handdator

Visa fullständig version : Ta det lugnt när ni tränar, det värsta hände mig


acke^_
2006-05-10, 20:26
Jag är idag en 18åring kille som hade tränat i ungefär ett år, när det som inträffade vägde jag 80kg på 174cm.
Det är svårt för mig att tala om det här, men jag ska försöka göra så gott jag kan för att det inte ska hända er andra också.

Måndagen den 27e mars så gick jag och tränade som vanligt. Jag kände mig verkligen frisk, annars hade jag aldrig gått och tränat. Jag började värma upp inför bänkpressen, jag började lasta på mer och mer på stången. Jag klarade en 95kg och var glad över det, jag skulle sedan gå och vila upp mig inför nästa övning som skulle bli axelpress. Jag hade vilat i ungefär 1-3 minuter sen blev jag svimfärdig och alldeles spyfärdig. Jag mådde verkligen illa så jag struntade i resten av passet. Resten av den veckan så låg jag hemma med diarré och spy i stora mängder, framtills onsdagenkvällen så började jag få smärta i bröstet, jag tänkte inte mer på det utan gick och la mig. Fick samma smärta på morgonen dagen efter, jag låg så i sängen hela dagen tills på torsdagkvällen då smärtan hade blivit lite starkare. När jag vaknade på fredag morgonen så vaknade jag som vanligt och kände att jag var alldeles kall och svettig. Jag kände också att jag hade _väldigt_ ont i bröstet, det kändes som att någon stod och hoppade på bröstet eller stack det med en kniv. Vi åkte till akuten där jag fick vänta i 3 timmar på att läkaren skulle ta tag i mig, jag fick göra blodprover, ekg, feber på nästan 40c och ultraljudsröntgen av hjärtat. De såg senare att vatten runtomkring hjärtat och att hjärtat hade svullnat upp till en storlek som var farlig. Jag blev inlagd på sjukhuset på fredagen runt 5 på dagen. I mitt tycke så tänkte jag inte på att det var så allvarligt, utan att alla nära och kära ringde och hörde hur det var med mig. Under dem dagarna jag låg inne så tog läkarna tempen och blodprover och ekg flera gånger om dagen. Jag låg på sjukhuset till tisdag morgon, det var den 4e april då. Svullnaden hade då gått ner till en hyffsat lagom storlek. De gjorde ett nytt blodprov 05:00 på morgonen och det såg bra ut på de proverna. Senare runt 12-13 på förmiddagen så kommer det in två stora läkare med en stor maskin och tittade åter på hjärtat och de tyckte det började se bra ut. Ohh jag blev hemskickad jag hade inte funderat på hur allvarligt allt var, utan det tog många dagar innan jag förstod att det jag hade varit med om, verkligen var allvarligt. Jag hade då 6 dagar kvar tills jag fyllde 18 år, det var en present som jag verkligen inte hade kunnat ana. Under dem dagarna efter jag hade kommit hem så låg jag och grät mig tills sömns på kvällarna för att jag hade då förstått vad som hade hänt mig. Jag fick reda på att det var en hjärtmuskelinflammation, som också hade orsakat en hjärtinfarkt?. Läkarna trodde att jag hade fått det här för att jag hade tränat för hårt med en infektion i kroppen som blev värre. För dem som vill veta lite mer om det kan läsa här.

http://www.vardguiden.se/Article.asp?ArticleID=3098


Jag säger det här för jag vill att ni ska tänka på att livet är inte så odödligt som jag trodde det var. Jag trodde aldrig det skulle hända mig, men under de dagarna som allt var som kaotiskt så var jag livrädd. Va verkligen säkra på att ni är friska, skulle ni få känningar i bröstet så uppsök läkare snabbt eller ring efter ambulans. Detta är en rätt så vanlig infektion, läkarna sa att det brukar vara ett par stycken varje sommar som får åka till sjukhuset pga hjärtmuskelinflammation. Hoppas detta får er att tänka om
ps:

På måndagen den 8e maj så tränade jag för första gången lugnt, det gick bra och jag hoppas att jag kan börja snart igen. Gymmet betyder mycket för mig. Det finns inget härligare än att känna att blodet forsar fram i musklerna och sedan stå i spegeln och spänna sig.

Träna lugnt och med måtta!

Jorgen
2006-05-10, 20:32
Skönt att höra att du klarade dig. Det är inget att leka med, något som man (jag också) tror när man är ung. Det är verkligen farliga grejor.

miapia_asarum
2006-05-10, 20:41
Hej..
jag vill bara på peka att detta va några jävla dagar många tårar rann ner för min kind ..
livrädd för att mista mitt barn pga några jäkla muskler skull..
jag har aldrig sett han så ynklig som han gjorde på sjukhuset...
jag tillbringade så mycket jag kunde hos honom..
jag vill bara påpeka för er att detta va den hemskaste tiden någonsin ...
detta får inte hända min son tänkte jag bara ...
*uppdate* *uppdate* *uppdate* *uppdate*

davvan
2006-05-10, 20:44
Ruskig historia, skönt att du mår bra och är tillbaka där du hör hemma ;)

Diggler
2006-05-10, 21:22
Kan nog vara en tankeställare för många. Träna inte när du känner dig krasslig, nyss har vart krasslig eller på väg att bli krasslig.

christian
2006-05-10, 21:26
Skönt att det gick bra!

Grov
2006-05-10, 21:31
Riktigt gripande berättelse, som gör att man får sig en tankeställare.
Skönt att allt gick bra för dig.
träna lugnt=)

oyeah
2006-05-10, 21:39
Det låter inte som en alltför trevlig upplevelse, men man ska inte vara rädd att träna för att man inte är helt 100% (iaf inte styrketräning, cardio är en annan femma). Har själv drabbats av ngt liknande fast inte lika allvarligt. När jag varit ute och sprungit så började jag känna mig lite svimfärdig i duschen, sen så var jag tvungen och lägga mig ner och fick en stickande känsla i bröstet och det höll i sig ett par dagar (kom i "attacker"). Fast jag uppsökte aldrig läkare, tog det bara jävligt lugnt tills det kändes bättre.

Skönt att höra att du har återhämtat dig iaf!:)

Fatalist
2006-05-10, 22:16
Härligt att du klarade dig, kan tänka mig att du har en annan syn på livet nu.

Det låter inte som en alltför trevlig upplevelse, men man ska inte vara rädd att träna för att man inte är helt 100% (iaf inte styrketräning, cardio är en annan femma). Har själv drabbats av ngt liknande fast inte lika allvarligt. När jag varit ute och sprungit så började jag känna mig lite svimfärdig i duschen, sen så var jag tvungen och lägga mig ner och fick en stickande känsla i bröstet och det höll i sig ett par dagar (kom i "attacker"). Fast jag uppsökte aldrig läkare, tog det bara jävligt lugnt tills det kändes bättre.

Skönt att höra att du har återhämtat dig iaf!:)

Skojar du? *slap* :smash:

Herregud. Menar du att en infektion i kroppen hålls i schack så länge man inte kör cardio, trots tung styrketräning med marklyftande, knäböjande och andra lågintensiva aktiviteter?

oyeah
2006-05-10, 22:20
Inte fan är det lika farligt som att springa iaf.

Spring milen med en liten förkylning eller styrketräna, välj själv.

Zakath
2006-05-10, 22:35
Tack för att du delade med dig, och jag är glad att du slapp undan utan några allvarligare men :) Lycka till med träningen och livet i fortsättningen!

nemd
2006-05-10, 22:37
Inte fan är det lika farligt som att springa iaf.

Spring milen med en liten förkylning eller styrketräna, välj själv.

Jo, det har väll blivit påpekat att det inte är lika farligt, men nu har killen berättat här vad som hände han när han tränade STYRKETRÄNING.

Så bäst är ju att hålla sig ifrån helt om man känner av lite då man inte riktigt vet vad man känner.

Välj själv, styrketräning eller hjärtinfarkt?!

Fatcan
2006-05-10, 22:38
Hmm...jag brukar träna när jag är småsjuk, kanske borde sluta med det :|.

Arwen
2006-05-11, 05:06
Jävla historia, hoppas att du blir helt återställd. En tankeställare, man har bara ett liv, och det ska man vara rädd om.

Decamber
2006-05-11, 11:05
Aj fan killen, tur att du klarade dig! Hoppas alla kan ta del av din historia och ingen är enfaldig nog att ignorera risken du berättar om.

Elwyndaz
2006-05-11, 16:31
Jo, det har väll blivit påpekat att det inte är lika farligt, men nu har killen berättat här vad som hände han när han tränade STYRKETRÄNING.

Så bäst är ju att hålla sig ifrån helt om man känner av lite då man inte riktigt vet vad man känner.

Välj själv, styrketräning eller hjärtinfarkt?!

jag väljer styrketräning :D

nemd
2006-05-11, 16:37
jag väljer styrketräning :D

Hehe oj, det blev ju fel ^^.

Menade ju välj styrketräning och hjärtinfarkt eller vila typ. :D

Mats J
2006-05-11, 17:33
Obehaglig men tankvärd historia, hoppas att du blir helt återställd.

Du skrev att du kände dig helt frisk när du gick och träna, sa läkarna hur det kunde komma sig att du insjuknade så ruskigt fort, frisk när du börja och mådde uselt efter bänkpressen. Och hur det kom sig att det attakerade hjärtat så pass fort?

Att man inte ska träna när man är sjuk vet de flesta, emn i ditt fall var du ju frisk när du gick och träna, och trots det blev det så här.. obehagligt..

King Grub
2006-05-11, 17:35
emn i ditt fall var du ju frisk när du gick och träna

Att känna sig frisk är inte samma sak som att inga spår av viruset finns kvar i kroppen.

keffat_liv
2006-05-11, 17:54
Detta gav mig en rejäl tankeställare efter jag tränat i tisdags. Jag var sjuk när jag tränade i tisdags. Jag visste om det, men jag kan inte hålla mig ifrån träning:/ Hela passet hostade jag hela tiden. Körde ganska hårt med, höga reps (8-10) men ändå övningar som marklyft:/ Det fick mig iaf till att stanna hemma idag och ta nån extra vilodag. Känner mig dock så gott som helt frisk förutom lite stopp i vänster näsborre, så imorgon blir det träning igen.

