handdator

Visa fullständig version : Olika svårt att gå ner i vikt?


Slartibartfast
2006-05-11, 14:28
Jag brukar ha den uppfattningen att det är precis lika lätt för alla att gå ner i vikt. Det handlar bara om vilja. Men jag har börjat tvivla lite på denhär inställningen.

Min tjej vill gå ner i vikt, men hon säger att det inte vill ge med sig. Det konstiga är att hon knappt äter nånting och springer fyra gånger i veckan. Ibland kan hon äta frukost, och sen nånting på kvällen. Vad jag har sett äter hon bara bra grejjor. Jag har aldrig sett att hon skulle äta några jättelass heller, inte större än mina portioner i alla fall och jag äter 3-4 såna om dagen. :confused:

Hon är 176 cm och 67 kg, så hon är inte fet på nåt sätt. Jag ser hellre att hon inte går ner alls, men hon måste ju få göra som hon vill.

Grejen är att hon har ett ganska nojjigt förhållande till mat och har haft lite issues med maten när hon var yngre, så jag tror inte att hon pallar att vara lika regelbunden och noggrann med maten som jag är, så jag undviker att ge sådana råd heller.

Vad har vi/ni kommit fram till på denhär brädan? ÄR det så att vissa klarar sig på väldigt lite mat? Hon har "tjockgener" i familjen. vilket inte jag har. Jag tycker viktminskning är det lättaste som finns, men det tycker in hon. Samband?

King Grub
2006-05-11, 14:43
Absolut. Förutom individuell energiomsättning så finns det ju hormonbalans, genetiska faktorer, ev insulinresistens, NEAT, olika grader av metabola syndrom och muskulaturens oxidativa kapacitet att ta hänsyn till, bland många andra faktorer.

Slartibartfast
2006-05-11, 14:51
Absolut. Förutom individuell energiomsättning så finns det ju hormonbalans, genetiska faktorer, ev insulinresistens, NEAT, olika grader av metabola syndrom och muskulaturens oxidativa kapacitet att ta hänsyn till, bland många andra faktorer.

Aha! Så då inbillar hon/vi sig/oss inte bara. :thumbup:

Jag tyckte det verkade konstigt att hon har lyckats gå upp i vikt på den mängd mat hon äter med tanke på hennes aktivitetsnivå.

Vad gäller för såna som "lider" av allt detdär som du säger då? Det handlar ju fortfarande om kalori in-ut, men kan det vara så att en sådan person måste ner på så väldigt låga kalorinivåer att man tvingas gå hungrig hela tiden?

Vad är NEAT?

hammerchest
2006-05-11, 14:52
Hur stor procentuell skillnad mellan individer rör det sig om?

Slartibartfast
2006-05-11, 14:53
Hur stor procentuell skillnad mellan individer rör det sig om?

De siffor jag har gått efter när jag trackat ner tjockisar har varit 10 % (om du menar ämnesomsättningen), men det kanske inte gäller längre. :D

Trance
2006-05-11, 14:55
Lyle Macdonal skriver bra om detta, att kalori in ut fortfarande gäller. Men olika personer har olika svårt. Jag hittade inte en annan artikel som han hade skrivit tyvärr. Den var riktigt bra och tog upp värme, neat etc. Men denna är rätt bra också som grundläggande(självklara saker för dig)

http://bodyrecomposition.com/Miscarticles/youarenotdiffere.html

Här kan du läsa om NEAT:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=11310775&dopt=Abstract
http://www.mayoclinic.org/news2005-rst/2630.html

Trance
2006-05-11, 14:59
Hittade den:
http://bodyrecomposition.com/Articles/metabolicrate.html

Han har flera artiklar på hans sida:
http://bodyrecomposition.com/

Skall nog läsa igenom dem då jag tycker han verkar skriva vettigt. Jag vet dock inte hur trovärdig han är eller om han har dåligt rykte. Någon som vet något om honom?

Slartibartfast
2006-05-11, 15:03
Skall nog läsa igenom dem då jag tycker han verkar skriva vettigt. Jag vet dock inte hur trovärdig han är eller om han har dåligt rykte. Någon som vet något om honom?

