverän produktivitet, folk är rikare än nånsin, 70%+ sysselsättning(vilket e högt internationellt sett).

Klart det gåår bra, men skulle säkert kunna gå bättre om man sparade in lite på utgifterna inom "vissa" områden:)

Yes
2006-05-12, 08:53
Inte sett till hur bra det kunde gå. Sverige skulle utan problem kunna bli en av världens rikaste länder.

Nina L
2006-05-12, 08:54
Bra tillväxt, suverän produktivitet, folk är rikare än nånsin, 70%+ sysselsättning(vilket e högt internationellt sett).

Klart det gåår bra, men skulle säkert kunna gå bättre om man sparade in lite på utgifterna inom "vissa" områden:)Jaså är det så? Varför klarar de blå då?

Men det där med sysselsättning... Är det inte jobb vi vill att folk skall ha?

Yankeee
2006-05-12, 08:54
Inte sett till hur bra det kunde gå. Sverige skulle utan problem kunna bli en av världens rikaste länder.

Det är det som är det viktiga, det KAN gå mycket bättre. Tyvärr är det så att vissa i det här landet är nöjda med att går bättre jämfört med ett antal utvalda länder.

Baha
2006-05-12, 08:57
jag vill inte ha jobb, jag vill ha pengarna, vill man ha ett jobb bara för sakens skull är det bara att ta spaden på ryggen och gå ut o gräva.

Mer produktivitet, mera pengar, mindre jobb, det är utveckling det.:)

Nina L
2006-05-12, 08:58
Tyvärr är det så att vissa i det här landet är nöjda med att går bättre jämfört med ett antal utvalda länder.Grejen är ju den att man är rädd för förändring. Det är klassiskt mänskligt. Man vet vad man har, men inte vad man får, och det spelar Göran en hel del på. Hans favoritfras "Jag blir rädd när..." får mig att känna mig hysteriskt manipulerad.

skaparn
2006-05-12, 08:58
Går det bra för Sverige eller inte? ? Vad är det som har blivit bättre, och vad är det som har blivit sämre?

"Förr" har blivit bättre...

Angående frågeställningen så är den bra, kan man som individ känna av en tillväxt i BNP? Jag vet inte riktigt, men ett stort problem med att mäta förändringar på individnivå är att de dels är för små och sträcker sig över för lång tid för att det ska vara märkbart. Vi tillvänjs så att förändringen inte märks,. Sedan är det ofta så att förändringen delas upp i generationer så att den generation som idag får tillgång till bättre utbildning etc. inte vet av något annat. Har de då fått det bättre?

Bolio
2006-05-12, 09:00
Angående frågeställningen så är den bra, kan man som individ känna av en tillväxt i BNP? Jag vet inte riktigt, men ett stort problem med att mäta förändringar på individnivå är att de dels är för små och sträcker sig över för lång tid för att det ska vara märkbart. Vi tillvänjs så att förändringen inte märks,. Sedan är det ofta så att förändringen delas upp i generationer så att den generation som idag får tillgång till bättre utbildning etc. inte vet av något annat. Har de då fått det bättre?

Mycket riktigt som du säger, men sedan måste man ju också fråga "för vem har det blivit bättre?". Svaret på den frågan kan ju allt som oftast variera.

Cilia
2006-05-12, 09:03
Inte sett till hur bra det kunde gå. Sverige skulle utan problem kunna bli en av världens rikaste länder.
vet du vad priset skulle bli för att uppnå det?
Jag tycker man måste se till helheten och för mig är det inte bara huruvida vi kan rankas som världens rikaste land eller inte.

Yes
2006-05-12, 09:07
vet du vad priset skulle bli för att uppnå det?
Jag tycker man måste se till helheten och för mig är det inte bara huruvida vi kan rankas som världens rikaste land eller inte.
Priset? Tja, att överge fattigdom till förmån för rikedom?

Cilia
2006-05-12, 09:10
Priset? Tja, att överge fattigdom till förmån för rikedom?
hur många poäng nationalekonomi har du läst?

Action
2006-05-12, 09:10
Göran har en enda anledning till att påstå att det går bra för Sverige... han vill få allmänheten att tro det så han får behålla makten.

För att vara en högkonjunktur går det extremt dåligt för Sverige.

Nitrometan
2006-05-12, 09:11
Bra tillväxt, suverän produktivitet, folk är rikare än nånsin, 70%+ sysselsättning(vilket e högt internationellt sett).
Kommuner och landsting gjorde stora överskott förra året. Statens skatteintäkter är stora. Lönerna i offentlig sektor är låga. Det är köer till vården, köer till äldreboenden, fler och fler slutar grundskolan utan tillräckliga kunskaper. Polisen hinner inte utreda alla brott, ungdomsarbetslösheten är stor.

Sysselsättningen är inte så hög om man jämför med västeuropa. Det är ändå länder som har liknnade förutsättnignar.