Alexlindgren
2006-05-11, 18:12
Ska nog ta de lungt på träningen ikväll, JÄVLIGT lungt

Mats J
2006-05-11, 19:53
Att känna sig frisk är inte samma sak som att inga spår av viruset finns kvar i kroppen.

Nej, men vad annars kan man gå efter. Killen skrev ju att han kände sig helt frisk. Alltså måste han ha haft maximal otur, kunde lika gärna ha hänt ifall han var tvugen att tok springa till bussen etc.. 100 läkare av 100 skulle ju säga att det är ok att träna om man känner sig helt frisk.

devi
2006-05-11, 20:09
Varför ens träna när man är sjuk?

acke^_
2006-05-13, 01:05
Tack för erat stöd det betyder mycket för mig, jag hoppas att snart komma igång igen sakta men säkert.

emil123
2006-05-13, 14:57
ohh :S loter inte so kul, bra att du klarade dig iallafall, nu vet jag iallafall att jag ska inte trena nogon gong jag kenner mig krasslig eller nogot (som jag har gjort ett x antal gonger). sorry for boksteverna, skriver fron grekland.

miapia_asarum
2006-05-19, 20:05
*uppdate* *uppdate* *uppdate* *uppdate*
vill på peka att min son nu efter 2 månader fick beskedet minst 8 månaders vila till ...hjärtat slår ojämnt han riskera att hjärtat stannar helt om pulsen går upp i varv detta kom nog som en ett blix nerslag för min som mamma med och acke blev paff...han tror han är odödlig eller trodde men nu tro jag han värdera sitt liv mycket mera..
i går damp det ner ett brev han skulle mönsta men nu är läget så att han inte får mönsta för mig jag har överklagat hans mönstring vill ej han tramsa sig men detta i år iallafall
tack för jag fick prata av mig

Guns n hoses
2006-05-19, 20:19
vill på peka att min son nu efter 2 månader fick beskedet minst 8 månaders vila till ...hjärtat slår ojämnt han riskera att hjärtat stannar helt om pulsen går upp i varv detta kom nog som en ett blix nerslag för min som mamma med och acke blev paff...han tror han är odödlig eller trodde men nu tro jag han värdera sitt liv mycket mera..
i går damp det ner ett brev han skulle mönsta men nu är läget så att han inte får mönsta för mig jag har överklagat hans mönstring vill ej han tramsa sig men detta i år iallafall
tack för jag fick prata av mig

Ja det är nog ingen vidare bra idé att göra lumpen då.

PS. Spara lite updateskyltar åt resten av kollo :D jk

larre
2006-05-19, 21:18
Jag var iväg för någre veckor sedan på en läkarundersökning för att jag ville ha ett kvitto på att det var ok att träna då jag var sjuk under ca 3v. varav 1v. sängliggandes.

Läkaren sade att jag hade 50% mer vita blodkroppar än vad som är vanligt, vilket skulle tyda på en infektion men han undrade hur jag mådde och jag sade att jag mådde reko(mådde dock skit vid tillfället men jag hade mått bra i några dagar innan) och han sade att det var det viktigaste - att jag kände att jag mådde bra.

När jag läser detta så blir jag lite fundersam på ifall jag skall iväg och ta ett nytt blodprov för att se ifall det fortfarande ser kasst ut, jag mår fiö skit nu också. Fan att man konstant skall behöva bli sjuk hela tiden.

Liten Men Fet
2006-05-19, 22:42
Jag var iväg för någre veckor sedan på en läkarundersökning för att jag ville ha ett kvitto på att det var ok att träna då jag var sjuk under ca 3v. varav 1v. sängliggandes.

Läkaren sade att jag hade 50% mer vita blodkroppar än vad som är vanligt, vilket skulle tyda på en infektion men han undrade hur jag mådde och jag sade att jag mådde reko(mådde dock skit vid tillfället men jag hade mått bra i några dagar innan) och han sade att det var det viktigaste - att jag kände att jag mådde bra.

När jag läser detta så blir jag lite fundersam på ifall jag skall iväg och ta ett nytt blodprov för att se ifall det fortfarande ser kasst ut, jag mår fiö skit nu också. Fan att man konstant skall behöva bli sjuk hela tiden.

Mår du dålig så träna inte. Det är självklart för mig, har jag varit sjuk och borta från träningen och känner mig HELT frisk så väntar jag ändå en 4-5 dagar extra minst.
Det är klart det stör träningen, jag har återkommande problem med halsen, blev liggande sjuk en vecka i december, en vecka i januari, en vecka i februari och en vecka i maj så då blir ju träningen lidande dock inte så mycket som om man skulle drabbas av hjärtmuskelinflammation.

Träna aldrig om du känner dig dålig.

Fed up
2006-05-20, 09:31
Min pojkvän fick hjätmuskelinflamation för två år sen, han fick det av att han blev matförgiftad och spydde som ett svin samtidigt som han hade en infektion i kroppen. Det hann nog inte gå lika långt som för dig dock utan han kände strålningar i armen och halsen dagen efter kräkandet och kördes då upp till akuten och blev inlagd. Det var nog otäckt iallafall.

Tur att du klarade dig och hoppas du kommer våga börja träna igen så småningom!