Lyle McDonald är väl en av de bästa i världen har jag för mig. Större än Grub.

Ska läsa det du länkade till.

RajtanTajtan
2006-05-11, 15:06
Skall nog läsa igenom dem då jag tycker han verkar skriva vettigt. Jag vet dock inte hur trovärdig han är eller om han har dåligt rykte. Någon som vet något om honom?


Jag har för mig att Grub använt honom som referens vid ngt tillfälle.

Slartibartfast
2006-05-11, 15:19
Det jag läst av McDonald så har jag fått intrycket av att han använder mycket skämt och svordomar i sina artiklar, men han lär vara så guru att man ska bortse från det.

z_bumbi
2006-05-11, 15:46
Skall nog läsa igenom dem då jag tycker han verkar skriva vettigt. Jag vet dock inte hur trovärdig han är eller om han har dåligt rykte. Någon som vet något om honom?

Han är trovärdig men hans språkbruk är inget för de som är känsliga. :D

mangemani
2006-05-11, 16:04
har försökt att gå ner,tja,vad blir det nu,typ 6 ggr,alla ggr har misslyckats.
det dom kunniga har berättat här på forumet,har jag prövat på,dragit ner på kcal,ökat motionen,intensivare motion,ät inte det utan ät det,ät inte det då och då,öka på det och sänk på det,öka kcal ett tag för att sen sänka osv osv osv,NADA har funkat.

viljan har jag,tro mej,så att man inte har nog med vilja,det har inget med saken att göra när det gäller mej,jag har helt enkelt väldigt svårt för att gå ner i vikt.

jwzrd
2006-05-11, 16:06
har försökt att gå ner,tja,vad blir det nu,typ 6 ggr,alla ggr har misslyckats.
det dom kunniga har berättat här på forumet,har jag prövat på,dragit ner på kcal,ökat motionen,intensivare motion,ät inte det utan ät det,ät inte det då och då,öka på det och sänk på det,öka kcal ett tag för att sen sänka osv osv osv,NADA har funkat.

viljan har jag,tro mej,så att man inte har nog med vilja,det har inget med saken att göra när det gäller mej,jag har helt enkelt väldigt svårt för att gå ner i vikt.

Så vad händer då? Hur/varför slutade du försök nummer 4?

Slartibartfast
2006-05-11, 16:07
Nu har jag läst Lyles artikel som Trance länkade till och det verkar som om han också håller på att det i runda slängar skiljer 15% mellan individers basbehov av kalorier. Detta räcker inte för att förklara min tjejs situation. Jag kan inte tro att hon får i sig mera än 1500 kcal om dagen. Ibland knappt 1000. (jag har inte räknat så jag har antagligen fel).

Borde kanske be henne skriva ner allt hon äter en vecka, men det blir redan för mycket för hennes psykiska disposition.

Ett mysterium.

Fredrik_S
2006-05-11, 16:42
Nu har jag läst Lyles artikel som Trance länkade till och det verkar som om han också håller på att det i runda slängar skiljer 15% mellan individers basbehov av kalorier. Detta räcker inte för att förklara min tjejs situation. Jag kan inte tro att hon får i sig mera än 1500 kcal om dagen. Ibland knappt 1000. (jag har inte räknat så jag har antagligen fel).

Borde kanske be henne skriva ner allt hon äter en vecka, men det blir redan för mycket för hennes psykiska disposition.

Ett mysterium.

Är det sju dagar i veckan vi pratar eller finns de någon dag hon väger upp underskottet? Hur många veckor har hon försökt gå ner från 67 kg? Hur länge har hon vägt 67

Slartibartfast
2006-05-11, 16:48
Är det sju dagar i veckan vi pratar eller finns de någon dag hon väger upp underskottet? Hur många veckor har hon försökt gå ner från 67 kg? Hur länge har hon vägt 67

Hon har inga frossardagar. Hon tar sig nåt vinglas en gång i veckan kanske, men jag kan inte tänka mig att det skulle påverka.

