handdator

Visa fullständig version : Nykterist


sissa
2006-05-11, 06:32
Varför skulle man dricka alkohol för? läser man ibland från de som inte dricker.

Nu undrar jag; Varför ska man vara nykterist för?
Varför inte dricka ibland eller sällan? Eller lite. Varför totalstopp?

Tolkia
2006-05-11, 06:43
Tja, en möjlig anledning är ju att man inte tycker att det ger en något. Eller att man har sett så mycket av alkoholbrukets baksida att man tycker att det vore bättre om man fick bort det helt. Det är ju inte direkt något livsnödvändigt man avstår från.

sissa
2006-05-11, 06:52
Lika mkt som jag inte tycker att de som inte dricker "bör" utsättas för tjat "Men ska du inte dricka? Vad är det för fel på dig förresten? Man måste faktiskt leva och ha kul också "

så kan attityden " Ja, jag har aldrig druckit och kommer aldrig göra och de som gör det är idioter"


Sen har det väl förvisso aldrig varit möjligt att styra hur andra människor tänker eller är:cool: Man kan bara styra hur man själv reagerar på det.

Dante
2006-05-11, 06:59
Det finns väll egentligen inga positiva saker med sprit. o_0

sissa
2006-05-11, 07:03
Det finns väll egentligen inga positiva saker med sprit. o_0


Inte för dig kanske, men nånting positivt måste det rimligtvis finnas annars hade väl ingen druckit?

mini
2006-05-11, 07:07
Folk som försöker pracka på andra sin övertygelse oombedda är jobbiga vad det än gäller.
Frågan är varför alkohol är så laddat (mindre nu än för något tiotal år sedan dock). Varför är det provocerande med folk som väljer att inte dricka?
Jag har inte tagit någt beslut att inte dricka alkohol, men i de allra flesta situationer tycker jag det är onödigt. Jag mår dåligt dagen efter (eller redan samma kväll om det är rödvin jag dricker), det innehåller onödig energi och påverkar min kropp negativt. Dessutom är det dyrt. Så, varför skulle jag dricka ibland?

Dante
2006-05-11, 07:07
Inte för dig kanske, men nånting positivt måste det rimligtvis finnas annars hade väl ingen druckit?


Vi kanske blir mer avslappande och mer bekväm. måste vi verkligen till spriten för det, tycker man borde börja ifrågasättningen omgivningen istället.

Nog skita najs att ta en brajja också eller lite cola.

Cinna
2006-05-11, 07:11
Det är inte sällan man hör folk på jobbet säga att du skall ta en öl eller ett glas vin efter jobbet för att varva ner och slappna av. Samma sak en fredagskväll i soffan, de tar något som gör att de kommer ner i varv.

I måttliga mängder för ett välmående - varför inte?
Vissa har alkohol andra har träningen ...

Sheogorath
2006-05-11, 07:13
Det är inte sällan man hör folk på jobbet säga att du skall ta en öl eller ett glas vin efter jobbet för att varva ner och slappna av. Samma sak en fredagskväll i soffan, de tar något som gör att de kommer ner i varv.

I måttliga mängder för ett välmående - varför inte?
Vissa har alkohol andra har träningen ...

Åter andra har båda :)

sissa
2006-05-11, 07:16
Folk som försöker pracka på andra sin övertygelse oombedda är jobbiga vad det än gäller.
Frågan är varför alkohol är så laddat (mindre nu än för något tiotal år sedan dock). Varför är det provocerande med folk som väljer att inte dricka?
Jag har inte tagit någt beslut att inte dricka alkohol, men i de allra flesta situationer tycker jag det är onödigt. Jag mår dåligt dagen efter (eller redan samma kväll om det är rödvin jag dricker), det innehåller onödig energi och påverkar min kropp negativt. Dessutom är det dyrt. Så, varför skulle jag dricka ibland?


Min mamma är 67 år, och hon drack väl för första gången för typ 5 år sen eller nåt sånt. Hon har berättat vilket jäkla tjat det var jämt för att hon inte drack. (Det var inte därför hon drack sen förresten:-))
Hela tiden ifrågasatt. Hela tiden en undran vad som var fel på henne.

