handdator

Visa fullständig version : Christiania - "Bevar" eller "Ryd Lortet"


Slayerized
2006-05-09, 22:36
Jag var i Köpenhamn och hälsade på några vänner i helgen. Eftersom de flesta av dem bor på Christianshavn passade jag på att besöka det mytomspunna Christiania.

Inne på torget vid övre delen av Pusher Street patrullerade en massa poliser, som natuligtvis blev utskrikna av arga Christianiter. Samtidigt berättade mina danska vänner att regeringen vill ta bort hela fristaden.

När jag kom hem i måndags, iförd en nyinköpt "Bevar Christiania"-tröja, möttes jag av en rad reaktioner från familj och vänner. En del tyckte det var en hur mysig "stadsdel" som helst, andra tyckte det var äckligt och "kriminellt".

Det fick mig att fundera på vad andra svenskar tycker om denna "fristad"? Bör den bevaras eller tas bort?

Krokodil
2006-05-09, 22:39
Knarkromantik är alltid skit!

Christiania borde rensats för länge sedan. Varför ska en stadsdel i en civiliserad storstad vara laglös?

Sheogorath
2006-05-09, 22:40
Knark är bajs.















(jag älskar att bajsa)

Krampus
2006-05-09, 22:44
Haschet är dock en en ganska liten del av Christiania med allt vad det innebär, cykelverkstäder, minijordbruk, caféer, konst osv... Men det är ju så klart det vi som turister ser.
Vad den Danska regeringen borde rikta sin energi imot är kriminailteten kring Västerbro och Istedgade med vad de innebär av heroinhandel, prostitution och MC-kriminalitet.

grisbil3n
2006-05-09, 22:50
Christiania är för mig definitionen av dräggighet, bört bört bört!

Slayerized
2006-05-09, 22:52
Haschet är dock en en ganska liten del av Christiania med allt vad det innebär, cykelverkstäder, minijordbruk, caféer, konst osv... Men det är ju så klart det vi som turister ser.
Vad den Danska regeringen borde rikta sin energi imot är kriminailteten kring Västerbro och Istedgade med vad de innebär av heroinhandel, prostitution och MC-kriminalitet.

Jag håller med dig, i båda sakerna.

Haschhandeln sker inte öppet längre, även om det naturligtvis finns kvar på person-till-person nivå så har langarna själva tagit bort bodarna. (Vilket i sin tur kanske ökat den "mindre fredliga handeln"?)
Jag blev nästan lite chockad över hur fint det var i Fristaden, och skulle bli besviken om det försvann. Inte för inte är det Danmarks 3:e största turistattraktion.

Krampus
2006-05-09, 22:58
Jag håller med dig, i båda sakerna.

Haschhandeln sker inte öppet längre, även om det naturligtvis finns kvar på person-till-person nivå så har langarna själva tagit bort bodarna. (Vilket i sin tur kanske ökat den "mindre fredliga handeln"?)
Jag blev nästan lite chockad över hur fint det var i Fristaden, och skulle bli besviken om det försvann. Inte för inte är det Danmarks 3:e största turistattraktion.

Ja inte fan är det ngn slum..
Nästan lite idylliskt faktiskt, det är ju bara själva pushersteet (Ca 50meter lång?) som då kan vara en "skamfläck", om man nu vill benämna det så..
Kan förstå att dem som bott där i 30år och kanske tom i födda i fristaden blir upprörda när dem har skött sig själva under så lång tid.
Tunga droger har alltid varit strängeligen förbjudna och om man nu bortser ifrån haschförsäljningen finns det väll ingen annan kriminalitet att tala om direkt..
Hasch är så mkt vanligare ute i Europa än i Sverige och jag tvivlar på att det verkligen ses som ett problem av den Danska staten. Jag tror det ligger andra intressen bakom.