Hon har försökt minska i vikt kanske två veckor (för lite tid att varken säga bu eller bä, nu när jag tänker på det). Jag är inte säker. Hon har under en längre tid (flera år) gått upp till 67 från att ha varit uppskattningsvis dryga 60 (vilket inte kanske var helt hälsosamt).

skyler
2006-05-12, 03:44
Jag har precis samma problem som din tjej. Har valdigt svart att ga ner i vikt trots att jag tranar 4-5 ggr i veckan och ligger pa ett energiunderskott storsta delen av tiden. Jag tror att det ar bra att du inte lagger dig i hennes matvanor for mkt med tanke pa hennes tidigare daliga relation till mat. Det viktigaste ar att du far henne att forsta att hon duger som hon ser ut vilket du sa att du tyckte. Annars ar risken stor att hon kanner dubbel press, bade fran sig sjalv och dig.
Ater hon p-piller? Det kan annars vara en anledning till att hon har svart att ga ner i vikt?
Lycka till!

Ninjasmurf
2006-05-12, 05:01
Har en teori (som jag inte har några bevis för dock), jag tror vissa personer lättare kompenserar ett minskat energi intag med att sänka sin aktivitetsnivå. Och då menar jag inte kring dom planerade aktiviteterna (cardio, gym m.m.) utan den allmänna runt omkring (gå till affären, fixa saker hemma, strosa runt osv.)

Jag är ungefär lika aktiv oavsett hur mycket jag äter, vilket gör att jag ganska lätt tappar i vikt, men har svårt att öka om jag inte koncentrerar mig.

Fredrik_S
2006-05-12, 07:23
Hon har inga frossardagar. Hon tar sig nåt vinglas en gång i veckan kanske, men jag kan inte tänka mig att det skulle påverka.

Hon har försökt minska i vikt kanske två veckor (för lite tid att varken säga bu eller bä, nu när jag tänker på det). Jag är inte säker. Hon har under en längre tid (flera år) gått upp till 67 från att ha varit uppskattningsvis dryga 60 (vilket inte kanske var helt hälsosamt).

Men det kan ju vara flera kilo i skillnad 4-5 från om man nästan undvikit å äta på några dagar till om man ätit en hel del samt om man har sin period som tjej. Utan att det är nån direkt skillnad i mängden fett på kroppen.
Jag menar att den gången hon vägde dryga 60 kanske var en sån där bottendag medan 67 är när hon är som mest fylld, och då kanske det bara är ett eller ett par kilo fett som egentligen är skillnaden.

Jag tycker många som inte är insatta alls i hur kroppen fungerar är glada när dom gått ner 3 kg och ledsna när dom gått upp 1-2 kilo utan att dom egentligen har någon skillnad på mängd fett på kroppen.

blekfet2
2006-05-12, 09:16
Har en teori (som jag inte har några bevis för dock), jag tror vissa personer lättare kompenserar ett minskat energi intag med att sänka sin aktivitetsnivå. Och då menar jag inte kring dom planerade aktiviteterna (cardio, gym m.m.) utan den allmänna runt omkring (gå till affären, fixa saker hemma, strosa runt osv.)

Jag är ungefär lika aktiv oavsett hur mycket jag äter, vilket gör att jag ganska lätt tappar i vikt, men har svårt att öka om jag inte koncentrerar mig.


Håller med dig om det här. Har själv kommit på mig själv med att slöa ner vardagen under den tiden man deffar.

TrasMannen
2006-05-12, 10:55
Jag har ett liknande problem. Jag måste ligga väldigt lågt i kcal intag för att gå ned i vikt. Och jag måste ligga VÄÄÄÄLDIGT högt för att jag skall gå upp i vikt. Och då har jag räknat/vägt varenda liten sak jag ätit.

Är detta ett normalt?

DTH
2006-05-12, 13:41
har försökt att gå ner,tja,vad blir det nu,typ 6 ggr,alla ggr har misslyckats.
det dom kunniga har berättat här på forumet,har jag prövat på,dragit ner på kcal,ökat motionen,intensivare motion,ät inte det utan ät det,ät inte det då och då,öka på det och sänk på det,öka kcal ett tag för att sen sänka osv osv osv,NADA har funkat.

viljan har jag,tro mej,så att man inte har nog med vilja,det har inget med saken att göra när det gäller mej,jag har helt enkelt väldigt svårt för att gå ner i vikt.