Åse Columbus
2006-05-20, 10:50
Hej..
jag vill bara på peka att detta va några jävla dagar många tårar rann ner för min kind ..
livrädd för att mista mitt barn pga några jäkla muskler skull..
jag har aldrig sett han så ynklig som han gjorde på sjukhuset...
jag tillbringade så mycket jag kunde hos honom..
jag vill bara påpeka för er att detta va den hemskaste tiden någonsin ...
detta får inte hända min son tänkte jag bara ...
*uppdate* *uppdate* *uppdate* *uppdate*

Genom åren av träning sedan 1982...så har ja erfarit nu 3 personer dö pga hjärtmuskelinflammation, folk som man tränat med på gymet....

det är så ONÖDIGT!!!!
träna aldrig med en infektion eller ens en förkylning i kroppen...
VÄNTA TILLS DU E FRISK!!!

Jense
2006-05-20, 11:22
men hur i helvete vet man om man har en infektion i kroppen om den inte slagit ut?

Bondlurk
2006-05-20, 11:34
Och själv sitter man och överväger om man skulle träna nu när förkylningen är på väg bort, tack vare detta väljer jag att vänta tror jag..

Åse Columbus
2006-05-20, 13:23
men hur i helvete vet man om man har en infektion i kroppen om den inte slagit ut?


Det är svårt...håller med om detta ...gäller väl att känna sin egen kropp o genomgå ordentliga läkarundersökningar varje år om man ska träna seriöst o tungt.

se till att få en ekg gjord varje år....så du håller dig ajour med hur ditt hjärta mår...för det är ju kombinationen av status på hjärtat tillsammans med en infektion som är farligt.

Yes
2006-05-20, 15:42
för det är ju kombinationen av status på hjärtat tillsammans med en infektion som är farligt.
Kan du förklara det här lite närmare?

Fan, man blir ju hypokondriker av att läsa sådna här trådar...

mathor
2006-05-20, 17:04
Kan du förklara det här lite närmare?

Fan, man blir ju hypokondriker av att läsa sådna här trådar...

Ja, så man får ta det med en nypa salt. De allra flesta behöver inte oroa sig. EKG varje år är verkligen att ta i, om man inte är preppkungen etc dvs.

Yes
2006-05-20, 18:01
För egen del lär jag mig hellre mer innan jag vågar ta det med en nypa salt.

Tolle
2006-05-20, 19:01
Riktigt gripande berättelse, som gör att man får sig en tankeställare.


Skönt att du klarade dej. Denna berättelse borde gå ut till alla skolor runt om i Sverige.

Jense
2006-05-20, 19:15
Det är svårt...håller med om detta ...gäller väl att känna sin egen kropp o genomgå ordentliga läkarundersökningar varje år om man ska träna seriöst o tungt.

se till att få en ekg gjord varje år....så du håller dig ajour med hur ditt hjärta mår...för det är ju kombinationen av status på hjärtat tillsammans med en infektion som är farligt.


det låter jobbigt, många eller de allra flesta kör nog på som vanligt med enkla regler såsom att inte träna när man är sjuk eller känner sig svag och kass. räcker nog ganska långt :)

Mats J
2006-05-21, 20:12
det låter jobbigt, många eller de allra flesta kör nog på som vanligt med enkla regler såsom att inte träna när man är sjuk eller känner sig svag och kass. räcker nog ganska långt :)

Ja, det är nog det enda man kan göra, sedan är det bara att hoppas att man klarar sig ifrån någon skit.

Åse Columbus: När var du till en läkare sist, att tro att man ska få en EKG udersökning hur som helst är ju skrattretande, eller så har du en jäkligt bra och förstående läkare. När jag slet av min triceps krävdes det sjukr mycket bråk innan jag fick göra en MRT av armen.

MikeAlex
2006-05-21, 20:24
Har läst att styrketräning är lika farligt som cardio när det gäller risk för hjärtmuskelinflammation. Man ökar ju blodflödet ordentligt även vid styrketräning.

Osten80
2006-05-21, 20:35
Har läst att styrketräning är lika farligt som cardio när det gäller risk för hjärtmuskelinflammation. Man ökar ju blodflödet ordentligt även vid styrketräning.

Jag skulle nog till och med säga att tung styrketräning är farligare än tex en joggingrunda i jämt tempo. Under tex tunga böj eller frivändningar höjs puslen väldigt mycket och dessutom väldigt snabbt.

lungan
2006-05-25, 22:00
Man fick sig en rejäl tankeställare.

Jense
2006-05-25, 22:06
har ont i halsen men inget annat, eller lite ont när jag sväljer, men det är nog över tills på lördag då jag tänkte tävla

dared
2006-05-26, 01:53
Det är jobbigt när det kan gå jäkligt lång tid då man känner sig lite förkyld.

Åse Columbus
2006-05-26, 17:58
Åse Columbus: När var du till en läkare sist, att tro att man ska få en EKG udersökning hur som helst är ju skrattretande, eller så har du en jäkligt bra och förstående läkare. När jag slet av min triceps krävdes det sjukr mycket bråk innan jag fick göra en MRT av armen.


