handdator

Visa fullständig version : Bäst på en ätardag?


Nate
2002-11-29, 08:49
Hur förhåller det sig egentligen med mängden mat på en ätardag? Vissa säger att man ska trycka i sig i princip så mkt som möjligt, samtidigt har jag läst i en av pauluns böcker att en ätardag betyder inte "äta konstant hela dagen" utan är snarare en dag då man äter som man gjorde innan dieten startade... alltså ändå ganska nyttigt för mig.

För att minimera viktuppgången på ätardagar vad är bäst att äta då? Passa på att trycka i sig en massa kolhydrater och fett eller ska man hålla sig till proteiner i överlag?

spinkoo
2002-11-29, 09:16
Beror på hur din diet ser ut. Äter du mycket fett och lite kolisar då måste du under ätardagen fylla på med kolisar. Tvätom blir vice verca, dvs äter du lite fett kan det vara bra med massa fett.

Och jag som trodde ätardagen var psykologisk, dvs ät för att påminna dig om att du lever...:cheers:

Nate
2002-11-29, 09:28
tycker mest att den är jobbigt rent psykologiskt. Känner mig som en jävla elefant dagarna efter, man blir ju alldeles mjuk och äcklig i kroppen. Fast själva ätardagen i sig är en trevlig dag :)

spinkoo
2002-11-29, 09:39
Vad ligger du på i KCAL? Ätardagar bör man väl ha enbart ifallman ligger riktigt lågt:smokin:

muskelbyggarn
2002-11-29, 09:45
>Nate

Ätardagen är till för psyket. Det gör dieten mycket lättare när du en dag i veckan får äta lite vad du vill. Nu är jag av den åsikten att man bör inte "tok-trycka" i sig allt möjligt skit bara för att man får. Se till att äta bra mat, men ät mer och gör den lite roligare (ex. med lite grädde som är bara för gott :naughty: ).

Passa på och ät det du tycker är gott, godis, bakverk, snabbmat. Gör det i med lite lagom, alltså inte formligen vräka i sig bara för att du får.

Vänl,,,
Tobbe

Lord_X
2002-11-29, 11:25
Äta bakverk och sådan skit?? Varför inte bara vräka i sig husmanskost?? Massor med näringsämnen och man behöver inte känna sig som en sjuk gris dagen efter.
Rent psykiskt så bör man försöka koppla bort det där suget efter sötsaker, som faktiskt infinner sig bara för att man regelbundet äter skiten oavsett om det är 1 gång/vecka eller månad.
Slutar man helt med skräpet så försvinner också "behovet".
ÄT RIKTIG MAT FÖR FAN.. JÄVLA GOTTEGRISAR!! ..ähum :em:

Pretender
2002-11-29, 12:16
Man kan ju alltid 'spica' upp proteindrinkarna med lite glass :thumbup:

//Pretender

Grahn
2002-11-29, 12:21
Ätardag...ät vad du vill, hur du vill, när du vill och låt mat nojjan relaxa ett tag.

Nate
2002-11-29, 23:09
Ligger runt 1500 i kcal annars... tränar rätt mkt kondition så kolhydraterna brukar ligga rätt högt under veckorna och fettet väldigt lågt.

Brukar inte äta så mkt skräpmat. Har inte smakat en enda pizza/hamburgerbit på över ett år. Det enda jag är svag för är choklad. Speciellt mörk, men då blir det inte så mkt åt gången. Man blir rätt nöjd snabbt av mörk choklad, inget man sätter i sig flera ton av direkt.

När jag haft ätardagar hittills har det mest blivit så att man äter sånt som man inte äter annars. Dvs, massvis med glass, bröd och liknande. Men tycker att man blir himla pluffsig efter och känns nästan som att man lagt på sig flera kilon och att allt jobb man slitit med hela veckan känns förgäves.

spinkoo
2002-11-29, 23:18
Originally posted by Nate
Ligger runt 1500 i kcal annars...

Är du tjej eller kille..?:eek: 1500 kcal, vad är detta, svält eller diet?:confused:

Niclaaas
2002-11-29, 23:28
Originally posted by Lord_X
Äta bakverk och sådan skit?? Varför inte bara vräka i sig husmanskost?? Massor med näringsämnen och man behöver inte känna sig som en sjuk gris dagen efter.
Rent psykiskt så bör man försöka koppla bort det där suget efter sötsaker, som faktiskt infinner sig bara för att man regelbundet äter skiten oavsett om det är 1 gång/vecka eller månad.
Slutar man helt med skräpet så försvinner också "behovet".
ÄT RIKTIG MAT FÖR FAN.. JÄVLA GOTTEGRISAR!! ..ähum :em:

som sagt för psykets skull.....jag slutade med godis i 1½ år förut och suget försvann aldrig. vissa kanske vill ha ett liv också och inte låta ALLT hela tiden handla om träning

Nate
2002-11-30, 07:08
är tjej.

1500 är väl inte så himla lite? Klart det är lite för värsta biffkillen men inte för mig tycker jag inte att det är så mkt svält i det hela.

Mallan
2002-11-30, 10:01
)Hej Nate!

Har bara en liten tanke pa ditt totala kaloriintag. 1500kcal per dag later lite lite, speciellt om du tränar i veckan.

