handdator

Visa fullständig version : pollenpoll


keffat_liv
2006-05-10, 15:05
En uppföljare på poll-poll tråden. Och då undrar jag helt enkelt, är du pollenallergiker?

hahavaffan
2006-05-10, 15:09
Nopp, nix, nej. Inte ännu iallafall.

Lallle
2006-05-10, 15:13
Jag kan ibland fundera över varför vissa gör pollar om så otroligt ointressanta saker. Som t.ex. "Vad kallar du godiset?" - är det verkligen intressant? Det är snarare frågor som dessa som bekymrar mig.

grisbil3n
2006-05-10, 15:14
Har aldrig känt av nåt förns denna sommaren, svider i snoken, ibland rätt rejält. Antar att det är pollentjohejsan.

Yankeee
2006-05-10, 15:16
Har aldrig känt av nåt förns denna sommaren, svider i snoken, ibland rätt rejält. Antar att det är pollentjohejsan.

Samma här, aldrig märkt något. Nu är halsen är körd, snorig och täppt i näsan.

J.Saarela
2006-05-10, 15:16
Tyvärr ja,fick det för nått år sen å blir bara värre för varje år.

keffat_liv
2006-05-10, 15:17
Samma här, aldrig märkt något. Nu är halsen är körd, snorig och täppt i näsan.

Jag med. Varit sjuk nu en vecka, precis när sommaren anlände.

keffat_liv
2006-05-10, 15:19
Jag kan ibland fundera över varför vissa gör pollar om så otroligt ointressanta saker. Som t.ex. "Vad kallar du godiset?" - är det verkligen intressant? Det är snarare frågor som dessa som bekymrar mig.

ungefär lika intressant som din journal är.

Larsson
2006-05-10, 15:20
Nej inget vad jag känner av iaf.

Nitrometan
2006-05-10, 15:25
Jag är allergisk mot gräs- och gråbopollen.

Pollar, däremot. är jag inte allergisk mot.

Destra
2006-05-10, 15:27
Jag blir alltid snuvig och torr i halsen så fort det är pollen i luften, men jag vägrar se mig som en alergiker.

Jorgen
2006-05-10, 15:37
Dom jävla bjökarna har sat igång nu. *grr27* En vacker dag skall jag fälla varenda björk i landet.*grr27* *grr27* *grr27*

Lallle
2006-05-10, 15:45
ungefär lika intressant som din journal är.

Hahaha, ser att jag läste fel. Trodde frågeställningen var: "Är du allergisk mot pollar?".

Angående min journal har jag tyvärr ingen comeback.

Bartman
2006-05-10, 16:26
Ja tyvärr. Har som tur är inte känt av det så mycket i år.

Kebab-Arne
2006-05-10, 16:29
Nej, och har börjat inse att jag är lyckligt lottad. Får bara hoppas jag inte blir allergisk heller.

Papi
2006-05-10, 17:26
Ja, speciellt mot björk. *cry*
Det är ett rent helvete nu. *cry*
Tacka vet jag riktiga träd som tall och gran.

J.Saarela
2006-05-10, 17:47
Jag kan ibland fundera över varför vissa gör pollar om så otroligt ointressanta saker. Som t.ex. "Vad kallar du godiset?" - är det verkligen intressant? Det är snarare frågor som dessa som bekymrar mig.


Hela du är ointressant*slap*

Pumpovicevic
2006-05-10, 17:48
Ja, och även mot de flesta sorters pälsdjur, gråbo och kvalster (enligt pricktester). Fick alla de här allergierna förutom kattallergi för typ 3 år sen. Riktigt jobbigt ibland. Kvalster är dock nåt som jag aldrig känt av, men som konstigt nog har gett utslag på pricktest.

Pumpovicevic
2006-05-10, 17:54
En intressant fråga är varför folk är så mycket allergiska nuförtiden. Förr i tiden var typ ingen allergisk. En orsak kan vara att allt ska vara så rent nuförtiden, och eftersom vi aldrig blir utsatta för smuts och bakterier tål vi ingenting längre. Vi får ingen, typ naturlig vaccination mot grejer i vår uppväxt längre, som man fick förr när allt inte var så kliniskt rent överallt, och man var mycket mer utomhus än vad man generellt är nuförtiden.

Yankeee
2006-05-10, 17:56
En intressant fråga är varför folk är så mycket allergiska nuförtiden. Förr i tiden var typ ingen allergisk. En orsak kan vara att allt ska vara så rent nuförtiden, och eftersom vi aldrig blir utsatta för smuts och bakterier tål vi ingenting längre. Vi får ingen, typ naturlig vaccination mot grejer i vår uppväxt längre, som man fick förr när allt inte var så kliniskt rent överallt, och man var mycket mer utomhus än vad man generellt är nuförtiden.

Snarare tvärtom.

"Det är svårt att svara på varför vissa personer utvecklar pollenallergi. Ärftliga anlag är ett skäl, men arvet räcker inte som enda orsak. Risken att få allergi och astma ökar om föräldrarna eller andra i omgivningen röker. Vi utsätts varje dag för flera allergiframkallande ämnen i vår omgivning som påverkar utveckling av allergi. Symtomen förstärks av luftföroreningar."

http://www.vardguiden.se/Article.asp?ArticleID=2997

Pumpovicevic
2006-05-10, 17:59
Snarare tvärtom.

