handdator

Visa fullständig version : Äta frukt på kvällen?


Xtreme
2006-05-10, 21:03
Planerar att gå ner några kg. Ofta när jag känner för att stoppa i mig något på kvällen runt 20-21.00 så brukar jag äta 2-4 frukter ibland med lite KESO på. Är det vettigt? Känner inget mer sug iaf :)

adis
2006-05-10, 21:05
Det borde funka , dock måste du fortfornade förbränna mer energi än vad du stoppar i dig =)

Slartibartfast
2006-05-10, 21:06
Fruktos före läggdags är ingen bra idé. Det är den kolhydrat som har lättast att lagras in som kroppsfett.

Men visst går det.

Jag gör det.

kaloribalansen är det viktiga.

RajtanTajtan
2006-05-10, 21:30
Fruktos före läggdags är ingen bra idé.


Frukt är så mycket mer än bara fruktos, så det är väl på tiden att ni inser det hälsosamma med det och slutar tala om det som om det heter fruktos. Frukt är bra, punkt slut. Men överdriver man ngt är inget bra.

Fredrik_S
2006-05-10, 22:46
Du kan ju räkna med ca 300 kcal per kilo frukt och se hur många kilo frukt du gör åt i veckan. Handlar det om 10 kilo i veckan är det ca 430 kcal per dag vilket forfarande är en ganska låg siffra i det stora hela.

(Tänk på att om du köper apelsiner och bananer så försvinner 30-40% i skal.)

detta är alltså ett knep om man inte orkar hålla på å väga varje frukt hela tiden, bara att kolla hur många kilo man köper när man handla och hur ofta man handlar.

martynj
2006-05-10, 22:52
Du kan ju räkna med ca 300 kcal per kilo frukt och se hur många kilo frukt du gör åt i veckan. Handlar det om 10 kilo i veckan är det ca 430 kcal per dag vilket forfarande är en ganska låg siffra i det stora hela.

(Tänk på att om du köper apelsiner och bananer så försvinner 30-40% i skal.)

detta är alltså ett knep om man inte orkar hålla på å väga varje frukt hela tiden, bara att kolla hur många kilo man köper när man handla och hur ofta man handlar.

Är du säker på det? Låter väldigt lågt.. Hälsovakten ger mig runt 92kcal för 100gram banan, vilket har lett till att jag nästan aldrig äter frukt längre. Får inte in det i min diet!
30kcal för 100g banan vore ju toppen, men så är det väl inte?

aliquis
2006-05-10, 22:58
Fruktos före läggdags är ingen bra idé. Det är den kolhydrat som har lättast att lagras in som kroppsfett.

Men visst går det.

Jag gör det.

kaloribalansen är det viktiga.Och vad har tiden för intaget med det att göra?

Klart frukt före läggdags är bra, om man känner för att äta frukt före läggdags.

Idag har jag ätit massa torkade aprikoser o fikon.

Tintomara
2006-05-11, 05:57
30kcal för 100g banan vore ju toppen, men så är det väl inte?
Nej.

gothen
2006-05-11, 06:26
Är du säker på det? Låter väldigt lågt.. Hälsovakten ger mig runt 92kcal för 100gram banan, vilket har lett till att jag nästan aldrig äter frukt längre. Får inte in det i min diet!
30kcal för 100g banan vore ju toppen, men så är det väl inte?

Det finns andra frukten än bananer,många har lågt energiinnehåll...

tinkerbell
2006-05-11, 06:49
Som King Grub säger bör man undvika livsmedel med tillsatt fruksocker, inte frukten i sig, dessutom verkar de vara svårt att komma upp i sådana siffror av frukt så att de skall lagras in som kroppsfett. Så ät din frukt, oerhört nyttigt är de.

Själv brukar jag äta mkt päron, gröna/röda äpplen, apelsiner :thumbup:

Fredrik_S
2006-05-11, 07:10
Är du säker på det? Låter väldigt lågt.. Hälsovakten ger mig runt 92kcal för 100gram banan, vilket har lett till att jag nästan aldrig äter frukt längre. Får inte in det i min diet!
30kcal för 100g banan vore ju toppen, men så är det väl inte?

Nje men banan är en av dom näringstätaste frukterna man kan tänka sig.
Det jag tänkte var om man tex köpte en påse på 1 kilo.. då är 33% skal. Även för apelsiner, och handlar det om äpplen och päron är det ju ett litet skrutt i mitten.

Då kan man kanske räkna med ett lägre snitt
banan vägd med skal innehåller 56 kcal på 100 g
apelsin vägde med skal 31 kcal
äpple 29 kcal
päron 31 kcal

Så köper man 4 påsar på 1 kg var blir det 367 kcal per kilo frukt

z_bumbi
2006-05-11, 07:56
Nje men banan är en av dom näringstätaste frukterna man kan tänka sig.
Det jag tänkte var om man tex köpte en påse på 1 kilo.. då är 33% skal. Även för apelsiner, och handlar det om äpplen och päron är det ju ett litet skrutt i mitten.

Då kan man kanske räkna med ett lägre snitt
banan vägd med skal innehåller 56 kcal på 100 g
apelsin vägde med skal 31 kcal
äpple 29 kcal
päron 31 kcal

Så köper man 4 påsar på 1 kg var blir det 367 kcal per kilo frukt

Smart tänk om man inte vill väga och räkna så noga. :thumbup:

martynj
2006-05-11, 08:36
Nje men banan är en av dom näringstätaste frukterna man kan tänka sig.
Det jag tänkte var om man tex köpte en påse på 1 kilo.. då är 33% skal. Även för apelsiner, och handlar det om äpplen och päron är det ju ett litet skrutt i mitten.

Då kan man kanske räkna med ett lägre snitt
banan vägd med skal innehåller 56 kcal på 100 g
apelsin vägde med skal 31 kcal
äpple 29 kcal
päron 31 kcal

Så köper man 4 påsar på 1 kg var blir det 367 kcal per kilo frukt

Ah nu förstod jag. Smidigt! :thumbup:
Ska nog testa att väga ett äpple före och efter för att se hur mkt skrutt jag lämnar, för det är väl så du har gjort?
Jag älskar apelsiner, men de är inte lika goda längre som de är vid juletid :(

Fredrik_S
2006-05-11, 16:54
Ah nu förstod jag. Smidigt! :thumbup:
Ska nog testa att väga ett äpple före och efter för att se hur mkt skrutt jag lämnar, för det är väl så du har gjort?
Jag älskar apelsiner, men de är inte lika goda längre som de är vid juletid :(

Jag har inte gjort så men jag har använd 300 kcal per kilo frukt och bara räknat påsar i veckan.

Använder du 300-400 kcal per kilo blandad frukt så kommer du tillräckligt exact för att vara inom felmarginalen som ändå finns om man försöker räkna noggrannare. Bara för att en tabell säger 29 kcal per 100g äpple är det inte säkert att just det äpple du åt innehöll 29 kcal per 100g.

Det går för övrigt å tillämpa på alla matvaror, alltså räkna på hur mycket man handlar på en vecka och sen dela på 7. I stället för å väga varje liten bit.

råkkare
2006-05-11, 17:25
kan ju bara säga att frukt är toppen..det har folk ätit på kvällarna i urminnes tider...funkar kanon och med lite keso eller kessella:hbang: