handdator

Visa fullständig version : Ectomorf, men va' fan


Sundblad
2002-11-29, 14:44
Då var det dags igen. Efter ännu ett uppehåll pga kass rygg kör jag igång igen. Har tränat sedan augusti 2000 till och från. På sitone helt från. Gick upp 5 kg under de första åtta månaderna och har stått still sedan dess. Gjorde mitt första marklyft i februari och hade efter det en inflammation (enligt en läkare iaf) i ländryggen med ischias-liknande smärtor fram till augusti. "Öhh, det är ju svårt att inte röra på ryggen, men ta magnecyl de dagar det gör som mest ont." :rolleyes: Har därefter lärt mig älska Magnecyl-Koffein :smash: .

Nåväl, nu har jag gett mig f*n på att komma igen :insane: .

Lite fakta:

Kön: man
Ålder: 25
Längd: 187cm
Vikt: 70kg (ectomorf som sagt)

Träningsupplägg:

Dag 1 - Bröst/Axlar/Triceps
Bänkpress/hantelpress
Lutande hantelpress
Dips
Militärpress
Hantellyft åt sidan
Liggande tricepspress
Stående tricepspress

Dag 2 - Rygg/Traps/Biceps
Marklyft
Latsdrag
Rodd
Skivstångs-shrugs
Hantelcurl
Skivstångcurl

Dag 3 - Ben/Vader/Mage
Squats
Benpress
Lårcurl
Stående vadresningar
Sittande vadpress
Magmaskin

Just nu kör jag konsekvent 3*8-12 på alla övningar. När jag kommit igång ordentligt kommer jag att gå ner på 3*6-8. Tränar också ensam vilket gör att jag inte kan köra till failure hur som helst i alla övningar. Det är svårt att hitta träningspolare som vill träna 07.00 på morgonen. Att jag tränar så pass tidigt beror helt enkelt på att jag hatar att vänta på att grejorna ska bli lediga + att jag vill ha kvällarna lediga åt att bolla med min favorithantel på 8,5kg... ...äh, min son menar jag :bpump: . Tränar 3-4 dagar i veckan.

Kostupplägg en träningsdag:

06.15 Frukost (Gröt med sylt och mjölk)

08.15 Efter träning (Gainer, 50g)

09.15 Mellanmål (Protein, 30g + frukt)

12.00 Lunch (allt möjligt)

15.00 Mellanmål (Protein, 30g + frukt)

17.30 Middag (diverse)

20.30 Mellanmål (Mjölk och mackor)

Mål just nu:

Att vara skadefri till jul (bör jag klara).
Komma tillbaks till min gamla form till jul (kan funka eftersom att vikterna jag lyfte då inte direkt imponerade)

Såja, kommentera gärna upplägg och sånt. På måndag kör jag det första passet som kommer rapporteras här. Denna vecka har varit den första jag tränat på mer än ett halvår, så vikterna var ganska deprimerande :cryout: .

.: Sundblad :.

AnderssoN
2002-11-29, 14:57
Välkommen till träningsjournalsforumet!

Hoppas att skadorna uteblir och att ökningarna kommer inom kort.

Sundblad
2002-11-29, 15:00
Testade just "Vanilla Coke". Smakar som om man skakat sitt protein med coca-cola. Inte alls gott :booty: .

.: Sundblad :.

spinkoo
2002-11-29, 15:09
Tjena Sundblad och välkommen...:)

Hur många kcal ligger du på nu?! Annrs tycker jag du verkar ha snickrat ihop ett mass-byggar program...

Lycka till!!! :kickass:

Sundblad
2002-11-29, 15:17
AnderssoN & Spinkoo: Tack :bpump:

Spinkoo: Jag har inte någon riktig koll för tillfället. Har önksat mig en tockendäringa elektronisk köksvåg till julklapp dock. Eftersom jag inte lägger på mig fett särskilt lätt så kan jag hålla ganska högt kaloriintag tack vare att jag kan äta fett utan större problem :naughty:

.: Sundblad :.

Sundblad
2002-12-02, 10:18
Okej, då börjar vägen tillbaks till fornstora dagar... ...eller fornsmå... ...ehhh, tillbaks iaf :rolleyes: . Så här gick det.

Bröst
Hantelpress - 12@15, 5@15, 12@10
Lutande hantelpress - 7@10, 12@8, 9@8
Dips (Gravitron) - 11@6, 10@7, 7@7

Axlar
Militärpress - 10@16, 4@16, 8@13,5
Hantellyft åt sidan - 6@6, 11@5, 9@5

Triceps
Liggande tricepspress - 6@14, 7@11,5, 8@9
Stående tricepspress - 7@17,5, 8@15, 9@12,5

Bättre än så blir det inte :cryout: . Siktade egentligen på att ligga mellan 8-12 reps, men det sket sig eftersom jag tappat mer än väntat. Framförallt finns ingen som helst uthållighet i musklerna.

