handdator

Visa fullständig version : meka bilar


Loke
2006-05-10, 23:11
Jag håller på och ska fixa bromsarna på en bil. Men det är det att jag får inte upp skruvarna som håller fast bromsoken.

Så då undrar jag, hur fasiken gör folk? Jag har försökt slå med hammare på nyckeln. Jag har försökt med rostlösande spray. Det finns inte så mycket utrymme, så att göra momentarmen längre är inte så lätt.

Finns det nåt trick eller är det bara mer våld och tyngre verktyg som gäller?

Metal_boy_
2006-05-10, 23:17
Gjorde samma sak för några dagar sedan faktiskt. Jag tog en hylsnyckel och bankade lite på handtaget med en hammare. Om det har rostat fast så kan det ju vara lagom kul. Det är därför man smörjer bultar och muttrar innan man drar dit skiten, så slipper man såna problem. Nu har väl inte stjärtansiktet som pillade där innan brytt sig om det. Testa som sagt med rostlösning och något bra verktyg, som inte bara rundar hatten på bulten eller muttern.

Baskagge
2006-05-10, 23:24
Värm med något.

hahavaffan
2006-05-10, 23:44
Antingen en tryckluftsdragare eller en elektrisk som ändå "slår" eller hur man ska förklara det, är oslagbart till sånt. Drar loss alla jäkla muttrar och bultar. Men sen är de ganska exotiska för de flesta hemmapulare. Jag har lånat en polares.

Metal_boy_
2006-05-10, 23:50
Värm med något.


Tvivlar på att han har någon sån tillgång själv eftersom han ber om hjälp. Då kan han lika gärna lämna skiten till nån. Men, in case; hetta upp skiten med en svets t.ex om du har någon.

stenis
2006-05-11, 00:11
Slagborr använder jag mig av när de rostat, brukar fungera kanon.

internethjälten
2006-05-11, 04:16
krafthylsa som tar ända in samt en mutterknackare så
får du loss den.

om du inte kommer åt har du fel verktyg ;)

Yes
2006-05-11, 06:04
Köp en sånhär och värm med:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=80638

(Glöm inte bort gänglåsning sen när du skruvar tillbaks grejorna. Bara ett tips!)

Loke
2006-05-11, 06:37
Tackar, tackar! Värma var ett bra tips, jag tror nog jag har nåt verktyg som kan fixa det. Annars får jag väl åka och köpa eller låna.

Edde_1
2006-05-11, 06:42
Krafthylsa +bra handtag. Alternativt stabil blocknyckel/ringnyckel.
Håll rejäl spänning åt rätt håll;) slå samtidigt med STOR hammare, man får vara två.

Kommer du åt att slå på själva bultskallen så gör det några gånger innan, fast det brukar vara för trångt.

Edde_1
2006-05-11, 06:44
(Glöm inte bort gänglåsning sen när du skruvar tillbaks grejorna. Bara ett tips!)
Jo, glöm det. Det räcker att dra dit det hårt, men ta gärna på kopparpasta så går det lättare att få av nästa gång.

Yes
2006-05-11, 08:19
Tackar, tackar! Värma var ett bra tips, jag tror nog jag har nåt verktyg som kan fixa det. Annars får jag väl åka och köpa eller låna.
Tänk bara på att det behöver värmas ordentligt. Använd gärna generöst med 5-56 innan du värmer också. :)

Jo, glöm det. Det räcker att dra dit det hårt, men ta gärna på kopparpasta så går det lättare att få av nästa gång.
Så tänkte jag också tills jag höll på att tappa ett bromsok. Oftast funkar det bra att bara dra åt ordentligt, men för säkerhets skull skall man alltid använda gänglåsning eller najning på hjulupphängningsdetaljer.