Men det är väl en sån starkt förankrad social grej. Man betraktas som socialt missanpassad eller nåt, vilket är rätt sjukt. Eller mkt sjukt.


Blir du provocerad av folk som dricker förresten?

PePPinO
2006-05-11, 07:19
Varför skulle man dricka alkohol för? läser man ibland från de som inte dricker.

Nu undrar jag; Varför ska man vara nykterist för?
Varför inte dricka ibland eller sällan? Eller lite. Varför totalstopp?

Kan respektera dom som blir nykterister, men gillar inte när nykterister försöker pracka på mig sin inställning, jag älskar allt med fyllan festen...och kommer troligtvis alltid göra!
Hör o häpna jag började inte dricka pga grupptryck utan för att jag bor i en så djävla tråkig stad!Även att jag började dricka vid hyffsat unga år så är jag på intet sätt beroende!Bara det att ska man slippa alla problem och ha skoj så är alkoholens ens bästa vän=D

Fed up
2006-05-11, 07:20
Jag tror, utan att vilja gnälla, att vi som inte dricker få utstå rätt mycket mer från de som dricker än vice versa. Ibland blir man öppet hånad, ibland blir man bara ett jäkligt stort besvär som man inte vet vad man ska bjuda på.

Hursomhelst, jag är på tok för pratig och sprallig redan nykter, har inga problem att komma ner i varv, jag tycker allt med alkohol smakar äckligt, det är dyrt, de är skadligt för min kropp, jag gillar inte att tappa kontrollen över mig själv och göra dummare saker än annars (jag är bra nog på att göra bort mig redan i nyktert tillstånd), plus att alkohol och andra droger ställer till med så jäkla mycket skit så bara det känns som skäl nog att ta avstånd från dem.

Mental
2006-05-11, 07:21
Av samma anledning som jag inte röker, eller skjuter heroin, eller boffar thinner.

Jag behöver inte ruset, alltså har jag inget incitament för att bruka drogen.
Det kostar pengar, är dåligt för kroppen, och det fins en chans, om än liten, att man blir beroende.

mini
2006-05-11, 07:21
Blir du provocerad av folk som dricker förresten?
Nja, jag har ju krökat på ganska bra själv, men jag kan ibland tycka att det är lite sorgligt med folk som inte har andra sätt att ha kul. Och jag blir provocerad av folk som blir fulla inför sina barn.

PePPinO
2006-05-11, 07:22
Vi kanske blir mer avslappande och mer bekväm. måste vi verkligen till spriten för det, tycker man borde börja ifrågasättningen omgivningen istället.

Nog skita najs att ta en brajja också eller lite cola.

Enda skälet jag kan c till varför man ska undvika dom tyngre prylarna är pga biverkningarna, jag skulle pumpa i mig diverese prepp för att fixa träningen om det inte fanns biverkningar!
Skulle trycka i mig E på lördagarna o rava om det inte fanns biverkningar...det är drogernas biverkningar som ödelägger liv!Och det vill jag inte vara delaktig i, men om det inte fanns biverkningar varför avstå från dom?

Krokodil
2006-05-11, 07:23
Jag litar inte på nykterister!

Dante
2006-05-11, 07:28
Hur kul är det att umgås med berusade personer >< .
Detta är skapligt "roligt" med, mycke polare säger typ, O så kul igår. jidder jidder. Fast de var askalas och kommer knappt ihåg nått. Måste vara mycket BS vad som anses kul. För att ture och Co säger de är kul måste jag/de också säga det är kul känns det som. Eller är jag bara en udda prick som inte riktigt förstår det där. :thumbup:

AFanatic
2006-05-11, 07:28
Enda skälet jag kan c till varför man ska undvika dom tyngre prylarna är pga biverkningarna, jag skulle pumpa i mig diverese prepp för att fixa träningen om det inte fanns biverkningar!
Skulle trycka i mig E på lördagarna o rava om det inte fanns biverkningar...det är drogernas biverkningar som ödelägger liv!Och det vill jag inte vara delaktig i, men om det inte fanns biverkningar varför avstå från dom?

Är du nykter nu?

PePPinO
2006-05-11, 07:30
Är du nykter nu?