Sheogorath
2006-05-09, 23:01
Ja inte fan är det ngn slum..
Nästan lite idylliskt faktiskt, det är ju bara själva pushersteet (Ca 50meter lång?) som då kan vara en "skamfläck", om man nu vill benämna det så..
Kan förstå att dem som bott där i 30år och kanske tom i födda i fristaden blir upprörda när dem har skött sig själva under så lång tid.
Tunga droger har alltid varit strängeligen förbjudna och om man nu bortser ifrån haschförsäljningen finns det väll ingen annan kriminalitet att tala om direkt..
Hasch är så mkt vanligare ute i Europa än i Sverige och jag tvivlar på att det verkligen ses som ett problem av den Danska staten. Jag tror det ligger andra intressen bakom.

Tunga droger. Well, det skulle ju förvåna mig djävligt mycket om det inte flödade rätt friskt av magiska svampar, LSD, MDMA och amfetamin där. Det är snorvanligt överallt annars, och med generell drogliberalitet lär det ju inte vara mindre av dessa "tunga" droger där. Sen att folk kanske ser ner på downers som morfin och heroin är väl en sak. Men inte fan håller sig folk borta från tunga droger i Kristiania. Det verkar vara en lite väl romantiserad bild.

Eller? :confused:

Slayerized
2006-05-09, 23:09
Tunga droger. Well, det skulle ju förvåna mig djävligt mycket om det inte flödade rätt friskt av magiska svampar, LSD, MDMA och amfetamin där. Det är snorvanligt överallt annars, och med generell drogliberalitet lär det ju inte vara mindre av dessa "tunga" droger där. Sen att folk kanske ser ner på downers som morfin och heroin är väl en sak. Men inte fan håller sig folk borta från tunga droger i Kristiania. Det verkar vara en lite väl romantiserad bild.

Eller? :confused:

Alla tunga droger är strängligen förbjudna i fristaden och regelbrott resulterar i utkastning, om Christianiterna märker att du är påverkad, innehar, eller försöker köpa andra droger än cannabis.

Och enligt dem själva så erbjuds varje invånare som misstänks missbruka andra droger avvänjning, medans de ser över dennes boning. Vägrar denne blir det utkastning.

Med tanke på att Christianiterna vid ett flertal tillfällen jagat ut poliser från området så tror jag att de är rätt bra på att hålla koll också.:)

Detta är i alla fall vad de säger; sen hur väl det hålls vet jag faktiskt inte.

Krampus
2006-05-09, 23:09
Tunga droger. Well, det skulle ju förvåna mig djävligt mycket om det inte flödade rätt friskt av magiska svampar, LSD, MDMA och amfetamin där. Det är snorvanligt överallt annars, och med generell drogliberalitet lär det ju inte vara mindre av dessa "tunga" droger där. Sen att folk kanske ser ner på downers som morfin och heroin är väl en sak. Men inte fan håller sig folk borta från tunga droger i Kristiania. Det verkar vara en lite väl romantiserad bild.

Eller? :confused:

Du måste nog läsa på om Christiania.
Har du varit där?

Sheogorath
2006-05-09, 23:10
Du måste nog läsa på om Christiania.
Har du varit där?

Nope. Jag är bara allmänt fördomsfull.

Krampus
2006-05-09, 23:12
Nope. Jag är bara allmänt fördomsfull.
:D ;)

Bra inlägg av Slayer ovan. Det sammanfattar drogpolitiken där i stort.
Det tråkiga är att man aldrig pratar om något annat än drogerna, när det faktiskt inte är en jättestor del av invånarnas liv.

kneger
2006-05-09, 23:15
när jag va där senast skulle jag köpa en cigarr med en polare för att va lite coola :D

han sa då "hashisch, go to the left then make a turn to the right." eller nått sånt

vi bara "no, we only want a cigar with tobaco" och han såg förvånad ut.

dock tycker jag inte att stadsdelen borde tas bort.. gillar det där inne, flummigt och sånt, hur skönt ställe som hellst.

Slayerized
2006-05-09, 23:18
han sa då "hashisch, go to the left then make a turn to the right." eller nått sånt

vi bara "no, we only want a cigar with tobaco" och han såg förvånad ut.


Att du som Lundabo pratar engelska i Danmark är ju bara bedrövligt.
;)

RajtanTajtan
2006-05-09, 23:47
Vad den Danska regeringen borde rikta sin energi imot är MC-kriminalitet.


Varför då? Stör den dig? Har du ngt emot den eller?