handdator

Visa fullständig version : Vattens effekter på muskeltillväxt

Bondlurk
2006-05-11, 21:01
Hej, min fråga var om vatten var bra för muskeltillväxten eller det enbart är bra för hälsan i generellt.

Hur mycket vatten rekommenderas varje dag enligt er?

King Grub
2006-05-11, 21:03
Nja, uttorkade muskler både presterar sämre och växer sämre, men det är ingen dosrelaterad effekt åt andra hållet. Runt 2 L per dag, förutom vattnet som dricks i samband med träning, är en vettig siffra. Mer är inte alltid bättre, och leder bara till utspänd blåsa och ständigt skvättande. Mer vid svettningsframkallande arbete och vid hög värme.

Bondlurk
2006-05-11, 21:05
Tack, du påstod att musklerna presterade sämre på torka, hur långt innan träning till exempel borde man dricka vatten? Eller det är bara att hålla vattenintaget jämnt i generellt?

Sniggel
2006-05-11, 21:33
Drick när du är törstig är oftast det optimala :thumbup:

Purren
2006-05-12, 14:24
Drick när du är törstig är oftast det optimala :thumbup:

När man är törstig är egentligen oftast för sent. Drick innan du blir törstig.

Sniggel
2006-05-12, 17:08
När man är törstig är egentligen oftast för sent. Drick innan du blir törstig.
Det kan stämma ja, ibland. Det har du rätt i.

Men misstänker att det är individuellt och beror på om man är van vid att vara törstig ofta (läs: tränar).
Om man inte är van vid att träna kanske man inte tolkar törstisgnalerna förrän man är riktigt törstig, och då skulle man börjat fylla på för 20 minuter sen.

Fyller man inte på i tid kan man få huvudvärk och prestationsförmågan minskar.
Detta är väl ett tecken på att man inte druckit vatten i tid.

Jag vet iaf av personlig erfarenhet att för mig räcker det att börja dricka när jag blir törstig. Förr var jag tvungen att tänka på att dricka i tid men inte nu längre.

Så, lyssna på kroppen, och om kroppen ger symptom på uttorkning (ex. huvudvärk) så är det nog bara att justera och börja dricka lite tidigare på passet i fortsättningen.

Cerberus
2006-05-12, 18:01
Går väl att se på färgen av urinet om man dricker tillräckligt, är det ljust till genomskinligt dricker man tillräckligt. Är det gult så dricker man inte tillräckligt(läst i någon gammal Muscle&Fitness-tidning).

Absinteh
2006-05-14, 10:08
Skulle jag dricka när jag var törstig bara, då skulle jag nog gå under.
Jag har alltid strävat efter ofärgat urin? Är det negativt?

Frustrator
2006-05-14, 10:19
Skulle jag dricka när jag var törstig bara, då skulle jag nog gå under.
Jag har alltid strävat efter ofärgat urin? Är det negativt?

Negativt och negativt, att urinen är gulfärgad är ett tecken på att det har blivit koncentrerat, dvs att njurarna fungerar som man ska. En dag som man inte tränar så behöver man få i sig 0.5-1 liter vatten i form av vätska (resten får man i sig via födan). Man ser många nu för tiden som går runt med vattenflaskor och som utan problem får i sig den dubbla mängden, deras urin är i princip färglös och efter ett par veckor är njurarna urlackade och kan inte längre koncentrera urinen. Så länge man då tilllför vätska så är det egentligen inget större problem (förutom att man springer på toaletten alldeles för ofta), problemet är när man börjar försöka dricka normalt igen, man får ofta huvudvärk och liknande första tiden.

Enklaste sättet att se om du har en normal vätskebalans är att du mäter exakt hur mycket vätska du har, och hur mycket vätska du har kissat ut..om du har kissat ut mer än två liter vätska bör du allvarligt fundera på att dricka mindre (om njurarna är urlackade kommer du fortsätta kissa lika mycket som förut fastän du inte druckit lika mycket, men efter ett par dagar börjar de bättra på sig).

Absinteh
2006-05-14, 13:46
Hmm.
Så man ska inte sikta på att ha ofärgad urin?!

virrelan
2006-05-14, 13:55
Hmm.
Så man ska inte sikta på att ha ofärgad urin?!

Svagt färgad tror jag är bäst

Sniggel
2006-05-14, 15:48
Att dricka för mycket vatten kan leda till inkontinensproblem.
Så överdriv inte.

Cerberus
2006-05-14, 17:35
intressant, har alltid strävat efter genomskinligt piss. Så det är svagt gulfärgat som gäller då?

Frustrator
2006-05-14, 18:28
Beror lite på vad man anser är svagt gulfärgat...men genomskinligt är inte nyttigt..

michael
2006-05-14, 18:37
Är jag helt fel ute om jag säger att dagsbehovet för de flesta är runt 2liter, MEN då inkluderar det även vätskan som finns i maten. Alltså behöver du inte dricka 2liter vatten ur glas. Förutsatt att du inte lever på mariekex eller nåt.

Absinteh
2006-05-14, 18:40
Damn, jag som alltid trott att vatten i mängder är lösningen på allt.

AlexGBG
2006-05-14, 22:06
Beror lite på vad man anser är svagt gulfärgat...men genomskinligt är inte nyttigt..

jag kan nog säga att genomskinligt urin nästan är ett måste. skulle vilja se den persom som inte har genomskinligt urin.

Frustrator
2006-05-15, 15:22
jag kan nog säga att genomskinligt urin nästan är ett måste. skulle vilja se den persom som inte har genomskinligt urin.

Det vi menar när vi pratar genomskinligt här är ofärgat.