En aktiv kvinna/tjej/dam/brud bör ligga runt 2 200kcal/dag (detta variear förstass med tanke pa ditt mal med träningen, träningsintensitet och din längd) .
*50-60E% kolhydrater
*25-30E% protein
*15*-25E% fett

Om du är ute efter att ga ner i vikt eller deffa tycker jag att du ska försöka avsta fran ätardag den första manaden. Annars är det bara att :eating: och ma bra.
Känn efter själv vad du är sugen pa, men se till att du far i dig tillräckligt med näringsämnen sa att du inte bara äter sötsaker (se Muskelbyggarn´s inlägg :thumbup: )

Nate
2002-11-30, 10:49
jo, tanken är väl att gå ned i vikt. Ligger nu på ca 66-67kg och ska ned till 63-64. Var sjuk en längre tid vilket medförde viktuppgången. Jobbar mig tillbaka. just nu...

Men 1500 det klarar man ju utan svält. Äter rätt mkt ändå men käkar man kalorifattiga grejjer som jag oftast gör så blir man ju mätt trots att man inte får i sig så många kcal.

En vanlig dag just nu ser oftast ut såhär:
Lågintensitetsträning innan frukost
8:30 Enorm portion Gröt gjord på havregryn och kruskakli (3000)
12:00 Böngryta eller liknande (400)
15:00 Frukt (200)
simning/uthållighetsträning på cykel
19:30 Ris och grönsaker/fisk eller liknande (400)
21:00 läggdags

Till varje mål brukar jag trycka i mig lite kesella eller liknande för att komma upp lite i proteinnivå. Svårt att få i sig protein. Körde med proteindrinkar förut men pallar inte med dom längre... det är triple wheys fel = snuskigaste proteinet på marknaden.

Nate
2002-11-30, 10:52
Äter inte så mkt sötsaker. Mest gryn, grova bröd och tuggummi som e min last...

pumpernickel måste ju vara det godaste brödet som finns! Skulle lugnt kunna sätta i mig ett helt pumpernickelbröd utan nåt till. Bara sitta och bryta av bitar och tugga i sig. Kladdigt och underbart!

Mallan
2002-11-30, 17:32
Ok, jag kan första om du gärna vill ga ner de 3-4kg ganska snabbt. Tror inte att det lönar sig att försöka ga ner dessa kilon pa en vecka utan du ska nog ha lite talamod och "ta det sakta men säkert". Inte sa himla lätt alltid, men försök!!

Först och främst tycker jag att du äter för sällan och för lite. Tro mig 2 000-2 200kcal är inte för mkt.
Det blir ungefar runt 200g protein, 150-200g kolhydrater och 40g fett.

Nagot som jag saknar är fett. Äter du nagot fett (olja)?! Skulle tippa pa att du behöver runt 40g fett per dag. Lite far du i dig i maten. Det bästa är om du räknar ut ungefär hur mkt du far i dig idag och därefter lägger till det sista i form av kapslar (fiskolja, CLA) eller olja (linfröolja, tistelolja, olivolja, rapsolja..)

Lite kommentarer...

En vanlig dag just nu ser oftast ut såhär:
Lågintensitetsträning innan frukost
*ät lite protein innan promenaden (?). Ett glas mjölk, om du avskyr proteinpulver (ps, det finns naturella smaker som du kan blanda med fun-light edyl) ev. en kopp kaffe.

8:30 Enorm portion Gröt gjord på havregryn och kruskakli (3000)
*Nöj det med en normal portion gröt. Lägg till ett glas juice el. 1/2 grapefrukt, 1-2 kokta ägg

*Innan lunchen tycker jag du ska lägga in ett mellanmal.
Kesella eller keso.

12:00 Böngryta eller liknande (400)

*Ater igen dax för ett mellanmal....keso, kesella. Frukten kan du äta till.
15:00 Frukt (200)

simning/uthållighetsträning på cykel
*Direkt efter träningen bör du fa i dig protein. Pulver är aterigen det bästa, men annars far du väl koka dig ett par ägg.

19:30 Ris och grönsaker/fisk eller liknande (400)

21:00 läggdags

Prova i ett par veckor (en är lite kort och kroppen hinner inte riktigt ställa om sig sa fort).

Tänk pa att ämnesomsättningen försämras när du äter för lite. ;-)
Grönsaker är alltid bra!!

Lycka till!!
:thumbup:

Nate
2002-11-30, 17:54
oj, blev en nolla för mkt på energimängden för frukosten. 300 ska det var, inte tre tusen...

provade ett tag att käka var tredje timme och ligga på ca 1800 per dag. Resultatet var snarare viktuppgång....

Sen det där med proteinmängden, kvalar ju inte in som resten av er här på forumet som muskelsökande egentligen. Klart att det är kul med muskler men det är inte det jag är ute efter... eller jo, styrka i ben och stadga i överkropp men ingen byggning. Är en ren konditionsfanatiker :)

Grahn
2002-11-30, 17:58
Hur lång tid gav du det nate?
Man måste låta kroppne anpassa sig lite, ofta får man en uppgång i början om förändringen innebär ökat kcal intag det betyder inte att ökningen kommer att fortsätta för evigt.

Nate
2002-11-30, 18:04
lite mer än en månad ungefär...

Grahn
2002-11-30, 18:15
Tror du slutade ungefär då det skulle börja fungera då är jag rädd.