Jorå men ska fixa till det problemmet på lördag!

bubbe
2006-05-11, 07:41
Jag ser upp till dom människor som genom logiskt tänkande har tagit avstånd från gällande standard, vilket defakto är att supa på helgen med sina kompisar. Har insett detta själv på senare tid, även om träningen naturligtvis har påverkat drickandet så det hålls ner till ett minimum (runt 2-3 ggr per år) så tror jag behovet inte är densamma längre av alkohol. Min familj har alltid druckit på fester, helger osv vilket naturligtvis har satt spår i mig att det är ok att dricka. Alltid när vi hälsar på hos min föräldrar så tycker dom i princip jag är lite konstig som nekar rödvin el whisky.

Dante
2006-05-11, 07:44
Kan respektera dom som blir nykterister, men gillar inte när nykterister försöker pracka på mig sin inställning, jag älskar allt med fyllan festen...och kommer troligtvis alltid göra!
Hör o häpna jag började inte dricka pga grupptryck utan för att jag bor i en så djävla tråkig stad!Även att jag började dricka vid hyffsat unga år så är jag på intet sätt beroende!Bara det att ska man slippa alla problem och ha skoj så är alkoholens ens bästa vän=D


Inser du den lilla tragiken som du skriver mannen?

Tolkia
2006-05-11, 07:53
Blir du provocerad av folk som dricker förresten?
Det beror på. Jag blir, precis som mini, provocerad av folk som är fulla inför sina barn (innan någon frågar så nej, jag menar inte när barnet är 50 och pappa 75). Jag blir provocerad när folk attackerar mig för att jag inte dricker (jag är alltså inte uttalad nykterist, däremot dricker jag ytterst sällan); jag kanske borde stå över det, men det är svårt att bete sig "vuxet" när andra "vuxna" beter sig som fjortisar gentemot en.

Sedan kan jag tycka att det är lite tragiskt med folk som absolut MÅSTEMÅSTEMÅSTE ha sprit för att en fest skall räknas som kul; som alltid måste förbi på systemet när man skall övernatta någonstans i jobbet osv. för att det skall vara "lite trevligt". Jag säger inget om att dricka aolkohol i sig, men när man MÅSTEMÅSTEMÅSTE tycker jag att man skall ta sig en funderare på varför man egentligen dricker (något som f.ö. gäller även mycket annat).

aitamaa
2006-05-11, 08:02
inget är skadligt i måttlig mängd..

2-3öl en fredag kväll är bara sunt.

Så varför man skulle avstå helt har jag ingen aning om?

sissa
2006-05-11, 08:07
Kom att tänka på; Jag dricker inte kaffe. Nu är väl te rätt vanligt också, men om man nu inte skulle dricka det heller så är det är det precis som folk blir helt till sig. Men herregud, vad ska du dricka då? Saft, vatten?

Piranha
2006-05-11, 08:08
Jag finner hela tråden rätt lustig, folk får väl äta och dricka vad dem vill.

Skratt.

Mental
2006-05-11, 08:10
Jag finner hela tråden rätt lustig, folk får väl äta och dricka vad dem vill.

Skratt.

Men inte skjuta eller röka vad de vill, det tycker jag är ett konstigt förmynderi.
Låt folk själva välja sina berusningar, ta bort all narkotikalagstiftning och avskaffa recept på medicin. Låt folk vara fria och ta sitt eget ansvar och leva sina egna liv.

Vill jag ta en sil eller lite prepp så ska det vara upp till mig...

z_bumbi
2006-05-11, 08:16
Jag ser upp till dom människor som genom logiskt tänkande har tagit avstånd från gällande standard, vilket defakto är att supa på helgen med sina kompisar. Har insett detta själv på senare tid, även om träningen naturligtvis har påverkat drickandet så det hålls ner till ett minimum (runt 2-3 ggr per år) så tror jag behovet inte är densamma längre av alkohol. Min familj har alltid druckit på fester, helger osv vilket naturligtvis har satt spår i mig att det är ok att dricka. Alltid när vi hälsar på hos min föräldrar så tycker dom i princip jag är lite konstig som nekar rödvin el whisky.

Min familj är mer återhållsam med alkoholen och att det är för mg helt naturligt att vara på en 50-årsfest (Eller liknande) där mer än hälften är nyktra och de som dricker håller sig till vin, öl och avec. Jag tror detta har bidragit till att jag började sent med alkoholen och att jag hela tiden har kunnat gå på fester mm utan att dricka.