Jag har nog tur då...har en läkare som visserligen ifrågasätter ..men om man förklarar varför så är han lyhörd o ställer upp...

ska iväg o få höfterna röntgade nu i veckan....har artros i den vänstra konstaterat...misstänker att den högra nu e angripen...vill få en uppdatering av röntgen....så ja fick en remiss!

Gäller väl att hitta en läkare som lyssnar.:)

Fatalist
2006-05-26, 20:03
Ja, det är nog det enda man kan göra, sedan är det bara att hoppas att man klarar sig ifrån någon skit.

Åse Columbus: När var du till en läkare sist, att tro att man ska få en EKG udersökning hur som helst är ju skrattretande, eller så har du en jäkligt bra och förstående läkare. När jag slet av min triceps krävdes det sjukr mycket bråk innan jag fick göra en MRT av armen.

Varför är det skrattretande? Jag fick göra en på stört för en riktig smågrej, så jag tror inte det är så svårt så länge man har en förstående och duktig läkare som inte har förlorat passionen för sitt jobb!

snelhest
2006-05-27, 00:11
Ja, det är nog det enda man kan göra, sedan är det bara att hoppas att man klarar sig ifrån någon skit.

Åse Columbus: När var du till en läkare sist, att tro att man ska få en EKG udersökning hur som helst är ju skrattretande, eller så har du en jäkligt bra och förstående läkare. När jag slet av min triceps krävdes det sjukr mycket bråk innan jag fick göra en MRT av armen.
Är nog billigare och tar lika lång tid att göra ett ekg som att bråka med dig. Till skillnad från en MRT som är dyrt som fan. :booty:

men jag håller med om att det låter lite hypokondriskt och overkill att springa och ta EKG en gång om året helt utan anledning

Åse Columbus
2006-05-27, 14:50
Är nog billigare och tar lika lång tid att göra ett ekg som att bråka med dig. Till skillnad från en MRT som är dyrt som fan. :booty:

men jag håller med om att det låter lite hypokondriskt och overkill att springa och ta EKG en gång om året helt utan anledning

Beror väl på...vet man att man har genetiska anlag till problem o dessutom kanske tränar riktigt hårt med en speciell diet så tycker inte ja att 1 gång om året vid en läkarundersökning är för mycket. Sen så har väl ja kommit upp i de åren att ja gör det ändå och läkaren inte tycker att det är så konstigt om man ber om det.

Som ex. så dog min far vid ung ålder (53) av hjärtinfarkt o i hans familj finns det fler....så ja tar det säkra för det osäkra.

Man har ett liv.....and one life only!

Så om en läkare säger att han inte tycker som du, säg att du kommer att söka dig till en annan läkare o sen säg ..Tack o adjö!

Åse

Diamond
2006-05-27, 15:07
Helt och hållet ditt eget fel *screwy*

Att träna med infektion i kroppen...Är som att slå dej själv med en hantel i huvudet..

Tur att du överlevde och inte fick några bestående skador..

King Grub
2006-05-27, 15:39
Helt och hållet ditt eget fel *screwy*

Att träna med infektion i kroppen...Är som att slå dej själv med en hantel i huvudet..

Tur att du överlevde och inte fick några bestående skador..

Hur många rader av hans inlägg läste du?

Jag kände mig verkligen frisk, annars hade jag aldrig gått och tränat.

BRÖÖÖÖD
2006-05-27, 16:01
Beror väl på...vet man att man har genetiska anlag till problem o dessutom kanske tränar riktigt hårt med en speciell diet så tycker inte ja att 1 gång om året vid en läkarundersökning är för mycket. Sen så har väl ja kommit upp i de åren att ja gör det ändå och läkaren inte tycker att det är så konstigt om man ber om det.

Som ex. så dog min far vid ung ålder (53) av hjärtinfarkt o i hans familj finns det fler....så ja tar det säkra för det osäkra.

Man har ett liv.....and one life only!

Så om en läkare säger att han inte tycker som du, säg att du kommer att söka dig till en annan läkare o sen säg ..Tack o adjö!

Åse

Jag står på dina sida åse! Hur jobbigt är det att gå till läkaren en gång om året.

I'm on your side Åse.



MVH Brööööd

Diamond
2006-05-27, 17:25
Hur många rader av hans inlägg läste du?

Inte tillräckligt;)

Spawn
2006-05-27, 18:01
Tur att du klarade dig!

snelhest
2006-05-27, 18:02
Beror väl på...vet man att man har genetiska anlag till problem o dessutom kanske tränar riktigt hårt med en speciell diet så tycker inte ja att 1 gång om året vid en läkarundersökning är för mycket. Sen så har väl ja kommit upp i de åren att ja gör det ändå och läkaren inte tycker att det är så konstigt om man ber om det.

Som ex. så dog min far vid ung ålder (53) av hjärtinfarkt o i hans familj finns det fler....så ja tar det säkra för det osäkra.

Man har ett liv.....and one life only!

Så om en läkare säger att han inte tycker som du, säg att du kommer att söka dig till en annan läkare o sen säg ..Tack o adjö!

