Logga in

Visa fullständig version : flintastek

leetbiffen^
2006-05-10, 20:55
Nu när sommaren snart är här så kommer det ju bli en hel del flintastekar på grillen. Är det bra kött i flintastek? Mkt protein i så?
Rekommendera gärna något annat nyttigt grillkött :eating:

arnold2k5
2006-05-10, 20:59
de bästa e väll typ kycklingfilé men fan allt kött är väll rätt bra så länge man undviker mängder av färdiga såser, pommes frites och grillolja!

Pepz
2006-05-10, 21:00
Nu när sommaren snart är här så kommer det ju bli en hel del flintastekar på grillen. Är det bra kött i flintastek? Mkt protein i så?
Rekommendera gärna något annat nyttigt grillkött :eating:

Flintastek (skallig sydamerikansk inidan) Är gjord på skinka.

www.slv.se där hittar du alla värden för kött..

Papi
2006-05-10, 23:24
Usch, flintastek! *spy*
Att det finns folk som käkar skiten! Man har ju i princip bara tagit en gris och skivat den rakt av... :D

Mental
2006-05-10, 23:39
Usch, flintastek! *spy*
Att det finns folk som käkar skiten! Man har ju i princip bara tagit en gris och skivat den rakt av... :D

Du bojkottar julskinkan med då förstår jag?

Flintastek och potatissallad är ju sommar :)

Pez
2006-05-11, 00:04
Flintastek..åååhhh.. jag blir knäsvag bara jag tänker på det.. lite lätt bränd svål, den undermåliga marinaden.. det är fan sommar. Flinta, färskpotatis och tsatsiki. :eating:

Fö skulle jag inte tro att det själva köttet är speciellt illa pinkat.. fläsk liksom.. det blir väl ingen hit när man wolfar ner hela svålen på egen hand kanske.

Arwen
2006-05-11, 05:13
"Bästa" köttet, är det samma oavsett om man kokar, grillar, steker etc.

Finns ju både feta och magra alternativ.

Skippa färdigmarinerat från butiken och krydda/marinera själv.

Testa gärna att lägga fisk i foliepaket på grillen, kanongott och blir smalt (tex lax, strimlade örter & skivad potatis + några droppar fin olivolja, salt & peppar)

grabben i skogen
2006-05-11, 05:49
Muslimerna har rätt i att man inte ska äta gris. usch tvi vale!*spy*

Spawn
2006-05-11, 06:19
Skit snack..det är bara för de inte vet hur gott det är *screwy*

skaparn
2006-05-11, 09:14
Flintastek..åååhhh.. jag blir knäsvag bara jag tänker på det.. lite lätt bränd svål, den undermåliga marinaden.. det är fan sommar. Flinta, färskpotatis och tsatsiki. :eating:

Fö skulle jag inte tro att det själva köttet är speciellt illa pinkat.. fläsk liksom.. det blir väl ingen hit när man wolfar ner hela svålen på egen hand kanske.

Jag tackar för en otroligt träffande beskrivning av typisk sommargrill. Tackar även för verbet "wolfar", mycket målande.

Just för att det behövs så mycket vilja och hunger för att verkligen säga "åh så gott" om det jag vanligtvis grillst ska jag i sommar testa en ny taktik. Grillspett med potatis och kryddkorv. Kan ju inte gå fel och är alltid gott.

adis
2006-05-11, 09:47

Agree. :bow:

Kyckling och kalkon filé ? VÄLDIGT gott :D

willsuckit4cash
2006-05-13, 22:04
Usch, flintastek! *spy*

Ja precis.. Man kan forfarande se spenar och hår kring kanterna. Skulle aldrig sätta i mig flintastek. Håller mig till oxfilé..

Tiefensee
2006-05-13, 22:42
Ja precis.. Man kan forfarande se spenar och hår kring kanterna. Skulle aldrig sätta i mig flintastek. Håller mig till oxfilé..

hahaha "spenar"? Då har du nog fått fel bit på grisen. Flintasteken kommer från rumpan, kanske någon form av hemorrojder? ;)

grabben i skogen
2006-05-15, 06:43
Nä fyfan för griskött!
Är det någon som på allvar kan säga att doften som kommer när man steker upp fläskfärs är angenäm?
Minns med lätt äckel hur man i barndomen blev bjuden på köttbullar gjorda på enbart fläskfärs....*spy*

zirak
2006-05-15, 07:20
Nä fyfan för griskött!
Är det någon som på allvar kan säga att doften som kommer när man steker upp fläskfärs är angenäm?
Minns med lätt äckel hur man i barndomen blev bjuden på köttbullar gjorda på enbart fläskfärs....*spy*

Det är hangris du är känslig för om det är doften du reagerar på. Dom flesta känner ingen skillnad på kastrerad hangris och hongris, men har man otur med sitt doftsinne så gäller det att välja kött från seriösa uppfödare/slaktare.

Edit: För den vågade så testa lite äldre vildsvinshanne

Nitrometan
2006-05-15, 07:34
Usch, flintastek! *spy*
Grisar är goda djur. Tänk bara på de gamla sägnerna om Särimner (http://susning.nu/S%e4rimner).

Å andra sidan är även kor, får, kycklingar, gäss m.m. goda djur.

Mental
2006-05-15, 08:59

Kilopris på flintastek och oxfilé ligger ju i närheten vill jag lova :D

Nej, var sak har sin plats, när jag vill wolfa i mig närmare kilot kött så är det flintastek som åker på grillen. aaah

OggeP
2006-05-15, 10:43
http://www.scan.se/img/sortiment/prod_bilder/497508_202.jpg

und

http://www.garyolsen.com/GoClarke/images/sbr1.jpg

= Klad OggeP

Tiefensee
2006-05-15, 21:54
http://www.scan.se/img/sortiment/prod_bilder/497508_202.jpg

Var det väldig skillnad på denna (hängmörad) och vanlig ryggbiff? Smak? Mörhet?