handdator

Visa fullständig version : Olika stora armar... hur göra bäst?


T@ylor
2006-05-10, 15:19
Tips emottages tacksamt.

Min vänsterarm har alltid släpat efter den högra. Jag har inte tänkt så mycket på det egentligen förän nu när jag börjat träna frekvent.

Den högra mäter 35,2
Den vänstra 34,5 c:a

Jag har ju bara tränat i tre månader så jag är inte så haj på det här. Jag har varit noga med att träna höger och vänster med samma vikter och samma antal reps.

Hur kommer man tillrätta med detta på bästa sätt? Är det möjligt eller är jag genetiskt förtappad? Skall jag fortsätta på samma sätt som jag gör. Eller skall jag försöka träna vänster hårdare under passen. Eller skall jag låta höger vila oftare tills de når samma omkrets. Eller... eller...?:confused:

Yxel
2006-05-10, 15:20
Träna båda lika mycket så kommer det rätta till sig med tiden.

keffat_liv
2006-05-10, 15:25
Träna båda lika mycket så kommer det rätta till sig med tiden.

mitt har då inte rättat till sig på ett år. Min biceps är mycket mindre på vänstersidan och jag har heller ingen peak alls på den.

Sheogorath
2006-05-10, 15:33
Jag har tränat i snart fyra år och det har fortfarande inte rättat till sig, och jag är extremt noga med symmetrisk styrka. Min vänstra biceps är både smalare och saknar peak. Den är helt enkelt mer utdragen, och det beror på att den fäster närmare armbågen än höger biceps, som alltså "bullar till sig mer". Inget konstigt egentligen.

J.Saarela
2006-05-10, 15:43
Jag hade då inte gjort nått för att försöka fixa det så att säga,inte mycket att göra åt det hela fortsätt å träna som vanligt.Du har ju knappt börjat...

keffat_liv
2006-05-10, 15:47
Jag har tränat i snart fyra år och det har fortfarande inte rättat till sig, och jag är extremt noga med symmetrisk styrka. Min vänstra biceps är både smalare och saknar peak. Den är helt enkelt mer utdragen, och det beror på att den fäster närmare armbågen än höger biceps, som alltså "bullar till sig mer". Inget konstigt egentligen.

yay im not alone!! Egentligen är det ju skitsamma. Enda gången det ser fult ut är när man drar en dubbel biceps och hur ofta händer det på beachen?

T@ylor
2006-05-10, 17:15
Det låter som jag skall fortsätta att träna dom lika som jag gjort hittills.

Tack för att ni hjälpte mig att få den insikten!

Sheogorath
2006-05-10, 17:19
Det låter som jag skall fortsätta att träna dom lika som jag gjort hittills.

Tack för att ni hjälpte mig att få den insikten!

Helt rätt. Om du tränar den mindre armen mer (så att den växer ikapp) kommer den att vara kopiöst mycket starkare än din andra arm när du nått ditt mål, och då kommer det bli problem med att den armen tar över arbetet i större sammansatta övningar som t.ex. bänkpress, rodd, axelpressar etc. vilket i sin tur kommer skapa styrkeskillnader mellan kroppshalvorna sett även till axlar, rygg etc. Och det är inte bra.

Allan
2006-05-10, 17:21
Handlar det om fem centimeters skillnad kanske man kan börja bry sig. Ingen människa har identiska lika vänster-höger kroppsdelar.


allan

racePete
2006-05-10, 20:58
Har också det "problemet" att vänster arm är mindre. Utseendemässigt spelar det inte så stor roll, men styrkemässigt är det jävligt irriterande att vänstern ger sig mycket tidigare än högern.
Problemet har blivit mer markant sen jag bröt vänsterhanden för ca två år sen. För ett år sen var det dags igen, då skar jag upp handleden när jag fastnade i en maskin på jobbet. En returåder gick åt helvete och sen dess stumnar jag lättare i vänster arm, fast kroppen ska fixa till det med tiden.
Tycker mej märka en viss utjämning i styrka, men fortfarande är det lååångt kvar. :(
Frågan är om man ska köra mer med vänstern för att jämna ut styrkan?

Är nog bara att köra på och låta det ta den tid det tar. :whipped:

Sheogorath
2006-05-10, 21:05
Har också det "problemet" att vänster arm är mindre. Utseendemässigt spelar det inte så stor roll, men styrkemässigt är det jävligt irriterande att vänstern ger sig mycket tidigare än högern.
Problemet har blivit mer markant sen jag bröt vänsterhanden för ca två år sen. För ett år sen var det dags igen, då skar jag upp handleden när jag fastnade i en maskin på jobbet. En returåder gick åt helvete och sen dess stumnar jag lättare i vänster arm, fast kroppen ska fixa till det med tiden.
Tycker mej märka en viss utjämning i styrka, men fortfarande är det lååångt kvar. :(
Frågan är om man ska köra mer med vänstern för att jämna ut styrkan?

Är nog bara att köra på och låta det ta den tid det tar. :whipped:

Kör du "mer" med vänstern om du vill och se om du bygger styrka snabbare. Men mer är inte alltid bättre i den här världen :).