handdator

Visa fullständig version : Svårt å få upp pulsen med promenad mot slutet av deff


Fredrik_S
2006-05-11, 20:42
När jag knatade på i bröjan av deffen var det inga problem å få upp pulsen runt 120, men nu när jag är i princip klar så kan jag knata på allt vad jag orkar(utan å springa) och pulsen kommer nästan alldrig över 100. Ska det vara så?

Deff start vid 78 kg, deff slut vid 74 kg aktuell vikt drygt 74 drygt längd 174 cm ålder 25.
<---- Bild när deff e klar.

davvan
2006-05-11, 20:55
Förmodligen så har du fått bättre kondition genom dina promenader och kommit till en gräns som du antagligen inte kommer över utan att börja springa, det har väll med transporten av syret å göra, att du inte behöver mer syre för den antsträningningen du utsätter dig för.
Jag skulle säga att det är helt normalt att du inte klarar att få upp pulsen till 120.

"Högre tempo än promenad är egentligen bättre för fettförbränning; en optimal fettförbränning kontra kolyhydratförbränning nås vid en intensitet på 60-65% av VO2max på fastande mage, dvs 75% av maxpuls, för tränade individer. Motsvarande siffror för otränade är 47-52% av Vo2max."

Olsson
2006-05-14, 04:14
Går man lågt på energiintaget så är det normalt med en sådan pulssänkning. Det är inte din konditionsförbättring som har sänkt pulsen med 20 slag vid samma aktivitetsnivå ialla fall. Man ska dock vara uppmärksam på överträning i din sits.

Lite tester kan vara på sin plats.
- Mät din vilopuls. Den bör oxå ha gått ner en del.
- Testa att lägg dig i sängen och vila 5-10 min ungefär för att når din vilopuls. Kolla av din puls och ställ dig sedan upp och kontrollera pulsen igen. Stiger den med mer än 20 (25 om man inte är så vältränad) slag så står det nog inte heller riktigt rätt till. Dra ner lite på träningen och ät mer.

Milia
2006-05-14, 09:24
Jag deffar inte, men har dragit ner lite på kalorierna och har samma "problem". I min träningsjournal i ett annat forum fick jag som svar att det beror på att man har lågt med kolhydrater i kroppen. Men jag kan inte mekanismen bakom det hela...

Fredrik_S
2006-05-14, 12:04
Går man lågt på energiintaget så är det normalt med en sådan pulssänkning. Det är inte din konditionsförbättring som har sänkt pulsen med 20 slag vid samma aktivitetsnivå ialla fall. Man ska dock vara uppmärksam på överträning i din sits.

Lite tester kan vara på sin plats.
- Mät din vilopuls. Den bör oxå ha gått ner en del.
- Testa att lägg dig i sängen och vila 5-10 min ungefär för att når din vilopuls. Kolla av din puls och ställ dig sedan upp och kontrollera pulsen igen. Stiger den med mer än 20 (25 om man inte är så vältränad) slag så står det nog inte heller riktigt rätt till. Dra ner lite på träningen och ät mer.

Aha oj det kanske är det som har hänt. Är det farligt med överträning när man inte är kroppsbyggare? Jag behöver inte vilan för större muskler, då jag är dansare och inte vill ha större muskler.

Min puls var 39 när jag låg ner och den är runt 60 när jag sitter.. gjorde dock inte exact som du beskrev... ska testa göra det när jag vaknar imorgon.