Jag är inte nykterist även om jag inte dricker på långa perioder (Senaste var fyra/fem år.) då jag om jag får lust dricker något med alkohol men jag har inget problem med de som drickar oftare/mer om de gör det på ett smart sätt.

Piranha
2006-05-11, 08:18
Men inte skjuta eller röka vad de vill, det tycker jag är ett konstigt förmynderi.
Låt folk själva välja sina berusningar, ta bort all narkotikalagstiftning och avskaffa recept på medicin. Låt folk vara fria och ta sitt eget ansvar och leva sina egna liv.

Vill jag ta en sil eller lite prepp så ska det vara upp till mig...


Ja för mig får du göra vad du vill, be my guest.

sissa
2006-05-11, 08:20
Jag finner hela tråden rätt lustig, folk får väl äta och dricka vad dem vill.

Skratt.


Ser inte att folk diskuterar för eller emot styrning av vad folk äter eller dricker;)

Piranha
2006-05-11, 08:22
Ser inte att folk diskuterar för eller emot styrning av vad folk äter eller dricker;)


Jag är emot allt förmynderi oavsett vad droger / mat dryck / övervakning av människor ..

det är helt sjukt.

Sen är jag trött och missar var 3e ord.

sissa
2006-05-11, 08:26
Jag är emot allt förmynderi oavsett vad droger / mat dryck / övervakning av människor ..

det är helt sjukt.


Okej.

Jag bara menar att det behöver inte utesluta en diskussion. "Eftersom jag tycker att folk får göra som de vill finns det väl inget att diskutera?"

Man kan ju ha tankar och åsikter om alkohol, om beteende och sånt.

Sen kan man ju vara ointresserad av den diskussionen förvisso:)

tano
2006-05-11, 08:26
Inte för dig kanske, men nånting positivt måste det rimligtvis finnas annars hade väl ingen druckit?

Kan du säga om vad som helst. Godis, tobak. Säkert det finns positiva psykiska aspekter, men alla får ju göra en avvägning av det man prioriterar som viktigast.

Själv är jag nykterist och har faktiskt aldrig ens smakat.
Från början var det för att jag tränade mycket friidrott, och tyckte det verkade så totalt onödigt. man kunde ju dricka läsk istället?

Men när man blev äldre (är 20 nu) förstår man vad folk söker, men jag känner ändå inget behov av att bli påverkad.

Piranha
2006-05-11, 08:33
Okej.

Jag bara menar att det behöver inte utesluta en diskussion. "Eftersom jag tycker att folk får göra som de vill finns det väl inget att diskutera?"

Man kan ju ha tankar och åsikter om alkohol, om beteende och sånt.

Sen kan man ju vara ointresserad av den diskussionen förvisso:)


Absolut och detta är den rätta platsen för diskussion.

jim
2006-05-11, 08:35
Hurvida 1-3 öl några gånger i månaden påverkar träningen negativt är jag mycket skeptisk till, en halvdålig måltid eller en natts sämre sömn har nog större påverkan.

Juliette
2006-05-11, 08:36
Folk som försöker pracka på andra sin övertygelse oombedda är jobbiga vad det än gäller.
Frågan är varför alkohol är så laddat (mindre nu än för något tiotal år sedan dock). Varför är det provocerande med folk som väljer att inte dricka?
Jag har inte tagit någt beslut att inte dricka alkohol, men i de allra flesta situationer tycker jag det är onödigt. Jag mår dåligt dagen efter (eller redan samma kväll om det är rödvin jag dricker), det innehåller onödig energi och påverkar min kropp negativt. Dessutom är det dyrt. Så, varför skulle jag dricka ibland?

+1

skaparn
2006-05-11, 08:39
Skulle jag inte vara så seriös som jag är just nu med kost och dylikt, skulle jag nog dricka mig salongsberusad betydligt oftare. Jag gillar ett gott vin eller flera kalla öl, och jag gillar dessutom att vara berusad. Det är kul att vara full, inom rimlighetens gränser. Ändå är jag det inte, för jag vet att det har en baksida.
Har planer på att när jag blir gammal äta mig till en liten kagge och unna mig en flaska vin varje helg.