Åse
men då är det ju inte helt utan anledning

acke^_
2006-08-14, 01:36
Tänkte försöka göra en liten update om hur det går med allt idag;


Ungefär 1-2 månader efter att testerna hade visat positivt på att det var myokardit det handlade om, så fick jag göra ett cykeltest, mer blodprover och div. för att se hur allt läkte, testet gick bra och kändes inte så farligt. Innan jag fick åka hem så fick jag träffa avdelningschefen. Hon pratade mycket med mig om hur farligt steroider är och försökte smått få mig erkänna jag har tagit några. Trots jag sa gång på gång att jag har ingen avsikt med att börja med anabola heller så fortsatte hon att titta mig i ögonen, nästan lite hatiskt. Det var otroligt jobbigt att sitta där och känna att personen är emot mig, varken tror på mig eller lyssnar på mig. Efter någon timma så åkte jag hem och såg framemot en hel sommar med bara vila och massa sol och MYCKET god mat. Nu i slutet av augusti har det gått ungefär 4 månader sen det hände, sommarlovet har varit helt underbart med mycket bad, mat och VÄRME. Jämfört med det här sommarlov och alla andra sommarlov så är detta lovet helt klart bäst, idag försöker jag leva ett litet enklare liv, så en liten tankeställare har man fått sig. En annan sak är att jag känner fortfarande ibland att jag får lite små känningar i bröstet om jag är ute och anstränger mig för mycket. Det är otroligt psykiskt jobbigt att veta om jag går ut och går en längre runda att jag kan få ont i bröstet och bara falla ihop någonstans. Så jag försöker oftast ha med mig någon som kan hjärt-o-lungräddning när jag anstränger mig, mobilen är också ett måste!.


Mitt närmaste mål nu under resten av året är att börja träna igen, med ett helkroppspass i varannan vecka och se hur det känns med allt. Sen är det ju körkortet som måste fixas, det har alltid varit en barndomsdröm att få körkort så jag hoppas det ska gå bra.
Blev lite mycket skrivande, men jag var tvungen och få ut allt hehe. Ett stort tack till alla er som har stöttat mig!!!, det betyder mycket för mig. Ni alla får ha det bra, börjar träningen bra som jag hoppas det gör. Så startar jag kanske en träningsjournal för dem som är intresserad att följa min träning tillbaka! mvh, marcus.

Nithian
2006-08-14, 02:53
Tänkte försöka göra en liten update om hur det går med allt idag;


Ungefär 1-2 månader efter att testerna hade visat positivt på att det var myokardit det handlade om, så fick jag göra ett cykeltest, mer blodprover och div. för att se hur allt läkte, testet gick bra och kändes inte så farligt. Innan jag fick åka hem så fick jag träffa avdelningschefen. Hon pratade mycket med mig om hur farligt steroider är och försökte smått få mig erkänna jag har tagit några. Trots jag sa gång på gång att jag har ingen avsikt med att börja med anabola heller så fortsatte hon att titta mig i ögonen, nästan lite hatiskt. Det var otroligt jobbigt att sitta där och känna att personen är emot mig, varken tror på mig eller lyssnar på mig. Efter någon timma så åkte jag hem och såg framemot en hel sommar med bara vila och massa sol och MYCKET god mat. Nu i slutet av augusti har det gått ungefär 4 månader sen det hände, sommarlovet har varit helt underbart med mycket bad, mat och VÄRME. Jämfört med det här sommarlov och alla andra sommarlov så är detta lovet helt klart bäst, idag försöker jag leva ett litet enklare liv, så en liten tankeställare har man fått sig. En annan sak är att jag känner fortfarande ibland att jag får lite små känningar i bröstet om jag är ute och anstränger mig för mycket. Det är otroligt psykiskt jobbigt att veta om jag går ut och går en längre runda att jag kan få ont i bröstet och bara falla ihop någonstans. Så jag försöker oftast ha med mig någon som kan hjärt-o-lungräddning när jag anstränger mig, mobilen är också ett måste!.


Mitt närmaste mål nu under resten av året är att börja träna igen, med ett helkroppspass i varannan vecka och se hur det känns med allt. Sen är det ju körkortet som måste fixas, det har alltid varit en barndomsdröm att få körkort så jag hoppas det ska gå bra.
Blev lite mycket skrivande, men jag var tvungen och få ut allt hehe. Ett stort tack till alla er som har stöttat mig!!!, det betyder mycket för mig. Ni alla får ha det bra, börjar träningen bra som jag hoppas det gör. Så startar jag kanske en träningsjournal för dem som är intresserad att följa min träning tillbaka! mvh, marcus.

Skönt att höra mannen!
Träna med huvudet *flex*

cheesian
2006-08-14, 13:21
Bra du delade med dig av dina upplevelser. Var försiktig ;)

agazza
2008-04-19, 11:36
Bump

Wao
2008-04-19, 13:09
Ska nog ta och länka denna tråd till en polare som vägrar ge upp. Han tränar även fast han för tillfället är rätt sjuk och hostar som en tok. Hans svar på när jag säger att han ska ta ett break är "Det går ändå aldrig över". Jag tror att han vilade i 2-3 dagar efter det, sen var han tillbaka på gymmet.

troot
2008-04-19, 13:11
En väldigt gammal tråd, men det får en att tänka efter nu när man själv inte är helt frisk. Man kanske ska vänta någon dag/ några dagar extra innan man kommer igång igen. En bra tråd till alla som är för ivriga och gärna går ner och kör ett pass fast man är sjuk.