Danmark har t.ex. 3-4% ungdomsarbetslöshet.

Yes
2006-05-12, 09:13
hur många poäng nationalekonomi har du läst?
Inga. Det förändrar dock inte det faktum att jag har rätt och du har fel.

Cilia
2006-05-12, 09:14
Inga. Det förändrar dock inte det faktum att jag har rätt och du har fel.
I rest my case

Baha
2006-05-12, 09:15
Du har omvänt mig, det går åt helvete för sverige.*grr*

Nina L
2006-05-12, 09:18
Du har omvänt mig, det går åt helvete för sverige.*grr*Använd quote-knappen om du vill att man skall fatta vem du riktar dina inlägg till. (Jag gissar att du inte duar oss alla.)

Baha
2006-05-12, 09:24
I rest my case


Förlåt Nina L, menade till Nitrometan

Yes
2006-05-12, 09:25
I rest my case
Du är söt du, så jag skall ge dig en till chans.

Även om jag inte tagit några universitetspoäng har jag ändå läst lite nationalekonomi. Det är dock inte mitt starkaste ämne. Filosofi kan jag annars rätt bra. En kul grej jag lärt mig där är att bilda och definiera begrepp. Varför inte prova med 'rikedom'? Klarar du den, Cilia?

Cilia
2006-05-12, 09:29
Du är söt du, så jag skall ge dig en till chans.

Även om jag inte tagit några universitetspoäng har jag ändå läst lite nationalekonomi. Det är dock inte mitt starkaste ämne. Filosofi kan jag annars rätt bra. En kul grej jag lärt mig där är att bilda och definiera begrepp. Varför inte prova med 'rikedom'? Klarar du den, Cilia?
därför att du helt har missat vad jag menade. Det visar att du inte förstår komplixiteten i det hela. Jag har aldrig sagt att det är fel att vilja jobba för ett rikare land men jag har tillräcklig kunskap för att förstå att endast ha det som mål kan skapa ett samhälle som är långt ifrån det som jag vill leva i och många med mig kan jag gissa utan att vara alltför djärv.

Yes
2006-05-12, 09:45
därför att du helt har missat vad jag menade. Det visar att du inte förstår komplixiteten i det hela. Jag har aldrig sagt att det är fel att vilja jobba för ett rikare land men jag har tillräcklig kunskap för att förstå att endast ha det som mål kan skapa ett samhälle som är långt ifrån det som jag vill leva i och många med mig kan jag gissa utan att vara alltför djärv.
Nej, jag är smartare än du tror. Jag har en rätt god uppfattning om vad du menar. Därför ber jag dig definiera rikedom.

Loke
2006-05-12, 09:49
Nej, jag är smartare än du tror. Jag har en rätt god uppfattning om vad du menar. Därför ber jag dig definiera rikedom.

Hmm... Borde inte du börja göra det eftersom du började använda det ordet?

Yes
2006-05-12, 09:55
Hmm... Borde inte du börja göra det eftersom du började använda det ordet?
Det kan jag absolut göra, så fort jag har lite mer tid över.

bear.flowertwig
2006-05-12, 09:59
JA det går bra! Och JA det är bekräftat. Irriterande nog hittar jag inte artikeln nu men DN skrev om det nu i veckan med anledning av att <det respekterade amerikanska konjunkturinstitutet> med en kort sammanfattning sagt att "det går skitbra för Sverige nu". Problemet är jobben.

Känns lite löjligt ibland att om man är av annan partifärg än sittande regeringen så måste man tycka att det går skit oavsett eller... *rolleyes*

p.s. Här bekräftar Nordeas(jaja, halvstatligt... bla bla) chefsekonom saken:http://bors.www.dn.se/dn/site/news.page?magic=(cc%20(news%20(id%20urn:newsml:six .se:20060427:Hugin_0683800306:1)%20(src%20Hugin)))

grisbil3n
2006-05-12, 10:41
Jag har då inget att klaga på.

Coldsmith
2006-05-12, 10:47
Sen 70talet så har vi halkat efter. Det har gått sämre för sverige än andra västländer. Kan man se tydligt i statistiken. Nu har vi nån siffra som är bättre än utomlands och VIPS så är sverige bäst. Precis som vi är BÄST i skolan för att vi var duktiga i geografi men när vi var kassa i andra ämnen så höll man tyst. Klassiskt svenskt i mina ögon.

Vi är inte så fantastiska på nåt. Eller, vi kan några saker. Bygga tysta u-båtar och telekomsystem. Det kan vi göra bra :).

Senhar vi en regering som förvrider allt så att det ska se bra ut, arbetslösheten är långt högre än de officiella siffrorna eftersom man trollar bort mycket genom att sätta folk i "arbetsmarknadspolitiska åtgärder" och dylikt skit. Ungefär som att arbetsgivaravgiften inte är en skatt, utan en avgift som företaget måste betala. Lika löjligt, klart som fan det är en skatt som allt annat.