Likadant för mig... Sen tänker jag att jag kanske ska bara testa o sänka kcal-intaget lite till för nån gång MÅSTE man ju gå ner i vikt. Men sen blir jag rädd när jag ligger ganska lågt o så brukar jag avbryta när jag tappar styrka. Styrkan har jag fått tillbaka efter några pass på normal diet dock. :-/ Men många säger ju att de inte tappar styrka alls under sin deff.. Det känns som att jag har en viss "Fläsknivå" jag kan deffa till utan problem men när jag kommit dit så stannar allt bara. Även fast jag legat på +-0 innan försöket i flera veckor. O vid fläsknivån min deff avstannar så e jag fortfarande fetare än många som e i bulkform.. :-/ Störande!!! Man skulle ju kunna testa o sänka bara mer men man får ju panik när styrkan börjar försvinna... :-/

Daniel-san
2006-05-12, 13:47
Jag brukar ha den uppfattningen att det är precis lika lätt för alla att gå ner i vikt. Det handlar bara om vilja. Men jag har börjat tvivla lite på denhär inställningen.

Min tjej vill gå ner i vikt, men hon säger att det inte vill ge med sig. Det konstiga är att hon knappt äter nånting och springer fyra gånger i veckan. Ibland kan hon äta frukost, och sen nånting på kvällen. Vad jag har sett äter hon bara bra grejjor. Jag har aldrig sett att hon skulle äta några jättelass heller, inte större än mina portioner i alla fall och jag äter 3-4 såna om dagen. :confused:

Hon är 176 cm och 67 kg, så hon är inte fet på nåt sätt. Jag ser hellre att hon inte går ner alls, men hon måste ju få göra som hon vill.

Grejen är att hon har ett ganska nojjigt förhållande till mat och har haft lite issues med maten när hon var yngre, så jag tror inte att hon pallar att vara lika regelbunden och noggrann med maten som jag är, så jag undviker att ge sådana råd heller.

Vad har vi/ni kommit fram till på denhär brädan? ÄR det så att vissa klarar sig på väldigt lite mat? Hon har "tjockgener" i familjen. vilket inte jag har. Jag tycker viktminskning är det lättaste som finns, men det tycker in hon. Samband?

Jag tycker det är intressant att analysera såna här fall närmare, för att se om man kan hitta en bra förklaring. Det jag skulle vilja veta lite närmare är:

- Vad hon pysslar med på dagarna, dvs hur aktivt sysselsättning har hon?
- Hur transporterar hon sig till jobb, träningar osv... sträcka och färdmedel?
- Förutom träning och jobb/studier, vad gör hon på fritiden? Pysslar runt hemma, promenerar, kollar på tv osv, är hon en "natural mover" eller mest stillasittande... hur skulle du klassa in hennes aktivitetsnivå bortsett från träning?
- Förutom de två veckor som hon försökt gå ner i vikt, hur har de rutinerna sett ut tidigare? Hur ofta har hon tränat i genomsnitt (inklusive uppehållsperioder) och hur långa sträckor tillryggaläggs?
- Förutom den relativt kontrollerade kosten som du beskriver, hur ser det ut med tidpunkter som avviker? Jag tänker på utemiddagar, fester, ätardagar och sånt?

Skulle vara kul om du svarade, så vi kan reka vidare. Jag tror att ovanstående faktorer kan förklara rejäla skillnader i energibalans mellan individer som trots sin interindividuella skillnad upplever saker och ting som mer eller mindre påtvingade.

Daniel-san
2006-05-12, 13:48
Jag har ett liknande problem. Jag måste ligga väldigt lågt i kcal intag för att gå ned i vikt. Och jag måste ligga VÄÄÄÄLDIGT högt för att jag skall gå upp i vikt. Och då har jag räknat/vägt varenda liten sak jag ätit.

Är detta ett normalt?

Vad väger du, hur mycket kcal äter du, hur mycket tränar du, vad gör du på dagarna och fritiden?

