handdator

Visa fullständig version : Frukt & Grönt Diet mot "vanlig balanserad kost"?


Yes
2006-05-11, 21:16
Nu har jag på flera håll stött på förespråkare av någon slags vegankost av lite olika slag. Vad det tycks handla om är att i stort sett bara leva på frukt, grönsaker, baljväxter, nötter och frön. Inget kött och inga mjölkprodukter.
Det är inte utan att jag blir lite nyfiken när jag stöter på sånt här, även om det skall krävas mycket innan jag ens funderar på att prova det. Vad jag undrar är därför vad forumets kostexperter har för syn på det här(då riktar jag alltså främst frågan till personer som King_Grub och Sverker)? Jag skulle gärna vilja få lite mer kött på benen innan jag börjar bilda mig en uppfattning om det här. :)

Isdrake
2006-05-11, 21:19
Jag kan i alla fall säga att jag trivs och mår väldigt bra med en sådan kost. :)

Papi
2006-05-11, 21:34
Räkna med att du får lägga ner mycket mer tid och möda på att komponera ihop dina måltider, särskilt i början. Det blir ju svårare att få i sig allt nödvändigt och det tar nog ett tag innan du vänjer dig.

MasterChief
2006-05-11, 21:34
Nu har jag på flera håll stött på förespråkare av någon slags vegankost av lite olika slag. Vad det tycks handla om är att i stort sett bara leva på frukt, grönsaker, baljväxter, nötter och frön. Inget kött och inga mjölkprodukter.
Det är inte utan att jag blir lite nyfiken när jag stöter på sånt här, även om det skall krävas mycket innan jag ens funderar på att prova det. Vad jag undrar är därför vad forumets kostexperter har för syn på det här(då riktar jag alltså främst frågan till personer som King_Grub och Sverker)? Jag skulle gärna vilja få lite mer kött på benen innan jag börjar bilda mig en uppfattning om det här. :)


Har kört så under ganska lång tid på 90-talet. Funkade bra men har faktiskt inte märkt någon skillnad mot annan form av kosthållning (när det kommer till prestation, hälsa osv). Rent generellt behövs det mer kunskap och planering för att få i sig fullvärdig kost genom detta upplägg. Att lägga till lite ägg, fisk och en kalkonfilé då och då gör allt så mycket enklare.

Pellefant
2006-05-11, 23:15
Sidospår: Det är ganska lätt att blanda i frukt i vanlig matlagning, bara man är lite kreativ. Känns lite afrikanskt. Blir ofta godare än man tror.

Yes
2006-05-12, 08:37
Bara så ingen missförstår mig här - just nu överväger jag inte ens att börja käka veganmat. Jag mår väldigt bra på den mat jag äter och dessutom tycker jag den är väldigt god, så det skall mycket till innan jag börjar fundera på att lägga om kosten såpass radikalt. Kanske om King_Grub förkunnar att det är Optimalt(tm)(med diverse forskningsresultat som grund) och Sverker berättar hur han byggde sina vader på valnötter och tofu. Om det sedan får medhåll från en morgontrött och bakfull jwzrfnurrddd, på sitt absolut sämsta humör, då kommer jag seriöst börja överväga det. :D

Isdrake
2006-05-14, 07:45
Det som jag upplever som problem är samhället eftersom man behandlas som en handikappad. Det är krångligt att gå ut och äta eller att bli bortbjuden. Maten i sig tycker jag är toppen. :thumbup:

jwzrd
2006-05-14, 07:52
Bara så ingen missförstår mig här - just nu överväger jag inte ens att börja käka veganmat. Jag mår väldigt bra på den mat jag äter och dessutom tycker jag den är väldigt god, så det skall mycket till innan jag börjar fundera på att lägga om kosten såpass radikalt. Kanske om King_Grub förkunnar att det är Optimalt(tm)(med diverse forskningsresultat som grund) och Sverker berättar hur han byggde sina vader på valnötter och tofu. Om det sedan får medhåll från en morgontrött och bakfull jwzrfnurrddd, på sitt absolut sämsta humör, då kommer jag seriöst börja överväga det. :D

Ta den kosten, lägg till ris, magert kött och fet fisk så får du bakfullt, morgontrött och surt medfåll från mig.

Yes
2006-05-14, 21:15
Ta den kosten, lägg till ris, magert kött och fet fisk så får du bakfullt, morgontrött och surt medfåll från mig.
Det är nog faktiskt inte alls dumt. Mycket frukt och grönt är ju onekligen bra, och magert kött och fet fisk är väl inte direkt känt för sina hälsovådliga effekter.

z_bumbi
2006-05-15, 08:24
Järn kan bli ett problem.

B12 är väl omöjligt och måste tillsättas via tillskott.

Sen vet jag inte om det är några större problem att lägga om kosten, skaffar man en bra kokbok så är det hela ganska lugnt.

Att fixa annan mat när man äter ute är inget problem (Om man väljer något så när vettiga matställen.) och att man får fixa specialkost när man äter hos andra är inget unik just för vegetarianer och det brukar inte vara några problem att lösa.

Annars är det mycket enklare att bara öka mängden grönsaker, baljväxter och frukt i den vanliga kosten.