Efter passet vurpade jag givetvis på cykeln :insane: . Har 300m mellan gym och kontor, så det får betraktas som en bedrift. Var så slut i armar och bröst att jag helt enkelt inte orkade parera när hjulet fick eget liv :smash: .

Positiva tankar: jag är iaf tillbaks i gymmet och ger allt efter egen förmåga.

Negativa tankar: hrmpf... argh... *suck*... hlvtsjvlr... :stick:

.: Sundblad :.

Filthy
2002-12-02, 10:50
Ännu en dagbok ja ska följa..

Jag tycker ditt träningsprogram låter mycket vättigt...

Lord_X
2002-12-02, 10:51
Det ser ut som om du skulle behöva vila lite längre mellan seten på hantelpressen och militärpressen eftersom att du sjunker så mycket i reps.
Ät så mycket du bara kan och håll dig främst till basövningar.
Tänk på att det man en gång haft kan man mycket lätt få tillbaka igen, tack vare det fina muskelminnet var människa har.

Sundblad
2002-12-02, 11:08
Filthy: Tack! Jag vet inte riktigt om jag är 100% nöjd med programmet. Triceps och axlar är ordentligt trött efter bröstträningen. Kanske ändrar till push-pull principen i framtiden.

Lord_X: Jepp. Går jag över till push-pull får axlarna vila ett par dagar, vilket kanske funkar bättre. Nu ska jag :eating: :eating: . Gratis frukt på jobbet är :thumbup: .

.: Sundblad :.

Pretender
2002-12-02, 12:50
Du verkar seriös :thumbup:

Ska följa journalen med intresse

//Pretender

wollie
2002-12-02, 14:13
Bara till att kämpa på! :hbang:

Örjan
2002-12-02, 14:38
Originally posted by Sundblad
Efter passet vurpade jag givetvis på cykeln :insane: . Har 300m mellan gym och kontor, så det får betraktas som en bedrift. Var så slut i armar och bröst att jag helt enkelt inte orkade parera när hjulet fick eget liv :smash: .

.: Sundblad :.

Det var ju exakt så Arnold gjorde. Efter sitt första pass eller ett av sina första, var han så utmattad att han inte kunde styra, och föll därför av cykeln. Gratulerar!

Det bådar ju gott! :thumbup:

Sundblad
2002-12-02, 14:54
Ett tack till alla för all uppmuntran :hbang: .

Örjan: Ehhh.... tack, eller nåt. Jag brukar inte bli gratulerad när jag cyklat omkull, men eftersom du jämför med Arnold så :cheers: .

Lite kul måste det sett ut. Mitt på ett universitetsområde med rätt mycket folk i farten :em: . När framdäcket for sin egen väg tänkte jag liksom... ...orkar... ...inte... ...parera... ...nu glider jag... ...nu faller jag... ...AJ... ...måste resa mig... ...se cool ut... ...fan va' cykeln är tung... :smash: :stick:

.: Sundblad :.

dared
2002-12-02, 15:00
Ser bra ut, men fäst dig inte så mycket vid dina gener. Man kan öka som fan fast man har "kassa" gener.
Det gäller o träna rätt och tungt. Sen käka då förstås :eating:

Sundblad
2002-12-04, 09:15
Rygg
Marklyft 9@40|4@40|5@40
Latsdrag 12@27,5|9@27,5|8@25
Framåtlutad stångrodd 12@24|12@24|12@24
Skivstångs-shrugs 11@34|7@34|8@29

Biceps
Skivstångcurl 12@19|8@19|8@16,5
Hantelcurl 9@7|8@7|7@7

Pga för stort ego och för små muskler körde jag för tungt i marklyften :smash:. Tror ni jag sänkte vikten? Jättesmart med tanke på att det är andra gången och att första gången resulterade i skada (taskig teknik?) :rolleyes:.

Man ser rätt mäktig ut när man kör hantelcurl med förkromade vikter :bpump:. Det är fan tur att det inte är den plyschklädda varianten - det hade knäckt mig totalt :em:.

Positivt: Det känns nedrans bra att träna igen.

Negativt: Idiot, idiot, IDIOT!!! :stick:

.: Sundblad :.

JJ
2002-12-04, 10:44
Halloooo, själv körde jag som dig förut och tyckte det fungerade bra i början, men numera kör jag rygg/triceps och bröst/biceps istället. Har fått bättre ökningar av det, men som sagt, i början fungerade det bättre som du kör. Antagligen för att min förmåga att återhämta mig var sämre förr. Om du vill kan du ju testa, då slipper du nog de kromade hantlarna.
Lycka till, och ät!:eating:

stybb
2002-12-04, 10:53
Fan alltså.. jag hade ungefär dina siffror när jag började.. bänkade 30, körde med 6kg hantlar i bicepscurl..

det är bara och träna på 3-4ggr i veckan och äta som en häst..
se till å bli riktig mullig nu ;).. det e vinter..

Sundblad
2002-12-04, 11:47
JJ: Satt och filade på upplägget igår och kommer att köra följande uppdelning efter jul.

