Visa fullständig version : fråga om frukt
jag ha hört att frukt hämmar förbränningen, men händer det nåt med muskeluppbyggandet? alltså stoppar det uppbyggandet?
Frukt "hämmar förbränningen"? :confused:
Jag tror han menar att fruktosen i frukt lätt lagras in som fett.
Tror jag *popcorn*.
Mat höjer väl förbränningen, men all mat lär minska förbränningen av kroppsfett ;)
Varför skulle frukt stoppa muskeluppbyggandet? ..
Dessutom går väl högre fettinlagring o ökat muskelbyggande nästan hand i hand och motsatt (ökad fettförbränning o lägre muskelbyggnad), om man nu bara ser till matintaget.
Mat höjer väl förbränningen, men all mat lär minska förbränningen av kroppsfett ;)
Varför skulle frukt stoppa muskeluppbyggandet? ..
Dessutom går väl högre fettinlagring o ökat muskelbyggande nästan hand i hand och motsatt (ökad fettförbränning o lägre muskelbyggnad), om man nu bara ser till matintaget.
Fast fruktos är den kolhydratsort som lättast lagras som fett.
Om man då tänker att man äter ett äpple och säg att det innehåller 50 % fruktos och 50 % stärkelse. (Ett äpple innehåller inte det men skitsamma)
Skulle det inte kunna va så att en stor del av fruktosen lagras in som fett på direkten och därför inte har chans att bli inlagrade i musklerna. Då betyder det att vi har förlorat nästan 50 % av äpplets innehåll till något som vi inte vill uppmå.
P.S. Detta var min egen teori!
D.S. Fattar någon vad jag menar eller är jag, som jag tror att jag är ute och cyklar totalt ?*screwy*
Det är bara bra att en viss del av energin kommer från fruktos.
Det är bara bra att en viss del av energin kommer från fruktos.
Motivera (eller en studie skulle sitta fint).
Motivera (eller en studie skulle sitta fint).
Såklart, skulle tagit med länken direkt. Enligt Ola Wallgren så är det såhär:
http://forum.body.se/showthread.php?t=4132
Fruktos lagras lättare in som kroppsfett på grund av att det endast kan lagras som leverglykogen i vanliga fall, inte som muskelglykogen. Så länge levern har "plats" för mer glykogen så kommer inte heller någon fettinlagring att ske. Sen är inte kroppen alltför sugen på att omvandla protein och kolhydrat till fett, detta endast vis stora intag, även om fruktos har lättare att lagras in som fett än t.ex. glukos.
King Grub
2006-05-10, 13:48
Dom mikronutrienter fruktätande ger är viktiga för hälsan och den mängd fruktos ett normalt fruktätande ger är inga problem. Det är mycket lättare att överäta fruktos från sockersötande produkter. Och oroar man sig för att man får för mycket fruktos, är det inte frukten man bör dra ner på i första hand, medan man fyller shoppingvagnen med sega råttor och coca cola.
King Grub
2006-05-10, 13:56
Spanska forskare lät överviktiga kvinnor äta en energirestriktiv kost under åtta veckor, antingen med ett högt intag av frukt som en del av upplägget, eller ett lågt. När studieperioden var över, analyserades resultaten för förändringar i kropps- och fettvikt, blodfettvärden och kolesterolnivåer. Alla deltagare gick ned i vikt, men man uppmätte ingen skillnad i hur stor viktförlust energiunderskottet skapade, oavsett om kosten innehöll mycket eller lite frukt. Samtliga deltagare förbättrade sina blodfettvärden, men kvinnorna som ätit mycket frukt under mätperioden uppvisade en större förbättring vad gällde kolesterol, något som tillskrevs den större fibermängden som den fruktrika kosten gav. Det verkar alltså inte som om fruktos från en kost rik på frukt påverkar viktnedgång negativt, till skillnad från raffinerat socker, utan snarare påverkar hälsofaktorer som kolesterolnivåer fördelaktigt och kan leda till större mättnad.
Ref: Plant Foods Hum Nutr. 2005 Dec;60(4):219-24.
Fruktos från sockersötade saker som läskedrycker uppreglerar dock fettinlagring och innebär ökad risk för övervikt (Obes Res. 2005 Jul;13(7):1146-56, J R Soc Health. 2005 May;125(3):124-8)
Det är fascinerande (skrämmande?) att se hur många trådar den senaste tiden som handlat om att frukt skulle vara dåligt för hälsan! *screwy*
För mig är det rena rama Twilight Zone!
Funderar alltså folk på fullaste allvar att sluta äta frukt pga fruktosen?
Ok, en viss skepticism (sp?) och nyfikenhet är väl alltid hälsosam, men frukt?
Frukt är ju heligt! Frukt is teh shit! :bow:
Ett äpple innehåller 12.5 gram kolhydrater, en del av det är sockerarter, och en del av sockerarterna är fruktos.
Förmodligen inte så mycket.
Äter du ett äpple (på 100g) kanske du får i dig *gissar vilt* 3g fruktos. Om det görs om till fett så blir det kanske runt 1½g fett (eftersom fett består av dubbelt så mycket energi per viktenhet) som kräver 14 kcal för att förbrännas.
14 kcal är en petitess!
Dessutom kanske det sparas i levern istället för som fett eftersom det är en sån liten mängd
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.