Simson
2006-05-12, 14:14
Om man förbrukar en viss mängd energi genom aktivitet och inte äter motstvarande mängd energi så måste det ju tas från ett lager, förr eller senare. Sen varierar basal förbränning, värme hushållning, osv och sätter grundnivån men om man inte käkar motsvarande vad man gör av med då måste energin tas någpnstans ifrån.
Jag kan köpa att vissa personer inte går upp i vikt om dom äter mycket, ennergi hushållningen kan variera, hur mycker lagras i fett, blir värme etc. Men, gör man av med energi så måste den tas nånstans ifrån, det kan ingen genetik eller liknande påverka - det är ju mer eller mindre en fysisk lag.

Slartibartfast
2006-05-12, 16:26
- Vad hon pysslar med på dagarna, dvs hur aktivt sysselsättning har hon?
- Hur transporterar hon sig till jobb, träningar osv... sträcka och färdmedel?
- Förutom träning och jobb/studier, vad gör hon på fritiden? Pysslar runt hemma, promenerar, kollar på tv osv, är hon en "natural mover" eller mest stillasittande... hur skulle du klassa in hennes aktivitetsnivå bortsett från träning?
- Förutom de två veckor som hon försökt gå ner i vikt, hur har de rutinerna sett ut tidigare? Hur ofta har hon tränat i genomsnitt (inklusive uppehållsperioder) och hur långa sträckor tillryggaläggs?
- Förutom den relativt kontrollerade kosten som du beskriver, hur ser det ut med tidpunkter som avviker? Jag tänker på utemiddagar, fester, ätardagar och sånt?

Hon jobbar som redigerare på en tidning, så det är nog mycket sittande. Hon går till jobbet, men det är inte långt. En km kanske. Hon är ganska stillasittande när hon inte motionerar, som jag. Hon har alltid tränat minst tre gånger i veckan. Springer mellan 5 och 20 km. Inga ätardagar och inga fester heller.

jwzrd
2006-05-12, 16:41
Har en teori (som jag inte har några bevis för dock), jag tror vissa personer lättare kompenserar ett minskat energi intag med att sänka sin aktivitetsnivå. Och då menar jag inte kring dom planerade aktiviteterna (cardio, gym m.m.) utan den allmänna runt omkring (gå till affären, fixa saker hemma, strosa runt osv.)

Jag är ungefär lika aktiv oavsett hur mycket jag äter, vilket gör att jag ganska lätt tappar i vikt, men har svårt att öka om jag inte koncentrerar mig.

Den teorin delar jag.

Fartman
2006-05-12, 18:20
Håller med dig om det här. Har själv kommit på mig själv med att slöa ner vardagen under den tiden man deffar.

+1, Jag blir lat som fan av kaloriunderskott.

Slartibartfast
2006-05-13, 13:16
OK. Nu har tjejen skrivit ner vad hon käkat de tre senaste dagarna och det ske lite mera ljus över situationen. Hon verkar skifta väldigt mycket från dag till dag, om inte en av dagarna var ett undantag. När jag räknat ut värdena har jag avrundat uppåt ganska rejält om jag inte visste säkert. Såhär ser det i alla fall ut:

Dag1

En skål branflakes med mjölk
3 skivor knäckebröd
en morot
ett glas apelsinjuice

En vetefralla
en sallad (sallad, tomat, gurka, skinka, ost)
4 skivor ost

en banan
ett äpple
en yoghurt

totalt: ca 1400 kcal


Dag 2

ice frappekaffedrink med 2 dl mjölk
en skål branflakes
fem skivor knäckebröd
en morot
ett glas apelsinjuice

två skivor knäckebröd
två sejfiléer panerade stekta i margarin
spagetti ca 100 g

en light risifrutti (är detta ca 200 kcal?)
en rismorotpirog (samma som en karelsk pirog, är detta ca 250 kcal?)
ett äpple
en banan

en yoghurt
4 skivor toast med 2% mjukost
3 skivor knäckebröd

totalt: ca 2600 kcal (kan nån bekräfta de siffror jag var osäker på?)