Papi
2006-05-11, 08:49
Helt otroligt att tråden är inne på sin tredje sida och ännu har ingen nämnt det absolut bästa skälet till att dricka alkohol, det smakar ju gott!
En rejält bra single malt whisky är ju bland det godaste som finns i smakväg. Därför dricker jag alkohol ibland.

skaparn
2006-05-11, 08:53
Helt otroligt att tråden är inne på sin tredje sida och ännu har ingen nämnt det absolut bästa skälet till att dricka alkohol, det smakar ju gott!

Var jag otydlig eller?

Jag gillar ett gott vin eller flera kalla öl [...]

Visst är berusningen en bonus, men vin till maten är gott, därför gillar jag det.

Papi
2006-05-11, 09:02
Var jag otydlig eller?

Visst är berusningen en bonus, men vin till maten är gott, därför gillar jag det.
Sorry, måste missat det sista inlägget där.

Dante
2006-05-11, 09:02
Jag är emot allt förmynderi oavsett vad droger / mat dryck / övervakning av människor ..

det är helt sjukt.

Sen är jag trött och missar var 3e ord.


Tycker ingen har sagt att inte andra får göra vad de känner för, jag är helt drogliberal men för det säger jag inte att droger är bra.

Var med unf när man var i den åldern, lite jevla skev förening egentligen.

Mighty
2006-05-11, 09:06
Jag har inte tagit någt beslut att inte dricka alkohol, men i de allra flesta situationer tycker jag det är onödigt. Jag mår dåligt dagen efter (eller redan samma kväll om det är rödvin jag dricker), det innehåller onödig energi och påverkar min kropp negativt. Dessutom är det dyrt. Så, varför skulle jag dricka ibland?
Av samma anledning som vi andra väljer att dricka ibland. För att det smakar gott kanske?

Yes
2006-05-11, 09:49
Jag låter oftast bli alkoholen därför att jag helt enkelt börjat tycka att det är roligare att vara nykter. Mycket smidigare också, när jag kan ta bilen till och från fester och krogbesök. Sedan gynnar inte direkt alkohol mina mål med träningen och viktminskningen, vilket gör det ännu mindre intressant.
Annars har jag inget principiellt mot alkohol. Ibland kan det vara fantastiskt trevligt. Just nu känner jag dock för att låta bli den.

skaparn
2006-05-11, 09:54
Just nu känner jag dock för att låta bli den.

Tur det! Klockan är ju inte ens 11 på förmiddagen...

Det du säger om bil skulle gälla i högre utsträckning för mig ifall jag hade en, men jag förstår verkligen vad du menar. Man slipper taxitjafset och att eventuellt cykla till festen, bara för att sedan förbanna att man valde ljusblå skjorta som inte är så förlåtande för eventuell perspiration. Vid närmare eftertanke så är de flesta färger på en skjorta eller t-tröja rätt bra på att visa lökringar, och man kan ju inte komma i svart på midsommarafton.

Snake
2006-05-11, 10:01
Skulle jag inte vara så seriös som jag är just nu med kost och dylikt, skulle jag nog dricka mig salongsberusad betydligt oftare. Jag gillar ett gott vin eller flera kalla öl, och jag gillar dessutom att vara berusad. Det är kul att vara full, inom rimlighetens gränser. Ändå är jag det inte, för jag vet att det har en baksida.
Har planer på att när jag blir gammal äta mig till en liten kagge och unna mig en flaska vin varje helg.

+1

Hade det inte varit för deff-tider så...

Perscitus
2006-05-11, 10:09
Tja, nykterist vet jag inte om jag skulle kalla mig. Finns många andra skadliga substanser jag också avstår ifrån att jag skulle bli en väldig massa -ist. Ser inte riktigt anledningen till att dricka alkohol. Och ingen ska komma och säga att jag måste prova, för oavsett hur det känns för en själv skulle jag inte vilja bete mig som en fullkomlig jävla idiot utan värdighet.

mini
2006-05-11, 10:31
Av samma anledning som vi andra väljer att dricka ibland. För att det smakar gott kanske?
Absolut, skulle jag tycka att det fanns alkoholhaltig dryck som smakade mycket godare än icke dito skulle det ju vara ett skäl. Nu är jag inte så förtjust i smaken, mer än en kall öl ibland, så det är inte en anledning för mig.

