handdator

Visa fullständig version : Aspartam vs. Sucralos


Pepparkakssmurfen
2006-05-11, 13:45
Har ni ändrat era CocaCola vanor nu när nya sötningsmedlet i light-colan är sucralos istället för aspartam?

Bite
2006-05-11, 13:47
Nej, jag dricker det forfarande inte.

jwzrd
2006-05-11, 13:49
Nej, jag dricker det forfarande inte.

Dito.

RajtanTajtan
2006-05-11, 13:49
Jag tar några klunkar om dagen.

Yankeee
2006-05-11, 13:49
Cola light smakar arsle, oavsett sötningsmedel.

King Grub
2006-05-11, 13:50
Jag har smakat den sukralossötade colan en gång, och det räckte. Den smakade mest bränt.

Slartibartfast
2006-05-11, 14:04
Coke light är och har alltid varit mycket sämre än Pepsi Max. Går nästan inte att jämföra.

hahavaffan
2006-05-11, 14:11
Det smakar fortfarande jävligt illa. Mineralvatten eller vatten med färsk citron i är da shit.

apa_ola
2006-05-11, 14:13
dricker inte läsk öht numer

z_bumbi
2006-05-11, 14:14
Har ni ändrat era CocaCola vanor nu när nya sötningsmedlet i light-colan är sucralos istället för aspartam?

Nej jag dricker forfarande den med socker i.

sissa
2006-05-11, 14:17
Tycker att nya cola light e skitgod. Mkt godare än den förra. Dricker dock varken den eller vanlig cola så himla ofta.

kharon
2006-05-11, 14:24
Har bytt till Coke nu faktiskt..

Isdrake
2006-05-11, 14:28
Coca-cola smakar inte bra, speciellt inte light. Den enda colan som är god är Pepsi och Pepsi max.

Slartibartfast
2006-05-11, 14:30
Nej jag dricker forfarande den med socker i.

Seriöst? Inte särskilt ofta, va?

Skulle aldrig få för mig att dricka nåt som är sötat med socker. *spy*

Slartibartfast
2006-05-11, 14:31
Den med sucralos är bättre än den tidigare med aspartam, men det är ändå diskvatten i jämförelse med MAX.

z_bumbi
2006-05-11, 14:33
Seriöst? Inte särskilt ofta, va?

Ja

Nej inte så ofta.

Skulle aldrig få för mig att dricka nåt som är sötat med socker. *spy*

För att?

RajtanTajtan
2006-05-11, 14:36
Skulle aldrig få för mig att dricka nåt som är sötat med socker. *spy*

Varför inte? Och du tycker ju tydligen inte heller att frukt är bra på kvällen eller innan man ska sova. Däremot klunkar du friskt av det mycket omdiskuterade ämnet aspartam.



Sila mygg och svälja kameler.

Nitrometan
2006-05-11, 14:46
Dito.
Me too.

Slartibartfast
2006-05-11, 15:22
Varför inte? Och du tycker ju tydligen inte heller att frukt är bra på kvällen eller innan man ska sova. Däremot klunkar du friskt av det mycket omdiskuterade ämnet aspartam.


Hellre cancer än fetma. :D

RajtanTajtan
2006-05-11, 15:24
Hellre cancer än fetma. :D


Jag förstår ju att du skämtar bort det, men det är ju faktiskt i de banorna du tänker/lever. Och du är tyvärr inte ensam om det.

Trance
2006-05-11, 15:25
Jag förstår ju att du skämtar bort det, men det är ju faktiskt i de banorna du tänker/lever. Och du är tyvärr inte ensam om det.

Vad är felet med att dricka aspartamsötat läsk om han håller sig inom de gränser som finns?

King Grub
2006-05-11, 15:26
Vad är felet med att dricka aspartamsötat läsk om han håller sig inom de gränser som finns?

Alla håller inte med om att dom gränserna är säkra gränser.

jwzrd
2006-05-11, 15:27
Nu vet jag inte vad för ämnen jag inte vill hälla i mig förutom asparatemet i colan, men det känns som att man vet vad socker gör... aspartam däremot...

För mig spelar det förvisso ingen roll eftersom jag i princip aldrig dricker läskeblask.

bear.flowertwig
2006-05-11, 15:31
Cola TAB X :thumbup: Mkt godare än vanliga light.

RajtanTajtan
2006-05-11, 15:33
Vad är felet med att dricka aspartamsötat läsk om han håller sig inom de gränser som finns?


De är väl inget fel i sig, men om man i nästa andetag tycker att frukt inte är bra när timmen är sen, så ser iaf jag en tydlig paradox.

Trance
2006-05-11, 15:35
Alla håller inte med om att dom gränserna är säkra gränser.