Dag 1: Bröst/Biceps/Vader
Dag 2: Rygg/Traps/Triceps
Dag 3: Ben/Axlar/Mage

Jag tror att det kan funka bättre. Känns som jag håller på med uthållighetsträning med mitt nuvaranade upplägg.

stybb: Jepp. Det hela är ganska enkelt. Jag måste :bpump: och :eating: och :sleep: .

.: Sundblad :.

Sundblad
2002-12-06, 09:33
Ben:
Knäböj 12@45/10@45/9@45
Benpress 10@80/10@80/6@80
Lårcurl 7@35/7@30/6@30

Vadpress:
Sittande 12@25/12@25/12@25
Stående i Smith 12@85/10@85/12@75

Mage:
Magmaskin (Nordic Gym) 12@30/7@27,5/7@25

Helt okej pass. Benträningen kändes bra och kul.

Såg förresten det minsta rörelseomfång i en övning jag någonsin sett. En kille lastade på 250kg i benpressen och hade säkerhetsspärren i näst översta läget. Sedan gick han ner precis så djupt som flickor gör när de niger :rolleyes:. En annan kille körde lats-drag bakom nacken. Han satt ihopsjunken som en säck potatis och studsade stången lite i nedersta läget :nono:. Jag må vara svag som fan, men jag försöker iaf inte lura mig själv ;).

Positivt: Skönt, skönt :bpump:

Negativt: Tappar gnistan då och då under passet :blah:

.: Sundblad :.

Sundblad
2002-12-09, 09:39
Träningsdag igen!

Bröst
Hantelpress - 4@17,5, 8@15, 8@12,5
Lutande hantelpress - 10@10, 8@10, 7@10
Dips (Gravitron) - 11@6, 11@7, 9@7

Axlar
Militärpress - 12@16, 8@16, 7@16
Hantellyft åt sidan - 8@6, 8@5, 7@5

Triceps
Liggande tricepspress - 12@12,5, 7@12,5, 5@12,5
Stående tricepspress - 6@17,5, 5@15, 10@12,5

Sakta men säkert börjar formen återvända. Första setet på liggande hantelpressen vetefan vad det berodde på, kanske bara ovana för hjärnan :rolleyes: eller helt enkelt att jag är för svag :em:.

"I'm on my way from misery to happiness today (aha aha)!"
- Proclaimers

"Now I'm stronger than yesterday!" :hbang:
- B. Spears

.: Sundblad :.

Sundblad
2002-12-11, 19:22
Pga att det är lite mycket med jobbet just nu slår jag ihop dagens och fredagens pass till ett mastodontpass som jag kör i morgon.

Mitt mål med träningen just nu är att komma tillbaks i min gamla form och det kan därför vara på plats att precisera denna. Här är reultat från mina sista vettiga pass innan skadeuppehållet, endast första setet dock:

Liggande hantelpress 8@20
Sittande hantelpress 10@8
Liggande tricepspress 7@19
Latsdrag 11@35
Framåtlutad stångrodd 10@32,5
Skivstångscurl 8@26,5
Knäböj 12@50
Benpress 9@90
Lårcurl 8@40
Stående vadpress i Smith 12@90
Magmaskin 13@35

Det är tillbaks dit jag ska :bpump:

.: Sundblad :.

Sundblad
2002-12-20, 13:59
Har inte skrivit på en vecka. Har inte tränat heller, har varit utomstads och lite så... ...*ulk* *hrm* *spunk*... ...nåja, nåt ska man skylla på...

Kommer inte att träna på riktigt förrän den 7:e januari igen. Får ta några pass med min son, det får bli lite högrepsträning eftersom han bara är 6 månader, väger 8,7kg och är 69cm(bulkig :D).

God Jul & Gott Nytt År på er Allihopa där ute.

.: Sundblad :.

Cartwright
2002-12-20, 16:55
Tjenare Sundblad!

Vilket gym tränar du på?

En kommentar om ditt kostupplägg: 50g Gainer innehåller vad, 10g protein? Jag skulle nog vilja ha i mig lite mer av den varan efter träningen om jag var du. Kanske någon som är mer kunnig och kost och näring kan kommentera detta?

Kör hårt och lycka till!

Sundblad
2002-12-23, 23:04
Cartwright: Jag tränar på Campus-hallen. Det ligger på universitetsområdet, vilket passar mig ypperligt eftersom jag jobbar där. Det enda som saknas är Power-rack, men det finns planer att skaffa det (inom en icke-snar framtid).

Jag har filat på kostupplägget och kommer nog att gå över till att köra följande:

Direkt efter träning: 100g gainer (30g protein)
1 timme senare: 50g gainer + lite proteinpulver
1 timme senare: 30g protein + frukt
1 timme senare: lunch

Än en gång, God Jul till er alla!

.: Sundblad :.

Karl_alfred
2002-12-24, 00:26
Fan det här blir kul att följa. Du kommer att öka mycket i alla övingar kan jag lova. eftersom dit schema är mycket bra. Du skulle kunna ändra på det som tidigare nämts för bättre resultat. Det har jag gjort funkar kanon måste jag säga.:bpump: