Logga in

Visa fullständig version : Hur mkt kcal +/- och vilken näringssammansättning för bästa prestation?

martynj
2006-05-10, 00:42
Jag ska på en krävande uttagning snart.
Ligger för närvarande på deff med ca. 600 kcal underskott per dag.
Jag förstår att jag måste gå upp i kcal per dag för att prestera så bra som möjligt, men finns det någon nivå där mer kcal inte ökar prestationsförmågan?
Och hur ska mina kcal vara fördelade på en dag?
Tacksam för hjälp! :thumbup:

Fredrik_S
2006-05-10, 07:27
Beskriv gärna vad för sorts prestation det handlar om. Hur länge.. Styrke krävande eller kondition eller båda?..

Att öka kolhydraterna nära och under prestationen kan bidra mycket.

skaparn
2006-05-10, 08:43
Bra sida tycker jag

Uppladdningen (http://www.uppladdningen.nu/uppladdningenwww/main.nsf/page.items.www/07D81C45F906DBBFC125705100493F99?open)

martynj
2006-05-10, 12:49
Det är test till fallskärmsjägare, och efter vad jag har hört är det båda konditionstester (springa en mil på 49min eller nåt sånt) och fysiska tester i form av armhävningar, sit-ups, pull-ups, ryggresningar. Dessa tester genomförs när man är slutkörd från tidigare pass, så man är rejält trött.

Kollade på uppladdningen, där stod bra info!

Om vi säger att jag en normal dag förbrukar 2500kcal, kommer jag då prestera bättre om jag trycker i mig 3000kcal, eller är det sammansättningen av fett, kolhydrat och protein jag äter som är det viktiga?

Vill ju inte riktigt förstöra det min deff har åstadkommit genom att äta upp mig i onödan ;)

maRRtin
2006-05-10, 13:35
Om vi säger att jag en normal dag förbrukar 2500kcal, kommer jag då prestera bättre om jag trycker i mig 3000kcal
Förmodligen

Efter som du går på deff nu så bör du äta mer än ditt dagsbehov i kanske 2 dagar innan provet. Det är ju inte så att hela din deff kraschar för att du överäter 500kcal 2 dagar.

martynj
2006-05-10, 13:37
Förmodligen

Efter som du går på deff nu så bör du äta mer än ditt dagsbehov i kanske 2 dagar innan provet. Det är ju inte så att hela din deff kraschar för att du överäter 500kcal 2 dagar.

Nej det är jag med på. :)
Men bara 2 dagar innan låter lite lite tycker jag.. Jag hade tänkt mig ligga på iaf på mitt kcal-behov minst 1.5 veckor innan provet. Sen överskott 4 dagar innan, eller liknande upplägg..

maRRtin
2006-05-10, 13:39
Nej det är jag med på. :)
Men bara 2 dagar innan låter lite lite tycker jag.. Jag hade tänkt mig ligga på iaf på mitt kcal-behov minst 1.5 veckor innan provet. Sen överskott 4 dagar innan, eller liknande upplägg..
Det låter kanske lite överdrivet, det räcker med några dagar för att fylla på.

martynj
2006-05-10, 14:10
Det låter kanske lite överdrivet, det räcker med några dagar för att fylla på.

Ok, så du tycker att jag kan fortsätta med att ligga på underskott tills runt 4-2 dagar innan testet?

maRRtin
2006-05-10, 22:03
Ok, så du tycker att jag kan fortsätta med att ligga på underskott tills runt 4-2 dagar innan testet?
Ja det tror jag ska gå bra. Men visst desto längre tid du ligger på underskott, desto mer styrka kan du ju tappa. Men tror inte att du behöver ladda längre än några dagar innan. 1 mil är inte jättelångt att springa.

martynj
2006-05-10, 22:48
Ja det tror jag ska gå bra. Men visst desto längre tid du ligger på underskott, desto mer styrka kan du ju tappa. Men tror inte att du behöver ladda längre än några dagar innan. 1 mil är inte jättelångt att springa.

Nej 1 mil är inte så långt, men man är ganska slut från andra grejer, man springer inte milen utvilad direkt. Jag har inte tappat något i styrka under deffen, snarare ökat. Men det vore ju dumt att inte vara optimal när jag kan vara det! :)