handdator

Visa fullständig version : Biokemiska vägar


z_bumbi
2006-05-10, 15:46
Jag förstår inte mycket av detta men den är kul i alla fall.

http://www.expasy.org/cgi-bin/show_thumbnails.pl

Trance
2006-05-10, 15:55
Fattar noll, men rätt coolt.

Sverker
2006-05-10, 17:17
En sådan har jag på väggen. 1.2 m3 ungefär.



Cirkeln i mitten är citronsyracykeln. Klockan fyra hittar vi fettsyrasyntesen och klockan sex hittar vi ureacykeln.



Liiiite svåröverskådlig men det mesta har man givetvis i huvudet:D

z_bumbi
2006-05-10, 17:58
En sådan har jag på väggen. 1.2 m3 ungefär.

Antingen ett väldigt tjockt papper eller en stor vägg. :D

(Jag blev inte förvånad över att du hade en redan.)

Sverker
2006-05-10, 20:06
:em:

m2, kvadratmeter, är ju enheten. Men pappret är stort i alla fall:D

Tolkia
2006-05-10, 20:32
Vi fick rita en själva när jag läste kemi (biokemidelen). Det tog en sabla tid och den blev .. tja, inte FULLT lika heltäckande. Plus att det liiiite svårt att planera utrymmet. :D

Jag skulle f.ö. också gärna ha en på väggen, men det verkar lite övermaga när man inte kan mer kemi.

Doktorn
2006-05-11, 07:19
En sådan har jag på väggen. 1.2 m3 ungefär.



Cirkeln i mitten är citronsyracykeln. Klockan fyra hittar vi fettsyrasyntesen och klockan sex hittar vi ureacykeln.



Liiiite svåröverskådlig men det mesta har man givetvis i huvudet:D

Brukar inte de innehålla en hel del fel? Iaf med hänsyn till var syntes/nedbrytning sker. Det har det varit på alla jag sett iaf. Inget slår en bok!

adde
2006-05-11, 11:42
Jag använder Kegg databasen från www.genome.jp, (gå in på pathways och sen metabolism). Alternativt www.reactome.org

/adde

Lizard
2006-05-11, 12:40
Jag använder Kegg databasen från www.genome.jp, (gå in på pathways och sen metabolism). Alternativt www.reactome.org

/adde
Keggs är ju trevlig...allt ser ut som manga-manér-ritade hundvalpar på LSD :)

z_bumbi: Härlig lite översikt du gett oss. Jag upplever samma frustration när jag ser denna som när jag letar på webb-kartor (hitta/eniro). Efter en stund så tittar jag med tom blick in i skärmen och muttrar "..men...var fan är jag...?!".


Lizard

z_bumbi
2006-05-11, 13:17
z_bumbi: Härlig lite översikt du gett oss. Jag upplever samma frustration när jag ser denna som när jag letar på webb-kartor (hitta/eniro). Efter en stund så tittar jag med tom blick in i skärmen och muttrar "..men...var fan är jag...?!".


Lizard

Visst är den så där härligt förvirrande? :D (En zoom hade inte varit fel för överblicken.)

Niclaaas
2006-05-11, 13:28
jag kan urskilja citronsyracykeln :D

Zakath
2006-05-11, 16:07
Människans metabolism är sannerligen fantastisk!

Ska bli kul de närmsta 5 åren då jag sökt en civilingenjörsutbildning i bioteknik, jag misstänker att jag kommer få träffa på den här översikten igen :)

adde
2006-05-11, 18:53
Man kan rita sina egna pathways i www.celldesigner.org också

Ni kanske kommer ihåg Sonys robothund från typ 2000, Kitano som utvecklade hunden utvecklar numera systembiologiprogramvara... bygger på xml databaser

/adde

Max
2006-05-11, 21:21
Människans metabolism är sannerligen fantastisk!

Ska bli kul de närmsta 5 åren då jag sökt en civilingenjörsutbildning i bioteknik, jag misstänker att jag kommer få träffa på den här översikten igen :)Först skall du bara läsa "lite" matte, kemi och andra basämnen några år. :)

Tolkia
2006-05-11, 21:51
Ska bli kul de närmsta 5 åren då jag sökt en civilingenjörsutbildning i bioteknik, jag misstänker att jag kommer få träffa på den här översikten igen :)
You bet. :D
Först skall du bara läsa "lite" matte, kemi och andra basämnen några år.
Åja, den dyker upp redan på grundkurserna i kemi, i alla fall i sina beståndsdelar.

Max
2006-05-11, 22:04
Det som gjorde att jag stannade kvar på utbildningen var att dom första åren bestod av ganska roliga partaj, skolan var trist. Sen år 4 och 5 var hur intressanta som helst och man bosatte sig i princip i skolan för att hinna med partyna också :D

Zakath
2006-05-11, 22:20
Det som gjorde att jag stannade kvar på utbildningen var att dom första åren bestod av ganska roliga partaj, skolan var trist. Sen år 4 och 5 var hur intressanta som helst och man bosatte sig i princip i skolan för att hinna med partyna också :D

Har du gått utbildningen i bioteknik, på Chalmers? Jag skulle verkligen uppskatta om du berättade lite mer om hur det var :)

Rataxes
2006-05-11, 22:26
Bookmarked, tack! Efter första året på bioteknik kan jag inte påstå att jag har stött på mer än kanske 5 rutor av det där monstret, men jag antar att nästa års kurs i biokemi kommer ändra på det.

Sverker
2006-05-12, 06:35
Brukar inte de innehålla en hel del fel? Iaf med hänsyn till var syntes/nedbrytning sker. Det har det varit på alla jag sett iaf. Inget slår en bok!

Inte den blekaste aning. Jag är inte kompetent nog för det:D

Självklart finns det inget som slår en bra bok. Schemats fördel är att den visar hur sammankopplat alla reaktioner är i kroppen.

adde
2006-05-12, 08:20
Fan det är så man önskar att man vore ung igen! Bioteknik programmet ligger riktigt bra till i tiden och iom bolognaprocessen så går det enklare att reparera ett "felaktigt" val genom att välja ett annat mastersprogram.

Fö så håller jag med om att det inte går att ersätta en bok med en diagram (även om det är jättestort) däremot så kompleterar de varandra.

/adde

Max
2006-05-13, 17:40
Har du gått utbildningen i bioteknik, på Chalmers? Jag skulle verkligen uppskatta om du berättade lite mer om hur det var :)
Inte bioteknik, däremot har jag kompisar som gått den (på Chalmers). Kan därför inte säga så mycket om utbildningen, men mina kompisar gick klart iaf så helt kass var den nog inte ;) .