dyxeldoff
2008-04-19, 14:25
jag fick lunginflamation för ett år sedan
har fortfarande hosta som kommer tillbaka då och då som alldrig försvinner
jag har nån form av bakteri i hals och näsa som ingen antibiotika biter på
jag har dock tränat stenhårt hela tiden.

för mig är att inte träna ett alternativ

Dreas
2008-04-19, 14:55
Ja det håller troligen, men är det värt att riskera livet bara för att träna? Nog för att det är kul men livet går före träningen:)

Osten80
2008-04-19, 15:21
för mig är att inte träna ett alternativ

Dåså. :D

dyxeldoff
2008-04-19, 23:16
Ja det håller troligen, men är det värt att riskera livet bara för att träna? Nog för att det är kul men livet går före träningen:)

jag ser ingen direkt skillad på livet och träningen

Björkvedens mästare
2008-04-21, 11:42
Jag har svårt att lägga av om ett pass inte går som jag tänkt mej, ibland väntar jag kanske för kort tid också. Sist så väntade jag nästan 2 veckor sen provsprang jag 2,5 och kände att det inte gick bra så jag nöjde mej med ett varv, nästa gång jag sprang (en vecka senare) så gick det betydligt bättre.

När jag 3 veckor senare körde min första mil för i år så fick jag problem med att hjärtat typ slog i 3takt istället för 4takt, direkt efter passet. Det försvann rätt fort dock. Det fick mej dock att börja tänka lite..

Rastafari
2008-04-21, 14:52
Eftersom trådskaparen kände sig helt frisk finns väl inte direkt någon lärdom att dra utifrån tråden. Vad kunde han gjort annorlunda liksom? Kopplat på ett hjärtdiagnosticeringsverktyg innan han började lyfta på plattor? Väldigt tråkig historie dock.

En bekant fick ligga på sjukhus tre veckor efter att ha ansträngt sig under en förkylning.

Jag gick med förkylning till en fest i lördags och dansade. När dansgolvet var som bäst och brudarna som mest på, fick jag sätta mig för det kändes lite konstigt innanför bröstbenet *cry*. Förkylningen är värre idag, och hjärtat känns läskigt ansträngt. Tänker inte träna på ett tag kan jag lova iaf...

mnlg
2008-04-21, 16:12
Jag har också haft en obehaglig upplevelse nyligen.
För ca 1.5 månader sen var jag förkyld en helg, blev frisk trodde jag och gick och tränade som vanligt. Sen började jag få hjärtflimmer lite då och då när jag bara låg hemma och såg på TV, det övergick till feber, frossa, halsont och en vidrig hosta. Hjärtflimret gick över först för 1 vecka sedan kanske.
Jag misstänker att ansträngning innan jag var 100% återställd är det som ligger bakom hjärtflimret.

Hjärtflimret går bäst att beskriva som att hjärtat "skippar" 1-3 slag, och sedan löper amok i någon sekund, man börjar hosta som ren reflex och känslan är väldigt obehaglig. När det var som värst hade jag 1 sådan "attack" var 30sekund ungefär när jag bara låg ned och inte gjorde ett skit.

Lyssna till kroppen.

Damonk
2008-04-21, 18:33
Jag har också haft en obehaglig upplevelse nyligen.
För ca 1.5 månader sen var jag förkyld en helg, blev frisk trodde jag och gick och tränade som vanligt. Sen började jag få hjärtflimmer lite då och då när jag bara låg hemma och såg på TV, det övergick till feber, frossa, halsont och en vidrig hosta. Hjärtflimret gick över först för 1 vecka sedan kanske.
Jag misstänker att ansträngning innan jag var 100% återställd är det som ligger bakom hjärtflimret.

Hjärtflimret går bäst att beskriva som att hjärtat "skippar" 1-3 slag, och sedan löper amok i någon sekund, man börjar hosta som ren reflex och känslan är väldigt obehaglig. När det var som värst hade jag 1 sådan "attack" var 30sekund ungefär när jag bara låg ned och inte gjorde ett skit.

Lyssna till kroppen.

Precis samma sak hände en polare som har körtelfeber just nu. Ta det lugnt, sjukdomar är verkligen inte att leka med.

Marcs
2008-04-21, 19:34
Usch, inte ett dugg kul när det blir så här! Tränar du någonting nuförtiden eller har du lagt av med det?

Mvh Marcs

Ronja
2008-04-21, 20:38
oj då usch lät inge trevligt....ska tänka på detta eftersom jag brukar köra med att träna bort mina förkylningar osv brukar funka för mig men som sagt en dag kanske det inte blir den effekt som jag önskat mig :(

mangs
2008-04-23, 13:20
Jag tränar ALDRIG om jag känner mig sjuk. Dels pga riskerna och dels pga att ett sådant pass inte ger någonting mer än negativ effekt. Bättre att skippa passet och bli frisk fortare.

Jag hade hjärtmuskelinflammation som liten efter att ha lekt och sprungit runt med feber.

I tonåren trodde jag att jag var odödlig och löptränade med feber. :smash:

Jag hade tur som klarade mig då men med tiden har jag blivit smartare och undviker träning när jag är sjuk eller känner mig hängig.

Off Topic:
En intressant iaktagelse är att ibland när jag känner sig helt frisk och drar av ett super-bra pass så kommer förkylningen som ett brev på posten dagen efter, vad kan det bero på? Jag har ju bevislgen infektionen i kroppen på detta pass men utan att det har hunnit bryta ut. Dock känns kroppen 5-10% bättre än normalt, precis som om den formtoppar för att kunna ta hand om infektionen.

Iggle
2008-04-24, 11:07
Mangs har samma problem haft det ett tag....
man blir sjuk efter ett par dagar efter träning fast att man varit taggad
varit hos läkare å så men alltig är bra! det e stört?!

RealClassic
2008-04-24, 21:02
förjävliga grejer , låter riktigt obehagligt. värt att ta det lugnt, muskler kan som så många gånger sagt tidigare, inte stressas fram

Rastafari
2008-04-25, 06:42
Intressant artikel.

http://www.fitness-magazine.com/mars02/sjuk.html

spoonchest
2008-06-05, 06:26
Creepy.. Jag har en polare som var med om samma sak. Han hade varit förkyld eller något i den stilen en tid. Sedan, trodde han att han var frisk, gick till gymet som vanligt, och vips.. Han fick väl ingen hjärtinfarkt men han hade hjärtmuskelinflammation. pg.a en infektion i kroppen. Fick knappt gå på promenad utan att få ont efter det. sjukskriven i tre månader.*screwy*

berra_berra
2008-06-05, 09:08
Ruggig historia, ryser i kroppen då jag läser.. Vilken tur att det gick bra!

La_Fricka
2008-06-06, 23:53
Verkligen en läskig historia, tur att du klarade dig !

8thWonder
2009-05-11, 17:50
Satt här å funderade på om man skulle träna, hostar om nätterna men lugnt på dagarna men ja avstår nog ändå

Black Star Abyss
2009-05-11, 17:55
Har varit lite krasslig med halsont och täppt näsa. Vaknade idag och det gjorde bara lite ont, men gick över under eftermiddagen. Hade tänkt träna men kanske är lika att vila en dag extra för säkerhets skull.

dt06mj2
2009-05-11, 18:04
Har tränat med mindre infektioner i kroppen flera gången. Har så dålig disciplin så det är svårt att låta bli ibland. Nu vet man att man ska lyfta på luren så fort man känner något.

rockafellah
2009-05-11, 18:06
Aldrig träna igen om jag ens känner mig det minsta knackig!!!

mattilainen
2009-05-11, 18:12
Tack för informationen, många gånger man gått och varit halvdålig på gymmet faktiskt. Gött att du klarade dig iaf

DSBM
2009-05-11, 19:05
Fy fan vad hemskt...

Att överleva sitt eget barn tar nog sin del utav själen.
Ja, det tror jag verkligen :/

Man får ta det försiktigt och prioritera. Det är inte värt att riskera sin hälsa för muskler.

grakka
2009-05-11, 19:18
Ouch. Har haft ont i halsen i 10 dagar och tränade idag. Är faktiskt inte 100% återställd. Skulle säga 90% eftersom det finns lite rethosta kvar. Kanske inte var det bästa jag har gjort trots allt.

enstorochstark
2009-05-11, 19:23
Flickan min har problem med hjärtat som man inte upptäckte direkt när hon föddes, men hon gick på koll och då upptäcktes det. Nu besöker hon Thorax 1-2 ggr per år för rutinkoll och det är såklart noga med henne att lyssna på kroppen, inte träna när man är sjuk och det vanliga.

Har även en vän och några bekanta (bekantas) som dött av hjärtmuskelinflammation (rätt ord?) i ung ålder. Andemeningen med mitt inlägg är att skippa inte hälsoundersökningen alternativt gå och kolla dig. Många av de fallen av människor som dör knall och fall, har inte ens vetat om att de har problem med hjärtat och har du ändå fel på hjärtat, så är det inte på något sätt slutet av världen, utan det är betydligt lättare att leva med än t.ex. diabetes.

Trevlig kväll och hoppas att trådskaparen lever och tränar på!

tumme
2009-05-11, 20:14
Själv har jag en gräns, 2 snytningar per dag. Behöver jag snyta mig 3 gånger så är jag sjuk annars går det bra (självklart inte med feber/halsont men blir alltid snorig då också). Fast det här ger ju verkligen en tankeställare. Bra att ni bumpade tråden, borde nästan vara en sticky.

Liven
2009-05-11, 20:24
Oj, bra att du klarade dig i alla fall!

Jag ska nog inte träna med halsont längre, fast man känner sig kry i övrigt. :smash:

Fordon
2009-05-11, 21:39
Ungefär precis vad jag behövde läsa för att sluta träna när jag är halvt krasslig. Skönt att du klarade dig!

BobaFett
2009-05-11, 21:55
Oj! Det här var en tankeställare att läsa. Om jag BARA skulle träna när jag är helt frisk så skulle jag aldrig träna för jag är alltid lite snuvig. Jag känner mig inte sjuk eller så eller täppt i näsan utan bara lite svårt att andas genom näsborrarna. Kanske är nån körtelgrej jag vet inte.