Yankeee
2006-05-11, 10:33
Varför skulle man dricka alkohol för? läser man ibland från de som inte dricker.

Nu undrar jag; Varför ska man vara nykterist för?
Varför inte dricka ibland eller sällan? Eller lite. Varför totalstopp?

Är det inte lite fel att behöva en anledning för att inte göra något?

jwzrd
2006-05-11, 10:52
Är det inte lite fel att behöva en anledning för att inte göra något?

Putsa grillen? Varför skulle du inte?

grisbil3n
2006-05-11, 11:05
Varför ska man käka chips för som är så onyttigt?

Kary
2006-05-11, 11:10
Jag tror, utan att vilja gnälla, att vi som inte dricker få utstå rätt mycket mer från de som dricker än vice versa. Ibland blir man öppet hånad, ibland blir man bara ett jäkligt stort besvär som man inte vet vad man ska bjuda på.

Hursomhelst, jag är på tok för pratig och sprallig redan nykter, har inga problem att komma ner i varv, jag tycker allt med alkohol smakar äckligt, det är dyrt, de är skadligt för min kropp, jag gillar inte att tappa kontrollen över mig själv och göra dummare saker än annars (jag är bra nog på att göra bort mig redan i nyktert tillstånd), plus att alkohol och andra droger ställer till med så jäkla mycket skit så bara det känns som skäl nog att ta avstånd från dem.

Håller helt med. Plus att det är en massa onödiga kalorier.
Förstår inte varför det är så svårt för andra att acceptera att alla inte vill dricka.

bear.flowertwig
2006-05-11, 11:18
Ett glas amarone då och då :thumbup:

Jag kan tänka mig att de som väljer att dricka lite/inget alls fått utstå en del skit... tyvärr. Känns bra att jag haft föräldrar som alltid tagit det lungt med den biten, övertygad om att det hållit mig lugn framför allt i tidiga år.

Johan O
2006-05-11, 11:21
Förstår inte varför det är så svårt för andra att acceptera att alla inte vill dricka.

För att dom kanske börjar ifrågasätta och tvivla på sitt eget supande, när dom ser att folk kan njuta av livet utan att bete sig som utvecklingstörda apor?:)
Folk tenderar ofta att ogilla avvikande beteende. Och att avstå alkohol i Sverige är tämligen onormalt...

Metal_boy_
2006-05-11, 11:27
1. Det finns fler nackdelar än fördelar av alkoholens effekt enligt mig.

2. Det smakar inte som det kostar.

3. Jag tycker att det finns MYCKET godare drycker.

Men jag predikar inte för att andra ska vara nykterister.

PePPinO
2006-05-11, 11:28
Inser du den lilla tragiken som du skriver mannen?


Tragik o tragik, jag mår inte dåligt så har svårt att se tragiken, den enda tragiken jag kan se är att det är för svårt att ha skoj i vårat samhälle!
Därför man måste fly utomlands...

PePPinO
2006-05-11, 11:29
1. Det finns fler nackdelar än fördelar av alkoholens effekt enligt mig.

2. Det smakar inte som det kostar.

3. Jag tycker att det finns MYCKET godare drycker.

Men jag predikar inte för att andra ska vara nykterister.

Hmm finns drinkar/drycker med alkohol som smakar precis lika gott som något annat...sen att man blir berusad av det gör ju att det smakar godare

Bite
2006-05-11, 11:33
Jag skrev lång prosa om lyckan av att supa sig redlös i en stuga, men bestämde mig för att radera skräpet och bara säga att jag tycker att öl och whiskey är gott, och försöker praktisera ett måttligt bruk. Däremot har jag svårt att förstå att man inte kan respektera den som väljer att inte dricka, utan måste tjata och truga.

Jag blir också irriterad när den som avstår alkohol upphöjer sig själv till överstepräst i dryckesfrågor, och tar varje chans som finns att klanka ner på den som dricker (måttligt), ofta med anklagande och helt snedvridna argument.