Dag 3

En skål branflakes
en morot
tre knäckebröd
et glas apelsinjuice

en tallrik ärtsoppa
ett glas minimjölk
en tallrik sallad
två frallor

en banan
ett äpple

en yoghurt
två skivor toast ned 2 % smältost
tre knäckebröd

totalt: ca 1650 kcal


Vad säger ni om detta kostupplägg? Hon äter såhär ungefär varje dag. Vilken kalorinivå borde hon ligga på ungefär för att behålla/minska i vikt? kring 1500 kcal låter väldigt lite. 2600 är å andra sidan väldigt mycket. Det är vad jag äter ungefär för att upprätthålla min massa och jag är 20 kg tyngre.

Yes
2006-05-13, 13:52
Jag väger också ca 67Kg, och viktminskningen har börjat sakta in. Då ligger jag på 1600kcal/dag, så det borde väl kunna vara en rätt bra utgångspunkt för din tjej? Minska till 1400kcal om det inte händer något.

Slartibartfast
2006-05-13, 14:31
Jag väger också ca 67Kg, och viktminskningen har börjat sakta in. Då ligger jag på 1600kcal/dag, så det borde väl kunna vara en rätt bra utgångspunkt för din tjej? Minska till 1400kcal om det inte händer något.

Ok, tack! :thumbup:

Hittade nu näringsvärde för pirogen det borde vara ca 200 kcal och Risifruttin är ca 170 kcal. Så totalt blir intaget för den dagen ca 2530 kcal, med reservation för övriga felmarginaler.

Slartibartfast
2006-05-13, 14:42
Räknade just ut att jag ligger på ca 2100-2200 kcal under deff. Då borde hon ju ligga en bra bit under 2000. Ett stadigt intag av ca 1500 kcal för henne vore väl ganska lagom, va? Nåt i stil med Yes förslag.

Daniel-san
2006-05-13, 18:12
Räknade just ut att jag ligger på ca 2100-2200 kcal under deff. Då borde hon ju ligga en bra bit under 2000. Ett stadigt intag av ca 1500 kcal för henne vore väl ganska lagom, va? Nåt i stil med Yes förslag.

Jag räknade på det hela en del. Om hon har en RMR på ca 1500 kcal vid en vikt på 67 kg, en relativt stillasittande livsstil förutom löpningen (67 x 1,3) och springer i snitt 2,5 mil i veckan på snitthastigheten 11 km/h (25 x 67 kcal - ca 2h viloförbrukning) så blir alltså summan på det hela i runda slängar ca 2150 kcal per dygn för att upprätthålla vikten. Förstås inte specifika siffror, men kan ju ge en fingervisning inför kommande beslut. Om de dagar som ni dagbokförde stämmer som genomsnitt, så innebär det ju en väldigt långsam diethastighet. 1500 som snitt håller jag med om låter som en lagom nivå, eller att höja aktivitetsmängden.

myggan
2006-05-18, 10:16
Absolut. Förutom individuell energiomsättning så finns det ju hormonbalans, genetiska faktorer, ev insulinresistens, NEAT, olika grader av metabola syndrom och muskulaturens oxidativa kapacitet att ta hänsyn till, bland många andra faktorer.

Hmm, enda sen jag började läsa på kolozzeum tycker jag att jag har fått inprintat att det enda som avgör om man går upp eller ner i vikt är om man ligger på kcal plus eller minus.

Men så enkelt är det inte då altså ?

Daniel-san
2006-05-18, 10:52
Hmm, enda sen jag började läsa på kolozzeum tycker jag att jag har fått inprintat att det enda som avgör om man går upp eller ner i vikt är om man ligger på kcal plus eller minus.

Men så enkelt är det inte då altså ?

Jo, det du säger stämmer fortfarande. Dock kommer de faktorer som du citerade att påverka den ekvationen i viss mån, framförallt på "energi-ut-sidan".

Annie
2006-05-18, 12:19
Hej!

Jag skulle nog också rekommendera att försöka se över energifördelningen i kosten. Som det ser ut nu får hon mestadles i sig mkt kolhydratrika livsmedel. Det behövs till viss del, speciellt när man tränar, men jag upplever iaf att jag går ner mkt lättare om jag minskar intaget av kolhydrater en del samt äter mer protein. Sedan skulle det inte heller skada om hon fick i sig lite mer fett av bra kvalitet.


Lycka till :)

Annie