handdator

Visa fullständig version : Quinoa, någon som har erfarenhet av detta livsmedel?


oksiv1
2006-05-10, 09:29
Näringsvärde per 100 g:
Energi 1450 kJ (347 kcal)
Protein 21,4 g
Kolhydrater, totalt 62,5 g
Fett, totalt 1,2 g

Tanken är att man skall ersätta pasta, potatis och ris med detta. Man kokar det alltså och 100 g borde räcka till en måltid.
Någon som använder sig av detta?
Viktigaste frågan, är det gott?
Funkar det ihop med samma käka som potatis, ris och pasta gör?
Typ quinoa och köttfärssås.

apa_ola
2006-05-10, 09:36
Näringsvärde per 100 g:
Energi 1450 kJ (347 kcal)
Protein 21,4 g
Kolhydrater, totalt 62,5 g
Fett, totalt 1,2 g

Tanken är att man skall ersätta pasta, potatis och ris med detta. Man kokar det alltså och 100 g borde räcka till en måltid.
Någon som använder sig av detta?
Viktigaste frågan, är det gott?
Funkar det ihop med samma käka som potatis, ris och pasta gör?
Typ quinoa och köttfärssås.

jag har testat, hade dock för mig att näringsvärdena inte var sådana.
Men iaf, har bara ersatt ris med det ett par ggr och det gick suveränt. Det är lite som ris fast slinker lättare ner i munnen på något sätt, eftersom det är mycket mindre partiklar eller vad man ska kalla det. Tycker smaken är riktigt god, fast min omgivning var inte överförtjusta även om de inte tyckte det smakade illa.
Att ersätta pasta vet jag inte om det blir bra, men testa gärna och meddela:thumbup:

oksiv1
2006-05-10, 09:52
jag har testat, hade dock för mig att näringsvärdena inte var sådana.
Men iaf, har bara ersatt ris med det ett par ggr och det gick suveränt. Det är lite som ris fast slinker lättare ner i munnen på något sätt, eftersom det är mycket mindre partiklar eller vad man ska kalla det. Tycker smaken är riktigt god, fast min omgivning var inte överförtjusta även om de inte tyckte det smakade illa.
Att ersätta pasta vet jag inte om det blir bra, men testa gärna och meddela:thumbup:

Vet inte om jag får direktlänka men jag hittade iaf dessa uppgifter på en sida som kallar sig Nyfikenvital. Där påstås det även ha ett GI på 34 vilket kan vara bra.
Men får väl köpa med ett halvkilo och testa helt enkelt.
Om man byter ut det så får man ju i sig en del extra protein vilket är bra.

Lizzie
2006-05-10, 10:20
Quinoa är jättegott! Det är en ört så det är naturligt glutenfritt, bra att veta.
Jag äter det istället för ris/pasta, mycket mättande. Koka gärna i lite buljong, då blir det godare.

machine gun
2006-05-10, 12:00
Quinoa är jättegott och det finns flera sorter, vit, svart och röd tror jag det var. Kolla i hälsokosten. Det påminner lite om couscous eller bulgur i smak och konsistens. Koka inte över det bara, då blir det ganska äckligt.. *spy*

apa_ola
2006-05-10, 12:11
det står andra näringsvärden här:
http://www.recepthjalpen.se/view_ingredient.php?ingrID=565

men avskräcks inte för det, testa iaf

aliquis
2006-05-10, 13:14
Näringsvärdet varierar som sagt, men det är iaf rätt bra protein och komplementerar både baljväxter o sädesslag har jag för mig. Det går att äta men det är inte det godaste jag har ätit, blir dock bättre om man gör som man skall så man blir av med bitterämnena (helst koka upp, hälla av vattnet o spola av, sedan koka igen)

Kary
2006-05-10, 15:15
Använder det ganska ofta och tycker att det är väldigt gott. Påminner lite om couscous.

grabben i skogen
2006-05-10, 15:37
äter i princip vare sig pasta eller ris numera utan endast quinoa. själv gillar jag den röda bäst.

Abzint
2006-05-10, 15:41
På GIboden.se finns en del Quinoa produkter. T ex Quinoapasta och flingor mm.. Har inte själv hunnit smaka, men är väldigt sugen...