handdator

Visa fullständig version : skador....


davve
2002-11-28, 18:50
fan tror mina knän har lagt av igen, jag fick en överbelastning i en knäskål(ngt muskelfästelr nått) i våras, och var tvungen att lägga ner benträningen i typ 5mån,
var o snacka med en läkare som sa att det skulle självläka osv.
sen började jag träna ben igen i somras, körde på lätta vikter sen nu när man kommit upp i lite tyngre vikter igen så pajar knäna...
känns som det bara är o lägga ner benträningen på obestämd framtid, o kanske få tid för lite mer konditions träning....
ngn som har haft liknande problem???

z_bumbi
2002-11-28, 19:16
davve: Pratade du med en idrottsläkare ? Annars är det läge att göra det nu skulle jag tro, en duktig naprapat eller idrottsmassör är allternativ nummer två.

drpepper
2002-11-29, 22:11
får man fråga om du tror dig veta vad du gjorde första gången du skadade dig? var det nån specifik övning? var det nåt du med facit i hand kunde gjort annorlunda?

davve
2002-11-29, 22:43
drpepper; körde ganska tungt i benspark, o knäböj, så klarade inte nån ***** sena/muskelfäste av det...
lårmusklerna klarade större belastning än knäna, ungefär lite svårt o förklara

drpepper
2002-11-29, 22:57
ok, men du hade korrekt teknik och så eller, i knäböj? eller är det benspark som är en "knädödare"? en del hävdar att bensparken bygger upp musklerna kring knäleden andra att den förstör...

davve
2002-11-29, 23:53
tror inte mitt utförande var direkt fel, kanske min knäna som inte håller för styrketräning....

Peter
2002-11-30, 12:31
Nästintill omöjligt att hjälpa till när du säger problem men en "knäskål, muskelfäste eller något". Men benspark sliter ganska bra på knäna om man har problem med dem eftersom kraften där "drar isär" underbenet och lårbenet i tex benpress trycker ju kraften ihop knät. Därför brukar till exempel benpress med fötterna ganska långt upp på platten vara mer skonsamt för de med knäproblem.

drpepper
2002-11-30, 12:37
frågan är om benspark är nåt att ha överhuvudtaget?

Grahn
2002-11-30, 12:40
Benspark är bra som isolations övning för quads givetvis.

Peter
2002-11-30, 12:46
och när rövmåttet börjar närma dig bröstmåttet och man inte längre kan hitta byxor som passar över baken på grund av alla djupa knäböj och benpressar kan benspark och bencurl vara bra om man fortfarande vill bygga lite benvolym

Grahn
2002-11-30, 12:49
Originally posted by Peter
och när rövmåttet börjar närma dig bröstmåttet och man inte längre kan hitta byxor som passar över baken på grund av alla djupa knäböj och benpressar kan benspark och bencurl vara bra om man fortfarande vill bygga lite benvolym

HAHAHAHAHAA fan den var bra :)

matrix
2002-11-30, 13:27
Originally posted by Peter
och när rövmåttet börjar närma dig bröstmåttet och man inte längre kan hitta byxor som passar över baken på grund av alla djupa knäböj och benpressar kan benspark och bencurl vara bra om man fortfarande vill bygga lite benvolym

det problemet har jag :cryout: :cryout: :cryout:

Linnet
2002-11-30, 13:33
Benspark är en fenomenal övning för att stärka upp området kring knäskålen, grejen är att man ska köra långsamt och strikt, ingen säger att marklyft är en dålig övning bara för att man garanterat går sönder om man utför den fel! Jag har blivit mycket bättre i mina knän sen jag började styrketräna mycket tack vare bensparken.

drpepper
2002-11-30, 13:36
ok men då hade du problem med knäna innan? så du använder det som en slags rehabiliteringsövning? men för oss andra är det frågan om den har nån plats, för det är ju ingen muskelbyggare direkt.

Linnet
2002-11-30, 15:04
Orkar inte längre! Kör på som du vill, skippa benspark, träna inte triceps och bröst, ät inte och satsa på att väga 55 kilo! Du kommer inte få några resultat med din träning därför att du saknar förmåga att lyssna och för att du alltid måste ha rätt!