Metal_boy_
2006-05-11, 11:34
Hmm finns drinkar/drycker med alkohol som smakar precis lika gott som något annat...sen att man blir berusad av det gör ju att det smakar godare


Precis, då finns det ingen anledning att göra drinken dyrare ;) Och berusning har jag inget behov av, jag har inte alltid varit nykterist. Jag vet alltså hur det är att vara både lagom berusad och jättepackad. Jag föredrar att njuta när jag är helt klar i skallen.:thumbup:

Timmi
2006-05-11, 11:44
Känns fruktansvärt bra att läsa det här :)

Är 17 år och i princip alla mina polare super, och de super sig ordentligt fulla, alltid. Jag dricker inte, och har ändå rätt så kul. Eller iaf så roligt man kan ha med polare som bara skriker och försöker pracka på en sprit.

Anledningen till att jag inte dricker är inte att det har varit massa skit med alkohol i min familj utan mer för morsan och farsan har alltid sagt; Du får inte dricka punkt. DÅ gör jag inte det, sen så ser jag inte poängen med att bli full som ett as (ja det är min bild av fylla pga av mina polare) och bete sig som en annan neandertalare utan att minnas hälften av det dagen efter. Sen säger jag inte till mina polare att det inte ska supa, vill de fylla sig själva med skiten så visst bara de lämnar mig ifred.

Sen finns det ju dom som kan supa måttligt, det ser jag inget problem med, det kan säkert vara skitkul för dem då, och de minns kvällen dagen efter, men då minns jag nog den heller med dem fast utan att fylla mig med skiten, räcker med allt annat vi får i oss.

/Tim

Bite
2006-05-11, 11:48
Känns fruktansvärt bra att läsa det här :)

Är 17 år och i princip alla mina polare super, och de super sig ordentligt fulla, alltid. Jag dricker inte, och har ändå rätt så kul. Eller iaf så roligt man kan ha med polare som bara skriker och försöker pracka på en sprit.

Anledningen till att jag inte dricker är inte att det har varit massa skit med alkohol i min familj utan mer för morsan och farsan har alltid sagt; Du får inte dricka punkt. DÅ gör jag inte det, sen så ser jag inte poängen med att bli full som ett as (ja det är min bild av fylla pga av mina polare) och bete sig som en annan neandertalare utan att minnas hälften av det dagen efter. Sen säger jag inte till mina polare att det inte ska supa, vill de fylla sig själva med skiten så visst bara de lämnar mig ifred.

Sen finns det ju dom som kan supa måttligt, det ser jag inget problem med, det kan säkert vara skitkul för dem då, och de minns kvällen dagen efter, men då minns jag nog den heller med dem fast utan att fylla mig med skiten, räcker med allt annat vi får i oss.

/Tim
Jag blir nästan tårögd av att höra att det finns sjuttonåringar som faktiskt lyder sina föräldrar. Jag menar varje ord av detta.

DaCvI
2006-05-11, 11:48
Varför skulle man dricka alkohol för? läser man ibland från de som inte dricker.

Nu undrar jag; Varför ska man vara nykterist för?
Varför inte dricka ibland eller sällan? Eller lite. Varför totalstopp?

Eller som min tjej som blev våldtagen som 13åring på en fylla.. :(

jim
2006-05-11, 11:50
1. Det finns fler nackdelar än fördelar av alkoholens effekt enligt mig.

2. Det smakar inte som det kostar.

3. Jag tycker att det finns MYCKET godare drycker.

Men jag predikar inte för att andra ska vara nykterister.

Sant! Men öl är öl =) finns inga ersättningar där, inte för att man inte överlever utan öl dock... :D

wreka
2006-05-11, 11:57
Jag ogillar termen/etiketten “nykterist”, därför vägrar jag att kalla mig det. jag dricker inte lösningsmedel men jag är fan ingen nykterist, det har samma negativa klingande som etiketten feminist har.
Anledningen till att jag inte dricker är enkel, jag är tillräckligt dum per default så jag har inte råd att bli dummare. Mitt förhållande till sprit är väldigt kluvet, precis som med alla droger. Dess negative påverkan på samhället är i det närmaste oförsvarbart, men jag tycker frihet att få välja är minst lika mycket värd. Kluven som sagt.

mangemani
2006-05-11, 12:00
1.dåligt för kroppen oavsett om man dricker lite eller mycket
2.onödigt
3.varför?