Det är helt sant och det är möjligt att gränserna kommer att ändras. Men just nu med den forskning som finns så har ju de ledande experterna satt vissa riktlinjer och det är ju få som faktiskt kommer upp i närheten av dessa.

Det är ju faktiskt en hel del som man kan se som lever i städerna med alla luftföroreningar går upp till pizzerian och beställer en stor kebabtallrik med pommes och extra sås. Sedan säger de att den 33cl läsken innehåller aspartam och är jättefarligt. Det om något är ju att sila mygg och svälja kameler.

Jag dricker lite aspartamsötade drycker då och då, kanske max en 33cl läsk i veckan. Jag ser den eventuella risken av att det är skadligt väldigt långt ner på listan. Finns många fler saker omkring mig som är farligare som sällan tas upp.

Verni
2006-05-11, 15:38
Dessa varma dagar har det gått ner 2 liter per dag, annars brukar det bli nån/några burkar i veckan.

RajtanTajtan
2006-05-11, 15:39
Dessa varma dagar har det gått ner 2 liter per dag, annars brukar det bli nån/några burkar i veckan.


Av vad?

AlexGBG
2006-05-11, 15:41
Dessa varma dagar har det gått ner 2 liter per dag, annars brukar det bli nån/några burkar i veckan.

varför inte dricka vatten? det går åxå ner...

Verni
2006-05-11, 15:44
Av vad?I pollen står det "Dricker du mer Cola-light nu?" [:@>

jwzrd
2006-05-11, 15:46
I pollen står det "Dricker du mer Cola-light nu?" [:@>

Ja vi ser det, du har inte lyckats svara på det heller.

Verni
2006-05-11, 15:48
varför inte dricka vatten? det går åxå ner...Oblivion + isbitar och cola = Klad Verni

olle lindblad
2006-05-11, 15:48
Läsk dricker jag i yttersta nödfall i brist på annat. Har alltid tyckt att sockrat vatten med smak- och färgämnen är genuint äckligt.

Larsson
2006-05-11, 16:09
Har smakat nya cola light och tyckte det smakade helt ok. Men jag dricker inte mer nu än förut, eftersom jag sällan dricker läsk.

Cerberus
2006-05-11, 16:12
älskar light-läsk :D bryr mig inte så mycket om cancer-risken...inga enorma mängder jag sätter i mig.

dynamo
2006-05-11, 17:19
Jag har alltid tidigare hellre druckit kranvatten eller bubbelvatten hellre än light-läsk. Senaste två veckorna har det blivit Cola light till lunch flera gånger och den är helt OK!

keffat_liv
2006-05-11, 17:24
tycker vatten är godare än coca. Dricker alltså inte det.

Fricken
2006-05-11, 17:30
Det är helt sant och det är möjligt att gränserna kommer att ändras. Men just nu med den forskning som finns så har ju de ledande experterna satt vissa riktlinjer och det är ju få som faktiskt kommer upp i närheten av dessa.

Det är ju faktiskt en hel del som man kan se som lever i städerna med alla luftföroreningar går upp till pizzerian och beställer en stor kebabtallrik med pommes och extra sås. Sedan säger de att den 33cl läsken innehåller aspartam och är jättefarligt. Det om något är ju att sila mygg och svälja kameler.

Jag dricker lite aspartamsötade drycker då och då, kanske max en 33cl läsk i veckan. Jag ser den eventuella risken av att det är skadligt väldigt långt ner på listan. Finns många fler saker omkring mig som är farligare som sällan tas upp.


Håller med trance.
värst vad aspartam och lightläsk hamnat på "ute-listan" nu då..
Hade denna fråga ställts här för 1 årsedan hade det varit helt andra siffror tror jag..
Det är inte "ute" med läsk alls, bara för att nya risk ADI satts på aspartam..
Det är inne med att tycka som man själv vill och anser utan att låta sig påverkas.

Själv har jag tröttnat på lightläsken lite.. Kör vatten, men inte för
att jag är oroad över en möjlig cancer-fara.
Det finns risker och oväntade bieffekter med säkert ALLT vi får i oss idag.

Håller inte med om "Hellre fetma än caner", men hellre dricker jag
något som KANSKE ger cancer och håller mig ifrån socker, än att jag avstår från något gott och istället dricker mig fet på Regular coke..
Men å andra sidan, blir man fet pga överdriven läskkonsumtion,
då har man VERKLIGEN INGET grepp om vad kroppen behöver och vad som är hälsosamt..

Antar att jag avslutar med ord från en gammal dietist Bim Åkers:
Lagom är bäst. Man kan äta och dricka i princip allt, bara man håller sig till en relativ lagom mängd.