"Det är svårt att svara på varför vissa personer utvecklar pollenallergi. Ärftliga anlag är ett skäl, men arvet räcker inte som enda orsak. Risken att få allergi och astma ökar om föräldrarna eller andra i omgivningen röker. Vi utsätts varje dag för flera allergiframkallande ämnen i vår omgivning som påverkar utveckling av allergi. Symtomen förstärks av luftföroreningar."

http://www.vardguiden.se/Article.asp?ArticleID=2997

Visst, luftföroreningar har säkert en stor del i det hela, men jag tror fortfarande att min teori också är en stor bov i dramat. Det kan nog vara flera faktorer som påverkar. Men det där med rökning vet jag inte, ingen i min familj röker och inte jag heller. Vistas inte så mycket i miljöer där folk röker mycket heller, så det är inte någon bidragande orsak i mitt fall åtminstone.

Sebbe_H
2006-05-10, 18:00
Första året jag är allergisk, undra varför.?

Yankeee
2006-05-10, 18:01
Visst, luftföroreningar kan ha en stor del i det hela, men jag tror fortfarande att min teori också är en stor bov i dramat. Det kan nog vara flera faktorer som påverkar. Men det där med rökning vet jag inte, ingen i min familj röker och inte jag heller, så det är inte någon bidragande orsak i mitt fall åtminstone.

Nu står det iof att det kan bero på x och y, inte att det är 100% säkert att det är det ena eller det andra.

Yankeee
2006-05-10, 18:02
Första året jag är allergisk, undra varför.?

För att det är extremt höga halter just nu?

Pumpovicevic
2006-05-10, 18:04
Okej, men jag säger bara vad jag tror.

Sebbe_H
2006-05-10, 18:05
För att det är extremt höga halter just nu?

Okej tack för ett väldigt bra svar :)

Yankeee
2006-05-10, 18:06
Okej tack för ett väldigt bra svar :)

"Som exempel kan nämnas att det i Stockholm har uppmätts kring 4000 björkpollen per kubikmeter luft/dygn under helgen och gränsen för mycket höga halter går vid 1000."


http://www.pollenrapport.com/ ;)

Baan
2006-05-10, 18:08
nej, inte vad jag vet.

timoat
2006-05-10, 18:11
Jag hatar det! Efter min jogg varje morgon är huden täckt av ett lager pollen, nästan som ett fint grus. Börjar man klia ögonen är det kört.

Lallle
2006-05-10, 18:13
Hela du är ointressant*slap*

försök å vara lite mer som din bror

z_bumbi
2006-05-10, 18:34
Dom jävla bjökarna har sat igång nu. *grr27* En vacker dag skall jag fälla varenda björk i landet.*grr27*

http://www.ecoplug.com/img/plug.jpg :thumbup:

"Ecoplug innehåller en granulerad Glyfosatprodukt, det är samma aktiv substans som finns i de välkända Roundup produkterna"

Cilia
2006-05-10, 18:46
Jag är allergisk mot gräspollen särskilt timotej
just nu mår jag kanon

mathor
2006-05-10, 19:14
Nej, har aldrig varit och kommer aldrig bli känslig mot pollen då jag snart flyttar till Longyearbyen på Svalbard.

andeN.
2006-05-10, 19:15
Tror inte det.

Nitrometan
2006-05-10, 20:28
För att det är extremt höga halter just nu?
De högsta sen 1993. Då var det iofs nästan tre gånger så mycket björk- och alpollen som nu.

apa_ola
2006-05-10, 20:41
inte så farligt iaf...

Caixa**
2006-05-10, 21:00
En intressant fråga är varför folk är så mycket allergiska nuförtiden. Förr i tiden var typ ingen allergisk. En orsak kan vara att allt ska vara så rent nuförtiden, och eftersom vi aldrig blir utsatta för smuts och bakterier tål vi ingenting längre. Vi får ingen, typ naturlig vaccination mot grejer i vår uppväxt längre, som man fick förr när allt inte var så kliniskt rent överallt, och man var mycket mer utomhus än vad man generellt är nuförtiden.

Det ligger någonting i din teori, helt klart! Jag var själv med ett forskningsprojekt om allergi hos barn som leddes av allergidoktor Christian Möller (coolt att ha lite referenser med;)) Vi blev indelade i två grupper, en som fick vanlig allergi medicin och den andra som fick små doser med allegena medel genom spruta varje månad i femton års tid. Det visade sig att den gruppe som blev utsatta av allergena ämnen fick betydligt bättre immunförsvar än oss som inte fick det, och allergierna hade minskat med över 50% hos den gruppen. Metoden kallas idag för hypersencibilisering, men kräver som sagt massor av nålstick!

http://www.lung.lu.se/barn/vaccination.htm

Möller berättade också att en undersökning hade gjorts på spädbarn, och det visade sig att de barn som utsatts för allergena partiklar (delvis genom brsötmjölk) innan fem månaders ålder drabbades betydligt mer sällan av allergier än de som i princip haft en kliniskt ren omgivning. Det som inte dödar härdar som man brukar säga...